روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الرابع عشر

رواية حطمت قواعده البارت الرابع عشر

رواية حطمت قواعده الحلقة الرابعة عشر

فضل ادهم ان يذهب حتي لا يحرجها أمام الفتيات فكاد ان يذهب الا ان اوقفه صوت هنيه قائله /معلش بقي يا ادهم يا بني خدنا منك مرتك وغرفتك مؤقتا
ادهم بابتسامه مزيفه/لا عادي يا مرات عمي دي انا ضيف عندكم استأذن انا بقي
هنيه بتسأل/علي فين يا ولدي
ادهم /هنزل اشم شوية هوا في الجنينه لحد ما البنات يخلصوا قاعدتهم براحتهم
هنيه/طيب يا ولدي(نزل ادهم الي الجنينه ودلفت هنيه للفتيات وجدتهم يضحكون وبشده)
هنيه بتساؤل/جري ايه يا بنات عتضحكوا كيدا ليه
ديانا من وسط ضحكاتها/بنضحك علي رقص ملك
ملك بضيق/وانا مضحكه ولا اي يا ست بتاعه انتي
ديا بخجل/مش قصدي والله انا (قاطعها خروج ملك من الغرفه بضيق واغلقت الباب بغضب ،نظرت ديانا لهنيه بتأسف )
هنيه بتفهم/سيبك منها يا بتي هي جموصه كيدا المهم انتي انزلي شوفي جوزك
ديانا بنسيان/جوز مين جوزي انا؟!
هنيه بضحك/ااي يا بت انتي نسيتي جوزك ولا اي
ديانا بتزكر/ اهه جوزي صح معلش اصلي دايخه شويه
هنيه بطيبه/مالك يا بتي لتكوني حامل
ديانا بنفي ممزوج بتسرع/لا لا
هنيه /مالك يا بنتي في اي اي اللي يمنع انك تكوني حامل يعني مش فاهمه
ديانا /اصل انا لسا عروسه جديده فملحقتش يعني فاهماني
هنيه بتفهم/طيب يا بتي انزلي اقعدي مع جوزك احسن جيه ومرضيش يدخل اما شاف البنات عندك
ديانا بخجل وخوف خشيا ان يكون رآها وهي ترقص/هو الباب كان مفتوح
هنيه بإستغراب /يعني وبعدين انتي خايفه كيدا ليه ده جوزك
ديانا بتغيير للموضوع /اصل البنات كانوا بيرقصوا معايا وانا بغير عليه
منه بغمزه/ايوا يا عم الحب ولع في الذره
هنيه بضحكه خفيفه/لا يا بنتي هو نزل علي طول يعني مبصش خالص يلا يا مني خليها تغير و تنزل لجوزها ( خرجت منه وهنيه وترك ا ديانا تستعد للنزول)
✨️عند ادهم في الجنينه✨️
كان يجلس على النجيله الخضراء ويتذكر اسوء ذكريات حياته
فلاش باك*****
كان ادهم في الثامنه عشر من عمره وكانت والدته تتشاجر مع والده
والده ادهم(دعاء)/يعني ايه يعني عاوز توكلني انا وابنك من فلوس حرام
والد ادهم(حامد الحجار)/اكتمي يا وليه هتفضحينا اوباعدين دي احنا هناكل الشهد من الشغلانه دي

دعاء وهي تجلس علي الكنبه ويتبعها حامد/لا يا حامد لو هتاخد مال قارون اوعي تشتغل في الشغلانه دي خالص استهدي بالله كيدا يا اخويا وانزل افتح ورشة الحداده بتاعتك وربنا هيرزقك بالحلال إنما تقولي اتاجر في السلاح
حامد بتوضيح /انامش هتاجر فيه انا هشتغل مع اللي بيتاجروا فيه يغني انا ماليش دعوه بالموضوع يا دعاء افهمي بقي
دعاء بلو ية فم/هنشتغل اي بقي انشاء الله معاهم يا حامد
حامد وهو ينفخ دخان سيجاراته/هوزعلهم الشغل
دعاء وهي تحتضنه لعله يرجع عن قراره وعيونها تمتلئ بالدموع/يا حامد انا بحبك ومش عاوزه ابننا يتيم اصل الشغل الشمال آخرته سودا علي الكل
حامد وهو يشدد علي حضنها/متخافيش عليا يا بت جوزك راجل اوباعدين انا بعمل كل ده عشان مين مش عشانك انتي وابن الكلب اللي بيزاكر جو ا دي وفلوس دروسه اللي قطمت ضهري بس علي الله يجيب الكليه اللي نفسه فيها
دعاء بضحكه من بين دموعها /لا متخافش ادهم شاطر وبيزاكر وهيدخل الكليه الي نفسه فيها ربنا معاه هو واللي زيه اصل تالته ثانوي دي أصعب سنه بتمر علي الشباب
حامد وهو يستعد للنهوض/يارب
دعاء/رايح فين يا حامد برضوا هتمشي اللي في دماغك
اومآ لها حامد وأرسل لها قبله هوائيه وذهب
دعاء بخوف /يا رب احفظه واحميه من كل شر دي حامد غلبان ومالوش في الشغل ده بس الفقر بقي
خرج ادهم من غرفتة قائلا/ياما بعد اذنك اعمليلي كوباية قهوه عشان اكمل مذاكره
دعاء بتنهيده/حاضر يا ادهم وخف شويه من المذاكره عينك يا بني هتوجعك
ادهم بابتسامه/حاضر يا ما
عوده للحاضر****
نزلت دمعه علي خد ادهم ولكنه مسحها بسرعه كبيره وبعد قليل دلفت اليه ديانا
ادهم وهو يتصفح هاتفه ولم ينظر لها حتي/اي اللي نزلك
ديانا /طنط هنيه قالتلي انزلي اجعدي مع جوزك(قالتها وهي تقلد هنيه فلم يستطيع ادهم منع كتم ابتسامته)
ديانا وهي تشير الي وجه ادهم بإصباعها/ايه ده انت بتعرف تضحك اهو
ادهم بتنهيده بعد ان أغلق هاتفه /تقعدي وماسمعش صوتك فاهمه
اومآت له ديانا بمعني مواقفه وجلست بجانبه علي النجيله
ديانا بتآفف/انت هتروحني لجدو امتي (رمقها ادهم بنظره جانبيه اصمتتها تماما)
ادهم بوجه خالي من المشاعر /اما انتي جبانه بتتكلمي ليه من الاول
ديانا بطفوليه/انا مش جبانه انت اللي جبان وخايف من جدو والا كنت خدت حقك منه منغير ماتخطفني
ادهم برفعه حاجب وبرود/انتي شايفه كيدا
ديانا بتحدي /انا مش شايفه غير كيدا وإلا كنت واجهت جدو وش لوش وماكنتش خطفتني انا
وقف ادهم من علي النجيله ونظر في عيناها
ادهم/اطلعي اجهزي قدامك ربع ساعه
ديانا بتساؤل/علي فين
ادهم بصوت عالي/قولتلك انا مافيش حد بيسآلني انا بس اللي بسأل انتي ليه غبيه زي جدك
ديانا والدموع مليت عيناها/-حاضر حاضر
ادهم /جهزي شنطتك بسرعه يلا
ديانا بخوف/حاضر
(طلعت ديانا لتجهيز شنطتها وهاتف ادهم مهاب)
✨️عند مهاب✨️
كان أمام منزل كرستينا وجاك الذي دله عليه الراجل الذي امسك بيه مهاب تلك اليوم قبل أن يقتله
مهاب/’الو يا كينج كنت لسا هكلمك
مهاب بصوت يبدو عليه الضيق/ ليه في حاجه
مهاب/امم في انا دلوقتي قدام بيت جاك وفتحي وعبد العزيز لسا طالعين بقالهم شويه
ادهم بإستغراب /دي ايه لمهم علي بعض .
مهاب/ ماعرفش و الله يا كينج
ادهم بجديه /ابعتلي العنوان بسرعه
مهاب بخوف/بلاش يا كينج
ادهم بعصبيه/اخلص يا مهاب
(أغلق ادهم الهاتف وذهب الي غرفته ليجهز شنتطه)
✨️أمام عمارة لؤي✨️
امل بخضه/يالهوي اي دي لؤي (أسرعت امل بسند لؤي الفاقد للوعي تماما)
امل بخوف/مين عمل فيه كيدا
صاحب السياره /والله ما اعرف انا كنت راجع لاقيته مرمي علي الطريق مش عارف يصلب طوله ركبته عشان اوصله فقالي العنوان واغمي عليه تاني
امل بعصبيه/ازاي يعني اكيد انت اللي عملت كيدا
الراجل بضيق /يا بنتي هو انا اعرفه اصلا
عم عبده بخوف/يا ست امل طلعي بسرعه احسن عمال ينزف وبعدين نبقي نشوف الموضوع دي (سند الراجل لؤي مع امل و وضعته في شقتها لان لا يوجد أحد في شقه لؤي والمفاتيح مع فتحي)
بعد مرور بعض الوقت آفاق لؤي وجد نفسه عاري الصدر وأمل تنظف له علي الجرح
لؤي بدوخه وهو يمسك برأسه/انا فين
ابتعدت امل عنه بفرحه قائله/انت فوقت أخيراً
لؤي وهو يمسح علي عيونه بعصبيه/انا فين
امل /بسس اهدي عشان الجرح ميفتحش انت عندي في بيتي عشان شقتك مقفوله ومافيش حد فيها
وقف لؤي و هم بالخروج ولكن اوقفته امل بإعتراض قائله/لا انت ماينفعش تخرج الا أما حد من عيلتك يجي
لؤي بضيق/مش انا واحد متحرش عاوزه تقعديني معاكي ليه بقي
امل بتأنيب ضمير/انا اسفه اني سبتك لواحدك بس انت ايه اللي عمل فيك كيدا
كاد ان يجيبها الا ان قاطعها دلوف اخوها معه زوجته للشقه و يتبع٠٠٠٠٠
ياتري اي اللي هيعمله كمال اما شاف راجل غريب في بيت اخته وهو قالع القميص ويا تري ادهم هياخد ديانا فين كل دي هنعرفه البارت الجاي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى