روايات

رواية ماذا يحدث الفصل الأول 1 بقلم صفاء أحمد

رواية ماذا يحدث الفصل الأول 1 بقلم صفاء أحمد

رواية ماذا يحدث الجزء الأول

رواية ماذا يحدث البارت الأول

رواية ماذا يحدث الحلقة الأولى

_ اول ما سمعت صوتك حسيت ب الامان عشان كنت خايفه من الضلمه مكنتش اعرف انك أسواء منها بكتير
كان واقف قدامي صامت تماما باصص في الأرض بيعيط ؟ هه ده شيطان. معقول ندمان ؟الي زي ده مش بيندموا
_ انت ابشع حاجه حصلتلي عمري مكرهت حد قد ما بكرهك
انت ازاي واقف قدامي بكل بجاحه الدنيا كده !
رد بصوت مهزوز خايف ؟ : أن انا…
قاطعته بكل غضب وكره : انت اي ؟ ها انت اي قول القط اكل لسانك دلوقتي
بلع ريقه بخوف. : انا مش هقدر اكلم معاكي مش قادر ارفع عيني في عينك انا اسف
_ اسف ؟ ضحكت ودموعي نازله : هترجع الي راح ولا هترجع ب الزمن
_ علي العموم انا مش صغيره انا جبت حقي وابنك دلوقتي في السجن و ادله و شهود وريني هتعرف تخرجه منها ازاي ؟ يا استاذ لؤي
سبته ومشيت وانا حاسه اني عملت حاجه صح اني خدت حقي اني مش ضعيفه انا قويه حبسته بس حاسه أنه عقاب قليلا جدا جدا علي الي عمله كان نفسي اقت_له وقتها كنت ممكن احس ب الراحه الي بجد
سرحت ب خيالي افتكرت احلامي الي بنيتها و اتهددت في يوم ابتسمت بكسره انا ازاي كنت غبيه كده وثقت فيه ثقه عمياء لدرجه اني لمجرد سمعت صوته بس حسيت ب الامان
في الاول و في الاخر لا يعلم الغيب الا الله
************************************************
معتز خرج بكفاله بعد معناه ورشوه وتخطيط وتنفيذ وبعد خروجه بساعه كان موجود في المطار عشان يهرب و يبقي حقي ضاع
_ هربان علي فين يا معتز ؟
كل الي واقفين بصوا عليا بتوتر وخوف علي ابنهم
لؤي : امشي يا زهراء وخدي الفلوس الي انتي عايزها بس سيبي ابني يعيش حياته
_ يعني انت عايز ابنك يعيش حياته طب و ب النسبه لحياتي الي ادمرت ؟ مستقبلي الي راح ؟ ده ب النسبالك عادي
لؤي بتنهيد : طب هو مستعد يصلح غلطه
_امممم المفروض اني اوافق ونتجوز ونعيش طبيعي ؟ طب ازاي هو اه الكلام ده بيحصل بس مش كل البنات زي بعض البنت الضعيفه ما بتعرفش تاخد حقها بتسمع كلام اهلها لما تتجبر أنها تتجوز شخص قذر بعد الي عمله اي النتيجه وقتها لا بتنت_حر يا بتحاول تقت_له وانا افضل اني اختار الخيار التاني و الي بتق_تل اظن انها مش هبله وواعيه ومش ضعيفه ولا مكسوره الجناح و طلما القانون معرفش يجيب حقي اجيبه ب ايدي
خرجت مسدس من جيبي ووجهته علي جبهته وقولت : انت قت_لت مره وجه الدور انك تموت عشان ما تقت_لش تاني واظن المره دي ابوك مش هيحميك من الموت خرجت رصاصه من المسدس استقرت في نص جبهته وقع ميت في وقتها
ابتسمت بكسره: خدت حقي منك يا معتز لي عملت كده ها لي اخترت تعمل كده قولي ؟ هتقولي ازاي صح انت ميت دلوقتي ضحكت بشكل هستيري
الكل كان واقف بصدمه محدش مستوعب الي حصل أبوه اتشل حرفيا انا فضلت اضحك بجنون لحد ما وقعت في الارض اي الي حصل بعد كده مش فاكره حاجه
________________________________________________
فوقت علي دوشه كبيرة حاولت اقوم مقدرتش اتحرك من مكاني طب انا فين واي الدوشه اي ؟
وحده وحده بدأت افتح عيني و الرؤيه بدأت توضح قدامي
بصيت حواليه لقيت محاليل و اجهزه عرفت اني في المستشفى بس اي اللغه دي ؟ احنا مش في مصر !
لقيت شاب داخل عليا و اتكلم عربي : حمدالله على السلامه اي كل ده بقالك سنتين في غيبوبه
بصتله بصدمه : سنتين ازاي ؟ انا كنت في المطار امبارح و مقدرتش أقوله علي الي عملته بس ازاي عدي سنتين وانا في السرير ؟
الشاب : انتي مش فاكره حاجه خالص من الي حصلتلك بعد ما كنتي في المطار
_ لا مش فاكره حاجه خالص
الشاب : طب ثواني هنادي علي الدكتور معتز هو الي متابع حالتك
خرج الشاب ودخل اي ده ؟ هو اي الي بيحصل وازاي معتز ؟ انا قت_لته في المطار انا مش فاهمه حاجه
قرب مني وحط أيده علي دماغي وقال : انتي مش فاكره حاجه خالص
بصله بصدمه ازاي ده هو اترددت و قلت: …

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماذا يحدث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!