روايات

رواية حازم وليل الفصل الرابع 4 بقلم هديل المعداوي

رواية حازم وليل الفصل الرابع 4 بقلم هديل المعداوي

رواية حازم وليل البارت الرابع

رواية حازم وليل الجزء الرابع

رواية حازم وليل
رواية حازم وليل

رواية حازم وليل الحلقة الرابعة

روحنا جبنا ناس تحفر الحديقه قال لنا اكيد حد دافن فيها حاجه اجت الناس و بدأت حفر و فجاءه لقينا واحد بينادي علينا روحنا له كان حافر حفره كبيره لقي فيها صوره ليا مكتوب عليها كلام كتير تعب مرض نفسي فراق كل ما كان يحفر كان يلاقي اعمال كتير استحضارات للجن اعمال ليا أغلبهم عشان ابعد انا و حازم فضلت اعيط و انا بقول
_ مين اللي حاطط دول مين ليه مصلحه إنه يبعدنا مين عايزني اتجنن مين مين
احمد حضني و فضل يهدي فيا لحد ما هديت قال للعمال
_ انا عايز الحديقه دي كلها تتحفر و اي حاجه تلاقوه هاتوها و القران ميقفش يشتغل باعلي صوت عشان تكونوا في امان و انا هروح اجيب حد متخصص يفك الأعمال دي
و فعلا راح احمد و انا معاه طبعا للشيخ جبنا الشيخ مش شيخ واحد بس لا جبنا اكتر من شيخ عشان يقروا قران و يسرفوا الأرواح و الجن من البيت و جبنا ناس فاهمه و متخصصه كمان عشان تفك لنا الأعمال دي بحذر روحنا و كان خوف الدنيا كله فيا مش علي نفسي لا انا بقيت شبه ميته انا كنت خايفه علي احمد و علي الناس اللي ملهاش ذنب دي المهم وصلنا البيت لقينا العمال واقفين كلهم برا مرعوبين و اول ما شافونا واحد اجي علينا بسرعه

 

_ بشمهندس احمد احنا حفرنا الحديقه كلها بس بس اول ما بقت حفر عميقه بدأت تطلع دم دم كتير اوي
الحديقه كلها كانت دم فعلا و حيوانات ميته طب طب اللي عمل كده ازاي عرف يوصل للحديقه و يحط الحاجات دي في العمق ده من غير ما نحس المشايخ فضلوا يقرأون القرآن و ايات معينه من القرآن لحد ما الحمدلله كله راح رشينا البيت كله مايه بملح و مكنتش ولا انا ولا احمد مهتمين اننا نرجع الحديقه زي ما كانت لان خلاص البيت بقي ازازه كله متكسر و من كتر ما اتهز العفش باظ و كده كده مش هنقدر نعيش فيه تاني شيخ من المشايخ نصحنا بما اننا هنغير البيت نسيب المدينه دي خالص نسيب القاهره كلها و نروح نعيش في حته تانيه و محدش يعرف احنا رايحين فين لحد ما نعرف مين عمل كده لان فعلا محدش فينا عنده تفسير للحصل فعلا عملنا كده اشترينا طقمين جداد ليا و لاحمد سافرنا و ماخدناش اي حاجه من البيت بس قبل ما اسافر كام لازم اروح لحازم ……
روحت كان معايا احمد و شيخ عشان يقراء له قران و واحد عشان يحط زرع علي قبره دخلت لوحدي الاول و فضلت اعيط و بقول
_ انا اسفه ي حازم كل اللي حصلك بسببي ياريتك ما حبيتني انا حتي لسه مش عارفه مين اللي عمل الإعمال و عمل كل ده عشان يفرقنا نفسي اعرف مين كان عايزنا نبعد قبل ما نقرب اصلا مين كان عارف اني بحب…
هنا رجعت بتفكيري لوري و قولت مني !!!!

 

مني صاحبتي الوحيده اللي كانت تعرف الموضوع الوحيده اللي كنت بحكلها ساعه فرح اخته اي نقاش او اي موقف حصل بينا كنت بقولها اني حاسه إنه بدأ يعجب بيا معقول كانت عايزه تنهي حبنا قبل ما يبدا طب ليه طب مني هتعمل كده ازاي اصلا استني استني دي مني قالتلي قبل كده أن بعد موت ابوها امها حبت مدحت جارهم عملتله عمل طلق مراته و مات فيها حب و اتجوزها معقول !!!! فضلت اكلم نفسي و انا مش مصدقه وقت طويل بعدها بصيت بقوه لقبر حازم
_ اوعدك اني هاخد حقك لو من مين حتي ي حبيب الروح
قولتها و خرجت مكان ما كان احمد مستني قولتلهم يدخلوا يقروا قران و يحطوا الزرع و وقفت انا و احمد لواحدنا قولتله علي كل حاجه
_ و مني صاحبتك دي هتعمل كده ليه
_ مش عارفه ي احمد و مش عارفه اصلا هي ازاي هتدخل الحديقه عندنا و تعمل كده من غير ما نحس
_ تعالي نسافر و ننسي كل ده
_ مش هقدر ي احمد لازم اخد حق اللي مات عشان حبني سافر انت و بابا و ماما عشان تبقوا في أمان و انا هفضل هنا
_ انتي عارفه اني مش هسيبك صح
_ عشان خاطري ي احمد انا مش هستحمل لو حصلك حاجه

 

_ ولا انا هستحمل لو حصلك حاجه و زي ما بدأنا سو نخلص سو
و فعلا احمد صمم يفضل معايا مرداش يمشي اخدنا شقه في اسكندريه بابا و ماما قعدوا فيها كان عندهم اسئله كتير اوي بس رفضنا نجواب علي اي سؤال علي الاقل لحد ما ناخد حق حازم اطمنا علي بابا و ماما و دلوقتي اجي وقت المواجهه روحت لمني بيتهم
_ اذيك ي حبيبتي اخبارك ايه وحشاني
_ انتي عرفتي اللي حصل معايا الفتره اللي فاتت
_ حصلك ايه ادخلي انتي واقفه برا ليه
دخلت و حكيت لها كل اللي حصل من اول اللي حصل يوم الفرح بعد ما سيبتها لحد اللي حصل يوم الحديقه اول ما بدأت اتكلم عن الحديقه وشها اتقلب الوان ساعتها اتاكدت انه هي اللي عملت كده فضلت ساكته شويه بعدها قالت
_ طب وانتي هتعملي ايه دلوقتي ي ليل
_ لازم اعرف مين عمل كده لازم اخد حق حازم
_ ي حبيبتي انسي بقي و عيشي حياتك
_ مني انتي مش كنتي قولتلي أن امك عملت عمل لمدحت عشان تتجوزه هي لسه ليها في الاعمال
ضحكت مني و قالتلي

 

_ لسه ليها في الاعمال دي عامله لكل اللي حوالينا عمل عشان تاخد كل حاجه ببلاش انتي عارفه الاسعار غاليه بقي ي ليلو
_ يعني لو احتاجه مساعدتها هتعرفي تكلميها ولا ايه
_ شاوري انتي بس امي سكر لو طلبه عينيها مش هترفض
_ماشي انا ماشيه لو احتاجه حاجه هكلمك
خرجت و كنت سيبت في الترابيزه جهاز تصنت سمعتها بتقول لنفسها بصوت عالي انتي متخلفه ازاي تقولي كده اكيد شكت فيكي انتي غبيه هوف يارب ما تكون اخدت بالها سكتت شويه و قالت و بعدين معاكي بقي ي ليل
سمعتها انا و احمد دموعي نزلت بوجع جامد ازاي تعمل فيا كده طلعتلها تاني و واجهتها و كان رد صادم………..
_ ايوه انا عارفه عملت كده امتي يوم ما روحتي لأخته كالعاده و اخوكي خرج مع سمر و ابوكي و امك عند جدتك اول ما قولتلي أن البيت فاضي و كلكم هترجوا بليل متاخر عملت كده عشان بكرهكم انا عمري ما حبيتك انا صاحبتك عشان اخوكي يحبني زي ما انتي صاحبتي نسرين عشان حازم يحبك و حازم حبك امال احمد احمد ده غبي و حيوان لما قولتله بحبك قالي اني زي اخته انا بكرهكم
زعقت فيها بشده
_ تقومي تدمري حياتنا ليه هو الحب بالعافيه انتي من اول يوم عارفه إنه بيحب سمر انتي ايه مجنونه
_ كان نفسي اعيش قصه حب زيك كان نفسي احس اني حلوه او اني اتحب
_ عمرك ما هتتحبي عشان انتي غبيه
ضحكت بسخريه

 

_ عمري ما كنت غبيه ولا نسيتي انك لحد دلوقتي مش عارفه انا عملت كل ده ازاي عقلك مش جايبك لمستوايا اقولك عملت كل ده ازاي
انا أجرت الشباب اللي ضايقوكي يوم الفرح و أجرت العربيه اللي تخلصني منكم و لما عيشتي استحضرت جن يساعدني بدأ يكتب علي المرايات يظهر لك علي إنه حازم و الشاب اللي جالك ده انا اللي بعته و مقولتلهوش أنه هيموت انا قولتله يقول ايه و بعت وراه الجن ياخد روحه معاه انا عملت كل حاجه اقدر عليها لاني بكرهك كان المقابل غالي اوي سوا من الجن أو الانس بس انا قدها
_ و الصور و نسرين و حازم اللي محدش يعرف عنهم حاجه
ضحكت بصوت عالي
_ مش بقولك غبيه الفلوس بتعمل كل حاجه ي حلوه و الصور كان أمرها سهل هكر للفون يسحب الصور فوتوشوب يظبها زي ما احب و الدنيا تمام من غير ما تحسي
مشت لقدام و هي بتقول و دلوقتي لازم الخطه تكمل شدت سكينه من علي السفره و ضربتني بيها و …………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حازم وليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!