روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل العشرون 20 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل العشرون 20 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء العشرون

رواية جعلتني ملتزما البارت العشرون

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة العشرون

بعدما طلب كريم يد همس

ونزل لعند ياسر وانصدم ياسر من افعال كريم

كريم : زي ما قولتلك كده ،هتجوزها!!

ياسر : وده معناه ايه بقي

انت وهمس دونت مكس ياابني

كريم بتنهيده : ما تسألنيش ع اي حاجه عشان انا كمان معرفش، سوق وانت ساكت

……..

ياسمين : رايك ايه ياهمس

همس : رايي ف ايه ،

ياسمين : ف دكتور كريم!

 

 

 

 

 

همس : هوافق ياياسمين

ياسمين : اممممم طيب مش مبسوطه ليه ؟

همس : لا ياحببتي مبسوطه ،هو بس ال شكلي كده

تصبحي ع خير

ياسمين : وانتي من اهل الخير

…………..

همس تستيقظ من نومها والجميع نائمون تقبل صديقتها من رأسها وتأخذ حقيبتها، وتفتح باب المنزل وتهم خارجه ولكن فجأه انقطع الضوء لدرجة انها لا تري خيالها، وفجأه وجدت نفسها ف مكان متسع ويوجد شئ مضئ من بعيد ،اخذت تجري لتصل اليه ولكن تعثرت قدمها! وكادت تقع ف بئر عميق ،ولكن يد امسكت بها واخرجىها من البئر، كان الظلام ف كل مكان!

لدرجة انها لم تستطيع ان تري من انقذها ،

واستيقظت من نومها مفزوعه، علي صوت اذان الفجر قاامت وتوضأت وصلت الفجر، وجلست علي سجادة الصلاه! تذكر الله وتدعي ان مارأته خيرا ،

ولقد تذكرت انه من يذكر الله من الفجر الي الشروق ف له اجر عمره ،،،

علمت ان هذه الرؤيا هي جواب الاستخاره ولكن لو كان كريم هو المنقذ لها لما لم تراه …………….

ف اليوم التالي

همس : لو سامحتي عاوزه مكتب استاذ ابراهيم ،

 

 

 

 

 

 

الموظفه : ف الدور التاني ع اليمين

ابراهيم : همس!!!

همس: ازيك ياعمو،

ابراهيم : جايه ليه!

همس : قبل ماتجرح فيا وتقول اي حاجه انا فرحي يوم الاربع الجاي، علي دكتور كريم!

هيكون حاجه بسيطه جدا ف بيت ياسمين صاحبتي!! وده العنوان

اتمني انك تكون ولي ف كتبت الكتاب وتيجي،،

المأذون هيجي الساعه سته

وهمت همس لتنصرف

ثم تراجعت مره اخري !

عمو انا مش بجبرك او بحرجك انك تيجي لو محبتش تيجي ،او مالكش رغبه متجيش ياعمو

وتركته وذهبت !!

………..

ياسر : انا مبقتش فهمك والله !!

 

 

 

 

 

يعني قولت تتجوز واحده من اول ماعرفتها وانت بتتخانق معاها! وعدتها فرحك بعد اسبوع من غير حتي خطوبه وقولنا ماشي !!

بس يعني ايه ،

كريم عبد الحميد يتجوز من غير فرح ! وكمان كتب الكتاب هيبقي مش الفيلا !!

هو ف ايه بجد ياكريم،

كريم : هو ده ال هي عايزاه ،وكمان ابويا لسه ميت مينفعش اعمل فرح عديها بقي

……..

بعد مرور اسبوع …

همس شكرا ياعمي انك جيت ،،

ابراهيم بخجل : مبروك يابنتي !

ام ياسمين : ربنا يجعله ليكي زوج صالح

ابو ياسمين بغيظ وكأنه يوجهه كلامه لعمها : اوعي تفتكري انك مالكيش ضهر ف الدنيا ،

ده بيتك ياهمس ومفتوح ليكي ف اي وقت ، وال يقرب منك بس نموته!

تحضن همس صديقتها بحب، هتصل بيكي، وتزاكري بقي كفايه ان عطلتلك ،

ياسمين :طيب بس بقي عشان مبحبش اعيط ،وانا لابسه النقاب عشان هيبوظ وهيلزق ف وشي،،

همس : طب غوري يابت دايما كده بتبوظي اللحظه الرومانسيه

ياسمين: بجديه خدي بالك من نفسك ياهمس ودلوقتي د. كريم مش دكتورك ف الجامعه ال بتكرهيه ،ده جوزك !

ال ربنا وصاكي بي، وانك تسمعي كلامه !

 

 

 

 

 

ثم تقترب منها :

د. كريم مش ملتزم ياهمس، قربيه من ربنا اوعي تسبيه بعيد كده !

همس تستمع لها وفي عقلها تقول : اه والف اه لو تعلمي ان هذا ليس زواج ، وانها صفقه كما يسميها كريم في عالم البزنس !

ساعدني ياالله …

وتبتسم لصديقتها وتأخد حقيبه ملابسها وتذهب مع كريم !

الي عش الزوجيه المزيف….

بعدما كتب الكتاب بين همس وكريم

كريم : دي اوضتك ياهمس، واوضتي هي الاوضه ال جمبك دي !

لو احتجتي اي حاجه عرفيني،،

وهم ليتركها ويذهب ،

همس : دكتور كريم

كريم :نعم

همس : جزاك الله خيرا علي مساعدتك ليا !

عارفه انك عاملت كده عشان مصلحتك ،بس ده ميمنعش انك ساعدتني !

كريم : مفيش داعي للكلام ده

 

 

 

 

 

ربنا يعديها ع خير بعد اذنك ،

همس : اتفضل !

تنظر همس الي المنزل فكيف يعيش فيه لوحده، ف هو كبير جدا وتشعر كأن المنزل ميت ومخيف .

تدخل همس للغرفه وتغلق الباب ع نفسها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى