روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الرابع والعشرون

رواية جعلتني ملتزما البارت الرابع والعشرون

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الرابعة والعشرون

ف اليوم التالي

…..

نجلاء : انا هخرج اقابل صحابي ال مشوفتهمش من زمان ،

همس : خدي ب من نفسك

……

ف الجامعه تجلس همس ف الكافيتريا وتحاول ان تراجع ما فاتها

وتشرد بعقلها

……

همس ف بالها :

هو كويس واكبر دليل اما صاحيته للفجر النهارده قام، ومش بس كده ده كمان شكرني !

انا اوقات بحس انه شخص كويس ،

كفايه ان استقبلني ف بيته واحترم العقد ال بينا

 

 

 

 

 

 

لو اي واحد تاني ماكن هيعمل كده ……………

اماني: هاي عليكي

همس : اتفضلي

اماني : مرسيي ليكي ياقمره ،

اماني بجديه : انا جيالك النهارده عشان اقولك كلمتين مش اكتر ،

خافي علي نفسك ياهمس!!

اوعي تصدقي كريم ف اي حاجه يقولها ليكي،

همس بغضب : ايه ال بتقوليه ده لاحظي ان ال بتتكلمي عليه ده يبقي جوزي !!

اماني بتفاعل مصطنع : انا جايه عشان مصلحتك مش هستفيد اي حاجه من ال بقوله ده!!

 

 

 

بعدما حطت اماني بتفاعلها المصطنع اماني بتفاعل مصطنع : انا جايه عشان مصلحتك مش هستفيد اي حاجه من ال بقوله ده!!

بصي ياهمس انا اعرف كريم ده من 3 سنين، ومعروف ف الجامعه اننا وهو ف بينا قصة حب جامده!

ودلوقتي بقيت ورقه محروقه !

عارفه ليه

وتبكي بمكر : عشان ضحك عليا واقنعني اننا نتجوز عرفي، وبعد كده رماني زي ماانتي شايفه !!!

وتكمل

كريم اتجوزك عشان معرفش يوصلك ،

وبعد كده هيبقي مصيرك زيي!!

ده صورة من عقد جوازنا العرفي، عشان بس تتاكدي من ال بقولهولك!!

حاولت همس ان تتماسك نفسها : انتي ازاي تتكلمي علي جوزي بالطريقه !

كريم حكيلي ع كل حاجه، وكل مشاكله ال فاتت، ومش مستنياكي انتي عشان تقولهالي !

انا وهو بدئنا صفحه جديده ،

مفهاش انتي وماضيكي المعقد معاه،

ومش حابه اتكلم فيه

وقامت همس وهمت بالرحيل ثم توقفت كأنها تذكرت شئ ،

اها وشكرا علي خوفك عليا

وتركتها وذهبت واماني تستشاط غضبا فلم تعطيها همس فرصه لتنفذ خطتها،،،

………

 

 

 

 

 

 

 

كريم بقلق : مش بتردي ليه يااارب خير ،

ياسر : ياابني اهدي خير !!

كريم بعصبيه : خير ايه بس ياياسر دي كانت مخطوفه، و حياتها ف خطر،

ياربنا !!

طب اعمل ايه دلوقتي ،،

ياسر : طيب روح البيت اتاكد انها مش روحت، وبعدين لو مش لاقتها نطلع ع القسم وربنا يستر ،،

استني هرن ع عمتي !!

نجلاء : لا ياحبيبي انا اصلا لسه مروحتش

ليه هو فيه حاجه !

كريم : ابدا ياعمتي اصل موبيلها فاصل شحن بس وكنت عاوزه اقولها حاجه ،

………..

وصلت همس الي المنزل

وضعت نفسها ع اول كرسي تجده واخذت

تبكي بشده

يارب انا تعبت اووووي ريحني يارب بقي ،،،

ووسط دموعها اغمضت عيناها ف ذهبت في نوم عميق، و بعيد عن كل شئ عن كريم وعمها ومكائد اماني….

……..

 

 

 

 

 

 

 

كريم بعصبيه : انتي ازاي ترجعي البيت،

من غير حتي ما تتصلي تعرفيني انك روحتي!!

همس بفزع بعد ان استيقظت ع صوته المرتفع !!

همس : انا روحت، عشان تعبت شويه

كريم بنفس العصبيه : واما تعبتي متصلتيش بيا ليه ومردتيش علي التليفون ليه !

لم تتمالك همس نفسها وهي تراه يرفع صوته عليها، بهذه الطريقه ،، واخذت تبكي بشده وتركته وذهبت الي غرفتها ….

يتصل كريم بصديقه خلاص ياياسر كانت رجعت البيت …………………..

يتحدث كريم لنفسه

ازاي زعقت فيها كده، فيها ايه اما ترجع لوحدها!

هي مش مسجونه

…….

نجلاء: كريم انت بتكلم نفسك ،

كريم: انتي جيتي امته ياعمتو

نجلاء : كمان محستش بالباب

هي فين همس ،

 

 

 

 

 

 

 

كريم دي جت مرهقه ودخلت تنام !!

نجلاء : طيب انا هروح انام انا كمان شويه

,,,,,,,,,,,,,,,,

دق كريم باب الغرفه

همس بتماسك: مين

كريم : ممكن ادخل

همس: اتفضل

دخل كريم وجدها مازالت بالملابس التي كانت ترتديها ف الجامعه،

كريم انا ماكنش قصدي ازعق بالطريقه دي بس غصب عني انا بس ……

وقبل ان يكمل كلامه قاطعته همس بنبره متماسكه :

بعتذر لحضرتك فيه بينا اتفاق، ماكنش لازم ارجع البيت اللي لما استاذن منك !

مش هتحصل تاني ،،

فيه اي اوامر تانيه يادكتور !!

كريم بصدمه : لا مفيش عندك حق اللي بينا اتفاق بس !!

 

 

 

 

 

 

 

بعد اذنك وتركها وذهب …

بعد خروجه اخذت همس تبكي بشده :

ياااااااارب اللهم لا اعتراض علي قضائك..

كانت تشعر بكسره بداخلها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى