روايات

رواية جزاء الاحسان الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية جزاء الاحسان الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية جزاء الاحسان الجزء الثاني

رواية جزاء الاحسان البارت الثاني

رواية جزاء الاحسان الحلقة الثانية

-بس انا مش مريضة قولون يا ادم انا مريضة كانسر اظن انت لاحظت الدم اللى كنت بنزفه وطلبت منى انى اكشف وفعلا روحت وعملت تحاليل والدكتور قالى انه كانسر كنت مفكراه غلطان وروحت حللت فى تلات اماكن والنتيجة واحدة
كان ادم بيسمع وهو مش مصدق ولا مستوعب معقول ممكن فى يوم يخسر حبيبته وميلاقيهاش ابتسم وشدد ع حضنها وهو بيقول: طب وايه يعنى مش اول ولا اخر اختبار لينا يا قلبى هنعدى الصعب مع بعض
رنيم بعياط: هاخد كيماوى شعرى هيقع مع الوقت وجسمى هيضعف ومش هبقى حلوة وهتتجوز غي……..
ادم مقاطعا وهو يقبلها بحب وبرقة: مفيش واحدة فى الكون ممكن تملى عيونى غيرك حتى لما تبقى عجوزة كركوبة هتفضلى بنظرى احلى واجمل ست انا اكتفيت بيكى يا رنيم وما صدقت انك بقيتى معايا
رنيم: توعدنى ؟!
ادم: اوعدك يا عيونى
عدى الوقت ونامت رنيم شالها ادم حطها ع السرير ونزل عند والدته كانت قايمة تصلى الفجر لقيته بيفتح ودخل
نبيلة بقلق: ايه يا ادم سايب مراتك ليه يا ابنى ونازل فى وقت زى ده
لاحظ ادم ان نور غرفة اخواته البنات مفتوح وعرف انهم صاحيين مسك ايدها: تعالى ندخل اوضتك يا امى …. بالفعل دخل واول ما دخل اترمى فى حضن امه وابتدى يعيط بهيستريا وكانت اول مرة والدته تشوف دموعه من يوم وفاة ابوه
نبيلة بخوف: بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا قلب امك فى ايه يا حبيبى
ادم: تعبان ومكسور اوى يا امى الدنيا مصممة تلاعبنى وتخسرنى اللى بحبهم انا مش هستحمل اعيش من غير رنيم دى الروح اللى فى جسمى
نبيلة: مالها رنيم يا ابنى انا مش فاهمة حاجة ؟!
ادم : رنيم طلعت مريضة سرطان يا امى
نبيلة بخضة ودموع: يا قلب امك يا ضنايا البت دى لو معمول لها عمل مش هيصيبها كده الاول قولون قرحى ودلوقتى سرطان
ادم: مش عارف اعمل ايه حاسس انى ضعيف اوى كنت بحاول اطمنها بقولها كلام مش عارف بقنعها ولا بقنع نفسى بيه اعمل ايه بس والنبى قوليلى🥹
نبيلة بدموع: اهدى يا حبيبى انت الراجل انت سندها وقوتها لازم متبقاش كده وبعدين انت لسه معرفتش مدى خطورته مش جايز الموضوع بسيط وان شاء الله تتعالج وتبقى زى الفل وبكرة هحجزلك عند اكبر دكتور تاخدها وتروحله وواثقة ان ربنا مش هيرجعكم مكسورين الخاطر
ادم: يارب يا امى
نبيلة: قوم يا حبيبى الفجر اذن اتوضى وانزل صلى فى الجامع وادعى ربك ده فجر الجمعة يمكن تكون ساعة اجابة وطول الوقت استغفر وحوقل وصلى ع سيدنا النبى محمد بنية شفاء مراتك وشوف قدرة ربك بعينك لما يتم شفاها ع خير
بالفعل قام ادم وصلى حاضر ورجع لقاها نايمة اخدها فى حضنه بتملك ونام ….. وفى العصر حضرت رنيم التحاليل وجهزت عشان تروح للدكتور مع ادم ودخلوا وكشف الدكتور ع رنيم واطلع ع التحاليل
الدكتور محمد: الحمدلله المدام لسه فى البدايات وكويس جدا انها اكتشفت الموضوع ده بدرى وبكده اطمنك انها هتاخد كام جرعة كيماوى خفيفة وبعدها نعمل زرع نخاع وهتبفى زى الفل ان شاء الله
ادم بفرحة: بجد يا دكتور طب طب مينفعش عملية زرع النخاع ع طول؟!
الدكتور: لا لازم الاول ٤ جلسات قبلها ومتقلقش مش هتأثر عليها اوى خلى عندك ايمان وثقة بالله وع فكرة زرع النخاع ده مش عملية ولا حاجة ده نخاع بالدم بناخده من حد مطابق لفصيلة دمها وبننقله ليها عادى فاطمن الموضوع بسيط
اخد ادم رنيم وقرر انهم يقضوا اليوم برة وكلم والدته وطمنها اللى قامت صلت ركعتين شكر لله …بعد اليوم ما خلص كانت رنيم وادم راجعين ع شقتهم وفيه ست بياعة خضار ع باب الشارع
السيدة وتدعى ام زينب: ربنا يعوضك خير يا ابنى ويقعدلك الخير اللى بتعمله
ادم : اللهم امين يا امى عن اذنك
جملة عادية جدا من ست بياعة لكن رنيم حست بخوف جواها معقول تكون تقصد ان ربنا يعوض ادم بواحدة تانية احسن منى وتحل محلى من بعدى!
بعد شهرين عملت رنيم زرع النخاع والعملية نجحت وادم نزل راح الجامع يصلى فى الوقت ده دخل شخص ع رنيم
-حمدالله ع سلامتك يا بنتى
رنيم باندهاش: ام زينب ! ووووووووووو……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جزاء الاحسان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى