روايات

رواية جحيمي (حب من البدايه) الفصل الثالث 3 بقلم شروق خالد

رواية جحيمي (حب من البدايه) الفصل الثالث 3 بقلم شروق خالد

رواية جحيمي (حب من البدايه) الجزء الثالث

رواية جحيمي (حب من البدايه) البارت الثالث

رواية جحيمي (حب من البدايه) الحلقة الثالثة

ريم وهي تبكي وتتكلم صديقتها
جميله وتحكي لها على اللي قاله ابوها
جميله انا قلت لك من اول يا حبيبتي الحل الوحيد لك انك انت تهربي وتكملي تعليمك وتتحدي كل الصعوبات دي احنا مش موافقين على الفكره دي انا عايزه افهم البنت ايه في الحياه دي غير ان هي بس اتخلقت عشان تاكل وتشرب وتخدم في البيت وبس لكن احنا لينا تفكيرنا وحياتنا وعيشتنا نحن هنفرق ايه عن الاولاد لازم التفكير المتخلف بتاعهم ده يتخلى عنه مالي منا اديني بابا وماما معاك من الصعيد هنا وقرروا ان هم يسافرون نتعلم يعني ايه الحكايه يعني ان ابوك وامك يرفض انك تكلمي لي تعليمك ولما يرفضي من اول اديكوا ليه ثانوي وتعبت وذكرتي وجبت مجموع حلو ما شاء الله عليك يعني كليه طب من غير كلام
ريم وهي… تبكي مش عارفه مش عارفه يا جميله اعمل ايه انا محتاره عايزه اكمل تعليم واشوف حياتي واشوف مستقبلي عشان خاطر اليق بيه وما يستعرش بيا في يوم من الايام بس لو عملت كده هتخلى عن بابا عن كل حاجه هو عايزها وانا مستحيل اكسر قلب بابا عليا خلاص انا قررت انا هسيب كل حاجه تمشي زي ما هي واللي عايزه بابا انا هنفذه وانا مستحيل ازعل بابا على اي حاجه كفايه قوي للتعليم اللي وصلت له ده انا من غير ماما من غير خلاني ما كنتش وصلت للمرحله دي
جميله يعني… ايه يعني هتسيبي تعليمك وتسيبي الكليه انت مجنونه يا بنت انت انا عايز افهم العقليه دي فيكي ازاي
ريم…تصبحي على خير وتغلف السكه وتترمي علي السرير وتبكي
في صباح يوم جديد
يجهز محسن للنزول الي البلد ويتكلم مع ابوه في موضوع الجواز من حبيبته
. في بيت مهران
مهران…اهلا وسهلا بي ابني الغالي اللي رفع راسي
محسن…يدخل ويسلم علي ابوه وأمه ويبوس يده
محسن..وحشتني اوي يا بابا
الام..وانا ما فيش وحشتني ولا ايه
محسن..يترك ابوه ويضم امه وامتي يا ست الكل وحشتيني قد الدنيا دي كلها عارف انا جاي في موضوع مهم اوي
الام..بفرحه اويه يكون اللي في بالي صح
محسن…صح يا قلبي
الاب..ايه الحكايه عاد مش مطمن ليكم انا والله لمه بتكونو مع بغض
محسن…يابا انا جاي وكونت حابب انك تاجي معايا علي شان تخطب ليه زميلتي في الكليه دكتوره ذيي
الاب…بغضب لا انت مش هتجوزه غير ريم
لا يا ابوي انت بتقول ايه انا مستحيل اتجوز البنت دي هي اختي الصغيره واكتر كمان وانا مستعد اعمل اي حاجه عشان انتم تكونوا مبسوطين وعمري ما زعلكم في حاجه لكن اني هتجوزها وادمر مستقبلي لا انا بحب زميلتي في الكليه وهتجوزي وانا كنت نازل عشان خاطر اقول لك يا ابوي تعالى معايا عشان خاطر اروح اطلب يد هنا ونحدده ميعاد الفرح لكن عادي وتقول لي تروح تتجوز بنت عمك له والف لا يا ابويا انا مش مستعد انا بحب زميلتي واتفقنا على الميعاد ان احنا هنروح نقابله اهلاها اخر الشهر دي
الاب وهو يقوم ويضرب العصاه في الارض اسمع يا ولد بنت عمك ومكتوب على اسمك وانت صغير واخر كلام عند بيتي وهتتجوزها يعني هتتجوزها وانت سامع ولا لا
محسن يخرج من البيت وهو متعصب جدا انا رايح لعمو وهقول له ان انا مستعد اخدها معايا مصر واخليها تتعلم احلى علام لكن جواز مش هتجوزه
الاب.. انت مجنون رايح تقول ايه اصبر يا ولد تكون في حاجه حصلت لك في عقلك مصراويه ايه اللي يجيبها هنا عندنا
محسن هو… يدخل البيت عند عمه وهو متعصب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيمي (حب من البدايه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى