روايات

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الجزء السادس

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني البارت السادس

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الحلقة السادسة

رعد باندهاش : مش معقول هو انا اتجننت ولا ايه
حسام باستغراب : في ايه يا بني
السفير : في حاجة ياسيادة الرائد
رعد بيشاور باحد اصابعة باندهاش : دي هيا
حسام : يا مين
رعد : فرحة بنت عمي زين
حسام يغلق عينه نص غلقة : وبنت عمك ايه اللي هيجبها لبنان اكيد متهيقالك
رعد : لا انا متاكد بعد اذنكم ثواني ( وجري عشان يلحقها لكن للاسف وصل علي اخر لحظة كانت ركبت تاكسي ومشي سريعا ضرب رعد برجل لسوء حظه ) مين دي ( انا لازم اتصل بعمي زين واتاكد ان كانت فرحة في البيت ولا لا هيا شبها بس دي مش محجبه و فرحة محجبة ( ثم مسك دماغة ايه دا اللي بيحصل معقول بتخيلها في الناس بس لازم اتاكد ان فرحة في الصعيد ( طلع هاتفة ورن علي زين ) الو ازيك يا عمي
زين : كيفك يا ولدي ها وصلت بسلامة
رعد : الحمدلله يا عمي انتو كلكم كويسين
زين : الحمدلله
رعد : دايما يارب وكل اللي عندك بخير وموجودين
زين : الكل موجود اهني بيسلم عليك
رعد بتوتر مش عارف يقول ايه : وفرحة كيفها موجودة
زين نظر لفرحة الجالسه امامه : اه اهي يا ولدي قدامي بتسلم عليك
((فرحة نظرت للهاتف بلهفة ))
رعد : طيب سلملي عليها وعلي زياد
زين : زياد سافر بعديك علي طول
رعد : طيب يا عمي اسيبك اني دلوقت عشان اني في السفارة وقولت اطمنكم عليا بس ( قفل رعد وكان هيتجنن ثم دخل من تاني الي السفير ) اسف يا جماعة
السفير : في اي مشكلة
رعد : لا تمام يا فندم مفيش حاجة اصل اللي خرجت دي شبه بنت عمي قوي افتكرتها هيا من قوة الشبه اللي ما بنهم ( ثم ضحك ) بس الحمدلله اتاكد انت بنت عمي زي ما هيا في الصعيد
حسام بهزار : وعندكم كمان يا عم اشباه من لبنان الله يسهلو
رعد : يا شيخ اتنيل هيا نقصاك
السفير : طيب اتفضلو اقعده كدا يالا عشان نخلص الاجراءت المطلوبة
رعد : تمام يا فندم
(((في مصر )))
(((يجلس زياد علي احد سراير في شقة في مصر يمسك هاتفة ويتصل علي فرحة ترد فرحة بعد عددت رنات وترد بطريقة مش لطيفة )))
زياد بلهفة : حبيبتي وجشتيني
فرحة : ايه حبيبتي وايه وحشتيني دي انا مش حبيبت حد
زياد باصرار : لا انتي حبيبتي وخطيبتي وعمري كلة وحب حياتي وبعد شوية هتبقي مراتي وام عيالي
فرحة بسخرية : ومالك واثق اوي كدا وبتتكلم بثقة اننا خلاص هنتجوز
زياد : ومال اللي بيتخطبو دول بيعملو ايه
فرحة : زياد سيبك من الكلام دا دلوقتي دا مش وقته خالص
زياد بابتسامة : ومال ايه اللي وقتة يا فروحة قولي اللي وقته طيب
فرحة : زياد انت اكيد تعبان من السفر ريح شوية وبعد كدا يبقي نتكلم
زياد : انا مش تعبان وحتي لو تعبان لما بكلمك برتاح
فرحة : ليه انا دواء ولا ايه
زياد : ايوا انتي دواء قلبي
فرحة بتنفخ : يا نهاري علي سهوكتك دي يا بني انشف كدا السهوكة دي عملوها للحريم بس مش للرجالة
زياد غضب : هيا الرومانسية بقت سهوكة الايام وبقيت زي الحريم شكرا يا فرحة شكرا يا بنت عمي يا محترمة سلام ( ثم قفل بدون السماع لردها ثم سند راسه علي سرير بخنقة من طريقتها معا كل مرة بطريقة دي حب يطلع نفسه من اللي هو في فضل يقلب في التلفزيون لحد ما لقي اغنيه جت في وقتها لصابر الرباعي اسمها ضاقت بيك )
( كل مرة بكون وياك علي طول تبعني من غير تمن وانا برضو بدعي ربنا معاك كل مرة بكون معاك ع زمن لما زمن يضحكلك بكون وياك علي طول تبعني من غير تمن وانا برضو بدعي ربنا معاك ضاقت بيك تبقي عايزني اكون حواليك ضحكت ليك اخلاصي كون حمل عليك في الحالتين ساكت لابنساك ولا عايز انساك قالو ان اللي يحب بجد لو فاض بي من اللي يحبه ميحبش بس ميكرهشي وانا فاض بيه تعبت بجد قد مابتعب لا كرهت ولا عارف حتي محبكشي قالو ان اللي يحب بجد لو فاض بي من اللي يحبة ميحبش بس ميكرهشي وانا فاض بيه تعبت بجد))
رمزي دخل عليه : ايه يا بني اللي انت في دا ايه الكئبة اللي انت فيها دي حد يبقي خطب اللي بيحبه وهيتجنن عليها وكئيب كدا
زياد بتنهيدة : هيا اللي عامله فيا كدا حاسس انها مش طايقني كرهه صوتي كرهه كلامي كرهه كل حاجة فيا ليه مش عارف
رمزي : متزعلش مني يعني يمكن مش عايزك اسف يمكن بتحب حد تاني
زياد : تؤ تؤ لو مش عايزاني كانت قالت لعمي زين لا علي طول عمي زين رجل متفتح عمره ما يغصبها علي حاجة هيا مش عايزها ولا اعتقد انها بتحب حد تاني لان لو بتحب حد تاني ليه هتوافق تتجوزني
رمزي : بصراحة حكاية تشقلب المخ
زياد مسك راسه : اه تعبت اوي يا رمزي اول مرة ملقيش حل في حاجة انا عايزها
رمزي : ربنا يقدملك اللي في الخير يا صحبي
(((في منزل السيوفي )))
في غرفة لوجي
لوجي بتحدث في الهاتف مع محمد : طيب اعمل ايه بقولك بابا جيبلي عريس وهيجي بعد شهر
محمد : طيب انا اعمل ايه قوليلي انتي عارفة اللي انا في مقدرش اتقدم لابوكي ولا اعمامك
لوجي : يا محمد انسي اللي فات خلاص باباك اتوفي من زمان اوووي وربنا جزاءه عمي فهد رعد ملهوش ذنب
محمد : جزاءه بس خف وعايش حياته طبيعي دلوقتي وانا ابويا اندفن في عز شبابه وحرمنا احنا من كله اب وسند الاب وحنيتة وبقينا
انا واختي من صغرنا ايتام
لوجي : دا قدره هو عمره خلص علي كدا تعددت الاسباب والموت واحد هو كان سبب بس
محمد بضيق : خلاص قفلي علي الموضوع دا عشان متخنقش
لوجي : خلاص انا اسفة بس اوعي تقفل وقول انت حل طيب
محمد : انا معنديش غير حل واحد بس
لوجي بلهفة : ايه هو قوله
محمد : اننا نتجوز من وراءهم ونحطهم قدام الامر الواقع
لوجي شهقة من الصدمه : نت ايه
محمد : نتجوز ايه غريبة
لوجي : مش حكاية غريبة بس انا لو عملت كدا يقتلوني انت مش عارف احنا فين
محمد : عادي يعني دا جواز علي سنه الله ورسوله مفيهاش حاجة فكري يا ماما وردي عليا انا معنديش حل تاني غير دا انا قولتلك اللي عندي وخلاص وهيا الحكاية كلها هتبقي جواز علي الورق بس عشان محدش يقدر يخدك مني يا عمري فكري وردي عليا هو دا الحل الوحيد لما كدا لما كل واحد يروح لحالة وبلاش نعطل بعض كل واحد يشوف مصلحته فين ويعملها
لوجي : بس انا خايفة
محمد : يا حبيبتي ايه اللي هيخوفك دا انا ابن عمتك يعني شرفك شرفي استحاله هضحك علي بنت خالي يعني متبقيش عبيطة
لوجي متوترة : هفكر وارد عليكي
((((في الجنية يجلس زين يشرب قهوته تدخل عليه ليلي )))
ليلي بابتسامه جميلة : ايه يا زيني قاعد لحالك ليه
زين يتنهد بصوت عالي : مخنوق كيف مانتي خابرة وقلبي مش مستريح وقلقان اكدي ووعد جت في دماغي مخبرش ليه
ليلي بحزن : الله يرحمها كانت هتبقي جميلة كيف فرحة بس يالا ملناش نصيب فيها
زين : الله يرحمها بس انتي شكلك معجبنيش الايام دي يا لوليتا حد مزعلك اني مزعلك
ليلي بحب : انت تزعلني دا انت مش بتعمل شي غير عشان يفرحني مش يزعلني بدور علي ايه يسعدني وتعمله اني كل يوم بحمد ربنا عليك وعلي نعمته عليا بيك
زين : قلبي انتي وحياتي انتي وكل الدنيا انتي
ليلي بهزار : وعيالك
زين : عيالي كل دول برضو بس بعديكي انتي الاساس يا لوليتا من غيرك مكنش دول بعد ربنا هيبقو فرحتنا
ليلي : دايما مفرحني بكلامك الزين يا زين الرجال
زين : هتفضلي لميتا تقوليلي يا زين الرجال
ليلي : لما التراب يغطي عيني وقتها بس هبطل اقولها عشان هيبقي غصب عني مش هقدر اقولها لكن طول ماني فيا نفس وبتنفس هتفضل زين الرجال وتاج راسي
زين : انتي اللي بتصبريني علي كل شي يا ملكة عمري
(((في الجامعة )))
همسة كانت تجلس مع اصحابها في الكافتيريا جاءه اليها امجد : ايه دا ايه اللي جابك جامعتنا
امجد بتوتر : مانا جامعتي جنب جامعتك وكنت معدي من هنا قولت اعدي اسلم عليكي
همسة بابتسامة : احسن حاجة عملتها اصلا
امجد ضحك : بجد طيب ممكن اعزمك علي حاجة في الكافتيريا
همسة : ماشي
(((((جلست همسة و امجد علي احد الطرابيزات وكان في حوالي عشر دقايق من الصمت قاطعها امجد ))
امجد باحراج : همسة انا عايز اقولك حاجة
همسة : قول
امجد : انتي عارفاني انا قد ايه بتحرج ومش بتاع هلس وكلام من دا وبحب الكلام دغري من غير لف ولا دوران
ضحكت همسة : وياريت كمان يبقي بدون مقدمات
امجد ابتسم : حاضر بس قبل ايه حاجة هقولها عايز منك وعد الكلام عجبك او لا مفيش اي حاجة تتغير في علاقتنا ببعض ولا تزعلي مني
همسة : انا عمري ما ازعل منك ابدا يا امجد ازعل من الكون كلة وانت لا
امجد بهزار : طيب الحمدلله بداية مبشرة همسة انا
همسة : انت ايت متكمل يا بني
امجد : انا بحبك اووووي يا همسة وبعشقك كمان
همسة بفرحة : بجد انت نتطقت
امجد بسعادة : يعني انتي كمان
همسة بكسوف : اه جداا
امجد : اه ايه قوليها بالله عليكي عشان اصدق اني مش بحلم
همسة هتموت من الكسوف : انا كمان بحبك ( ثم نزلت وشها الاحمر من الكسوف الي الارض )
امجد بحب : ممكن تبصيلي
همسة نظرت له بكسوف : اهو بصتلك نعم بقي عايز ايه
امجد : عايز اشيلك وافضل اللف بيك وقول بحبك اهي يا ناس اللي بموت فيها
همسة : ايه دا بس انت طلعة جرئ اوووي مكنتش مفكراك كدا
امجد بهزار : طبعا مانا ابن الرومانسي زين الرجال
ضحكت همسة ولسه صوتها هيعلي في الضحك لحقها امجد : صوتك ميعلاش اظبطي كدا من اولها لظبطك
همسة حاطط ايديها علي بوقها : حاضر اهو يالا بقي امشي عشان ورايا محاضرة دلوقتي
امجد : هتخلص الساعه كام
همسة نظرت في ساعاتها : يعني سبعة سبعة ونص كدا باذن الله
امجد : طيب ممكن ابقي اجي اخدك
همسة : لا مش هينفع هروح مع اصحابي نتفقي معاهم معلش
امجد : طيب سماح المرة دي
(((في المكان اللي هيقعد في رعد وحسام )))
حسام : ازاي طيب معقول من كتر تفكيرك فيها تكون تخيلتها هيا
رعد بتفكير : مش للدرجة دي يا عم خلاص يعني اتجننت بيها عشان اتخيلها في كل واحدة اكيد لا دي واحدة تشبها بس مجرد شبه
حسام : طيب مسالتش ليه علي اسمها وشوفت
رعد بندم ضرب علي راسه : يا بويا تصدق فاتتني الحكاية دي بكرة هروح اسال علي اسمها في السفارة بكرة
حسام : صح كدا
(((في منزل عبير ))
جنا : هنعمل ايه ياما
عبير : هنعمل ايه يعني العمل عمل ربنا مش عمل حد
جنا : طيب و محمد
عبير : مخبراش خايفة من ومن طايشة خايفة الشبطان يصوره حاجة تخرب علي الكل
جنا : بصراحة اخواتك دول يستاهلو كل شي
عبير : يستاهلة بس خيك هيروح فبها هو كمان
()))) تاني يوم في مصر )))
رمزي لزياد : يا بني قوم كل دا نوم
زياد وهو مغمض عينه : انا صاحي مش نايم علي فكرة
رمزي : طيب متقوم يالا هنتاخر علي الشغل
زياد : قايم اهو ( وفعلا قام غسل وشه وارتداءه ملابسة وذهب هو ورمزي الي اللواء عصام )))
اللواء عصام : مبروك يا زياد يا بني ربنا يكملك علي خير
زياد باحراج : حضرتك عرفت انا كنت هعرف سيادتك والله بس نعمل ايه لناس اللي مش بتتبل في بوقها فوله ( ونظر لرمزي )
اللواء عصام : مش مهم معا اني كنت حابب اعرف منك انت بس مش مشكلة حصل خير وسمعت انك مستني لسه الاجازة التانية دي عشان تتجوز لا يا عم اما صرفت ليك اسبوعين اجازة من الاسبوع الجاي باذن الله يعني تقضي معانا الاسبوع دا وبعد كدا تتكل علي الله علي السرير ومارجعلناش غيب وانت متجوز
زياد بسعادة : تسلملي يا باشا يارب
في منزل جد ريتا يجلس هو امير بغضب : وبعدين يا باشا كدا مش هنعرف حاجة عن البت دي
الجد وهو يشرب سجارتة ويفكر : متقلقش طلامة مطلعتش بره لبنان هنجيبها بس اصبر انت بس هيا مش هتقدر تسافر لاني مناعها من السفر
امير : طيب مهيا ممكن تثبت انها مش بنت بنتك
الجد : دا موضوع صعب وبياخد وقت نكون احنا جبناها
امير : طيب انا معتمد عليك اوعي تغرقنا
الجد : من امتي غرقتكم المهم خلينا في الشغل
امير بابتسامة : خلينا يا باشا
(((في السفارة تاني يوم ذهب رعد الي السفير لكي يعرف اسم هذا الفتاة )))
رعد : ازيك يا باشا
السفير : ازيك يا رعد باشا اتفضل
رعد : كنت جيالك في خدمة
السفير : اتفضل تحت امرك
رعد :الامر لله يا باشا يسلم ذوقك كنت عايز اسم البنت بتاعت امبارح
السفير بتذاكره : انهي بت دي
رعد : اللي قولت ليكم انها شبه بنت عمي
السفير تذكر : اااه افتكرتها طيب ثواني هشوف ( وبداءه يقلب في الورق ) اه اهو وراقها اسمها
يا تري الاسم هيعرف رعد حاجة هو عايزها ولا ايه اللي هيحصل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط عى : (رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!