روايات

رواية جبروت أب الفصل الثاني 2 بقلم رشا محمد

رواية جبروت أب الفصل الثاني 2 بقلم رشا محمد

رواية جبروت أب الجزء الثاني

رواية جبروت أب البارت الثاني

رواية جبروت أب
رواية جبروت أب

رواية جبروت أب الحلقة الثانية

دخل الدكتور وجدها في هذه الحالة حاول أن يقترب منها

لتهدئتها ولكن جميع محاولاته فشلت

الدكتور : اهدي يا حياة أنا دكتور براء وهعملك كل اللي

أنت عيزاه بس سيبي السك’ينة اللي ف ايدك

حياة مش سامعة حد وبتبص علي عيلتها اللي بيعاها

وبترميها وبتعيط بصت ف عيون بباها وقالت : بابا

ارجوك أوعي يكون كل دا بجد أنا أكيد بحلم صح ؟

يصلي يا بابا ف عيوني وقولي ان بحلم قولي أنا ف

ضهرك ومش هسيبك قولي انك هتحميني منهم رد

عليا يا بابااااااااااا طيب لو أنت رمتني مين هيحميني

مين هيحافظ عليا مين هيسترني غيرك يا بابا رد

علياااااا بقولك أوعي تكسرني دا أنا منك وحتة منك

أرجوك رد عليا

باسم للدكتور : احنا هنفضل ف الفيلم العربي دا كتير

م تخدوها يالا هو أنت متعلمتش ف كليتك ازاي تسيطر

ع المريض

براء ينظر له بغضب ويقول : أنت متأكد أنك أخوها ؟

باسم : اطلعلك البطاقة ولا ايه !!

براء لمنعم : وهو أنت فعلا بباها؟

منعم : هو أنت هتفتحلنا محضر اتفضل شوف شغلك !!

براء : هعملك اللي أنت عيزاه يا حياة بس اهدي وتعالي

هنقعد بس نتكلم سوا شوية ومتخافيش

حياة لمنعم وباسم : هو أنتم ازاي كدا !! طيب فهموني

ليه بتعملوا كدا !! حد يفهمناااااااي أنا مش مجنوووونة

ليه بتكرهوني ليه مش عايزني أنتم طول عمركم

بتعاملوني وحش وأنا عمري م اشتكيت طول عمركم

محسسني ان زي الخدامة وعمري م اشتكيت

وجوزتوني غصب عني وشوفت علي ايده أسود أيام

حياتي ورضيت بنصيبي وسكت ومفتحتش بوئي

ومشتكتش لحد ليه بتعملوا فيا كدا ردواااااااا عليااااااا

محدش بيرد عليااااااااا لييييييييييه

انهارت حياة ووقعت ع الأرض وفضلت تعيط كتييير

قرب عليها براء وأخد السكينة من ايديها ونده للممرضين

يجيبوا حقنة مهدئة وفعلا جابوا لبراء حقنة مهدئة

واعطاها لحياة ثم قال لمنعم وباسم : اتفضلوا أنتم

دلوقت وممنوع الزيارات لحد م أنا ادي الاذن بالزيارة

منعم : وهو حد سألك ع الزيارة اعمل حسابك انها لو

خرجت من هنا بأي طريقة من الطرق هوديك ورا

الشمس وأنت المسؤل قدامي ومش هحاسب حد غيرك

ومصاريف المستشفي هتوصلكم كل أول شهر ومش

عايزين شوشرة وأي حد يجي يسأل عنها محدش يقول

انها موجودة هنا احنا مش هنبعت لها أي زيارات يعني

ممنوع حد من برا المستشفي دي يشوفها أو يلمحها

أو يتكلم معاها أنت فاهم ؟

براء بكل استغراب ودهشة : فاهم يا استاذ اتفضلوا بقي

عشان أشوف شغلي

خرج منعم وباسم من الغرفة وأغلقوا الباب خلفهم

براء ذهب عند حياة لقاها قاعده ع الأرض وفاتحة

عيونها وبتعيط بدون وعي ولكن أعصابها مرتخية

قال لها : تعالي يا حياة نقعد نتكلم سوا

حياة : …….. ….

براء : طيب اسندي عليا وقومي ومد لها يده

حياة : …………….

براء للممرضين : استنوني برا من فضلكم وخلوا ودنكوا

معايا عشان لو ندهت لحد

الممرضين خرجوا وقفلوا الباب وراهم

براء نظر ل حياة يتفحص ملامحها ويشوف اد ايه

ملامحها هادية وقال لنفسه : ازاي الملاك دا بيكرهوا كدا

ياتري بيكرهوكي ليه وأنت منهم ياتري ايه اللي حصل

وياتري الملاك دا وراه صورة شيطان الناس كرهاه وأنا

مش عارف عشان معرفكيش ولا أعرف عنك حاجة ولا

هما اللي وراهم حاجة وعايزين يخلصوا منك عشانها!!!

ميت سؤال وسؤال بيدور ف رأس براء لكن للأسف مش

هيقدر يعرف الاجابة غير بمرور الوقت

براء : مش هتقومي يا حياة من ع الأرض ؟

حياة : ………..

براء : ولا عايزة تسندي عليا ؟

حياة : …………….

براء قرب منها وشالها وفضل يتفحص ملامحها التي لم

تتبدل ولم تعيره أي انتباه كان يتفحص ملامحها كأن

ملامحها سوف تنطق وتجيبه عن كافة أسئلته ولكن لم

يتوصل لأي شئ اجلسها علي الشازلونج

براء : مش عايزة تقوليلي علي أي حاجة أو تحكيلي

حاجة يا حياة ؟

حياة : ………..

براء : طيب مش عايزة تحكيلي عن طفولتك

حياة : ………….

براء : طيب مش عايزة تحكي عن أي حد قريب منك ؟

حياة: …………

براء : طيب أنا لاحظت ان أهم حد ف حيات أي حد

مكنش موجود معاكي هنا هيا مامتك فين ؟

حياة : مامااااااااااااااااا بصريخ وعياط وقامت عشان

تجري براء أخدها ف حضنه وفضل يطبطب علي ظهرها

وقال اهدي متخافيش اهدي …………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية جبروت أب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى