روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الحادي والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الحادي والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الحادية والعشرون

_«حياء بصدمه» بتقول ايه تاني كدا
_«زين بعدم فهم» بقولك بحبك ياحياء❤ مالك اتصمرتي كدا ليه هو انا قولت حاجه غلط
_«حياء بكسوف» لا لا ابدا
_«زين بحب» طب مش هتردي عليا طيب
_«حياء بكسوف ووشها احمر خجلا»: احبك الله يازين
_«زين بغيظ» بجد والله وايه كمان ياست ياحياء
_«حياء ببراءه» وبعدين معاك انت كدا بتكسفني يازين
_«زين ضحك علي كسوفها وقال من خلفها»: بحبك ياحياء كدا حلو
” ضحكت حياء بشده علي فعلته فهي لم تعلم انه خفيف الظل هكذا ”
_«حياء بحب» لو عايزيني ارد عليك لازم توافق
علي شروطي الاول
_«زين بتنهيده» ياريتني ماقولتلك بحبك ياريت
كان لساني اتقطع قبل ماقولها
_«حياء بغيظ طفولي» قصدك ايه يعني
_«زين بحب» ياستي مش قصدي شروطك ايه
_«حياء ببراءه» اول شرط انك متقطعش في
صلاتك ابدا وانك تفضل تقرء في القران ومواظف علي قيام الليل واذكار الصباح والمساء
_«زين بحب» موافق
_«حياء ببراءه» تاني شرط انك تكون مواظف علي المسجد وانك تشكي همومك كلها الله ومتعليش صوتك علي حد او عليا عشان انا بخاف
_«زين بضحك» تمام هحاول في دي
_«حياء ببراءه» تالت شرط مدخلش حد بينا احنا نحل مشاكلنا كلنا لوحدنا حتي لو كانت المشكله كبيره ان شاء الله هنعرف نحلها بسهوله
_«زين بحب» حاضر
_«حياء بحب» رابع شرط احترمني وانا كمان هحترمك اوعي تقلل مني في يوم او تذكر عيوبي قدام حد احميني وخاف عليا زي الاب اللي بيخاف علي بنته
_«زين بحب» طبعا ياحياء انتي في عيوني
_«حياء بحب» اخر شرط لما يكون حد زعلان من التاني يقول انه زعلان عشان نصفي بسرعه بلاش نبعد ونطول في البعد دا مش في مصلحتنا
_«زين بحب» حاضر موافق علي كل شروطك هاا
_«حياء بكسوف وبراءه» انا بحبك يازين ❤
_«زين بضحك» اللهم صلِ علي النبي اخيرا ابو الهول نطق
_«حياء بضحك» عليه افضل الصلاة والسلام
_________________________♡
_«فاديه بعصبيه» انتي منكده علي جاسر كدا ليه ياشيخه ربنا ينتقم منك
_«ريم بصدمه» ماما انتي بتقولي ايه ازاي تدعي عليا كدا وبعدين انا معملتش حاجه
_«فاديه بعصبيه» معملتيش حاجه ياجذمه فيها ايه لو خرجتو سوا او فضل يحب فيكي هو في حد طالع يتحب
_«ريم بعصبيه وبصوت عالي» وبعدين ياماما
معاكي انتي طول اليوم خناق
_«فاديه بعصبيه» ياشيخه حسي علي دمك الواد بيحبك اهو دلوقتي بيقول هيفسخ الخطوبه غير لو بحبحتيها شويه
_«ريم بعياط» هو قالك كدا
_«فاديه بعصبيه» ايوه قال يختي عشان تبقي ضوابط الخطوبه تنفعك طيعتي شب كل البنات بتحلم بيه منك الله ياشيخه
“ثم تركتها وغادرت”
“فضلت ريم تبكي بحرقه ف الكل يغلطها علي افعالها بدأت ريم تسمع لكلامهم قائله: هو انا فعلا غلط وهما الصح انا مبقتش فاهمه حاجه”
“انتي كاأم متدعيش علي بنتك حرام عليكي او تشتميها او تهزقيها دي بنتك حبيبتك ربنا اداكي نعمه وانك تبقي ام ربي صح وخليكي معاها خطوه بخطوه وبراحه عليها بلاش الصوت العالي والزعيق او الشتيمه والدعاء عليها افرضي دعائك استجاب هتعملي ايه ساعتها؟؟”
“انا عارفه ياغاليه ان اللي حواليكي مغلطينك وشيفينك متشدده عمرك ماسمعتي علي النصب في الخطوبه عشان تأمنيلو يدخل يتقدم ويجيب دبله او الشبكه كامله عشان تأمنيله ايوه فعلا بيحبني وبعد مايطول اللي عايزه منك هيخلع؟؟ وبسهوله مش معني انه خطبك يبقي تسلمي مشاعرك وتسلمي نفسك ليه؟؟ متستعجليش علي الحرام ياجميله وصوني نفسك واحميها”
“مهما فعلت امك اوعي تعلي صوتك عليها دي والدتك وليها حقوق عليكي زي ماانتي ليكي حقوق عليها دي مش بنوته صغيره بتلعب معاكي احترميها وحاولي علي قدر الامكان تنالي رضاها انتي عارفه عقوق الوالدين اللي اتكلم عليها القران هي كلمه(اوف) تخيلي الكلمه دي عقوق والدين فما بالك بالي بتفعليه مع والدتك والدتك دي في عينك دلعيها واي حاجه تقولك عليها تعمليها مدام في رضا الله 💛
__________________________♡
” تبين بعد الفحص ان ايمن واحمد مدمنين است*روكس”
_«الضابط بشده» ليه شباب زي الورد يوصله
لكدا ليه
_«الضابط 2»يمكن البيئه يافندم سيئه او التربيه
غير سليمه
_«الضابط بشده» يمكن بردو بس اللي اعرفه انهم لازم يتعقبو بس لازم يتعافو الاول ابعتهم مستشفي **ليتلقو العلاج هناك وابعتلي عيال الولاد دول
_«الضابط 2»حاضر يافندم
__________________________♡
_«الدكتور بإستغراب» ماشاء الله الحجه صفاء
حالتها بتتحسن
_«مني بفرحه» بجد يادكتور
_«الدكتور ايوه» الحمدلله فيكي تدخلي تطمنيها
_«دخلت مني تطمن صفاء علي حالتها» قائله: الدكتور بيقول انك بدئتي تتحسني ياصفاء الحمدلله
_«صفاء بفرحه» بجد الحمدلله يارب ثم بكت قائله والله مااستحق اني اخف ابدا
_«مني بحنيه» متيأسيش ابدا ربنا رحيم وبيسامح والله
_«صفاء بدموع» يارب
” مهما فعلت ياعبد من ذنوب ربنا بيسامح اوعي تشوف ان ذنبك عمرو مايتغفر لاء ربنا هيغفرلك بس انت تبدأ 💛🖇”
____________________________♡
“نزلت حياء وهي فرحانه فأخيرا زين اعترف بحبه لها فهي تحب زين وتحترمه وتحترم مشاعره لها ذهبت حياء الي المطبخ مصدومه مما يحدث فشاهدت وفاء تضرب بنتها الصغيره ندي قلم علي وشها”
_«حياء بصدمه» بتضربيها ليه بس ياابله وفاء
_«وفاء بغيظ» تعباني مش بتعمل واجبها ومعاله تتمرق الهانم
_«حياء بهدوء » طب خلاص انا هخليها تعمل الواجب روحي ياندي غرفه الصالون ياحبيبتي وانا جيالك
_«ندي بعياط» حاضر
“بعد ان ذهبت ندي الي غرفه الصالون تحدثت حياء مع وفاء بحكمه وهدوء”
_«حياء بحب» ياابله وفاء انا اسفه لو هدخل بينك وبين بينتك بس دي نصيحه هقولهالك لوجه الله الضرب علي الوجهه غلط هناك عصب موجود بالوجه يسمى بالعصب السابع وهو مشابه تماما لكف اليد.
هذا العصب فيه افرع مثل اصابع اليد،وضربة الكف تكون بالضبط على العصب ويمكن ان تسبب مايلي :
1_شلل في الوجه
2_ صعوبة في المضغ
3_ صعوبة في البلع
4_وقد تسبب انعدام حاسة الذوق والشم مع مشاكل في دموع العين .
لهذا نهى الرسول صلَ الله عليه وسلم ، عن ضرب الكف وقبل الطب حتى وقال ( اذا ضرب احدكم اخاه فليتجنب وجهه)
» ثم تابعت حياء كلامها: وبعدين ياابله وفاء اصبري عليها شويه هي طفله واكيد بتحب تلعب وتتشاقه
_«وفاء بحزن» حاضر ياحبيبتي انا والله خايفه
عليها نفسي اشوفها حاجه قد الدنيا
_«حياء بحب» ان شاء الله هتشوفيها حاجه كبيره وهتتباهي بيها كمان بعد مااخلص معاها واجبها هجبهالك عشان تصلحيها ماشي
_«وفاء بحب» مقدرش اقولك حاجه يابنتي
_«حياء بحب» تسلميلي يااجمل ماما
____________________________♡
“كانت حنين مع جارتها في مشوار طلبته منها والدتها وكانت الشمس طالعه ”
_«حنين بتعب» ياربي الجو حر اوي الخمار والدريس حرروني اوي
_«امل بقرف» مش عارفه تاعبه نفسك ليه هموت واعرف فيها ايه لو لبستي بلوزه طويله علي البنطلون وخلصنا
_«حنين بثقه» حتي لو لبستي بنطلون علي بلوزه طويله حرام بردو لان كدا كدا هيكون في جزء من بنطلون واصف الجسم وكمان البلوزه لازم يتحقق فيها مواصفات اللبس الشرعي قهمتي مش اي بلوزه تنفع ياحبيبتي
_«امل بتنهيده» طيب ربنا يهديكي
“تذكري ان اي بنت بتقولك انتي عامله كدا ليه والله هي عارفه ان دا الصح وانك علي الحق بس بتجادل وخلاص في مره صحبتي قالتلي انتي عارفه انتي ولا متشدده ولا حاجه انتي الصح واحنا الغلط فربنا يهدينا ف انتي خليكي واثقه من نفسك مش اي بنت تقولك حاجه تسمعي كلمها وزني الاول ياغاليه”
“وانتي بتلفي خمارك او بتلبسى نقابك ونازلة بيهم ف عز الحر وسايبة ال Make up ودايخة ف المحلات علي لبس واسع وفضفاض وساتر
دايما خليكي فاكرة الاية دي :
“إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحاً جَمِيلاً (28) وَإِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْراً عَظِيماً”
_____________________________♡
_«حياء بحب» ينفع كدا ياندي تزعلي ماما مبتسمعيش الكلام ليه
_«ندي بعياط» كنت عايزه العب شويه ياحياء
_«حياء بحب» ياحبيبتي العبي واعملي اللي نفسك فيه بس اهم حاجه مستقبلنا الاول نعمل اللي ورانا ونخلصه وبعدها نلعب ونتشاقه وكمان ياندي كلام والدتك لازم تسمعيه وتقوللها حاضر هي بتحبك وبتخاف عليكي ياروحي وكمان هي بتتعب عشانك لازم انتي كمان تفرحيها مش كدا ولا ايه
_«ندي بحب» كدا ياحياء
_«حياء بحب» شطوره يلا نعمل الواجب
“بعد دقائق كانت ندي فعلت الواجب بأكمله”
_«حياء بحب» برافو ياندي شطوره
_«ندي بحب» شكرا ياحياء
_«حياء بحب» وعشان انتي شاطره انا هقولك
اسماء الصحابه المبشرين بالجنه وهعملك ازاي تحفظيهم
_«ندي بحماس» قولي ياحياء
_«حياء بحب» من هم العشرة المُبشرين بالجنة
هنعمل معادله جميله جدًا نحفظهم بيها
4 ع + 3 أ + 2 س + 1 ط = 10 مُ
4 ع
1_ عمر بن الخطاب رضي الله عنه
2_ عثمان بن عفان رضي الله عنه
3_ علي بن أبي طالب رضي الله عنه
4_ عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه
3 أ
5_ ابو بكرالصديق رضي الله عنه
6_ ابو عبيدة بن الجراح رضي الله عنه
7_ الزبير بن العوام رضي الله عنه
2 س
8_ سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه
9_ سعيد بن زيد رضي الله عنه
1 ط
10_ طلحه بن عبيد الله رضي الله عنه
_«ندي بحب» بس مش هقدر احفظهم كلهم
_«حياء بحب» مش مشكله نحفظ اربع اسماء بس
_«ندي بحب» كدا تمام
“بعد ان انتهت حياء من تعليم ندي ذهبت الي والدتها قائله: اسفه ياماما
_«وفاء بحب» قابله اعتزارك ياروحي يلا روحي العبي بقي
_«ندي بحب وبفرحه» ماشي
____________________________♡
” تلقت مني خبر ابنها انه مسجون منذ يومين وهي لم تعلم فهي مشغوله مع اختها صفاء في المستشفي وتعلم ان ابنها ضايع فلم تهتم به فعندما علمت ذهبت الي مركز الشرطه”
_«مني بخوف» ابني فين ياباشا
_«الضابط» ابنك هيدخل المستشفي يتعالج عشان هو مدمن است*روكس
_«مني بعياط» است*روكس ياربي اجبها منين ولا منين بس
_«الضابط بشده» فين والده مجاش معاكي ليه
_«مني بعياط» متوفي ياباشا وهو احمد عنه
٦سنين بس
_«الضابط بشده» وانتي كنتي فين مش مهتمه بأبنك ليه ابنك مدمن بقاله 3سنين ازاي مكنتيش تعرفي
_«مني بعياط» لا كنت اعرف انه بيشرب حش*يش بس هو بيفضل يضربني ومفيش راجل ومش قادره عليه
_«الضابط بشده» بيضربك؟ يافندم حضرتك معرفتيش تربي لو كنتي حريصه علي ابنك وعملتيه الصلاه وعلمتيه الصح من الغلط مكنش دا حاله انتي سبتي ابنك للشارع ودي اخرت اهمالك فيه مش مبرر ابدا ان عشان الاب متوفي ف الابن يطلع كدا لاء انا اعرف ناس دكاتره ومحترمين ومن غير اب الام هي اللي بتربي وبتكبر وبتعلم انا سألت ابنك هي الضهر كام ركعه قالي 3ركعات دا ميعرفش اي حاجه عن الدين مغيب تماما اتلم علي شباب بايظه ضيعوه
_«مني بعياط» انا عارفه اني السبب بس هو ابني الوحيد فكنت بدلعه وبعمله كل اللي هو عايزه وبعد ماكبر بقي بيستقوي عليا
_«الضابط بشده» مش عشان الابن الوحيد اننا منعلموش الغلط والصح ومش كل اوامره موجابه دي اخره الدلع الزايد عموما ابنك هيتعالج علي نفقه الدوله وبعدها لينا كلام تاني
_«مني بعياط» طب عايزه اشوفه
_«الضابط» حاليا ممنوع بس اول مايروح
المستشفي هتقدري تشوفيه
_«مني بصبر» ماشي يافندم
______________________________♡
“صارت حياء مرات زين قولا وفعلا”
__________________♡
“كانت سلمي تلاعب ندي الصغيره ثم جاء احد من خلفها قائل: وحشتيني
_«سلمي بصدمه»……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى