روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الثاني والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الثاني والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الثانية والعشرون

_«سلمي بفرحه» ماجد انت جيت
_«ماجد بفرحه» قولت اعملهلكم مفجأه بس شكل زين وحياء نايمين
_«سلمي بحب» ايوه فعلا هما نايمين بكرا بإذن الله ابقي فاجئهم تعالي اقعد احكيلي عملت ايه في الشغل كله تمام
_«ماجد بحب» كله تمام الحمدلله فضل ربنا كبير بجد كل حاجه هناك كانت بايظه الموظفين مش منتبهين للشغل نهائي بس الحمدلله قدرت اظبط كل حاجه المهم زين وحياء كويسين مع بعض
_«سلمي بحب» ايوه جدا من ساعه ماحياء دخلت بيتنا وزين بقي كويس مبقاش يزعق في حد بالعكس بقي حنين وبقي بيصلي وميتركش فرض وبعد عن شرب السجاير وبقي مهتم بشغله جدا
_«ماجد بسعاده» ماشاء الله اخيرا رجع زي مكان حياء دي بنت محترمه جدا كان اسلوبها مع الكل مهذب وجميل ومجتهده جدا في شغلها بس ابنك كان شايف غير كدا ثم تابع كلامه بضحكات: اكتر واحده كان ميطقهاش اتجوزها
_«سلمي بإبتسامه» سبحان الله المهم ربنا يحفظهم لبعض المهم يلا احضرلك الغدا
_«ماجد برفض» لا لا انا كلت في الطياره وبجد الحمدلله شبعان انا هدخل انام بقي مش هتنامي
_«سلمي بحب» هخلص بس وردي القراني وانام تصبح على خير
_«ماجد بحب» ربنا يتقبل وانتي من اهل الخير
___________________________♡
“صباح يوم جديد اتلقت حياء مكالمه من ريم”
_«ريم بعياط» حياء انا محتجاكي اوي
_«حياء بخوف» في ايه مالك بتعيطي ليه
_«ريم بعياط» لما تيجي هقولك بس بالله تعالي ياحياء
_«حياء بخوف» حاضر ياحبيبتي هستأذن من زين وهجيلك بإذن الله
_«ريم بعياط» ماشي بس متتأخريش ياحياء
_«حياء بحب» مش هتأخر بإذن الله بس بطلي
عياط الاول
_«ريم بقهقه» حاضر بطلت اهو
_«حياء بحب» شطوره انا هقفل بقي مع السلامه
_«ريم» مع السلامه
“حياء دماغها شغلتها علي ريم كتير”
_«زين بحب» حياء ممكن تكويلي القميص
_«حياء» لم ترد عليه
_«زين بصوت عالي كي تسمعه» بقولك ياحياء ممكن تكويلي القميص
_«حياء بخطه» اه طبعا يازين واخذت منه القميص
_«زين بعدم فهم» مالك سرحانه فيه ايه حصل حاجه
_«حياء بحب» لا ابدا هي بس ريم محتجاني جنبها
_«زين بعدم فهم» ريم مين
_«حياء بحب» ريم دي تكون بنت خالتي فاديه
_«زين بفهم» اه فهمت
_«حياء بلطف» زين بعد اذنك هو ممكن اروح
عندها شويه
_«زين برفض» اللي عايزك يجيلك مش هتروحي لحد
_«حياء بلطف» عشان خاطري يازين والله مش هتأخر حتي لو ساعه واحده وهاجي علي طول
_«زين بتفكير» طيب سبيني افكر ياحياء
_«حياء بفرحه» خلاص ماشي
“لما تطلبي من زوجك طلب خليكي هاديه ولطيفه وانتي بتطلبي الطلب دا بلاش زن وبلاش كلام كتير يعني بهدوء هيقبل طلبك ولما يقولك سبيني افكر فعلا تسبيه يفكر لانه لو زنيتي تاني هيعاند معاكي ولو استخدمتي كلمات زي بعد اذنك او لو سمحت او ممكن يبقي افضل”
_____________________________♡
“كانت حنين وصلت للشركه قبل حياء وزين وقد جاء العميل الذي يتعامل معاه زين”
_«العميل بلطف» السلام عليكم وقد مد يديهه
ليسلم عليها
_«حنين بخوف» وقد سلمت عليه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضل حضرتك جوا لحد مااستاذ زين يجي
_«العميل» تمام يافندم
“بعد ان دخل العميل مكتب زين شعرت حنين بإنها فعلت معصيه نفسها تلومها علي فعلتها قائله: كان لازم يعني تسلمي عليه ثم قالت: يعني احرج الراجل انا هستني حياء واشوف هتقولي ايه فهي لم تعلم ان هذا الشئ حرام”
_____________________________♡
_«زين بفرحه» بابا حبيبي جيت امتي
_«ماجد بحب» جيت انبارح بس بليل كنت نايم انت وحياء فمحبتش مامتك تصحيكو
_«حياء بفرحه» نورت البيت ياعمو ماجد
_«ماجد بحب» عمو ماجد كان زمان ياحياء دلوقتي انا بابا ياحبيبتي
_«زين بغيره ولكن مش مبين»: ايوه ياحياء قوليلي بابا ماجد
_«حياء بفرحه» حاضر يازين
_«ماجد بحب» بارك الله فيكي يلا بقي عشان
نفطر سوا
_«حياء بحب» عشر دقايق والفطار هيكون جاهز
“دخلت حياء المطبخ كاعدتها واحضرت الفطار هي ووفاء بعد دقائق انتهو من الفطار حامدين علي الله علي نعمه”
“احمدي ربنا حتي لو بتكلي كل يوم فول وطعميه بس غيرك والله مش لاقي حاجه حتي يكلها فعلا طول لسانك شغال بالحمد”
_«زين بحب» انا هروح الشغل بقي انا وحياء بس هي راحت فين
_«ماجد بحب» وانا كمان جاي معاكم
_«سلمي بحب» تروح فين انت لسه جاي من سفر واكيد تعبان
_«زين بحب» ايوه يابابا خليك هنا في البيت ارتاح شويه ياحبيبي انا هروح اشوف فين حياء
_____________________________♡
“كانت حياء تلاعب ندي في المطبخ موضحه لها بعض الامور”
_«ندي بعدم فهم» يعني ايه ياحياء
_«حياء بحب» يعني لو لقيتي حد بيلمس ايدك او كدا سرخي علي طول ولو حد حاول يلمسك بردو سرخي ومتسكتيش
_«ندي بخوف» حاضر ياحياء
_«حياء بحب» انا مش عيزاكي تخافي انا بحاول اخليكي فاهمه عشان في ناس وحشه ياندي ممكن تعمل فيكي حاجه ياحبيبتي اي حد يناديلك متروحيش معاه ولو حد لمسك زي ماقولتلك
تسرخي عشان محدش يقدر يأذيكي اتفقنا
_«ندي بحب» اتفقنا
_«حياء بحب» روحي العبي يلا
“بعد ان ذهبت ندي لتلعب عاتبتها وفاء بشده”
_«وفاء بعتاب» بس ياحياء كدا غلط انتي كدا فتحتي عنيها علي حاجات وهي لسه صغيره
_«حياء بهدوء» ياابله وفاء لازم نوعي الاطفال انتي اكيد بتسمعي عن حوادث بتحصل ان شب تحرش ببنت خمس سنين او اغتصبها صح ولا لاء وطبعا عشان الاطفال مش فاهمه مبتعرفش تعمل ايه وتسكت فلازم نفهمهم لو كل ام وعت والدتها الحاجات دي هتقل الاطفال بيروحو مع اي حد تعالي اخدك لماما وهكذا والبنت بتصدق وتروح معاه كان لازم اوعي ندي عشان لقدر الله لو حصل كدا تعرف تتصرف ومتسمحش لاحد يلمسها
_«وفاء بتصديق» عندك حق فعلا يابنتي
_«حياء بحب» هستأذنك انا بقي
“خرجت حياء من المطبخ تفاجئت بزين الواقف امامها”
_«زين بحب» ماشاء الله عليكي ياحياء كلامك
سليم جدا
_«حياء بحب» انت كنت بتسمعني
_«زين بحب» ايوه وكلامك صح فعلا لازم نوعي الاطفال كويس
_«حياء بحب» الحمدالله يلا بينا عشان منتأخرش
_____________________________♡
“بعد ان تم نقل ايمن واحمد الي المستشفى لتلقي العلاج”
_«احمد بغضب» عايز امشي من هنا
_«الدكتور» مينفعش لازم تتعالج الاول
_«احمد بغضب» انا مطلبتش من حد يعالجني سبوني امشي
_«الدكتور بشده» يعني لو خرجت يعني هتروح فين منتا كدا كدا هتدخل السجن اهدي بقي كدا وخليني اديك الحقنه في دراعك
_«احمد بضعف» طب عايز اشوف امي بالله عليك يادكتور
_«الدكتور» حاضر هخليك تشوفها يااحمد
” ثم اعطاه الدكتور الخنقه ثم غادر”
“احمد لنفسه قائل: انا دمرت نفسي خلاص
_____________________________♡
” بعد ان وصله حياء وزين الي المستشفي ”
_«زين بحب» ادخلي مكتبك يلا ياحياء
_«حياء بحب» حاضر
“دخلت حياء مكتبها ثم القت تحيه الاسلام علي حنين”
_«حياء» مالك ياحنين سرحانه في ايه
_«حنين بقلق» بصي انا مش عارفه انا عملت ذنب ولا لاء كل الحكايه اني سلمت بإيدي علي العميل هو كدا حرام
_«حياء بحب» ايوه حرام ياحنين مينفعش تسلمي علي حد غير محارمك فقط باباكي اخوكي عمك خالك خال مامتك وعم مامتك وجد مامتك وهكذا في عيله الاب وزوجك ان شاء الله غير كدا لاء
_«حنين بإحراج» بس ياحياء هو مد ايده عشان اسلم عليه ازاي كنت هحرجه
_«حياء بثقه » ومن امته احنا بنتحرج دا دين والدين لا يتجزء خليكي صريحه وقولي انا مبسلمش علي حد انتي مبتعمليش حاجه غلط مش عشان خايفه تحرجيه تعصي ربنا وهو متحرجش لما مد ايده يسلم عليكي وهو عارف انه حرام حديث النبي معروف ولازم نعمل بيه احنا بنرضي ربنا خالي بالك ودا اهم حاجه في حياتنا هو رضا ربنا فهمتي بعد كدا متتكسفيش ولا تتحرجي في ناس محترمه تقوللها مبسلمش تقولك ماشي وتتقبل كلامك وفي ناس لاء وتفضل تجادل علي الفاضي ف انتي لازم تكوني ثبته علي مبدأ ياحنين اتفقنا
_«حنين بحب» اتفقنا كان في موضوع كدا وكنت عايزه اخد رئيك فيه
_«حياء بحب» اتفضلي ياحبيبتي
_«حنين بكسوف» هو عادي يعني لو دعيت بإسم شخص وانا بصلي لحسن فيه واحد محترم ومتدين كدا ماشاء الله لابس عبايه وعلي طول بيمسك السبحه ولحيته طويله اللهم بارك فعادي لو دعيت بيه
_«حياء بضحه خفيفه» قائله: شكلك قمر وانتي مكسوفه بصي ياحنين الانسان بيبقي قاصر في رؤيه الاشياء يعني انا ممكن اشوف الحاجه دي خير وتطلع غير كدا ف الافضل دايما توكلي امرك الله عز وجل متدعيش بإسم شخص انتي متعرفيش الخير فين زي ماقولتلك ناس كتيره اوي دعت الله بحد معين وبعدها لما اتجوزته اتمنت لو دعائها مكنش استجاب مفيش افضل من انك تقولي لربنا يارب ارزقني الزوج الصالح وشوفي ربنا بقي وكرمه عليكي هيبقي عامل ازاي وبعدها تعالي هنا مين قالك عشان لحيته طويله او بيلبس عبايه وماسك سبحه يبقي ملتزم
_«حنين بعدم فهم» ازاي يعني ياحياء
_«حياء بحب وبحكمه» المظاهر خداعه اوي ياحنين ميغركيش المظهر ممكن فعلا يكون عنده دين بس معندوش اخلاق؟ وممكن يكون عنده اخلاق بس معندوش دين؟؟ الدين ياحنين دين المعامله مش هتعرفي الشخص ملتزم ولا لاء غير لما تتعملي معاه فعشان كدا متحكميش من المظهر ربنا يارب ياحبيبتي يرزقك الزوج الصالح انتي وبنات المسلمين يارب
_«حنين بحب» والله بفضل ادعي وقول يارب ارزقني بالزوج الصالح حتي لو هيعيشني معاه في عشه انا راضيه
_«حياء بضحكه» ياحنين ايوه ادعي بالزوج الصالح بس اطمعي بعشيه مرتاحه لحسن انتي بتطلبي من مالك الملك مش بتطلبي من بشر قولي يارب عايزه كذا وكذا وكذا واطمعي في كرمه متتكسفيش تطلبي من ربنا هو احنا لينا غيره ندعيله ونطمع في كرمه
_«حنين بحب» يعني اطلب برحتي من ربنا
_«حياء بحب» ايوه طبعا ياحنين وان شاء الله يستجابلك ويفرح قلبك اللهم امين
_____________________________♡
_«مني بدموع» ابني
_«احمد بدموع» ماما انتي جيتي
_«مني بتنهيده» ايوه جيت يبني انت عامل ايه دلوقتي كويس
_«احمد بتعب» انا متبهدل هنا اووي انا عايز
اخرج من هنا
_«مني بتنهيده» مش بإدينا حاجه يبني لازم تخف يااحمد عشان تعرف تعيش وتفوق لنفسك ياحبيبي
_«احمد بسخريه» افوق انا خلاص دمرت نفسي بإيدي
_«مني بتشجيع» انا معاك يبني ومش هسيبك بص انا جبتلك قران تقرء فيه وجبتلك هدوم عشان تلبسها وان شاء الله تخف
_«احمد بسخريه» جيبالي قران دا علي الاساس يعني اني كنت بقرئه
_«مني بتشجيع» الي فات مات يااحمد المهم
دلوقتي نصلح اللي فات انت ملكش غير ربنا يبني فوق لنفسك عشاني انا مليش غيرك سند بعد ربنا
_«احمد بتنهيده» طيب ياماما
_«الممرضه بلطف» الزياره انتهت ياحجه
_«مني بحب» هجيلك بكرا يااحمد ان شاء الله
_«احمد بتنهيده» ماشي هستناكي
____________________________♡
“بعد ان انتهي العميل بشرح الثفقه الجديده لزين سلم عليه قائل: صحيح نسيت اقول لحضرتك مبروك علي الزواج
_«زين بحب» الله يبارك فيك اتفضل
” غادر العميل الشركه ”
_«حياء بحب» طمني عملت ايه
_«زين بحماس» كله تمام هروح اصلي المغرب بقي
_«حياء» انت كنت لسه مصلتش يازين
_«زين بحب» هعمل ايه بقي كان ورايا شغل
_«حياء بغيظ طفولي» كدا هتزعلني منك احنا متفقين الصلاة تكون في معادها متتحرجش وقولو بعد اذنك هصلي واجيلك
الصلاة اهم من الشغل واهم من اي حد مقابله ربك اهم يازين بعد اذنك تصلي الصلاه في معادها ممكن
_«زين بحب» ممكن سبيني بقي اصلي
_«حياء بحب» اتفضل
“خرجت حياء من مكتبه الي حنين قائله: حنين لسه بتوزعي رسايل البهجه ولا لاء
_«حنين بحب» متخفيش بوزعها
_«حياء بحب» طب خدي الرسايل دي كمان يارب نفع بنا الناس ولا تستبدلنا اللهم امين
_«حنين بحب» امين يارب
______________________________♡
_«حياء بلطف» ها اروح يازين
_«زين بعدم فهم» تروحي فين
_«حياء بلطف» اروح عند ريم انت نسيت
_«زين بحب» روحي ياحياء هخلي الشوفير يوديكي ويجيبك ساعه 7دلوقتى الساعه8تكوني في البيت
_«حياء بفرحه» حاضر شكرا اوي
” ذهبت حياء من امام زين الي منزل خالتها فاديه ”
_«زين قائل لنفسه»……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى