روايات

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الثالث عشر 13 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الثالث عشر 13 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الجزء الثالث عشر

رواية تخلت عن كبريائها من أجله البارت الثالث عشر

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الحلقة الثالثة عشر

نيره: في حاجه غريبه حصلت النهارده
شيري: حاجه اي
نيره: هقلك (فلاش باك الصبح في الشركه في اتنين مهندسين تامر وحمزه قدمو استقالتهم
نيرة: الاستقاله مرفوضه انا مينفعش اخد قرار زي كده لان موجوده بشكل موقت لما شذي ترجع ابقي اعملو اللي انتو عايزنو
تامر: بس احنا مش عارفين شذي هانم هترجع امتا
حمزه: ده غير كمان مش عارفين هترجع ازاي وعلي فين
نيره: قصدكو اي
تامر: هتفهمي النهارده ومش مهم تمضي علي الاستقاله احنا كده كده ماشين يلا ياحمزه نهاية الفلاش باك)
شيري: قصدك انهم ليهم علاقه باللي حصل
نيره: ده اكيد
شيري: انا مش فهمه حاجه
نيره: ولا انا بس لازم افهم
شيري: جاتلي فكره نعرف بيها الحقيقه
نيره: فكره اي

 

شيري: دينا صاحبتي خطيبها ضابط وممكن يفيدنا
نيره:بس اذا كان اللواء جمال معرفش يفيدنا الضابط هيفيدنا ازاي
شيري: مش احتمال شذي تكون هي اللي طالبه منه ميعرفانش حاجه عشان منقلقش الضابط ده بقا بطريقته هيعرفلنا الحوار من غير ما حد ياخد باله وحتي لو معرفش يبقي اسمنا حاولنا
نيره بتفكير: عندك حق اعملي كده
شيري بتكلم دينا صاحبتها
دينا: شيري كنت لسه هكلمك اللي حصل ل شذى وعمار ده بجد
شيري: ايوه بجد انا بكلمك عشان كده محتاجه مساعدتك او بالاصح مساعده يوسف خطيبك
دينا: اكيد طبعا بس يوسف هيساعدك ازاي
شيري: بصي في سر ورا اللي بيحصل ده ومانعين الزياره انا عايزه يوسف يحاول يعرف اي الحوار بالضبط ولو ينفع يخلينا نزورهم انا ونيره
دينا: اشطا هكلمه واقوله وابقا اطمنك سلام
شيري: سلام
دينا بتكلم يوسف وتقوله كل حاجه ويوسف ووافق يساعدهم وقالها لازم يقابل شيري ونيره عشان يعرف تفاصيل اكتر ودينا بتبلغ شيري وبيتقابلو في الفيلا عند نيرة

 

يوسف: اهدوا كده وفهموني اي الحكايه
نيره: عمار ماسك فرع شركتنا في دبي والمفروض ان شذي سافرتله في شغل والنهارده عرفت من السوشيال ميديا ان شذي اتقبض عليها في المطار وعمار اترحل من دبي
شيري: وانا عرفت من نيره وكلمت لواء اعرفه بس مرضاش يقولنا حاجه وقال ان الزيارة ممنوعه فقلت يمكن شذي اللي طلبت منه كده عشان متقلقناش
يوسف: طب ملاحظتوش حاجه غريبه علي شذي
نيره: لاحظت وبتحكيله حوار الاوراق ده غير كمان حمزه قاسم وتامر سالم
يوسف: بيستغرب لانه عارفهم عشان اشتغل معاهم بس مش بيبن، وبيرد علي نيره مالهم
نيره: بتحكيله حوار الاستقاله
يوسف: فهم ان حمزه وتامر اللي ماسكين القضيه وعرف ان كده القضيه كبيره لان حمزه وتامر ضباط تقال مش بيشتغلو علي اي قضايا وعرف هيساعدهم ازاي بس مش بيبن طب تمام انا هتصرف واطمنكو بس اهم حاجه متخرجوش من البيت وهبعت حراصه علي البيت احتياطي
شيري ونيره: تمام
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــ

 

{في القسم}
بيوصل يوسف ويسال علي تامر في مكتبه مش بيلاقيه بيروح مكتب حمزه بيسال عليه وبيلاقيه وبيطلب من العسكري يدخل
العسكري: حمزه باشا الضابط يوسف عايز يقابلك
حمزه: دخله
العسكري بيدخل يوسف
يوسف: ازيك ياحمزه
حمزه: تمام وانت اخبارك
يوسف: تمام الصراحه كنت عايز استفسر منك علي حاجه كده بس بيني وبينك
حمزه: اتفضل
يوسف: الاعلام والسوشيال ميديا اتقلبو مره واحده علي شذي و عمار الجارحي اي الحكاية
حمزه: دي حكايه طويله مينفعش تتحكي
يوسف: انا مش عايز الحكايه انا بس عايز اعرف اي السبب والزياره مسموحه ولا لا
حمزه: انت تعرف حد ليه علاقه ب شذي او عمار

 

يوسف: اعرف بس بشكل غير مباشر
حمزه: ازاي
يوسف: طب جاوبني الاول
حمزه: انت اللي تجاوبني الاول عشان افيدك
يوسف: طيب خطيبتي تبقي البيست فريند ل شيري الجارحي اخت شذي وبنت عم عمار
حمزه: طيب السبب ان شذي وعمار متعاونين معانا عشان نقضي علي المافيا والزياره ممنوعه امان للكل والافضل متقلش السبب ده وقول اي حاجه او قولهم عادي بس ياخدو احتياطهم
يوسف: اوك متشكر ليك
حمزه: العفو
يوسف بيبلغ شيري ونيره ان الزياره فعلا ممنوعه وانهم مكتمين علي الموضوع بس عرف بصعوبه انهم كويسين والموضوع مساله وقت ويخلص
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ــــــــــــــــــــ
المافيا بيوصلها خبر ان شذي و عمار وقعو وبينزل الشخص اللي اتعامل مع شذي وعمار مصر وبيتنكر في لبس ضابط ويدخل ل شذي
شذي: انت ازاي دخلت هنا

 

الشخص:مش مهم
شذي: مش هعرف انفذلك حاجه وانا هنا
الشخص: بس تعرفي تنفذي وانتي بره
شذي: انت عايز تهربني
الشخص: ده اللي هيحصل دلوقتى
شذي: ازاي
الشخص: مش مهم
في الوقت بيدخل حمزة ويكلبشو وبيتصدم الشخص ده
حمزه:انت اللي جيت برجيلك وسهلت عليا اخر المشوار بعد ما تعبتني
الشخص: طب ازاي كشفتني انا واخد احتياطاتي كويس جدا
حمزه: في الاول مكنتش اعرف انك تبع المافيا بس كنت متاكد انك مش ضابط اصل مفيش ضابط ب وشم و راقبتك من غير ما تحس لما دخلت ل شذي عرفت انك تبعهم وشاورت ل شذي بمعني تسايرك في الكلام لحد ما اجيب الكلبش بس كده بيمسكه من قفاه ويزعق قدامي وبياخده المكتب يحقق معاه
بيعترف علي كل اللي معاه ويقولهم علي العمليه اللي هتم بعد ساعات وبيبلغ حمزه اللواء جمال وبيحطو خطه مع تامر عشان يقبضوا عليهم وبتنجح الخطه
{في مكتب اللواء جمال}

 

اللواء جمال: مبروك يا شذي مبروك يا عمار الخطه نجحت وحققنا هدفنا
عمار: الله يبارك فيك وشكرا لمساعدتك
اللواء جمال: ده واجبي كصديق لوالدك ولوالد شذي غير ان لواء طبعا ودي مهمتي
شذي: الله يبارك فيك بس انا لحد عايزه افهم كان اي الهدف من وجود حمزه وتامر في الشركه
اللواء جمال: بيشرحلها وجهه نظره اللي قالها لحمزه وتامر بس كده وانا بعتذرلك ان شكيت فيكي رغم ان عارفك كويس بس ده الصح اللي كان المفروض يحصل
شذي: ولا يهمك يا اونكل حصل خير المهم اننا انتصرنا وشكرا ليك
اللواء جمال: العفو علي فكره هيتعمل حفله تكريم ليكو وللضباط اللي ماسكين القضيه وهيتذاع على القنوات الفضائية ومعالي الوزير هيحضر عشان يشكركو وكمان رد اعتبار لسمعتكو وسمعه الشركه
شذي: ميرسي جدا يا اونكل
عمار: شكرا جدا يا اونكل
اللواء جمال: العفو تقدروا تروحو ترتاحو عشان الحفله بكره وبيدهم دعوات ودي دعوات الحفله ليكو ول نيره وشيري كمان
شذي: بتاخد الدعوات اوك يا اونكل باي

 

عمار: سلام يا اونكل
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــ
شذي بتوصل الفيلا بتاعتها ومعاها عمار
شذي: بتنادي علي ميار
الخادمه ميار: الحمدلله علي سلامتك ياشذي هانم
شذي:ميرسي وصلي عمار بيه لاوضته وفين شيري هانم
الخادمه ميار: بايته عند نيره هانم من يوم اللي حصل
شذي: تمام
بتطلع شذي اوضتها وتتصل ب شيري
شذي: هاي شيري
شيري بفرحه: اي ده شذي مش مصدقه نفسي انتي خرجتي
شذي: اه لسه خارجين انا وعمار وفي الفيلا دلوقتي هاتي نيره وتعالي يلا
شيري: طياره
شيري بتبلغ نيره وبعد وقت بيوصلو الفيلا

 

تكون شذي جهزت وتنزل تقابلهم وتحضنهم هما الاتنين في نفس الوقت
شيري: كنت قلقانه عليكي اوي
نيره: وانا كمان ومكناش فاهمين حاجه خالص هو كان اي اللي بيحصل
في نفس اللحظه بيجي عمار من ورا نيره ويبوسها في رقبته
نيره بخضه بسيطه وفرحه: اي ده عمار وحشتني اوي وتحضنه وتكلبشه من رقبته
عمار بيطبطب عليها: انتي كمان وحشتيني
شيري قلبها بيدق والغيره بتاكلها وبتكتشف انها لسه بتحب عمار وبتفهم ان تامر كان مجرد اعجاب بس مش بتبين
نيره: انا مش فهمه اللي بيحصل فهموني
شيري: اه صح مش هتفهمونا في اي
شذي: تعالي نقعد كلنا واحكيلكو
عمار: ازيك يا شيري
شيري: كويسه يا ابن عمي وانت عامل اي
عمار: بيفهم انها لسه منسيتش، وبيرد كويس

 

شذي: يلا اقعدوا بقا عشان احكيلكو وبتحكي كل اللي حصل من اول مكالمه المافيا لحد ما سافرت
نيره: يعني احساسي كان صح لما كنت حاسه ان في سر في الحوار ده طب ليه مقولتيش ده احنا سرنا مع بعض ياشذي
شذي: كنت خايفه عليكي مقولتش وعملت كل ده عشان انتي وشيري تبقو في امان
شيري: حصل خير يا نيره الكلام لا هيقدم ولا هياخر احسن حاجه نقفل الموضوع ده والحمدلله علي سلامتك ياشذي انتي وابن عمي انا طالعه اوضتي ارتاح
نيره: معقول تكون لسه منسيتش يا شذي
شذي: المفروض انها نسيت بس واضح انها لما شافت عمار افتكرت
عمار: او كانت فاكره انها نسيت بس اكتشفت العكس علي العموم كلها بكره هحضر الحفلة واسافر من بره بره
شذي: ليه ياعمار مصدقنا اتجمعنا
نيرة: شذي عندها حق وبعدين هتفضل لحد امتا مسافر كده
شذي: بص يا عمار القرار ليك بس متستعجلش ولو علي حوارك انت وشيري ارجع الفيلا مع نيره
عمار: خلاص هفكر وارد عليكو

 

نيره: حفله اي اللي بتتكلم عنها
عمار: هقلك
شذي: طب قلها انت وانا هطلع اقول ل شيري
عمار: اوك وبيحكي ل نيرة
{في اوضه شيري}
شذي بتلاقي شيري بتعيط بتقعد جنبها وتحضنها
شذي: مالك يا شيري
شيري: كنت فاكره ان نسيته بس اتضح ان منستش حاجه
شذي: قلبها بيوجعها علي اختها وبتفتكر وجعها من حمزه انه مثل عليها الحب وبتقول لنفسها علي الاقل يا شيري عمار مخدعكيش زي ما انا اتخدعت بس مش بتبين ده كالعاده وبتقول ل شيري معلش مسير الزمن هيداوي وهيجي يوم وتنسي المهم وبتحكيلها علي الحفله
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــ

 

تاني يوم بيجي ميعاد الحفله
في قاعه حفلات بفندق 5 نجوم
بيتكرم حمزه وبياخد جائزه وشهاده تقدير وكذلك تامر
وبعدين بتتكرم شذي وعمار وبياخدو جائزه وشهاده تقدير
وبينتشر الخبر ده«شذي و عمار الجارحي اصحاب شركات الجارحي للهندسه والديكور تعاونو مع الشرطه للقبض علي مافيا عالميه وكل ما تم تدواله في الفتره السابقه انهم مجرمين كان بتخطيط الشرطه لخداع المافيا لتسهيل عمليه القبض عليهم»علي القنوات الفضائيه والسوشيال ميديا
بعد ما بتخلص الحفله شذي خارجه من القاعه بتقف علي صوت حد بينادي عليها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تخلت عن كبريائها من أجله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى