روايات

رواية بنت الأسد الفصل الثالث 3 بقلم شيماء

رواية بنت الأسد الفصل الثالث 3 بقلم شيماء

رواية بنت الأسد الجزء الثالث

رواية بنت الأسد البارت الثالث

رواية بنت الأسد الحلقة الثالثة

اسد بصدمه: نعم حضرتك بتقولي اي
عفاف بتعب: بقول الي سمعته
اسد بصدمه: ازاي عوزاني اكتب كتابي علي طفله عندها خمس سنين
عفاف بتعب: اسد اسمعني يابني ملاك عمها في البلد مستني لما تكبر عشان يجوزها لابنه ولا يعرف ان احمد مات وانا كمان مش هيسيب ملاك في حالها عشان كده لما تكون مراتك ماحدش هيقدر ياخدها منك وانت اكتر واحد هأمنه علي بنتي
اسد بتفكير: بس كده احنا بنظلم ملاك معانا
عفاف بضعف: ابقا طلقها لما تكبر بس لما تخلص تعلمها الاول عشان تقدر تقف ادام اي حد
اسد بجمود: ماتقلقيش عليها يامي دي في حمايتي
عفاف بضعف: طيب يابني كلم المأذون عشان اشهد علي جواز بنتي الي بدفنها بالحيه
اسد وقد كلم يوسف ان يأتي له بألماذون
وبعد قليل كان تم عقد قران اسد علي صغيرته

 

 

عفاف بضعف: انا كده بقا اموت وانا مرتاحه
اسد بقلق: بعد الشر عليكي ليه بتقولي كده
عفاف: احمد واحشني اوي عوزه اروح اشوفه
ملاك ببرأة: وهتسبني لوحدي خدني معاكي
عفاف بضعف: بعد الشر عليكي انتي هتجي بعدين
ملاك بطفوله: بعدين امتا
عفاف: لما تكبري
اسد: انتي هتكوني كويسه يا امي
عفاف: اسد وصيتك ملاك هلي بالك منها يابني وفارقت الحياه ذاهبه الي ربها
اسد بحزن: سلام يا امي سلملي علي احمد واطمني علي ملاك
__________
حنان: هوا اسد فين وملاك
سليم: مش عارف ممكن يكونو في المستشفى
حنان: انا البنت دي صعبانه عليا اوي
سليم: انا حاسس ان اسد شايف نفسه فيها
حنان: عشان كده مهتم بيها اوي
سليم: ام البنت دي لو حصلها حاجه احنا هنربي البنت دي وناخد بالنا منها
حنان بحنيه: طبعٱ كانها بنتي وانا كان نفسي يكون عندي بنت
سليم: الحمدلله ربنا رزقنا بيوسف
يوسف وهوا يدخل
يوسف: انا سامع اسمي هناك
سليم: تعالا في اسد
يوسف بحزن : في المستشفى يابابا ام ملاك ماتت
حنان بحزن: لا إله إلا الله
وملاك فين
يوسف: مع اسد بعد ماخلصنا الاجراءت خد ملاك ومشي وقالي ارجع انت البيت
سليم بتفهم: سيبه انا عارف هوا حاسس بايه
___________
علي البحر يجلس اسد ومعه صغيرته

 

 

ملاك ببرأة: شايف البحر حلو ازاي يا اسد
اسد بإبتسامة: بتحبي البحر
ملاك: ايوا شايف ده جميل اوي
اسد ونزلت منه دمعه: انا بجي خنا عشان افتكر امي هي الي كانت تجبني هنا علطول
ملاك ببرأة قامت مسحت دموع اسد
ملاك بطفوله: اسد مش بيعيط عشان ملاك تحبه
اسد بإبتسامة: حاضر مش هعيط وانتي هتحبني ماشي
ملاك ببرأة: ماشي اسد اسد تعالا نجيب من ده وكانت تشارو لرجل يبيع حمص الشام
اسد وقد تذكر امه انها كانت تحب تشرب حمص الشام وهي جالسه علي البحر
اسد بحب: حاضر يلا نروح نجيب
وبالفعل اشترو اتنين ورجعو قعدو ماكنهم
وقد فات الوقت ولا يشعر اسد بيه فهوا مشغول بصغيرته الذي مالأت حياته بالحب والضحك
ملاك وقد شعرت بالنوم
ملاك بطفوله: اسد
اسد بحب: قلبه
ملاك بطفوله: ملاك عوزه تنام
اسد وهوا ينظر في الساعه
اسد: ياااااه احنا قعدنا كتير يلا ياملاكي عشان نؤوح ننام
ملاك: يلا بس عوزه حاجه حلوه تاني
اسد بحنان: حاضر الي انتي عوزه
وجاب لملاك حاجات حلوه كتير واشترلها لبس وكل حاجه وروح
حنان: ملاك حببتي انتي جيتي
ملاك ببرأة: ايوا واسد جابلي حاجات كتيره اووي حلوه
حنان بطيبه: طيب ياحببتي يلا تعالي عشان اكلك قبل ماتنامي
ملاك وهي تنظر لاسد: يلا يا اسد عشان تاكل معايا
كان اسد هيرفع لكن نظرتله هذه الصغيره بعيون القطط
اسد: حاضر يلا
حنان استغربت جدٱ ان اسد قال حاضر لانه عمره ماقالها
ولا يسمع كلام احد
يوسف: مالك ياماما
حنان بشرود: اسد قال حاضر
يوسف: نعم امتا ده
حنان: قال لملاك حاضر وراح يتعشا
يوسف بضحك: كمان بركاتك ياشيخه ملاك
اسد وملاك خلصو اكل وطلعو عشان ينامو
اسد: يلا ياملاكي اغسلي وشك وتعالي نامي
ملاك بطفوله: لا انا هاخد شور
اسد بضحك: والله انا شاكك فيكي يابت انتي
ملاك سابته ودخلت اخدت شور وطلعت
ملاك ببرأة: اسد

 

 

اسد بنوم: نعم
ملاك ببرأة: عوزه اسرح شعري
اسد بعدم فهم: وعوزه اي
ملاك بطفوله: شعري طويل مش بعرف اسرحه تعالا انت سرحهولي
اسد بحب: بس انا مش عارف اعمله ازاي
ملاك بتذمر: يعني انا شعري هيفضل كده
اسد بقله حيله: خلاص تعالي اجرب اعمله
ملاك بطفوله: جرب بس اتعلم بقا عشان المره الجايه
اسد: طيب ياختي يلا وبدأ يسرح شعر ملاك
اسد بإعجاب: شعرك حلو اووي ياملاكي
ملاك ببرأة: ايوا ماما بتقولي انتي شعرك طويل وحلو
اسد بعد محاولات كتيره قدر يعمله او مش عرف يعمله بس لمه وخلاص 😂
اسد بتعب: يلا ننام بقا
ملاك بتذمر: انت عملت شعري كده ليه
اسد: نامي والصبح ماما حنان تعلمني ازاي اعمله ليكي
ملاك: طيب وراحت نامت
اسد شغل المكيف ونام لانه متعود علي كده ولا يعرف ان هذا يضر الاطفال
ملاك بهلوسه: ماما مش تسبيني احمد خدني معاك اسد عوزه حاجه حلوه
اسد بقلق: مالك ياملاك ولسه بيحط ايدو علي وشها
اسد بفزع: يالهوي دي مولعه ومش عارف يعمل اي
راح عند الاوضه بتاعت سليم وحنان
اسد غبط على الباب
حنان بقلق: مين ده

 

 

سليم بقلق: استر يارب وقام يفتح
سليم بقلق: اسد في حاجه يابني
اسد بخوف: فين ماما ملاك مولعه نار مش عارف اعمل اي
حنان بخوف: يالهوي وجريت دخلت شافت ملاك نايمه ووشها احمر بشده ويتصبب العرق ودرجه حرارتها عاليه
حنان: لازم نحطها في البانيو في مايه ساقعه
اسد شالها بسرعه ودخل حطها وفتح المايه الساقعه
حنان: انت شغلت المكيف
اسد بخوف: ايوا
حنان: هي خدت دور برد شديد
اسد بحزن:______

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الأسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى