روايات

رواية بنات السعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء الثامن والعشرون

رواية بنات السعد البارت الثامن والعشرون

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة الثامنة والعشرون

فى المستشفي يجلس فارس امام غرفته العمليات يشعر انه يريد ان يبكي ويصرخ يريد ان يسمع صوت سمر اغلق عينيه بتعب فتح عينيه عندما شعر بشخص يرتب على كتفه نظر له وقال بخوف:هتعيش صح سمر هتقوم وهتتخانق وتعمل كل المصا*يب بتاعتها
نظر محمد له بصدمه على حاله وقال بهدوء :اه هتعيش انت ادعيلها وباذن الله هتفوق منها
اؤما له فارس بنعم وقال بذعر:اه هتعيش مش هتقدر تمشي من غير ما تسمع انا عايز اقولها اي
تنهد محمد بحزن على حال فارس وقال:اهدى وسيب كل حاجه على ربنا انا هقوم اكلم اهلها وانت خليك هنا
…………
تقف ساندي فى المطبخ بجانب والدتها وقال بتعب:ياماما كفايه مواعين لحد كده انا ايدي ورمت
نظرت لها والدتها وقالت بسخريه:بس يابت هي دي مواعين اتلمي بدل ما اطلع كل المواعين اللي فى التلاجه تغسليها
نظرت له ساندي بغيظ وقالت بجديه مزيفه:ماما انا شوفت انهارده فى الاخبار فتاه تقت*ل امها بسبب غسيل المواعين وبعدها تنتح*ر
ابتسمت والدتها وقالت وهي تقترب منها :لا دا غلط هي منتحر*تش دي امها اللي قت*لها انتي بس اللي بتقرأي غلط
دخل السعد المطبخ وهو يقول :نفسي اشوفكم واقفين فى المطبخ وانتم ساكتين لازم الجيران تسمع الخناقات دي
ابتسمت احلام وقالت بهدوء:بنتك اللي معصبني المهم عرفت حاجه عن سمر
نفى السعد وقال :لا هتصل بيها دلوقتي تاني لو مردتش هنزل اروحلها المهم انا كنت عايز اقولكم حاجه انا اتفقت مع هشام والحج محمود على كل حاجه كده بس مش ناقص غير اننا نفرأ الفاتحة يوم الجمعه باذن الله و
قطع حديثه صوت رنة الهاتف :الو سلام عليكم مين معايا
محمد :عليكم السلام معايا والد سمر
السعد بقلق:اه انا هي بنتي فيها حاجه
محمد :باذن الله تكون كويسه هي فى مستشفي ****
السعد:انا نص ساعه وهكون عندكم
اغلق السعد الهاتف وقال لي احلام:البسي بسرعه بنتك فى المستشفي ثم نظر لساندي وقال خليكي هنا عشان لما اختك تيجي تلقي حد
نفت ساندي وقالت :لا انا هاجي معاكم وهتصل بيها تيجي على المستشفي قولي اسم المستشفي
………..
تجلس سليا امام يحيي وهي تقول :الملفات دي اللي حضرتك طلبتها استاذ يحيي
قطع حديثها يحيي وهو يتنهد بضيق:اي حضرتك دي يابنتي كلميني عادي شيلي حضرتك واستاذ والجو دا المهم انا كنت عايزك فى موضوع
نظرت له سليا وقالت بفضول:خير في حاجه
نظر لها يحيي وقال :بصي هو كذه حاجه الصراحه اول حاجه هي طلب انا مش عايزك تتعاملي مع الموظف اللي اسمه كريم نهايي لو جه يتعامل معاكي قوليله ان كلامه معايا انا مش معاكي الموضوع التاني كنت عايز اعرف اجي امتي عشان اطلب ايدك
ابتسمت سليا وقال بهدوء:معرفش انت كلم بابا وهو اللي هيحدده اما عن موضوع كريم حاضر هعمل كده و
قطع حديثها صوت رنه هاتفها نظرت لهاتف بستغراب وقالت:ساندي بتكلميني ليه دلوقتي حصل حاجه
ساندي ببكاء:اختك بتمو*ت سمر بتمو*ت ياسليا تعالي بسرعه مستشفي **
نهضت سليا وقالت:حاضر حاضر انا دقايق وهكون قدامكم
اغلقت الهاتف وقالت :انا لازم امشي
نهض يحيي اقترب منها ومسك يديها وقال بقلق:في اي يابنتي اهلك كويسين
نفت سليا وهي تقول ببكاء :لا لا سمر بتمو*ت انا لازم اروحلها
جذب يحيي مفتاحه سيارته وقال:يلا هوصلك يلا
…………..
يجلس فارس امام غرفه العمليات وهو ينظر لباب يحدث نفسه :لا ياسمر لا عشان خاطري لو فعلا بتحبيني خليكي معايا فى كلام كتير والله عايز اقوله ليكي انتي متعرفيش انا بحبك ازاي
نظر له محمد بحزن على حاله اقترب منه وعانقه وهو يرتب على ظهره ويقول :اهدي كده صلي على النبي هي هتكون كويسه فارس مينفعش تفضل قاعد كده اهل سمر اول ما يوصلوا احنا لازم نروح القسم عندنا تحقيق
ابتعد فارس عنه وقال بغضب:تحقيق اي انا مش هتحرك من هنا غير لما سمر تفوق انت روح اعمل التحقيق انا مش هتحرك
نظر له محمد وقال بجديه:لا لازم تحضر التحقيق ولازم توديهم فى د*هيه وتاخد حق سمر منهم عايز تفضل لحد ما تخرج من العمليات ماشي بس اكتر من كده لا
تجاهل فارس حديثه وظل ينظر حواله يشعر انه تائهه كميه مشاعر بداخله اول مره يشعر بها حب وكرهه ،حقد ،غضب وحزن يريد ان يبكي يخرج كل شيء يشعر به تنهد بتعب ثم نظر لفتاه شبه سمر ابتسم وقال بهمس:انا اتجننت ولا اي
نظرت له ساندي وهي تقول بقلق:سمر فين انت اللي اتصلت بينا
نظر السعد لهم وقال بذعر:مش مهم مين اتصل المهم البت فين
نظر لهم محمد وقال بحزن:سمر فى اوضه العمليات
نظرت لهم احلام بصدمه سندت على ساندي وهي تقول :بنتي بتعمل اي فى اوضه العمليات انت بتهزار صح انا عارفه سمر بتحب تلعب كده
تنهد محمد بحزن وقال:موضوع طويل سمر تخرج بخير وهنقول لحضرتك على كل حاجه حصلت
اقترب السعد واقف بجانب باب غرفه العمليات وقال :هي هي بقالها كتير جوه
اؤما له محمد بنعم وقال:تقريب ساعه او ساعه ونص فى الحدود دي الدكتور
قطع حديثه فتح باب غرفه العمليات وخروج الطبيب واقف فارس والسعد امامه فارس بتساؤل:سمر كويسه صح هي كويسه
نظر لهم الطبيب وقال بعمليه:العمليه نجحت قدرنا نخرج الر*صاصه بصعوبه لانها كانت قريبه جدا من القلب هي دلوقتي هتدخل العنايه المركزه هتكون تحت الملاحظه ٢٤ ساعه باذن الله لو فاقت هنخرجها وتدخل اوضه عاديه لو لا
نظر له السعد بصدمه وقال:يعني اي لو لا
نظر له الطبيب وقال بجديه:باذن الله تفوق وتخطي مرحله الخط*ر لكن لو مفاقتش هتدخل فى غيبو*به الله واعلم هتفوق منها امتي و
قطع حديثه صوت شيء يسقط على الارض نظر الجميع لذلك الصوت وجده احلام فاقده للوعي جلست ساندي الى الارض وهي تصف*ع وجهها بخفه تقول ببكاء :ماما بالله عليكي فوقي كفايه اللي بيحصلنا
ركضت سليا عليها وهي تقول بغضب:انتم بتتفرجوا علي اي حد يجي يشوف مالها ماما ماما
امسك يحيي يدها وقال :سليا اهدي اهو الدكتور هيشوف مالها ويطمنك عليها
بعد مرور ١٠ دقائق غارد الطبيب الغرفه وقال:هي دلوقتي كويسه هي اغم عليها بسبب الصدمه فى خلال نص ساعه هتفوق
جلست سليا بجانب ساندي وهي تقول :هو اي اللي حصل اختك فين ومالها اي اللي حصل
نظرت لها ساندي وقالت ببكاء:اختك فى احتمال تدخل فى غيبو*به انا مش فاهمه رصا*صه اي وهي مالها بكل دا ياريتها مدخلتش الاكاديميه الز*فت دي كان مالها قاعدتها معانا
تنهد السعد براحه وقال:الحمدلله انها بخير ثم نظر لفارس ومحمد وقال بغضب:عايز اعرف اي اللي حصل بظبط انا بنتي المفروض فى الاكاديميه ر*صاصه اي وهبل اي اللي الدكتور بيقولوا
سرد فارس كل شيء حدث لي السعد وقال بغضب:بس متقلقش وربنا لاخد حقها
نظر له السعد وقال بغضب:انا هستفيد اي بنتي مرميه جوه معرفش هيحصل ليها اي هي كان مالها ومال كل دا
تنهد محمد بضيق وقال:انا مقدر اللي حضرتك فيه بس محدش فينا كان متوقع ان هيحصل كده وسمر احنا كانوا وخدين بالنا منها حق بنت حضرتك هيجي وهي هتفوق وهتكون زي الفل
ابتسم السعد بسخريه وقال:يارب تفوق وساعتها وعد هخرجها من الاكاديميه دي حلوه قاعدتها جنبي ثم قال بجديه اتفضلوا انتم اول ما سمر تفوق هبقي اتصل على الرقم اللي اتصل بيا
نظر فارس لمحمد وقال بهمس:انا مش هتحرك من هنا اتطمن علي سمر وهمشي
امسك محمد يده ثم نظر لي السعد وقال بهدوء:احنا هنمشي دلوقتي بس هنرجع تاني الرقم اللي مع حضرتك رقمي لو حصلت اي حاجه اتصل بيا سلام عليكم
نظر له فارس بغضب وقال:انت عبيط ولا اي بقولك مش همشي
نظر له محمد وقال بحده:امشي معايا بقي هنقاعد بصفتك مين اخوها ولا خطيبها امشي خلينا نخلص التحقيق وبعدها ارجع ليها براحتك
تنهد فارس بضيق وقال:ماشي يلا هخلينا نخلص ز*فت المهمه ثم قال بتفكير بص ابعت حد يفضل وقف هنا يتابع كل حاجه بتحصل اول ما يحصل اي حاجه يكلمني
اؤما له محمد وقال بهدوء:حاضر هعمل كده يلا نمشي بقى فى تحقيق لازم يخلص انهارده
……………
بعد مرور نصف ساعه يجلس الباشا على كرسي فى غرفه فارغه كان ينظر حواله بتوتر نظر لباب وقال بقلق:انت انت كنت شايل سمر مالها اي اللي حصل
ابتسم فارس بسخريه قال :بسيطه الرجل اللي كان مع سمر ضر*بها بالنار هي دلوقتي بين الحياه والمو*ت عشان حضرتك تفرح مش دا تهديدك ليا
نفى الباشا وقال بجنون :لا لا مستحيل انا ماكد ان محدش يقرب ليها انا عايز اشوفها سمر فين انا مش هقدر اعيش من غيرها هعمل ليكم كل اللي عايزينه بس اشوف سمر مش هنطق غير لما اشوفها
نظر له فارس بغضب وقال بغيرة:تشوفها ليه انت مين اصلا عشان تشوفها كفايه اللي حصلها بسببك اقسم بالله لو جبت سيرتها على لسانك هزعلك و
قطع حديثه محمد وهو يقول بجديه:عايز تشوف سمر حاضر بس بشرط تقولي كل المعلومات اللي تعرفها غير كده متحلمش انك حتي تلمحها من بعيد
نظر له فارس بغضب وقال :محمد انت بتقول اي
نظر له محمد وقال بحده :اسكت اسكت تعرف تسكت ثم نظر لباشا وقال اول حاجه قولي اسمك اي وتعرف عزت منين كل حاجه لو اكتشفت ان فى معلومه ناقصه صدقني مش هتحب تعرف انا هعمل اي
تنهد الباشا بتعب وقال بتحذير :موافق هقولك كل حاجه بس بعد ما اخلص تخليني اشوف سمر لو مشوفتهش انت هتلقي نفسك لبست قضيه مستحيل تخرج منها
نظر له محمد وقال بغضب:انت بتهددني انا بيدي اقت*لك هنا ومحدش يقدر يعرف طريقك
تنهد فارس بتعب وقال بغموض:انجز وبعدها نشوف اي اللي هيحصل انت مين
نظر لهم الباشا وقال بجديه:انا جابر مصري بس من اول ما كملت٣٠ سنه وسفرت بره مصر واشتغلت مع ما*فيا هناك وبعدها بدات اتعلم حاجات كتير منها وسبيتها بعد ٥ سنين شغل ورجعت مصر وبقيت تاجر مخد*رات هنا علاقتي باعزت انه كان بياخد المخد*رات مني وفى الاكاديميه كان فى ظابط اسمه ايمن واحد تاني اسمه مصطفي دول كانوا بيساعدوني ادخل ليهم المخد*رات وعبير كانت من ضمن البنات اللي بتشتغل معاها بس دا كل اللي اعرفوا
اؤما له محمد وقال بتفكير:قولي اسماء البنات دي وكمان قولي ليك مين تاني بتشتغل معا هنا فى مصر وبره مصر
سرد ليهم الباشا كل شيء وقال بتعب:دا كل اللي اعرفوا انا كده
قطع حديثه صوت رنة هاتف فارس رد فارس على الهاتف وقال:الو
العسكري :فارس باشا البنت اللي حضرتك مخليني ابقي جنبها فى المستشفي ما*تت قلبها وقف ومعرفوش ينقذوها
سقط الهاتف من يد فارس ثم نظر لمحمد وقال بعدم تصديق :ما*تت سمر ما*تت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى