روايات

رواية بعد الفراق الفصل العاشر 10 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الفصل العاشر 10 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الجزء العاشر

رواية بعد الفراق البارت العاشر

بعد الفراق
بعد الفراق

رواية بعد الفراق الحلقة العاشرة

ماجد. بس شاف ديما انصدم وعلقه وقف عن التفكير
سلمي. قربت منه وقالت ف حاجه يا فندم
ماجد. ها لا ابدا وراح علي مكتبه بسرعه ومعه سيف
سلمي. مالو دا
ماجد. دخل مكتبه وبص ل سيف وابتسم وقال معقول معقول تكون ابني معقول انت ابني انا وديما واتنهد وقال ديما مش دينا وبص ل سيف وضمه لحضنه بقوه وقعد يبوس فيه من كل حته وقال قلب بابا انته انا متأكد انك ابني وافتكر زين لما قاله انو فيه شبه منه وباسه مره تانيه وابتسم بمكر وقال ااااه يا ديما ااااه ياقلبي اللي هيتجنن عليكي وحس بيكي وانتي جنبه بس ليه انتي عملتي كدا وبتحاولي تبعدي عني وتخبي وشك مني برغم اني احيانا اشوفك وانتي خارجه من ضهرك ومش لبسله ياربي انا هتجنن وفهم طبعا انها تلبس نقباب علشان ميعرفهاش ومال علي ابنه وباسه من خده وقال مهمتك بقا يابطل ترجع ماما لحضني من تاني بس ازاي لازم نفكر كويس علشان عارفها مجنونه وممكن تعمل اي حاجه
وبعد فتره
ديما. سلمي يلا ولا ايه
سلمي. استاذ ماجد لسه جوه
ديما. كل دا وبعدين فين سيف
سلمي. مادام استاذ ماجد هنا يبقي ابنك عنده معروفه يعني
ديما. طيب يلا ادخلي هاتيه وخلينا نمشي
سلمي. يابنتي ازاي هنمشي والمدير لسه جوا
ديما. مليش فيه الساعه بقت خامسه لازم نمشي ولو هو حابب يتأخر براحته احنا مالنا
سلمي. نفسي افهم انتي مش طيقاه ليه مع ان الراجل قمة الادب والاحترام وكفايه انو بيحب ابنك
ديما. اخلصي يا سلمي هاتي الواد وخلينا نمشي
سلمي. للاسف انا مش هقدر امشي إلا لما يمشي المدير

 

 

 

ديما. طيب انا اللي هدخل احيب ابني وخبطت عالباب
ماجد. اتفضل
ديما. استجمعت قوتها وقالت استاذ ماجد
ماجد. بصلها بخبث وقال نعم مدام دينا وبعدين قالها هو حضرتك اسمك دينا ولا ديما بصراحه مش قادر احدد احيانا اسمعها ديما واحيانا اسمعها دينا
ديما. بغيظ قالت مش هتفرق كلو محصل بعضو
ماجد. قام ولف وبقا قدامها وقالها ازاي بقا دي تفرق وتفرق
ديما. استغربت وقالت مش فاهمه
ماجد. بمكر قالها اسم ديما دا غالي قوي عندي
ديما. بتوتر قالت طيب عن اذنك بقا انا هاخد ابني علشان ابوه مستني تحت ولازم ننزل
ماجد. ابتسم بخبث وقالها ابوه
ديما. ايوا
ماجد. ومالو اتفضلي ابنك اهو يا دمادم ديما
ديما. اخدت ابنها وف لحظه كانت برا ونزلت بدون متكلم سلمي
سلمي. ياربي من المجنونه اللي هتجنني معها دي
ماجد. اتصل ب سلمي وقالها تروحله
سلمي. خبطت ودخلت
ماجد. تعالي يا سلمي اتفضلي اقعدي وبعدين قال هي ديما نزلت تجري ليه ف حاجه ولا ايه
سلمي. ابدا يا فندم هي بس قالت انها حابه تنزل تشتري لبس ل سيف ومش عاوزه تتاخر
ماجد. جوزها معها
سلمي. استغربت وقالت لا ابدا ديما عايشه لوحدها
ماجد. جوزها مسافر يعني
سلمي. تقريبا

 

 

 

ماجد. يعني ايه تقريبا هو انتو مش اصحاب
سلمي. اصحاب واخوات كمان من اكتر من ثلاث سنين بس
ماجد. بس ايه
سلمي. ديما حريصه جدا ومش بتتكلم عن حياتها الشخصيه هنا نهائي حتي معايا برغم محبتها ليا
ماجد. شبح ابتسامه علي شفايفه وبعدين قال تمام اتفضلي انتي ولو حابه تروحي اتفضلي انا هتتأخر شويه
سلمي. تمام حضرتك ومشيت
ماجد. اتنهد وقال ياربي هموت من الفرحه ونزل جري قسم الارشيف وعرف عنوانها وبعدين ركب عربيته وحاول يهدي وفكر يروح المول وبعد شويه وصل والدنيا مش سيعاه من الفرحه دخل عند ابوه وسلم عليه
تبوه. اهلا حبيبي وبعدين قاله شكلك فرحان يارب دايما بس ايه سر السعاده اللي علي وشك دي انا مشوفتها من وقت اللي حصل
ماجد. ببتسامه فتح فونه وقاله شوف الصوره دي
ابوه. اخد الصوره وقلبه دق وكأنه حس وبعدين قال الله اكبر ما شاء الله عليه مين القمر دا
ماجد. بصله كويس كدا وشوف مش بيفكرك بحد كدا
ابوه. بص للصوره وعقله فكر ف مليون حاجه بس خايف
ماجد. بفرحه حلو يا يا بابا
ابوه. بفرحه زي القمر ودقات قلبه ذادت
ماجد. اهدي يا بابا اهدي يا حبيبي
ابوه. مين دا مين يا ماجد
ماجد. ابني ابني يا بابا
ابوه. ابنك ابنك ازاي ابنك انته وديما صح
ماجد. ابتسم وقال بس انا مقولتش انو ابن ديما
ابوه. علشان عارفك كويس وعارف انته بتحبها قد ايه ومش عاوز تخلف غير منها دا غير ان الولد لما تركز فيه تلاقي انو يشبه ديما بردو برغم انو يشبهك انته كمان
ماجد اخد نفس بصوت عالي وقال ابني يا بابا ابني انا وديما تخيل يا بابا بعد السنين دي يطلع عندي ابن ومن مين ديما اللي هموت عليها وهتجنن واخلف منها ديما اللي قلبت عليها البلد وملقتهاش اتقابل فيها صدفه لا وكمان تشتغل معايا وتبقي قريبه مني وابني كل يوم ف حضني ومعرفتوش
ابوه. اهدي يا بني اهدي واحكيلي
ماجد. تخيل يا بابا كل يوم ابني ف حضني وكل ما احس انو الولد يشبه ديما ويشبهني ارفض الفكره من دماغي واقول ديما مستحيل تتجوز بقلم نور عصام وحصوصا اني مطلقتهاش بس حبيت الولد واتعلقت بيه ومش قادر استغني عنه وكل ما اشوفه قلبي يدق وابقي عاوز اخده واهرب بيه
ابوه. ياااه كل دا
ماجد. واكتر يا بابا
ابوه. فين ديما
ماجد. ديما ف بيتها واتنهد وقال سبحان من صبرني وخلاني امسك نفسي عنها بالعافيه كنت خلاص هموت واخدها ف حضني بس خوفت من رد فعلها خوفت تمشي وتبعد تاني وانا مصدقت اني لقيتها مش حابب فراق تاني خلاص تعبت من فراقها وحاولت اهدي علشان اقدر اشوف ازاي ارجعها
ابوه. يعني هي لسه ما شافتك
ماجد. لا طبعا شافتني وعرفتني وابتسم وقال ولبست نقاب علشان انا اللي معرفهاش وبصله وقال ديما تبقي مديرة الحسابات بتاعت الشركه وكانت مع زبن من وقت مشيت
ابوه. معقول
ماجد. ايوا يا بابا هو دا اللي حصل
ابوه. وطيب وانته عرفتها ازاي وهي لابسه نقاب

 

 

 

ماجد. انا عرفتها بقلبي يا بابا من اول مره شوفتها فيها واللي كان بياكد احساسي انها ممكن تكون هي لما كانت تقابلني ونتكلم ف الشغل كانت علطول متوتره وخايفه اني اعرفها وكمان لبسها للنقاب اللي الكل اتفاجئي بيه ودا معناه انها اول ما شافتني لبسته بس اللي هيجنني جابته ازاي وقتها كدا علطول وبعدين قال اه اه افتكرت ف موظفه بالشركه تلبس نقاب
ابوه. هههههههه يبقي اول ما شافتك جريت عليها واخدته منها بس ازاي زميلتها ترضي تقلعه
ماجد. ابتسم وقال ديما محبوبه قوي ف الشركه من الكل واكيد قصرت علي زميلتها واخدته
ابوه. عاوز اشوف الولد اسمه ايه
ماجد. سيف اسمه سيف وزي القمر
ابوه. هتجنن عليه وكمان لازم اشوف ديما واتكلم معها
ماجد. اهو دا بقا اللي لازم نفكر فيه علشان مش عاوز اخسرها
ابوه. ربنا ميجيب خساره يابني
ماجد. يارب يا بابا ادعيلي
ابوه. دي امك هتفرح قوي لما تعرف
ماجد. لا بلاش ماما تعرف دلوفتي لانها لو عرفت هتروح ل ديما وانت عارف امي مش هتخلي ديما بس تبعد بالولد لا دي هتخليها تطفش من البلد كلها
ابوه. هههههه والله معاك حق
ماجد. انته ناسي كلامها كان ازاي مع ديما واكيد ديما منسيتش وشايله جواها من ماما والعند هيبقي سيد الموقف هنا
ابوه. ربنا يستر
ماجد. انا بكرا هحاول المحلها واشوف رد فعلها ايه
ابوه. علي خير ان شاء الله
عند ديما
ديما. سيفو قلبي نام بقا انا تعبت
سيف. ائئه
ديما. ائئة ايه نام يا عمنا وباسته وبعدين قالت اسمها لأه مش ائئه وحضنت ابنها وبتحاول تنيمه وبعدين فكرت ف كلام ماجد معها قبل تمشي من الشركه وقالت قلبي مش مرتاح ربنا يستر
وحل الصباح علي الجميع باذن الله
في الشركه
سلمي. يا صباح الجمال علي احلي واجمل واشقي شاب ف البلد
ديما. صباح الخير حبيبتي وسيف مال علي سلمي
سلمي. حبيبي واخدته منها وباسته وقالت اه ياني من حلاتك دي اه بس لو كنت كبير شويه
ديما. ههههههه وبعدين طلعت النقاب علشان تلبسه
سلمي. يخربيتك ارمي البتاع دا خوفتي الواد
ديما. معلش انا مرتاحه كدا واهو سيف معاكي ولما يدخل عندي انا برفعه علشان ميخفش ويعيط
سلمي. ولزومه ايه يعني
ديما. مرتاحه كدا الله
ماجد. كان داخل وسمع كلامهم وبعدين ابتسم ودخل عليهم وقال صباح الخير
سلمي. صباح النور يا فندم
ديما. بصتله وخلاص
ماجد. راح علي سيف اللي مع سلمي واخده منها وباسه وقال صباح النور علي حبيبي ونور عيني واخده ودخل مكتبه وساب ديما تتخبط بمشاعرها وحيرتها بقلم نور عصام
سلمي. طيب وانبي حد يلاقي واحد سكره كدا يحب ابنه ويفكر يسيب الشغل دا وحطت ايدها علي كتفها وقالت دا غبااااء
ديما. بقا انا غبيه يا واطيه
سلمي. اي نعم
ديما. طيب غوري بقا من وشي ودخلت مكتبها
وبعد فتره من الشغل جه وقت استراحة الغدا
سلمي. ايه رايك يا ديما ننزل ناكل تحت
ديما. مليش نفس
سلمي. ليه كدا طيب علشان سيف
ديما. معايا اكل ليه ما انتي عرفه لازم اجيبله معايا
سلمي. طيب انا هنزل اجيب اكل علي ذوقي وناكل كلنا

 

 

 

 

ديما. بعقل شارد قالت اعملي اللي يريحك
سلملي. مشيت
ماجد. خرج من مكتبه
ديما. بخضه نزلت النقاب علي وشها بسرعه
ماجد. ابتسم وراح عليها وهو شايل سيف وقالها ايه رأيك يا ماما ننزل نتغده مع بعض
ديما. بصتله ومش عرفه تتكلم من كلامه وطريقته
ماجد. ها قولتي ايه يا ماما احنا جعانين مش معقول نهون عليكي تسبينا كدا
ديما. بتوتر قالت معلش يا استاذ ماجد انا مليش نفس اتفضل حضرتك ومدت ايدها تاخد ابنها
ماجد. بعد سيف عنها وقال عيب يا ماما تاخدي سيف مني وبعدين بص ل سيف وقال قول ل ماما تجي معانا تتغده علشان بابا ميزعلش وباس الولد وهو بيبوصلها
ديما. بابا
ماجد. بمكر قالها عادي انا بحب سيف وبعتبر نفسي زي ابوه
دينا. رفعت حاجبها وقالت اهاا وبعدين قالت طيب لو سمحت بقا ابني علشان انا مش عاوزه اكل ومش حابه اعطلك
ماجد. بيحاول يبعد سيف عنها بمرح
ديما. اتنهدت وقالت علي فكره يا استاذ ماجد مش حلو تصرفك دا يعني لو حد من للموظفين شافنا كدا يقول ايه
ماجد. عادي واحد ومراته فيها ايه دي
ديما. نعععم
ماجد. ابتسم وقال موقف زي دا كأنه مع اتنين متجوزين وبيلاعبو ابنهم
ديما. اممم ومدت ايدها واخدت ابنها منه بالعافيه
ماجد. ببرود قال براحه طيب عالواد الله
ديما. ابني وانا حره فيه
ماجد. ابنك اه لكن مش لوحدك
ديما. عن اذنك ومشيت وهي متغاظه منه
ماجد. هههههههه
واخر النهار
رواية بعد الفراق بقلم نور عصام
سلملي. يلا يا ديما
ديما. يلا انا جاهزه بس بعدل لبس سيف
سلمي. استاذ ماجد لسه جوا بس انا قولتله اني همشي وهو وافق يلا بقا قبل يرجع ف كلامه
ديما. بغيظ قالت يلا وخرجو
وبعد بعض الوقت
ماجد. فكر واخد قرار بانه يروح ل ديما وفعلا قام من مكتبه ونزل وركب عربيته وف نفسه ياتري ايه هيكون رد فعلها
عند ديما
ديما. سيفو حبيب ماما يلا تعالي علشان تاخد شاور الولد بيجري منها وهي بتجري وراه وبيلعبو وبعدين شالت ابنها ودخلت تشطفه وبس خلصت لفت ابنها بفوطه وطلعت وجرس الباب رن قالت اووووف هو دا وقتك وبعدين باست ابنها وقالت خليك هنا عقبال ما اشوف مين وخرجت وبس فتحت الباب ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بعد الفراق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى