روايات

رواية بعد الفراق الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الجزء الحادي عشر

رواية بعد الفراق البارت الحادي عشر

بعد الفراق
بعد الفراق

رواية بعد الفراق الحلقة الحادية عشر

ديما. فتحت الباب واتفاجئت ب ماجد قدامها
ماجد. بصلها وابتسم
ديما. ببردو قالت افندم
ماجد. بخبث قالها ايه دا ديما حبيبتي وحشتيني
ديما. رفعت حاجبها وماردت
ماجد. عرف انها هتتعامل معه ببرود وخلاص الحكايه اتكشفت قالها شايفك يعني مش مصدومه ولا اتفاجئتي بوجودي
ديما. بردود قالت واتفاجئ ليه وانا مش اول مره اشوفك واتفاجئ ليه وانا عرفه انك عرفتني واتفاجئ ليه وانا متاكده انك اخدت عنواني من الشركه من اول ما قررت تواجهني
ماجد. اممم طيب هنفضل عالباب كدا كتير
ديما. لا طبعا ورجعت خطوه لوار وقفلت الباب ف وشه
ماجد. رن الجرس تاني وقال ديما افتحي مينفعش كدا
ديما. اخدت نفس وقالت غور من وشي واياك تقرب مني تاني
ماجد. طيب افتحي علشان خاطري
ديما. دقيقه كمان وهبلغ عنك واقول انك بتتهجم عليا
ماجد. متنسيش اني جوزك
ديما. كويس انك فكرتني علشان من بكرا هرفع عليك قضيه خلع
ماجد. ديما افتحي ونتفاهم
ديما. اللي عندي قولته وياريت متخلنيش اشوف وشك تاني وإلا قسما بالله المره دي اخد ابني واسيبلك البلد كلها وانته عارفني اعملها
ماجد. طيب اهدي وانا ماشي وفعلا مشي خوف من انها تمشي وتفارق فعلا
ديما. عيطت وقالت يارب خليك معايا وراحت لابنها وضمته لحضنها وقالت احنا لازم نمشي من هنا خالص
ماجد. راح المول
ابوه. اول ماشافه قال مالك يا ماجد شكلك مهموم كدا ايه اللي حصل واوعي تكون زعلت ديما
ماجد. روحتلها البيت وحاولت اتكلم معها بس هي رفضت وهددتني اني لو ما بعدت عنها هتاخد الولد وتمشي
ابوه. طيب اهدي وانا هروح اكلمها انا اصلا هتجنن علي سيف
ماجد. مش هترضي تقابلك

 

 

 

ابوه. ليه هو انا زيك ولا ايه
ماجد. ابتسم بحزن وقال خايف خايف قوي تبعد
ابوه. متقلقش ويلا قوم وديني عندها
ماجد. دلوقتي
ابوه. ايوا وفعلا راحو وبس وصلو ابوه قاله خليك ف العربيه انا هطلع لوحدي ولو كلمتك وقولتلك تطلع تمام غير كدا اياك تيجي
ماحد. فهم ابوه وقاله تمام
ابوه. تسكن ف اي دور
ماجد. الدور الخامس وف اسانسير متقلقش
ابوه. نزل وقال يارب وبعد دقائق رن جرس بابها
ديما. ياربي دا مين تاني وشالت ابنها وراحت فتحت الباب واتفاجئت ب ابو مجدي قدامها
سليم. ببتسامه قال ديما حبيبتي ازيك
ديما. اتنهدت وقالت اهلا بحضرتك
سلم. بص ل سيف وابتسم
ديما. تجاهلت نظراته لابنها وماردت ولا اتكلمت ولسه واقفه
سليم. مكنتش اعرف انك بخيله قوي كدا ياديما ومش عاوز اقول حاجه تانيه
ديما. فهمته وقالت اتقضل حضرتك ولسه الباب مفتوح
سليم. حضرتي ايه انا المفروض حماكي يعني ف مقام ابوكي
ديما. للاسف ابويا مات وماتت من بعده كل حاجه حلوه والبركه ف ابنك اللي كرهني ف الدنيا كلها بقلم نور عصام
سليم. عارف انها مجروحه وبتحاول تكون قويه مره واحده اخدها ف حضنه هي وابنها مع بعض ودموعه نزلت
ديما. عيطت
ماجد. كان وراهم وما قدر يستني ودخل وقفل الباب
ديما. خرجت من حضن حماها وبصت ل ماجد
ماجد. فهم نظرتها وقال ديما ارجوكي افهميني واسمعنيني
سليم. بص لابنه وقاله ايه اللي طلعلك
ماجد. مقدرتش يا بابا غصب عني
ديما. اخرج برا بيتي وإلا
سليم. قاطعها وقالها اهدي يا حبيبتي واللي انتي عوزاه انا هعملهولك بس اهدي وخلينا نقعد كلنا نتكلم
ديما. يطلع برا بيتي الاول وحضرتك علي راسي
سليم. طيب لو قولتلك علشان خاطر سيف هو بردو ابوه
ديما. لا مش ابوه دا ابني انا لوحدي
ماجد. ازاي يعني وانا روحت فين
ديما. عند مراتاتك الاتنين ورفعت حاجبها
ماجد. ابتسم وقال بس انا مش عاوز غير واحده بس
ديما. ماجد ياريت متعصبنيش
ماجد. طيب ممكن تهدي ونتكلم
ديما. اولا مفيش بينا كلام

 

 

 

سليم. ياريت تقعدو انتو الاتنين وتهدو وبص ل سيف اللي امه ماسكه فيه بقوه وكانها خايفه حد ياخده منها
ديما. ردت علي نظرته وقالت دا ابني ابن شهر كنت فكراه حقيقه لكن للاسف طلع كدب وخداع وتسليه ببنات الناس
سليم. مد ايده واخده منها وقالها مين قال كدا دا ابن قلبين حبو بعض وبصلها وقال منكرش انو كان ف شويه كدب وخداع زي ما بتقولي لكن كل دا حصل علشان ابوه حبك وخاف لو عرفتي متوافقيش عليه والحب والقلب مفيش عليهم سلطان وكل دا وهو ماسك الولد جوا حضنه وعمال يبوس قيه
ديما. حاولت تتكلم بهدوء قالت تمام وانا معاك ف كل اللي قولته بس دلوقتي انا عاوزه اعيش انا وابني ف حالنا زي ما كنا عايشين وياريت تبعدو عنا علشان متطرنيش اعمل حاجه تانيه
ماجد. هتعملي ايه يعني هتهربي تاني
ديما. مين عارف
ماجد. ديما دا ابني ومن احقي انو يكون معايا
ديما. ابنك ماااشي لكن مش من حقك انو يكون معاك
ماجد. ازاي دا ا
ديما. قاطعته وقالت زي ما فيه اطفال كتير بتتربي من غير ابوهم سواء ميت او منفصل عن امهم او مشيو وسابوله الدنيا كلها علشان يرتاحو منه ومن أرفه
ماجد. اتنهد واخد نفس بصوت عالي وبيحاول يكون هادي
ديما. من الأخر كدا طلقني بالذوق علشان انا مستحيل يجمعني ببك مكان واحد بعد كدا
ماجد. ولو ما مطلقتش
ديما. ولا حاجه هرفع عليك قضية خلع واخد ابني ونسافر برا
ماجد. تعمليها ياديما تاني
ديما. بقوه قالت اعملها واعتقد انت مجرب
ماجد. طيب انا مش هطلقك وابني انا هاخده منك
ديما. متقدرش
ماحد. اقدر وانتي عرفه
ديما. اعلي ما ف خيلك اركبه وهات اخرك يا ماجد
ماجد.ديما ياريت متخلنيش اعمل حاجه نندم عليها احنا الاتنين
ديما. متجمعنيش معاك ف اي حاجه واعمل اللي عاوزه
ماجد. تمام هرفع عليكي قضيه واقول انك مش كفئ انك تربي ابني واخده منك
ديما. انا مش كفئ اربي ابني
ناحد. ايوا حضرتك بتشتغلي وابني لسه صغير ومحتاج رعايه واهتمام وانتي معندكيش حد توديه عنده ويكون آمن عليه يعني لا ام ولا اب ولا اي حد قريب
ديما. بغضب وغيظ وعصبيه قالت طيب اعملها يا ماجد وشوف انا هعمل ايه ان ما خليتك تندم عاليوم اللي شوفتني فيه وكدبت عليا فيه مبقاش انا ديما وبصتله ورفعت حاجبها وقالت مبقاش انا ديما البنت الوحيده اللي ملهاش حد
ماحد. بغضب قال يعني ايه
ديما. بكرا تشوف
ماجد. ديمااا

 

 

 

ديما. انا مش لوحدي ومش ضعيفه ولا مكسوره انا وجود ابني ف حياتي بقوة الدنيا كلها وعلشانه اعمل اي حاجه
ماجد. قبل يتكلم
ابوه. قال ياريت يكون ف احترام شويه وتتكلمو احسن من كدا انتو مش صغيرين عمالين تتهددو ف بعض وناسين ان فيه طفل بينكم هو اللي هيعاني بعد كدا من تصرفاتكم
ديما. انا اللي عندي قولتله
ماجد. وانا مش موافق عليه
ديما. اخبط دماغك ف الحيط
ابو ماجد. رد وقال ديما اهدي احنا لازم نتفق علشان سيف
ديما. مالو سيف بقاله سنتين ونص وبكرا يكبر ويعرف ان ابوه كداب وغشاش وهو بنفسه هيبعد عنه
ماجد. ديماااا حاسبي علي كلامك انا ساكت بالعافيه ومقدر اللي انتي فيه ومريتي بيه لكن
ديما. ملكنش ابني مش محتاجك ولا انا يبقي اخرج من حياتنا وانسانا زي ما احنا نسينك
ابو ماجد. ديما دا مش اسلوب نقاش ماجد من حقه يشوف ابنه ومن حقه يربيه ف حضنه زيك بالظبط
ديما. اها علشان يربيه عالخداع مش كدا
ابو ماجد. بيحاول يكون هادي وعارف انها مقهوره قال حبيبتي سيف ابنكم انتو الاتنين ومن حقه عليكم يعيش ف جو هادي بين امه وابوه ودي ابسط حقوقه عليكم انو يتربي وسطيكم ف اهدو كدا علشان تتفاهو مع بعض زي الناس العقله
ديما. عمي انا مش هرجع ل ماجد وخليني مع حضرتك ووافقت علي كلامك ووجود ماجد ف حياتنا تمام بس يطلقني ووقت يحب يشوف ابنه انا معنديش مانع ودا اخر كلام عندي
ماجد. بس مش اخر كلام عندي انا
ديما. براحتك بقا وزي ما قولتلك اخبط دماغك ف الحيط
ابو ماجد. اهدي يابنتي والكلام ميبقاش كدا
ديما. خلاص جابت اخرها واللي كانت متحملاه سنين خلاص لازم ينفجر ويخرج قامت وقفت وصرخت فيهم بكل قوتها وقالت اومال الكلام يبقي ازاي عاوزني اعمل ايه بعد اللي ابنك عمله فيا اهاني وجرحني وداس علي كرامتي بكدبه وخداعه ضحك عليا باسم الحب وانو عاوز يخلف وف الاخر يطلع متجوز اتنين عاوز ايه تاني متجوز واحده لمجرد انها عجبته واحده لمتعته مش اكتر دا تسميه ايه ومتجوزني علشان يخلف ودا كمان تسميه ايه غير انو راجل ناقص معدوم الضمير وبصتله وقالت لو واحده غيري عجبته بردو هيتجوزها ولو واحده غيرنا بردو حليت ف عينه هيطلق واحده فينا ويتجوزها وبصوت عالي قالت حرام عليكو ارحمو علشان ربنا يرحكم بنات الناس مش لعبه ف ايدكم تتسلو بيها وترموها وقت ما تحبو
ماحد. قام وقف وقالها اهدي يا ديما انا مش وحش قوي كدا زي ما انتي فاكره
ديما. انت اوحش مما كنت اتخيل
ماحد. قرب منها ومسك ايدها
ديما. شدت ايدها منه وقالت اياك تلمسني ابعد عني
ماجد. شدها عليه غصب عنها وضمها لحضنه وقالها انا لسه جوزك علي فكره وبيحاول يضمها اكتر لحضنه رغم نفورها منه
ديما. بعدت عنه وقالت نجوم السما اقربلك مني واللي بتفكر فيه دا تنساه خالص واخر الكلام معايا عاوز تشوف ابنك شوفو بالمحكمه غير كدا ملكش حاجه عندي ودلوقتي برا بيتي
ماجد. ديما
ديما. قاطعته وقالت كلامي معاك خلص وبيني وبينك المحكمه

 

 

 

ابو ماجد. قام وقف وقالها اهدي يا بنتي احنا هنمشي دلوقتي
ديما. دلوقتي وبعدين مش عاوزه حد يجي تاني هنا ياريت متطرنيش اسيب الشقه
ابو ماجد. لا يا بنتي خليكي ف شقتك وبلاش بهدله علشان ابنك واحنا هنعمل اللي عوزاه بس اهدي دلوقتي وارتاحي
ديما. مع السلامه
ابو ماجد. قال يلا يا ماجد
ماجد. بصلها وراح علي ابنه شاله وباسه وقالها مش هنسالك ابدا انك عاوزه تبعديه عني وتحرميني منه
ديما. مع السلامه وقفلت الباب وراهم وانهارت من العياط واخدت ابنها ف حضنها
ماجد. ل ابوه ينفع اللي هي عملته دا انا علي استعداد اخدها البيت هي وابني دلوقتي هي مراتي ودا من حقي
ابوه. اهدي ومتعقدش الامور اكتر من كدا انت عارف انها مش هترضي ولا هتوافق بسهوله بقلم نور عصام ودا رد فعل طبيعي ومتوقع منها اللي عملته فيها مش شويه سيبها تهدي دلوقتي واوعي تتصرف اي تصرف غبي يخسرنا كل حاجه
ماجد. لحد امته يعني هفضل ادفع تمن غلطه عملتها
ابوه ماجد. اهدي ومتعليش صوتك
ماجد. اسف يا بابا وتابع طريقه
وبعد بعض الوقت وصلو بيتهم
ام ماجد. مالكم عاملين زي اللي جاين من جنازه
ماجد وابوه. مردوش عليها
امه. ف ايه لدا كله حصل حاجه حد فيكم تعبان
ريهام. قربت من ماجد وقالت مالك يا ماجد شكلك تعبان قوي وعمي كمان انتو بخير والشغل كويس
امه. بعصبيه قالت ما حد يرد علينا
ماجد. ديما
امه. بغيظ قالت هو احنا مش هنخلص بقا من الموال دا ما خلاص غارت ف ستنين داهيه باقي عليه ليه دا انا لو شوفتها قدامي هموتها ومش هرحمها ابدا
ماجد وابوه. بصو لبعض
امه. متبوصوش لبعض انا مستحيل اقبلها تاني ونفسي افهم انتي باقي عليها ليه بعد اللي عملته فيك
ماجد. بزعل من كلام امه رد وقال باقي عليها علشان ابني
امه. اييييه
ماجد. ايوا يا ماما باقي عليها علشان بحبها وهتجنن عليها هي وابني ابني اللي بقاله سنتين ونص وانا معرفش عنه حاجه ابني اللي اتجوزتها علشانه ابني اللي كنت هتجنن ويجي منها هي بالذات عرفتي بقي انا لسه باقي عليها ليه
امه. مش مصدقه ولا مستوعبه
ريهام.هي ديما كانت حامل
ماجد. ايوا
امه. بغل قالت وانت اش عرفك انو منك ماهي طفشت من سنين
ماجد. مامااااا دا ابني وحته مني وشبهي واوعي اسمعك تقولي كدا تاني وبقهر قال ابني يا ماما ابني عرفه يعني ايه ابني
امه. حسه بقهر ابنها راحت عليه وقالت طيب اهدي ونعمل تحليل ونتاكد وبعدين
ماجد. قال مش هعمل حاجه الولد مش محتاج انو يثبت بنوتي ليا ولا انا محتاج دا الولد حتي مني ف الشكل
امه. قلبها ابتدي يرق لحفيدها اللي استنته سنين قالت طيب هو فين دلوقتي واسمه ايه

 

 

 

ماجد. اسمه سيف
امه. بفرحه سيف
ريهام. بصت ل ماجد وابتسمت وقالت ربنا يحفظه
امه. انا لازم اشوفه واجيبه يعيش هنا معانا
ابو ماجد. اهدي يا نبيله
نبيله. قالت ليه دا حقنا وهو حفيدنا
ابو ماجد. وامه اللي من دقيقه كنتي عاوزه تموتيها
نبيله. يعني ايه يعني هي هتمانع ولا ايه
ابو ماجد. حقها
نبيله. انتو شوفتوها علي كدا بقا واتكلمتو معاها
ابو ماجد. ايوا
نبيله. وطبعا اتنطط عليكم ماهي شيفاكم مدلوقين عليها بس انا بقا هعرف اجيبها هنا زي الجزمه واخليها تقول حقي برقبتي
ماجد. اوعي يا ماما
امه. ليه دا انا هخليها هي اللي تترجاك علشان ترجعلها
ماجد. ارجوكي يا ماما متعمليش حاجه انا هرجعها بس برضاها دا حقها وحق ابنها ومتنسيش ان الولد ف حضانتها مهما نعمل مش هنعرف ناخده وكمان انا مش عاوز كدا انا عاوزها برضاها انا بدور عليها بقالي سنين علشان بحبها وعاوز ارجعها لحضني ودلوقتي وذاد حبي لها علشان ابني وانا مستحيل اخسرها ابدا
امه. يابني اسمع كلامي عمرها ماهترضي تيجي بالذوق ديما عنيده وقويه ومش بسهوله تخضع
ماجد. هترجع يا ماما بس برضاها
امه. انته مفيش فايده فيك حبك ليها عميك
ماجد. ايوا يا ماما بحبها ومش هعمل حاجه تزعلها تاني كفايه بقا اللي عملته قبل كدا ودمعه منه نزلت
امه. ضمته لحضنها وقالت خلاص اهدي وعقلها طبعا شغال ازاي ترجع ديما غصب عنها
ابو ماجد. ربنا هيحلها يا بني من عنده انت غلط وندمت وهي زعلانه شويه خليها تهدي ونكلمها تاني براحه
نبيله. ريهام جهزي العشا
ريهام. حاضر وقامت
ماجد. مليش نفس
ريهام. راحت عليه وقالت مينفعش كدا يا ابو سيف لارم تاكل وتاخد بالك من نفسك علشان سيف حبيب بابا وابتسمت وقالت وام سيف بردو
ماجد. فرح بكلامها وابتسم بوجع وحزن
امه. قالتلها جهزي يلا الاكل
وتاني يوم في الشركه
سلمي. ياتري يا ديما اتأخرتي ليه لحد دلوقتي ف اجتماع مهم
ماجد. دخل وقالها صباح الخير يا سلمي
سلمي. صباح النور يا فندم
ماجد. كل شئ جاهز للاجتماع
سلمي. ايوا يا فندم بس ديما لسه ما وصلت
ماجد. اييه
سلمي. هتصل عليها دلوقتي واشوفها
ماجد. تمام وابعتيلي رقمها بردو
سلمي. استغربت وقالت خير يا فندم ف حاجه

 

 

 

ماجد. الشغل ياسلمي الشغل وسابها ودخل
سلمي. اتصلت ب ديما وبس فتحت قالت ايه يابنتي كل دا تأخير انتي مش عرفه ان ف اجتماع ووجودك مهم بما انك مديرة الحسابات
ديما. مش جايه
سلمي. بخضه ليه كدا انتي تعبانه سيف كويس
ديما. الحمد لله احنا بخير بس انا خلاص قررت اسيب الشغل
سلمي. بزعل من تصرفها قالت ديما اعقلي وفكري كويس وبعدين لو انتي عاوزه تسيبي الشغل مش ف التزامات بردو منك لازم تعمليها الاول ولا هو اللي عاوز يسيب الشغل بيسيبه فجأه كدا طيب تعالي سلمي كلي حاجه تخص الشغل للي بعدك واخلي طرفك ولا هي سايبه كدا دا مال ناس وانتي مسؤله عنه
ديما. سلمي
سلمي. قاطعتها وقالت في اجتماع مهم بعد ساعه وانتي عرفه انو وجودك مهم يا مديرة الحسابات
ديما. اتنهدت
سلمي. ياريت تتفضلي تتكرمي وتلبسي وتيجي الاجتماع الراجل ميستهلش منك كدا كفايه حبه ليكي ولابنك مترديش دا بخسارته ملايين تعالي وبعد كدا اعملي اللي يريحك انا شخصيا مش هتكلم معاكي تاني ف الموضوع دا بقلم نور عصام
ديما. بزعل قالت تمام يا سلمي هلبس واجي وقفلت وقالت ليه كدا بس اعمل ايه علشان ابعد عنه ويسيبني ف حالي واتنهدت وقالت انا هروح بس علشان الاجتماع الشغل ملوش دعوه وبعد كدا انا هتصرف بطريقتي وقامت لبست وجهزت ابنها ومشيو
ماجد. سلمي لسه ديما ما وصلت
سلمي. علي وصول يا فندم وانا بعت لحضرتك الرقم
ماجد. تمام متشكر يا سلمي وبعدين قعد زعلان انو مش لاقي القمر اللي هيتجنن عليه واتعود علي وجوده ف الشركه واتنهد وقال حبيب بابا انا مستحيل ابعد عنك تاني
وبعد بعض الوقت
ديما. وصلت
سلمي. اخيرا
ديما. الاجتماع جاهز ولا لسه
سلمي. الكل موجود ومستنين حضرتك
ديما. تمام وخبطت ودخلت وقالت صباح الخير الكل رد
ماجد. بصلها وزعل لما شاف عيونها المنتفخه من كتر العياط
عبدالرحمن. اتفضلي يا مدام ديما احنا مستنينك
ماجد. بلهفه قال سيف فين
ديما. اتجاهلت كلامه وقالت نبدأ بقا بما انكم كنتو مستنيني
ماجد. بعصبيه قالها سيف فيين الكل استغرب طريقته
ديما. اخدت نفس وقالت تحت مع عم ماهر
ماجد. بصلها وعاوز يولع فيها وبدأو الاجتماع
وبعد فتره انتهي الاجتماع الكل خرج
ماجد. ديما استني
ديما. افندم حضرتك
ماجد. اقعدي عاوزك
ديما. اعتقد الاجتماع خلص

 

 

 

ماجد. وهو يعني الاجتماع هو كل الشغل مينفعش نتكلم تاتي
ديما. ببردو اكتر قالت نعم حضرتك
ماجد. قام ولف ووقف قدامها وقالها كفايه عليا تلت سنين ونص والله تعبت فراقك صعب عليا قوي ديما انا بحبك ومازلت احبك وهفضل احبك كل عمري وقرب اكتر منها ومسك ايدها وقالها حبيبتي انسي وخلينا نعيش مع بعض ونربي ابننا ف حضننا
ديما. مش هيحصل يا ماجد
ماجد. ديما انا طلقت داليا بعد ما مشيتي علطول وريهام رفضت وقالت انها مستحيل تاذيكي ولو انتي عوزاها تطلق هي موافقه وفعلا لو انتي عاوزه كدا انا كمان موافق بس ارجعيلي انا من غيرك بموت والله تعبت من فراقك وخلاص معتش قادر
ديما. اللي بيني وبينك سيف لو عاوز تشوفه ف اي وقت انا معنديش مانع ولو عاوز تشوفه بالمحكمه بردو معنديش مانع اللي يريحك اعمله لكن رجوع ليك تاني مستحيل مش هيحصل ولو هموت
ماجد. واهون عليكي تسبيني انا وسيف من غير حد يحبنا ويخاف علينا يهون عليكي تسيبي اكتر قلبين ميقدروش يعيشو من غيرك كدا يا ماما
ديما. بعدت عنه وقالت اللي عندي قولته عن اذنك وخرجت
ماجد. ياربي عنيده بس هانت
واخر النهار ف الشركه
ديما. يلا يا سيف واخدته من سلمي
سلمي. رغم زعلها منها الا انها بردو تحبها قالت مالك ياديما
ديما. بعدين يا سلمي ومشيت
وبعد شويه وصلت بيتها
ديما. قلب ماما وعيون ماما وكل ماما انته يا سيفو وبتلاعب ابنها وتبوس فيه
نبيله. رنت الجرس
ديما. مش معقول كدا يا ماجد بجد زهئت وراحت فتحت
نبيله. بصتلها وهي مش طيقاها
ديما. بأرف قالت خير
نبيله. طول عمرك قليلة الذوق مش جديد عليكي يعني
ديما. بغيظ قالت من بعض ما عندكم
نبيله. بصتلها وفتحت عيونها
ديما. عرفه انو غلط ارد او اشتم حد اكبر مني بس اعمل ايه لكل فعل رد فعل وانتي اللي بدأتي
نبيله. لسه هتتكلم لقت سيف جاي ومسك ف رجل امه
ديما. روح ماما ومالت وشالته
نبيله. قلبها دقاته ذادت وروحها هتطلع عالولد بصتله وقالت حبيب تيتا ومدت ايدها علشان تاخده
ديما. بعدته عنها وقالت إياكي تلمسيه
نبيله. دا ابن ابني يعني حفيدي ومن حقي اخده ف حضني
ديما. اممم ابن ابنك وكان فين حبك ليه دا لما هنتي امه وخلتيها تطفش
رواية بعد الفراق بقلم نور عصام
نبيله. مكنتش اعرف انك حامل فيه
ديما. ولو كنتي عرفه بردو كنتي هتعملي اكتر من كدا انتي اللي زيك معندوش قلب ولو عنده يبقي حجر لانك متعرفيش تتعاملي غير بالقسوه والكره
نبيله. اعتقد مش هنفضل عالباب كدا كتير
ديما. انا معنديش كلام ليكي علشان ادخلك بيتي
نبيله. عينها علي سيف ونفسها تلمسه وتضمه لحضنها قالت طيب بس نتكلم مع بعض شويه جايز نتفق
ديما. اولا احنا مستحيل نتفق مع ذلك اتفضلي علشان بس متقوليش اني قليلة الذوق
نبيله. دخلت وقالت لا ما هو واضح

 

 

 

ديما. اتجاهلت كلامها ودخلت قعدت
نبيله. بحب صادق فعلا ل سيف قالت خليني اشيله يا ديما نفسي اخده ف حضني انا مستنياه من زمان
ديما. لأ دا ابني انا وانتي مش هتلمسيه عندك ابنك اللي بتحركيه زي ما انتي عاوزه اشبعي بيه وجوزيه بدل الواحده اربعه وزي ما حرمتيني من فرحتي وسعادتي هحرق قلبك واحرمك من شوفت حفيدك وحتي مش هخليكي تلمسيه طول منا عايشه
نبيله. عيونها دمعت
ديما. مستحيل اصدق دموعك دي ابدا انتي اللي زيك ميعرفش غير يجرح وبس
نبيله. عرفت ان ديما قلبها مقهور منها ومن اللي عملته فيها ومستحيل تخضع بسهوله وسهل عليها فعلا تحرمها من حفيدها قالت ديما ممكن اعمل معاكي اتفاق …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بعد الفراق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى