روايات

رواية براءة روح الفصل الرابع 4 بقلم أسماء عبدالهادي

رواية براءة روح الفصل الرابع 4 بقلم أسماء عبدالهادي

رواية براءة روح البارت الرابع

رواية براءة روح الجزء الرابع

رواية براءة روح
رواية براءة روح

رواية براءة روح الحلقة الرابعة

فكرت كتير وأنا ماشية في الطريق أروح فين بحيث أحاول أتوهوا عني .. لكني فكرت اني لو عملت كدا كإني بثبت فعلا إني أعرف روح …شغلت عقلي بسرعة وطلعت موبايلي وكلمت واحدة صاحبتي وقلتلها اللي المفروض تعمله بالحرف الواحد …وفضلت ماشية لحد ما وصلت للعمارة اللي هيه ساكنة فيها واللي كانت صاحبتي واقفة في انتظاري في الشباك زي ما طلبت منها وأول ما شافتني نادت عليا بصوت عالي وقالت وهي بتمد نص جسمها من برا الشباك علشان أسمعها أو بمعنى أصح علشان تسمَع الضابط اللي بيمشي ورايا وبيراقبني
_أونس… يلا بنتي متنا من الجوع إخلصي.
ابتسمت وشاورت لها وأنا بقول بضحك وعاملة إني خايفة عليها تقع
_ههه يا مجنونة انزلي هتقعي فضحتينا في العمارة ..طالعة أهو يا طفسة.
شاورتلي على حاجة في الأرض وقالت زي ما خططت بالظبط
_أونس .. مشبك الشعر بتاعي وقع على الأرض معلش هاتيه وانتي طالعة …ويلا بسرعة .
وقالت أخر كلمتين بنبرة عالية استعجالية كإدعاء إنها جعانة وبتنتظرني من زمان .
رديت عليها وأنا بنحني أدور على مشبك الشعر
_ماهو من شعبطك كل يوم في الشباك أكيد لازم يقع الخوف ان صاحبته هي اللي تقع على جدور رقبتها
ضحكت وقالت بنبرة متبرمة متمكنة في حبك دورها تقريبا كدا صاحبتي ليها ميول للتمثيل وأنا معرفش
_ما انتي لو مكنتيش تتأخري كل يوم معتس هتشعبط كدا في الشباك زي القرود

 

 

ضحكت ورديت عليها وأنا بمشك المشبك
_ههه كويس إنك عارفة … خلاص لقيته أنا طالعه أهو.
وطلعت وأنا معتقدة بكدا إن الخطة نجحت وإن الظابط اللي بلاحقني شرب الخدعة وانطلت عليه الحيلة
طلعت لشقتهم فوق ولحسن حظي ان والدها مكانش لسه رجع … دخلنا بسرعة للأوضة وقفنا ورا ستارة الشباك نشوفه لقيناه وقف خمس دقائق زيادة ومشي فابتسمنا لبعض وضربا كف بكف بابتسامة نصر وأنا فرحانة إني اتخلصت من ملاحقته ليا النهاردة وإني هقدر أرجع البيت من غير ما حد يلاحقني .. لكنى متأكدة إنه هيلاحقني في اليوم اللي بعده .
فضلت مع صاحبتي شوية أخد منها المحاضرات اللي محتاجاها وبعد نص ساعة بدلت هدومي بهدوم تانية استلفتها من صاحبتي ألبسها كتموية بردو علشان لو حد لسه واقف قدام البيت.
ورجعت بسرعة على البيت من طريق تاني مش متعودة أمشي منه بردو كزيادة حرص وكنت راجعة مبسوطة ان مفيش حد بيلاحقني.
مرضتش أحكي لماما اللي حصل علشان متمنعنيش من اني أدور على روح فمجبتش سيرة الموضوع ده خالص وبدأت آكل بهدوء وأنا في دماغي مليون سؤال يا ترى يا روح عملتي إيه لدرجة ان البوليس يلاحقك وانك تتخفي منهم لمدة شهر كامل وخايفة تطلعي !!
مجرد التفكير في الموضوع ده خلى قلبي ينقبض فمقدرتش أكمل أكلي
ماما لاحظت إني فيا حاجة غريبة وبالتأكيد في حاجة أنا مخبياها عنها .. ماهي ست الكل اللي مربياني وعارفة كل شاردة وواردة عني وأنا بصراحة بقا مش بخبي عن ماما حاجة لكن الموضوع ده بالذات مينفعش لإني لو قلتلها هقلقها وهتفضل شايلة الهم .
سألتني _مالك يا أنوس .. انتي مخبية عني حاجة!
بالمناسبة ده الدلع اللي ماما بتدلعني بيه من زمان
ابتسمتلها وهزيت دماغي بمعنى لا
_لا يا ماما سلامتك با حبيبتي أنا بس حاسة اني دخت شوية أكيد أخدت ضربة شمس .. هقوم ارتاح وأبقى أكمل أكل بعدين .
قلتها وأنا بتحرك من مكاني علشان أدخل أوضتي
لقيت ماما قالتلي بوش كله أسى وهم
_ما بكفاياكي تعب على الفاضي يابنتي .
اتنهدت وأنا متأكدة أنها هتموت هيه كمان من القلق على روح لكني بنتها وهيه مشفقة عليا أكتر أكيد.
فقلت
_معلش يا ماما.. انا متأكدة إنه هانت وإني هلاقيها قريب .. ادعيلها يا ماما بالله عليكي .. أنا حاسة إنها في أمس الحاجة لدعاءنا .
____

 

 

تاني يوم مقدرتش مروحش لنفس المكان لسببين
اني ادور على روح …والتاني لإني لو مروحتش كدا بثبت للظابط إني فعلا أعرف روح واني مجتش علشان خايفة منه ..علشان كدا روحت اثبتله أني لما بأجي هنا عادي وبراحتي وفي نفس الوقت عيني كانت في وسط راسي أحاول أشوف أي خيط او علامة من روح .. لكن وعلى رأي الظابط ده فص ملح واب .
فضلت على الحال ده خمس أيام أجي لنفس المكان والضابط كمان كان يراقبني فأروح عند صاحبتي وارجع من عندها بلبس مختلف بس كنت بعمل حسابي وأخد غيار معايا زيادة وانا خارجة ما هو أنا مش كل مرة هستلف من صاحبتي مش حكاية هيا رغم انها مش هتمانع أبدا لأنها خدومة جدا .
____
أما الظابط كان واقف بيراقبني وفجأة جاله اتصال فطلع تلفونه من جيبه فسمع صوت رجولي جامد بيقوله
_جاسر .. انت فين!
اتوتر جاسر اللي هو الضابط اللي بيراقبني ده اسمه جاسر… ورد هو بيتلف حواليه
_ااا.. يعني ..ب..
رد التاني والظاهر كدا إنه ضابط بردو بس أعلى منه رتبة
_طيب سيب اللي في ايدك وتعالى حالا .
بان على ملامح وشه الضيق وقال بزهق
_زين انت عارف .. أنا فين كويس..وأنا مش هتحرك من مكاني إلا أخلص مهمتي .
رد عليه زين بعصبية وصوت حازم كانه بيزعق
_ودي بردو مهمتك يا زفت..انت هتحور عليا يالا
رد عليه جاسر بنفس العصبية
_ايوة مهمتي يا زين ولا انت نسيت …ولا عامل فيها مش واخد بالك .
مسح زين على وشه في محاولة منه انه يتحكم في غضبه
_طيب فكك من المهمة دي أنا اللي بقولك .. وتعالى المكتب حالا.
فرد جاسر بغضب معرفش يسيطر عليه
_اه افكني من المهمة علشان إنت هتمسكها مش كدا .. انسى يا زين أنا مش هسيبلك المهمة دي أبدا.
رد عليه زين بصوت قوى خلى جاسر يتراجع عن قراره فورا ويسيب المكان ويرجع للمكتب
_جاسر انت عارف لو مسبتش مكانك ورجعت المكتب حالا هكون عامل فيك إيه ..وانت عارفني مبهزرش..وبالمناسبة ده أمر من اللي أعلى منك ها.. خليك فاكر ده كويس.

 

 

مقدرش جاسر يعصي أوامر زين لإنه عارفه طبعه حاد ومبيهزرش وممكن فعلا يجازيه بأشد العقوبات لو منفذش اللي بيقوله
علشان كدا رجع على عربيه وساقها راجع للمكتب
وقبل ما يتوجه على مكتبه راح لمكتب زين لكن ملقاهوش موجود فرجع تاني لمكتبه بينفخ من الغيظ
وما هي الا دقايق الا وكان زين رجع على القسم واول حاجة عملها راح لجاسر مكتبه
اول ما جاسر شافه داخل عليه قام وقف ومشى في اتجاهه
وقال بحنق
_زين ممكن افهم .. انت عايز ايه بالظبط بعمايلك دي!!
زين اول ما شافه فضل يضحك وهو بيشاور على هدومه
فجاسر استغرب في ايه في هدومه ماهو لابس الزي الرسمي عادي أهوه
فزين قال بنبرة سخرية
_صدق بالله انت غبي!!
جاسر كشر وبان على وشه ملامح متضايقة
_زين لو سمحت متغلطش
رد زين بيكمل وصلة السخرية
_بالزمة في حد بيراقب حد بالزي الرسمي يا متخلف انت .. ليك حق تفضل شهر كامل بتلف حوالين نفسك ومش عارف تلاقيها .. ما هي أكيد يا غبي أول ما تشوف ظابط هتهرب وتستخبى .. انت عقلك ده شغال !!.
بصله جاسر بغيظ ومنطقش بحرف واحد لكنه اتنهد بتعب لإنه فعلا تعب جدا ومش لاقيها
اتحرك زين من مكانه وراح قعد عند المكتب بيلعب في قلم من الاقلام الموجودة في المقلمة على مكتب جاسر
لفله جاسر وقعد قصاده وكلمه
_زين .. انت لسه عند وعدك مش كدا!!
بصله زين بتحدي وكأنه بيقوله انه هينفذ اللي في دماغه
_أنا عند وعدي لكن واجبي أولى وانت عارف اني مبتهاونش في شغلي.
ضرب جاسر على المكتب بغيظ وقام من مكانه ووقف بعيد شوية عن زين
_ده مش اتفاقنا يا زين من الأول .
رمى زين القلم من أيده بإهمال وقام وقف وظبط هدومه وهو بيقول بهدوء

 

 

_أنا متفقتش معاك على حاجة.. وقلتلك وعدي أنا ملتزم بيه بس واجبي هقوم بيه الأول على أكمل وجه بعدين نبقى نشوف موضوع الوعد ده بعدين .
بصله جاسر بغيظ وقال بتحدي واضح
_وأنا مش هسيبهالك يا زين .. أنا اللي هلاقيها الأول .
ابتسم زين ببرود وسماجة وهو بيحط ايده على جاسر
_لما نشوف ..اتجدعن انت بس… بس علشان خاطري متنزلش بالزي الرسمي تاني .. هفضل أعلم فيك لحد إمتا يا جسور.
إضايق جاسر من سخرية زين وبعد ايده عنه بعنف ورد بتحدي
_هنشوف .. ويكون في علمك اني مش هسيبهالك .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية براءة روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى