روايات

رواية بإسم قانون الحب الفصل الخامس 5 بقلم نشوة عادل

رواية بإسم قانون الحب الفصل الخامس 5 بقلم نشوة عادل

رواية بإسم قانون الحب الجزء الخامس

رواية بإسم قانون الحب البارت الخامس

رواية بإسم قانون الحب الحلقة الخامسة

-عاوز اخ*لص منه ي مرتضى الظابط ده زودها معايا اوى وان الاوان ينزاح من طريقى
مرتضى: ي باشا الموضوع مش سهل ده ظابط وممكن نروح ف داهية
كمال: وايه يعنى ظابط هى اول مرة نعملها ولا ايه وبعدين الاوامر جات من الباشا بنفسه
مرتضى باهتمام: لا طالما ضهرنا محمى يبقى علم وينفذ ي باشا النهاردة هتسمع احلى خبر
كمال: وفيه حاجة كمان عاوزك تروح عند المحكمة وتشوف مراتى المستقبلية فين وتجيبها لحد عندى بالذوق او بالعافية انت فاهم
مرتضى: فاهم ي باشا
كمال: يلا روح نفذ اللى قولته وخلى بالك مش عاوز اى غلط
مرتضى: عيب ي باشا
مشى مرتضى وقعد كمال ع المكتب وهو ساند راسه ع الكرسى وقال لنفسه: هانت ي كراميلا هنضرب عصفورين بحجر والفرحة هتكون فرحتين
فى بيت فاطمة كانت قاعدة بتذاكر لابنها يونس …يونس: ماما هو احنا هنروح امتى؟
فاطمة: شويه كمان ي يونس لسه معرفش
يونس: بس بابا وحشنى اوى ده حتى مش بيكلمنا بالفون وهو فعلا وحشنى
فاطمة بتنهيدة: هيكلمك ي يونس
يونس: طب وانتى مش هتكلميه!!
فاطمة: وانت مالك بتسأل كتير كده ليه وبعدين قولتلك الف مرة متدخلش ف اللى بينى وبين ابوك
يونس بدموع: اسف
ضمته فاطمة ودمعت : انا اللى اسفة ي روحى بس اطمن ان شاء الله هنرجع انا وبابا قريب
يونس: ياريت ي ماما انا بحبك انتى وبابا اوى وعاوز اعيش معاكم انتم الاثنين
فاطمة: ان شاء الله يلا اعمل الواجب وتنام عشان المدرسة بكرة بدرى
يونس: حاضر
خرجت فاطمة ولقت فردوس امها تنظر لها : برضه ي فاطمة مش هتريحنى وتقوليلى ايه اللى حصل بينك وبين جوزك؟
فاطمة: تانى ي ماما ما انا قولتلك نفسيتى تعبانة شويه وعايزة اغير جو
فردوس: ي بت ع امك ده اللى ربى خير من اللى اشترى انتى عمرك ما غضبتى ابدا حتى محمد مكلفش خاطره وجه ولا حتى اتصل
فاطمة: الغايب حجته معاه وكمان كده احسن عاوزة ارتاح شويه ولا انتى مستتقلة مننا؟!
فردوس: اخص عليكى انا برضه استتقل منك ده لو الارض مشالتكيش اشيلك فوق دماغى
فاطمة: ربنا يخليكى لينا ي ست الكل انا هدخل انام
فردوس: نوم الهنا ي بنتى
عند محمد نزل اشترى بدلة وحلق دقنه وراح لكمال ع الشركة
كمال بتفاجئ: ايه ي عم الشياكة دى
محمد: من بعض ما عندكم ي كمال بيه وبعدين كله من خيرك برضه
كمال: وبعدين بقى ف الكلام اللى يزعل ده ..اعرفك ده مرتضى دراعى اليمين
محمد: اهلا استاذ مرتضى
كمال: مرتضى بقى هيعلمك ويعرفك كل حاجة ف شغلنا من الصغيرة للكبيرة واى حاجة تقف ادامك كلمه ع طول
محمد: تمام ي بيه
مرتضى: اتفضل معايا ي استاذ محمد
راح محمد مع مرتضى وابتدى يعلمه الشغل …مرتضى: ها فهمت بقا
محمد: فهمت اوى ده شغل سهل جدا وبسيط
مرتضى: هو يبان سهل بس اهم حاجة اللى يسد
محمد: ان شاء الله هسد كمال بيه عارفنى معرفة شخصية وعارف انى رقبتى سدادة
مرتضى: ربنا معاك عن اذنك
مشى مرتضى وبدء محمد يعمل الشغل وبعد ما خلص دخلت ليه السكرتيرة: كمال بيه عاوزك حضرتك
محمد: هقفل الملف وجاى حالا
دخل محمد لكمال : افندم
كمال: ما شاء الله عليك ي محمد خلصت شغلك وبدقة كبيرة
محمد: شغلى ي باشا
كمال: حيث كده ليا عندك خدمة ياريت تعملها عشانى
محمد: رقبتى سدادة
كمال: عاوزك تاخد الشنطة دى واحد هيستناك بالكافيه اللى جنب الشركة هتسلمها ليه وهيسلمك شنطة تانية تجيبهالى وتيجى
محمد: حاضر امتى؟
كمال: دلوقتى هو بانتظارك انت اكتر واحد استأمنه كان لازم انزل بنفسى بس عندى شغل مهم زى ما انت شايف
محمد: عنيا
نزل محمد راح ع الكافيه وكان الشخص اللى الاخر لسه موصلش فكر محمد يفتح الشنطة ويشوف فيها ايه بس لاحظ ان مرتضى بيراقبه وده لان انعكاسه كان ف الازاز حط الشنطة جنبه وفضل مستنى الشخص سلمه الشنطة واخد منه الشنطة الاخرى وطلع لكمال
محمد: اتفضل الشنطة
كمال بابتسامة: حبيبى ي محمد باشا تقدر تروح
مشى محمد ودخل مرتضى: واضح ان العصفورة امينة اوى ي باشا وهتطول معانا
كمال: اممم بس مش اوى المهم عملت ايه؟
مرتضى: الظابط قلبه حنين اوى اخد رقية ع شقة ف مدينة نصر عرفت انها بتاعته بس مقفولة اصله هيتجوز فيها
كمال: تمام والظابط؟!
مرتضى: فكينا فرامل العربية يعنى قضاء وقدر ي غالى
كمال: تعجبنى
بعد ما وصل طارق رقية ….رقية: الله الشقة حلوة والاستايل بتاعها جميل اوى بجد
طارق: انتى هتعيشى هنا لحد ما ربنا يسهل
رقية: طب هدفع ايجارها ازاى دى اكيد غالية اوى!
طارق: وانتى مفكرة انى هاخد منك فلوس مثلا
رقية: هو انت بتعمل معايا كده ليه؟!
طارق: بعدين هتعرفى
رقية: بعدين ده اللى هو امتى يعنى؟!
طارق بابتسامة: قريب ان شاء الله عندك اكل بالتلاجة وارجوكى ممنوع تنزلى لاى ظرف مهما كان ولو حد خبط مترديش ولا تفتحى خلى الفون ده معاكى انا لما اجى هرن عليكى اعرفك تفتحيلى
رقية بدموع ونظرة امتنان: شكرا
نزل طارق وركب عربيته ولقى فونه بيرن ….ايهاب: انت مبتردش ليه؟
طارق: جاى اهو ي ابنى انا ف العربية
ايهاب بصدمة: لا اوعى تسوق ي طارق فرامل العربية مفكوكة وووووو.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بإسم قانون الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!