روايات

رواية انفصام الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

رواية انفصام الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

رواية انفصام الجزء السادس

رواية انفصام البارت السادس

رواية انفصام الحلقة السادسة

عارفين احساس الان*كسار !

احساس ال*تو*هه الوج*ع عارفين لما تتصدموا اوي في اقرب الناس ليكم بيحصل ايه

عمري ما كنت اتخيل احس بالإحساس الب*شع ده ،احساس ال$خذ*لان احساس الانك*سار الوقعه اللي مفيش بعدها وقوف مره تانيه

 

 

 

 

جس*مي كان ب*ي*ترعش ،غصب عني دموعي نزلت واتحولت لش*ه*قات اول ما سمعت أن حبيبي او اللي كان حبيبي بقي اب بس مش مني

في بيبي هيشيل اسمه بس مش حته مني ومنه

احساس بشع ،احساس لو مهما وصفته من هنا للسنين اللي الجايه مش هقدر اوصفه

بدون اي مقدمات نزلت من العربيه ومشيت وهو لسه في صدمته

كنت ماشيه تايهه شارده لابعد حد ،مش قادره اتخيل كل اللي فات كوم واللي سمعته حاليا كوم تاني خالص

 

 

 

 

اللي سمعته ك*سر*ني واللي اتك*سر مش بيتصلح

مش عارفه وصلت البيت ازاي من بعد مشي دام لاكتر من ساعه ونص محستش بيه وكأنه دقيقه ونص !

دخلت واول ما ماما استقبلتني اترميت في حضنها وفقدت الوعي سبحان من خلاني اقدر اقاوم كل ده من غير انه*يار في الحقيقه

مش قادره احدد فات وقت قد ايه وانا نايمه غايبه عن الواقع تماما رافضه افوق رافضه ارجع للدنيا اللي ولا مره نصفتني رافضه اصدق اللي حصل

 

 

 

 

 

كل املي ارجع عائشه الطفله الصغيره البريئه اللي كان أكبر همها تشتري لعبه ،عائشه اللي متعرفش يعني ايه حب عائشه اللي ضحكتها كانت بتخرج من القلب باختصار نفس ارجع لعائشه قبل ما تشوف محمد وتقع في حبه

لو كنت اعرف ان هيحصل كده عمري ما كنت حبيبته عمري ما كنت فكرت فيه أو في شخص غيره من الاساس لو كنت اعرف ان الحب هيك*س*رني بالشكل ده كنت قفلت علي قلبي بميه ترباس بس للاسف محدش عارف مستقبله والحب مش بأيدينا والقلب لما بيحب حد بيلغي تماما صوت العقل !

وفي الخلفيه صوت عمرو حسن

أنا بتعاقب ليه على حبك

ديه حاجة الواحد ما اخترهاش

ملع*ون أبو قلبي اللي ندالك

واختار من دنيته وادالك

ملع*ون تركيزي في تفاصيلك

 

 

 

 

 

 

والظن اللي بييجي في بالك

ملع*و*نة شوارع بتفّكر

م*لعون*ة صوابع بتسكّر

مل*ع*ونة الروح اللي تبكّر

وتقوم من النوم تحلم بيك

أق”تل*ك ازاي

أفصلك ازاي عن خطواتي وظني وشكلي

حبيتك ليه وانت مشاكلي وض*ربت*ي في الضهر

إديتك كل اللي مسبب فرحك

 

 

 

 

 

سيبتلي اللي يحسس بال*ق*هر

حبيتك ليه !!

وفي يوم للاسف فتحت عيني وانا مش عارفه انا فين ولا ايه اللي حصل في الكام ساعه اللي غيبت فيهم عن الواقع

– عائشه حبيبتي انتي فوقتي

قالتها ماما بلهفه وهي بتقرب مني وبتمسك ايدي

 

 

 

 

بصيت يمين وشمال بأستغراب وانا بسألها:

– انا فين

الدموع لمعت في عينيها وهي بتشد علي ايدي :

– انتي في المستشفي ياحبيبتي بقالك تلات ايام في غيبوبه

رديت بصدمه :

– تلات ايام ؟!

 

 

 

 

هزت راسها وقعدت علي طرف السرير وهي بتلمس علي شعري بحنان :

– حمد لله علي سلامتك ياحبيبتي ربنا اخدلك حقك من كل اللي آذا*كي

بصيتلها وقلبي بيدق بخوف :

– ا ايه اللي حصل ؟؟

ماما بتوتر :

– هه م محصلش ا انا قصدي ربنا ياخدلك حقك منهم يارب

 

 

 

 

بصيتلها بشك وانا بكرر كلامي :

– ماما بقولك ايه اللي حصل

ماما وهي بتفرك ايديها بتوتر :

– ا احم م محمد

ضربات قلبي زادت وانا بسألها بصوت مهزوز :

– م ماله

 

 

 

 

اتنهدت وهي بتبصلي بحزن :

– في المستشفي عمل حا*د*ثه

حطيت ايدي علي بوقي بصدمه :

– ح ح*اد”ثه

ماما بضيق :

– ربنا يشفيه بس ده حقك وحق اللي عمله فيكي هو والز”با*له صاحبتك

اتجاهلت كلامها وانا بسألها بلهفه :

 

 

 

 

 

 

– هو في أي مستشفي!

بصيتلي بذهول :

– وانتي عايزه تعرفي ليه

سندت علي السرير وقومت بتعب وانا بعيط وبقول بلهفه :

– هو كويس

ماما وهي بتبصلي بذهول :

– بعد كل اللي عمله فيكي بتسألي عنه !!

 

 

 

 

عيطت اكتر بح*رق*ه وانا بحط ايدي علي قلبي وبقولها بصوت مهزوز :

– ماما ارجوكي ردي عليا محمد كويس ولا جراله ايه !

ماما وهي بتتنهد :

– هنا في المستشفي متقلقيش هو كويس شويه ك”سور بس هو كويس

وبصتلي وهي بتقول بسخريه:

– ست اماني معاه طول الوقت متقلقيش عليه

– أماني

 

 

 

 

 

قولتها بشرود وانا ببص قدامي وبفتكر اخر مره ايه اللي حصل واللي قالته وش*قلب الدنيا ميه وتمنين درجه

قعدت ماما جنبي واخدتني في حضنها وهي بتحاول تواسيني:

– ميستاهلش ياحبيبتي ميستاهلش دموعك

دفنت راسي في ص*د*رها وفضلت اعيط ب*ح*رقه اكتر من ربع ساعه كنت بخرج كل اللي انا حاسه بيه في حضنها وهي بتعيط علي عياطي لحد ما الباب خبط

بعدت عنها ومسحت دموعي بسرعه وسمحت للي برا يدخل

 

 

 

 

 

-ها ياطنط عائشه اخبارها ا…. ايه ده عائشه انتي فوقتي

بصيت للشخص اللي دخل واللي مكنتش متوقعه وجوده

ابدا

– وائل ؟؟

حط وشه في الأرض بأحراج لاني مكنتش لابسه الطرحه وهو بيقول بصوت واطي وإحراج من اندفاعه :

– حمد لله علي سلامتك

 

 

 

 

 

ماما ادتني طرحه حطيتها علي راسي وانا برد بصوت مبحوح:

– ا الله يسلمك

ماما وهي بتبصله بفخر :

– وائل ده جدع والله مش عارفه ازاي صاحب محمد ده

بصيتلها بعدم فهم وانا مش فاهمه ليه بتقول كده هي عمرها ما شافته من الاساس غير مره واحده يوم ما اكتشفت خ”يا*نه محمد ليا !!

 

 

 

 

 

ماما بتوضيح:

– لما عرف أنك تعبان مسابش ابوكي وليل مع نهار معاه عشان يتطمن عليكي والله يابني مش عارفين نقولك ايه كتر خيرك

وائل بأحراج:

– علي ايه بس يا امي عائشه غاليه عندي

قال جملته وهو بيبصلي بنظره غريبه مش لاول مره اشوفها بس لاول مره احس بيها اول مره احس انها نظره حب !!

 

 

 

 

 

ماما :

– ا احم طب انا هروح اصلي وراجعه

قالت جملتها وسابتني وهو قرب مني وقعد علي كرسى قدام السرير وهو بيتنهد وبيبصلي بنفس النظره

– انا كنت ه*مو”ت من القلق عليكي

فركت ايدي بتوتر واحراج :

– ت تسلم الحمد لله أنا بخير

 

 

 

 

 

بصلي وهو بيسألني بتوتر :

– عرفتي اللي حصل

بصيتله والدموع متعلقه في عيني :

– عرفت ربنا يشفيه عشان ابنه

بصلي وهو بيقول بذهول:

– عرفتي أنها حامل ؟!

هزيت راسي وانا بتنهد بحزن ودمعه شارده نزلت مني

 

 

 

 

 

طال الصمت ما بينا لأكثر من دقيقه وكل واحد فينا بيفكر في حاجه وفجأه احنا الاتنين بصينا لبعض ونطقنا

– انت كنت تعرف أن عنده انفصام

– عائشه تتجوزيني ؟!

– اييه

قولتها بصدمه وانا ببصله وهو اتجاهل كلامي عن محمد وكمل كلام

 

 

 

 

 

– ايه مالك مستغربه ليه ،عائشه انا بحبك ،عارف انك مستغربه بس ده مش بأيدي انا بحبك من قبل محمد انا اللي اتمنيتك اكتر منه

انا مش عايز منك رد دلوقتي بس عايزك تفكري أن محمد محافظش عليكي وأن هو اللي ضي”عك من أيده بغ*با*ئه و*خي*انته وعلي فكره محمد معندوش انفصام ده لعبه عاملها عليكي هو وأماني وكان عايز يدخلني فيها بس انا اللي رفضت

فكري ياعائشه وصدقيني هعوضك عن كل حاجه حصلت هعوضك عن محمد وهخليكي تنسي بس عايز فرصه واحده بس

واخد نفس طويل وهو بيبصلي لآخر مره قبل ما يقوم يقف :

– هسيبلك فرصه تفكري واتأكدي اني هقف في وش اي حد لو حاول يعترض جوازنا انتي بالنسبالي في كفه والدنيا كلها في كفه حتي لو اضطريت اعاد”ي محمد عن اذنك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انفصام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى