روايات

رواية امبراطور الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم إيمان وائل

رواية امبراطور الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم إيمان وائل

رواية امبراطور الصعيد الجزء الثالث عشر

رواية امبراطور الصعيد البارت الثالث عشر

امبراطور الصعيد
امبراطور الصعيد

رواية امبراطور الصعيد الحلقة الثالثة عشر

اغما عليها بعد سماع خبر موته
راجي : يا واجعه مطينه دي ماتت
يدخل حاتم مسرعا
حاتم بخوف وقلق: نهال جومي نهال
يحملها حاتم
حاتم : روح يا وش الفجر نادي لدكتورة بسرعه
راجي: حاضر
يصعد حاتم للغرفه ويضعها علي السرير ويحضر الكلونيه لتفتح نهال عيناها لتراها
نهال :هو اني روحت الجنه ولا ايه
حاتم :جومي يا مهفوفه
نهال : حاتم ولا عفريت حاتم
حاتم بضحكه : حاتم يا نهال
تتحسس نهال وجه حاتم وتقرصه من خده
حاتم بوجع: يا مجنونه
نهال ببكاء: حاتم
لترمي نفسها بين احضانه وتبكي كان حاتم يتألم لكنه يخفي
نهال: راجي جالي انك بعد الشر عنك
حاتم بصوت حنون: متخفيش اني سليم دا كان مجلب بس
نهال : مجلب
حاتم بكذب : كنت بجرب اعمل فيك مقلب
نهال بغضب: يعني بتضحكوا عليا
حاتم : كنت بضحك معاكي بس
تضربه نهال علي صدرها لتجده يتألم لتنظر لتجد دم
نهال بخضه وقلق : حاتم
حاتم : اني كويس جولتك بضحك معاكي
نهال ببكاء : كداب اومال الدم ده ايه
ينظر حاتم ليجد الدم لوث العبأه
حاتم : دي خدش بسيط
تسرع نهال وتحضر علبه الاسعاف الاوليه
نهال : ورني
حاتم بألم : مفيش حاجه اني قطعت الفنله وحطيتها عليه
نهال : فنله انته عايز الجرح يتلوث ورني
تتطهر نهال لحاتم الجرح
نهال بقلق: لازم دكتور
حاتم: دكتور ليه هتخف لوحدها
نهال : له لازم دكتور
يدلف راجي والدكتورة
راجي: اتفضلي يا ست الدكتورة
نهال: جيتي في وجتك الحمد لله
الدكتورة : خير ان شاء الله
وفي السرايا
تصل شهد واسر وياسين لسرايا
شهد بذهول: هو ده بيتكم
اسر: بيتك كمان
شهد: يا حلوة يا ولد اني عايشه في العز ده كبير جوي
ياسين : نورتي بيتك ومطرحك يا بتي يلا ندخل الكل جلجان عليكي
كانت فتحيه وميراث ونسمه ومنه وفارس بانتظارهم
فتحيه بفرح : شهد حمد لله علي سلامتك
شهد : الله يسلامك ٠٠يا٠٠
ياسين : مرت عمك فتحيه ودي ميراث مرت ولد عمك ودي مرت عمك نسمه ودي منه وفارس ولاد عمك
ذهل الجميع
نسمه : بتجول ايه يا عمي هي
اسر بضيق: مش فاكرة حاجه
فتحيه : اذاي
اسر: هجولك بعدين
ميراث: حمد لله علي سلامتك يا شهد
شهد ؛ الله يسلامك ٠بس مجولتش يا جدي فين ابوي وامي
اسر: ماتوا من وانتي عندك 6سنين
شهد بحزن: يعني معنديش اهل
ياسين : احنا اهلك يا بتي
نسمه : احنا عيلتك يا جلبي
منه : اختي الهبله رجعت الحمد لله
شهد: البت بتشتم يا جدي
ياسين بابتسامه: انتوا اكده دايما
تنظر شهد حولها لاعلي واسفل
اسر: في ايه
شهد :: كبير جوي جوي هي فين اوضتي
فتحيه : تجصدي اوضتكم
شهد : تجصدي ايه هو اني عايشه مع منه في الاوضه
فتحيه: له مع٠٩
اسر: له كنتي مع نهال ونهال اتجوزت
فتحيه باستغراب : بتجول ايه
ياسين: فتحيه
يشير لها بأن تسكت
فتحيه : حاضر يا عمي
شهد : اني جعانه
نسمه : حاضر هجبلك تاكلي
شهد : شكرا
ياسين : حضروا الاكل هنأكل سوا
فتحيه : حاضر يا عمي
واثناء الطعام
يدخل احد الغفر
اسر:في ايه
الغفير: في واحد ضرب حاتم بيه في صدرها بالسكين الصبح
ميراث بخضه : اخوي
اسر: ومتعرفش مين ده
الغفير: له
اسر بغضب: طيب روح انته واني هتصرف
ميراث: ببكاء اخوي
فتحيه : اني هروح اشوفه واطمن علي نهال
فارس: واني هوصلكم
كانت شهد لا تفهم شئ
شهد : متعيطيش هيبجا بخير واني هاجي معاكم
اسر بحده : اترزعي مكانك انته ممنوع تطلعي بره
شهد باستغراب : ليه
اسر: اكده
شهد : ليه انته كنت ولي امري
اسر بحده وغضب: افهمي ذي ما تفهمي بس اني اهنه الكلمه كلمتي فاهمه وخلصي اكلك واطلعي علي اوضتك
شهد : ل
منه بخوف: شهد اسمعي الكلام
لتهمس لها
منه : دا الامبراطور هيجتلك لو خلفتي كلامه
شهد دون اهتمام: امبراطور علي نفسه مش عليا
وعند نهال
الدكتورة: الحمد لله الجرح سطحي مفيش خوف
نهال بفرح : بجد
راجي : الحمد لله
حاتم بتعب: جولتكم اني كويس
الدكتور: ياخد الدوا الي هكتبه ده كل يوم
نهال: حاضر خد يا راجي بسرعه
راجي: فريره
نهال: شكرا يا دكتورة
الدكتورة : العفو
تخرج الدكتورة وتغلق نهال الباب
لتقترب من السرير وتمسك بيد حاتم
نهال : حمد لله علي ٠٠
حاتم : متكمليش لاني سليم الحمد لله
نهال : ليه كنت هتخبي عليا انك مجروح
حاتم : مكنتش عايز اجلج كفايه الغبي راجي لما شاف الجرح فكر اني اتجتلت اي جرح عنده يبجا جتل وجه بلغك
نهال : وكدبتي عليا وجولت انه مجلب
حاتم : عشان متخفيش ومتعيطيش
نهال : وانته كنت هتتألم كده عادي
حاتم : اني طول عمري بتألم مشفتش غير يومين بس حلوين
نهال : يومين؟
حاتم : اليومين الي انتي جيتي فيهم تصدجي اني عمري ما فرحت ولا ضحكت من جلبي غير معاكي يا مهفوفه
نهال: تجصد يوم الفشار
حاتم : ايوة وضحكت يا نهال وهبلك حلوين جوي افضلي اضحكي دايما
نهال ببكاء: هفضل اضحك عشانك انته ومعاك
حاتم : تصدجي انتي مهفوفه بتعيطي ليه دلوجتي
ليمسح دموعها بيد واحده
حاتم : اكده احسن اني اسف
نهال بتتأسف : ليه
حاتم : عشان لو مكنتش خايف علي اختي وعشان الي كنت عملته مكنتيش زمانك اهنه مع واحد ذي
نهال : له دا اني مبسوطه علي الاجل انته بتستحمل هبلي امي كانت بستعجلي دايما علي هبلي بس انته له وبصراحه ارتحت لكلامك جوي وانته يا حاتم طيب اوي الي فات مات
حاتم : ليه امك كانت بتزعجلك
نهال : بص يا عم مكنتش بتحب كلامي الكتير اصل انا راغيه جدا جدا وهبله وبحب الاغاني والمجالب
لتنظر نهال لحاتم لتجده نائم
نهال بقلق وخوف: اصحي متنمش متسبنيش يا حاتم لتنزل دموعها عندما لا تجد منه جواب
لتحرك يده
نهال ببكاء: حاتم حاتم فوج
حاتم بتعب: متخفيش اني كويس
نهال: طب مد ايدك السليمه عشان انام جمبك
يمد حاتم يده لترقد عليها
نهال: مش هتسبني صح
حاتم بتعب: له مش هسيبك يا مهفوفه
نهال: اوعدني انك مش هتسبني لوحدي
حاتم بتعب : وعد طول ما اني عايش هفضل جمبك حته لو جرلي حاجه هكون وياكي دايما
نهال ببكاء: متجولش اكده انته هتجوم بالسلامه وتشوف ولدنا انته مش نفسك في عيل
حاتم : ايوة ويكون شبهك
نهال : انته بتخوفني ليه مالك
حاتم : نامي يا مهفوفه اني بخير بطلي تهيأت مش مسلسل التليفزيون واكل دماغك
نهال: انا غلطانه اني بعملك جوا درامي الجرح سطحي بكرة هتخف وتجوم تبطلي التليفزيون بس انته مندمج في الحوار كويس اوي تنفع ممثل
حاتم :صبرني يارب مجنونه
نهال: لا مهفوفه
وفي مصر
كان رحيم متجه لشركه ليصدم في طريقه بشابه جميله
الشابه : مش تفتح
رحيم : معلشي اني اسف
الشابه : وهعمل ايه بالاسف
رحيم : ما انتي كمان غلطانه لو كنتي مفتحه وبتمشي في الجنب مكنش٠
الشابه : بل مكنش بل مكنش ايدك علي٢٠٠ج حق الي وقع
رحيم باستغراب: نعم
الشابه : ذي ما سمعت
رحيم : ليه دي كوبايه
الشابه : يا بخيل دي كوبايه غاليه
رحيم : انتي نصابه يا بت انتي كوبايه بي٢٠٠ج
الشابه : ايوة ايه مبتجبش غير الحاجه الغاليه ودي فيه فن
رحيم : ماشي يا ايه خلينا مع الكداب لباب البيت هديكي ٤٠٠ وعايز اتنين بس يكونوا حلوين عشان عايزهم لحبيبتي
ايه : انته عندك حبيبه
رحيم : ايوة
ايه : واسمها ايه اخليه يكتب علي الكوبايه اسمها
رحيم : فكرة حلوة اسمها شهد
ايه : اسمها حلو
دا رقم فوني هكلمك اما يجهزوا
رحيم :طيب
وفي خاطره هتبقا هديه حلوة لشهد هتفرج بيها بس يا ترا اسر هيسمح انها تأخدهم كده كده هي مش فاكرة ان اسر يبقا جوزها وانا جايبلها هديه عاديه كاخت ليا
وفي السرايا
كان اسر في غرفته يفكر بما حصل لحاتم
اسر :مفيش غيرهم عيله الغماري بس المرة دي لعبوا صح عايزين يوجعوا الدنيا في بعضها بس اما وريتك النهارده يوم فجر من جه حاتم ومن جه شهد وكمان اتحرمت من حضنها ايه الفجر ده استنا كل ده ولم نتجوز تفجد الذاكرة بس مش هسيبها
وعند حاتم
ميراث: انته كويس يا خوي
حاتم : الحمد لله
نهال: هو كويس كان عامل مشهد درامي حلو دلوجتي
فتحيه : اكتمي وبطلي هبل
نهال:اني جولت حاجه
ميراث: خلي بالك منه يا نهال
فتحيه : اهتمي فيه مش تطلعي عينه ربنا يكون في عونك عليها يا ولدي
نهال بحزن: ليه يعني هو اني ٠٠
حاتم : هي عسل جوي ومبتجلش علي حاجه لا ومن يوم ما جات اهنه وهي شايفه شغل البيت وبتهتم فيا كويس اني لو لافيت الدنيا مش هلاجي حد ذيها
كانت نهال ترقص من الفرح
فتحيه :ربنا يسعدكم يا ولدي يلا يا ميراث
ميراث: خلي بالكم من نفسكم
حاتم: وانتوا كمان
بعد خروج فتحيه وميراث
نهال بفرح: حتومتي بتشكر فيا
حاتم بابتسامه : روحي وصليهم يا هبله
نهال بفرح: من عنيا
تخرج نهال خلفهم
فتحيه : متجريش اكده انتي مش عيله صغيره
نهال: حاضر
فتحيه : ومتكلميش جوزك اكده هو مش واحد صحبك
ميراث: حاتم مش بيحب كده يا نهال هو بيحب الهدوء ومش بيحب الكلام الكتير
نهال : حاضر
فتحيه : حضرلك الخير روحي شوفي جوزك وبطلي هبل
نهال بحزن : طيب
وفي خاطرها واني محدش هيعترف ابدا بيا لا امي ولا ميراث ولا اني جد المسئوليه وطلع بيحب الهدوء وطريقتك غلط متكلموهوش كتير عشان ميزهجش منك بس اني مبحبش اسكت
لتدخل الغرفه وهي حزينه
ظل يتطلع لملامح وجهه العابس
حاتم : مالك يا نهال
نهال بابتسامه حزينه : مفيش اجبلك حاجه تشربها
حاتم : جربي يا نهال
نهال : حاضر
يمسك بيدها بحنان
حاتم : ليه زعلانه اكده
نهال : مش زعلانه
حاتم : عليا
نهال : اصل اني رغايه وهبله وتجلن عليك ومش بعرف اسكت هو انته بتحب الهدوء
حاتم بابتسامه : اني عايزك ذي ما انتي ومتسمعيش لحد
نهال : بجد يعني بتحب تتكلم معايا
حاتم : جوي جوي
نهال بفرح : واني كمان
حاتم في خاطره شكلك بتاخدي في جنبك كتير عشان اكده بشوفك بتضحكي دايما بتخبي زعلك
وعند اسر يدخل غرفه شهد ليجدها نائمه
ليقترب منها ويقبلها من جبيناها ويلعب في شعرها لتستيقظ
شهد بخضه : انته
اسر: ايوة
شهد : انته عملت ايه
اسر: بوستك
صفعته علي وجهه
شهد بغضب: انته جليل الادب هجول للي تحت عليك
وضع يده مكان الصفعه وهو لا يصدق ما حصل هل صفعته وقف مذهول من ما حصل
شهد : الجط اكل لسانك يا سافل ولا خفت من اني هجول للكل
ضحك بهستريه من كلامها وفعلتها به ليتقترب منها وهي تبتعد حته التصقت بالجدار ليحاوط خصرها بيده ويجذبها اليه لتصدم في صدره
اسر: تجولي ايه وضربتني اني
شهد بخوف : ايوة انته قليل الادب وابعد بجا يا صايع
اسر: مش هبعد ووريني هتعملي ايه
ليقربها اكثر واكثر حته شعرت بانفاسه
شهد ببكاء: حرام عليك
اسر: مش بتضربيني عشان اخدت بوسه
صرخت بصوت عالي وكانت فتحيه بالجوار لتدخل لهم
فتحيه: خير ايه الي حصل
شهد ببكاء: بيعتدي عليا الحجيني
اسر بذهول: بعتدي عليكي
شهد : سبني يا متوحش يا حيوان حرام عليك دنا ذي اختك
وعند عيله الغماري
الغفير: الحق يا بيه
رائد: في ايه
الغفير: القمح ولعت ٣٠فدان ولعوا
رائد بخوف: بتجول ايه
الغفير: بجول الي حصل البلد كلها مجلوبه
رائد : يا خراب بيتك يا رائد
وفجأه تخرج فاطمه ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امبراطور الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!