روايات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الخامس 5 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب الفصل الخامس 5 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب البارت الخامس

رواية المتمردة والثعلب الجزء الخامس

رواية المتمردة والثعلب
رواية المتمردة والثعلب

رواية المتمردة والثعلب الحلقة الخامسة

بعد ان انهي رامي تليفون توجهه للتدريب ولكن
يا نهار اسود
ينظر من بعيد ليجد ان محمود يقف هو وريناد وكل منهم مصوب سلاحه نحو الاخر
ليتجه بسرعه نحوهم ويحاول ان يتمالك اعصابه فهو يعلم ان محمود مختلف عن مهند فهو اكثر عصبيه
ويعلم ان ريناد عنيده جدا
ومن الممكن ان احدهم يتهور وان يحدث ما لا يحمد عقباه فهو بالرغم من عصبيته وقوته وقلبه الميت الا انه لا يحتمل ان يصيب اي مكروه لاحد من زملائه
وخصوصا صديقه المقرب وزميلته التي اوصاها عمها عليها
فتحرك بسرعه وبهدوء واتجه الي جوار سيف الذي يجلس فارغ فاه ويضع اكياس تلج علي وجهه الذي به كدمات من اثر خبطات ريناد له
رامي بصوت خافت ل سيف : هو ايه الي بيحصل
سيف : شكلك يا فندم هتخلص منهم للابد
رامي : ايه وصلهم كدا
سيف : العند يا باشا بس الامان لسه متشدش
رامي : طيب كويس
وبحزم وبصوت قوي رامي انتباه يا فرقه ايه بيحصل هنا
انزل محمود سلاحه وهو يتنفس بغضب : اسف يا قياده
ريناد لم تنزل السلاح
رامي: رائد ريناد انتباه ونزلي السلاح
ريناد : مش قبل ما اعرف الباشا انه لما يتعامل معايا عينه متترفعش فيا
رامي: نعم يعني ايه الكلام دا وهو ينظر بغضب الي محمود
محمود بتوتر : ابص لايه دا انتي زميلتنا
رامي : طيب معلش نزلي سلاحك واتفضلو انتباه علشان نعرف الحكايه ونظر لهم بقوة والي غلطان هيتعاقب
ريناد : انتو اصحاب في بعض يا سيادة المقدم
سيف : مين قال كدا دا لو بيعاقب حد ايرات علي غطه احنا بيضاعف وحياة ابويا الحج لو ليكي حق هيجيبه
ريناد نزلت السلاح وذهبت لتضع المياه المثلجه علي راسها حتي تهدا
رامي نظر ل محمود : ايه الي شوفته وسمعته دا
رناد تاتي وقد تبعثر شعرها وانفرد
محمود: انا كل الي قولته قصدي انا مقصدش الي وصلها اصلا
ريناد: متقصدش ايه يا باشا انت بتعاكسني وتقول متقصدش
رامي : بهدوء حد يحكي لي
احكي يا سيف
سيف : هما كانو بيتمرنو زي الفل ومفيش مشكله فجأه لقيت صوتهم علي وانا كنت ملبوخ في وشي الي اتطبق دا
احكي يا ريناد
ريناد: الباشا المحترم بنتمرن فجت الاصابه في وشه لقيته بيقولي احلي اصابه طالما من بنت قمر زيك
فاضطريت اضربه اتعصب وقالي بت انتي فاكرة نفسك مين دا انا اتاويكي معاش ولا كان الي يضربني
اضطريت اجيب سلاحي علشان اوريه اني مش بضرب بس لاء بقتل كمان
رامي : عندك حاجة تقولها
محمود: انا بهزر معاها مكانت بتهزر مع مهند علي الاقل انا فاضي مهند متجوز
رامي : اخرس خالص وحسابك معايا ورمي الجاكت خاصته في الارض وهو يتوعد له
وينظر لسيف وسع الاجهزه وافتح شارع
ونظر الي محمود: نص ساعه تكون مستعد
محمود: بضيق بس
رامي بغضب : مبسش دا علشان لما تكلم زميلتك تكلمها بكل احترام لما تتكلم علي صاحبك تتكلم بادب واضح انك مش مستوعب وانا الي هفوقك
سيف : يالهوي الله يرحمك كنت ابن حلال ولسه مدخلتش دنيا
ريناد لسيف : في ايه مش فاهمة
سيف شيلي معايا الهي ربنا يسترك والا هيحشرني معاهم انا كان مالي ومال الشغلانه دي مكنت خلصت كليتي واتلميت في اي شركة
ريناد : اخلص قول احسن
سيف : ساعديني وانا هشرحلك بس قلبك جامد
ريناد حجر
سيف : اعصابك جامده
ريناد بضيق : حديد ما تنطق وبطل ولوله زي النس وان
سيف : لازم حد منه يغمي عليه من الوجع وطبعا رامي باشا عباره عن لوح حديد عمر ما في حد قدر عليه
بس الشهادة لله بيكسر ويصلح برضه ميسبش غيره يصلح
استني الي هيعرف يهدي الدنيا حبه هو مهند باشا اطلبه واحكي له
ريناد: مش مستوعبه وايه الي يجبرهم يتحملو كدا وايه التعامل دا واصلا غير قانوني
……………………………….
ديفيد : انا عاوز تتفق مع شركة وتبدا تنزل اعلانات التقديم للمسابقة
ميار : تمام يا فندم
ديفيد : عاوز اعلان عن الموظفين وكل الي هيشتغلو الاول وبدايه اعلان التقديم بعد شهر نكون خلصنا الاداريين والي هيشتغلو
ميار : هجهز الاعلان واعرضه علي سيادتك بكره يا فندم
ديفيد: ميار عاوز الاعلان انهارده علشان يتنشر بكره ونبدا المقابلات مش عاوز غلطه
احنا شركة عالميه ومش هسمح ب غلطة
ميار : امرك يا فندم هشتغل عليه انا وزمايلي
………………………….
الو يا سيف خير في ايه
سيف : مهند في ……………
مهند : ينهار اسود طيب انا جاي
رنا : جاي فين
مهند : معلش يا رنا في كارثه تعالي هحكي لك في الطريق
رنا قامت بسرعه معاه واتجهو بالسيارة الي الجيم وفي الطريق حكي لها وهي غير مستوعبه
رنا : دي مش ادميه انت بتدخل معاهم
مهند : ايوه علشان كدا بقولك مينفعش يتسابو
رنا : سوق بالراحة هنعمل حادثه
مهند : محمود غبي ريناد مش بنت هو متخيل ايه
رنا : مش بنت ازاي يعني
مهند : يعني دي ضابط شاطرة وناجحة وعنيده مشبنت تتعاكس او يهزر معاها بالطريقة دي
رنا : هي حلوة
مهند : مخدتش بالي انا شايفه زميلتي وبس يا رنا علشان اقيم حلوة ولا وحشه يبقي هبص لها انها بنت
رنا : حبيبي قصدي لو كدا نوفق راسين في الحلال
مهند : مش وقته المهم نلحقهم
وصل مهند هناك ونزل يهرول من سيارته
سيف : وصلت في وقتك باقي 5 دقائق ويبداو
مهند : بص روح عطل عربية ريناد باي شكل عاوزة عطل ميبنش انه مفتعل ودي لعبتك العربية حديثه
نظر الي رنا متنزليش يا رنا خالص من العربية
والعصير دا لازم تعزمي علي ريناد وتشربه باي شكل وواول ما تشربه ترني عليا
رنا : مش فاهمه
مهند : هفهمك بعدين
ودخل بهدوء لهم
محمود : اهلا بالباشا خير سيبت السهرة وجاي تتفرج
مهند : بصوت عالي لاء جاي لسبب تاني وبهدوء ايه الي انت هببته دا انت مش عارف عصبية رامي في الغلط
محمود: انا مغلطش انا كنت بستفذها مش اكتر
مهند : هو فين
محمود : انت عارف هو جوا في حمام التلج
رامي خرج : مهند ايه جابك
مهند : اصل رنا اصرت تتعرف علي ريناد فقولت اجيبها في الطريق واحنا رايحين ل حماتي
ريناد فين مش باينه
محمود: بتدرب ورا
مهند : طيب عن اذنكم دقيقه وراجع ليكم
ذهب مهند ل ريناد
ريناد: مهند ايه جاي بسرعه كدا
مهند : اصل رنا معايا وحابه تتعرف عليكي
ريناد : هو ايه بيحصل هنا
مهند : عادي واخدين علي كدا هي في عربيتي بره اطلعي معاها لو ممكن وانا هشوف الشباب
ريناد : مهند انا مقصدتش دا يحصل بس انا مبحبش الاسلوب دا ومش بعرف اسكت عن حقي
وفي نفس الوقت مش عاجبني الهمجية دي
مهند : متقلقيش كله هيكون تمام بس هو اكيد شويه وقت ونتعود علي الشغل مع بعض
انتي شايفه سيف اهو بدا يتاقلم معانا واحنا نتعود عليه و انا ورامي ومحمود عشرة كبيره من ايام الكليه وهو كان سابقنا
ريناد: طيب انا هروح ل رنا اتعرف عليها عن اذنك
………………………………………
عز : يا باشا في حاجة مهمة انهارده في المهمة قدرنا نراقب 2 جداد منهم واحده ست صاحبة محل لبس معروف
عبد الناصر : بلغت التقرير
عز : للاسف رائد ريناد ومقدم رامي مش موجودين فقولت ابلغ حضرتك لان كمان هي الي هتكون مسؤله عن لبس المسابقة
عبد الناصر : تقرير تفصيلي يكون علي مكتبي انهارده انت بكره راحة مش كدا
عز : لو سيادتك حابب الغي الراحة
عبد الناصر : لاء تقرير بس واطلع بكرة راحتك علشان الفترة الجاية محتاجة تركيز شديد
عز : تمام يا فندم
……………………….
رنا : اولا حبيت اشكرك علي زوقك في الاختيار
ريناد : لاء دا انتي الي قمر بجد احلي من الصورة
رنا شكلنا هنكون اصحاب يا رائد ريناد
ريناد : اصحاب ابقي ري وانتي رنون
رنا : ري دلع غريب
ريناد : بحبه لانه مش بناتي اوي ومش طويل زي اسمي
رنا : اركبي لو فاضيه علي ما مهند يخلص
ركبت ريناد وعزمت عليها رنا بالعصير واصرت عليها تشربه وهي شربت هي الاخري عصير
وتحدثو وضحكو وبعد ما شربت رنت رنا علي مهند بهدوء
في الداخل
مهند : رامي اهدي بس هو ميقصدش
رامي: انا عارف بس هو متسرع ودي مشكله كبيره
محمود: انا فعلا كنت بنرفزها لانها مغرورة
رامي : وانت مالك قولت مش عاوز مشاكل
مهند: طيب اهدو كدا انا مراتي بترن رايح ل حماتي وهبقي اكلمكم اطمن
رامي : خلي ريناد تدخل من بره بالزفت الي لابساه دي كمان
مهند : تمام انا خراج وهبعتهالكم
دقائق ودخلت ريناد واقفه تتحدث معهم
رامي : يلا جاهز هنبدا
محمود: انا جاهز يلا بينا
ريناد انا همشي وتلتفت ل تتحرك ولكن ريناد تسقط فاقدة الوعي
يذهب رامي لها يحاول افاقتها
ولكن دون جدوي يحملها ويذهب الي سيارتها نبضها تمام يحاول ان ياخذ السيارة ولكن للاسف معطله
رامي بضيق: ايه القرف دا من يوم ما دخلنا في العمليه دي الدنيا مش ضابطه
يدخل يطلب منهم محاولة اصلاحها فليس معهم سيارتهم ولن يستطيع ترك سيارتها
وبعد مرور ساعه
محمود: كدا العربية شغاله
رامي : للاسف مضطر اوصلها ولسه هعدي علي القسم زمان عربيتي اتصلحت اخدها
سيف : انا ومحمود ممكن نروح نجيب عربيتك وانت مع السلامه وصلها
رامي : لولا الزفت الي عملتوه كان حد منكم وصلها
هاتو العربيه وسيبوها تحت البيت خد واشاح له بالمفتاح
ليلتقطه محمود : تمام يا قياده
رامي : ورحمة ابويا يا محمود ما هنسي اني اوريك بس اشوف المصيبه دي
يبتسم محمود بخبث وهو يشير له انه تحت امره وهو يعلم انه مهند
………………………………………..
مالها ريناد
رامي : متقلقش يا فندم هي الظاهر ما اكلتش كويس فداخت وانا هوصلها البيت بس محتاج العنوان
عبد الناصر : ممكن هي فعلا بتنسي نفسها وبتعمل دايت
بص العنوان التجمع الخامس . شارع ال 90 – حي النرجس 1 فيلات – فيلا مهاب
وانا هسبقك علي هناك
رامي : مفيش داعي يا فندم متقلقش عليها صدقني هي في امان زي اختي بالضبط
عبد الناصر : عارف يا رامي بس دي بنتي
…………………….
رامي لنفسه وقعه زي الزفت علي اخر الزمن اشتغل اوصل الهانم
اتصل مهند
مهند : ها يا باشا ايه الاخبار
رامي : متفتكرش ان الحركة دي عدت عليا يا مهند
انا في التجمع تعالي اتفضل خدني علشان اخد عربيتي
مهند : اوامرك يا باشا بس صدقني مش فاهم
رامي : مهند متطلعش عفاريتي انجز
………………………………
مر عدة ايام واخذو الفيلا ومازال النقار والكر والفر شغال
مفيش تعامل بينها وبين محمود وسيف الا قليل جدا
وفي يوم
الله يخربيت اليوم الي هشتغل فيه مع ستات
مهند : علي فكرة دي لطيفة جدا انت بس بطل تتعامل معاها ببرود
رامي: لاء لما اشوفها اتحزم و ارقص لها
مهند ولا ترقص لها ولا ترقص لك
احنا جايين مهمة هنخلصها ونرجع مكاتبنا تاني ليه نضايق بعض
رامي:سيبتلك انت الحنيه يا عم الحنين
هي عندي زيها زي اي واحد فيكم
مهند: في واحد يقول لواحدة محتاجة تبقي ست و تتعلمي الانوثه
يا رامي بطل دبش شويه
رامي :ودا حقيقي مش شايف تعاملها وطريقتها وكلامها دي مستفزة
مهند :وانت مالك بيها احنا بنعمل شغل و ماشيين
وعموما غيرك شايف انها مفيهاش غلطة
ىامي:ولا انت بتبص وانت لسه عريس امال لما تقدم شوية هتعمل ايه
مهند:ابص ايه يا ابني انا مشفش في عنيا اجمل ولا احلي ولا ارق من رنا
رامي :طب يا حبيب علي شغلك ومش عاوز وش ونبه علي البهايم الي تحت دول مش عاوز غلطة
وسيبلي بقي محمود وسيف
مهند: لولا انك صاحب عمري و عارفك من جوا كنت قولت
رامي مقاطع : هتقول ايه يعني وبعدين خلي الشغالة تطلع الفساتين دي ليها وتتنيل نلبس وتنزل علشان هجيب لها مدربة اتيكيت
مهند:مفيش فايدة فيك قولنا عاملها باحترام علي الاقل لانها زميله وزميله شاطرة اوي في شغلها انا بصراحة مشفتش ضابط بنت شاطرة كدا زيها
رامي:شاطرة بس مغرورة والغرور في شغلنا بيضيع
مهند:زاثقة في نفسها وحقها تثق في نفسها
لو مغرورة مش هتنجح الغرور بيوقع صاحبة
رامي :والثقة بذيادة بتوقع
مهند:جرب تبطل اسلوبك دا معاها صدقني هتتقبل تعليماتك ومتنساش اننا هنطول شوية سوا فلازم يكون جو لطيف
ومتنساش دي امانه غير انها بقت صاحبة مراتي
رامي :روح يا مهند من وشي وخلي الهانم تنزل عاوزين نشتغل
مهند : تمام اهي نازله اهي
رامي : يا نهار منيل بستين نيله علي دماغها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى