روايات

رواية مجنونه الليث الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء السابع

رواية مجنونه الليث البارت السابع

رواية مجنونه الليث الحلقة السابعة

الساعات بتعدي وكانت داخله علي نص الليل في الطياره …
الدكتور يزن طلع من الاوصه بارهاق واضح.
عاصي وقف وبجديه …. ها هي كويسه.؟!
يزن….. مستعد تسمع خبر مش هيفرحك.
عاصي….. يزن انجزززز.
يزن…. بص يا صحبي من الاخر كدا دخلت في غيبوبه.
عاصي…. نعم يا عنيا.
يزن…. حبيبي تسلملي عيونك.. واياااك تزعقلي انت السبب كنت شغال لوحدي تمااام.
عاصي بسخريه….. لاء فالح هقول اي بس حجه البليد.
يزن….. عاصي ممكن اقولك كلمه ومش تزعقليى.
عاصي وبيحط رجل علي رجل…. والله يعني علي حسب.
يزن….. عاصي حبيبي انت عيل قفيل وبارد .
عاصي واتعدل في قعدته….. معلش سمعني تاني بتقول اي اصل كنت واقع علي وداني وانا صغير.
يزن…. لا حبيبي الف سلامه.. معلش ممكن تنزلني علي جمب ، السحابه الجايه الله يسترك يسطا.
عاصي وقف وحط ايده علي كتف يزن….. إلي انا صحيح مش قولتلك.

 

 

يزن….. لا والله ابداً مقولتليش حاجه.
عاصي بهمس…. احب اقولك انك مش هتمشي من هنا الي لما البت الي جوه تفوق.
يزن بصدمه…. افندم دي غيبووبه ومعرفش هتفوق منها امتي انت بتهظر ياااا عاصي انا ورايا اشغال ومصتلح هتتعطل كدا.
عاصي….. معلش تاااني كدا علشان زي ما قولتلك واقع علي زداني وانا صغير.
يزن يتنهيده…. ولا حاجه المهم سريري فين علشان مش هنام علي كرسي.
عاصي….. يااااا خضر.
خضر جه….. نعم يا كبرنا.
عاصي…. عايزك تجهز الكرسي كالكبير ليزن.
يزن قاعد يدور وبيبص يمين وشمال….. هي فين؟!
عاصي باستغراب….. هي اي ؟! بدور علي اي !.
يزن….. بدور علي كرمتي الي ضاعت مني دور عليها جمبك كدا .
__ في بيت نسمه __
كانت نسمه نايمه علي السرير وحطه كمدات….. اااه بموت ولا اي ااااه يا نفوخي يمااا.
احمد…. معلش معلش.
نسمه….. و انا اهصرف معلش دي فين؟
احمد… متأكده انك تعبانه يعني.
نسمه…. بذمتك دا منظر وحده سليمه لولا ان مكتوب في شهدتي اني لسه فرفر لكان الناس فكروني عجوزه، دا انا العيال في الشارع بيقولولي يا حجه.
احمد…. في موضوع كنت عايز اكلمك فيه يا نسمه.
نسمه…. م موضوع اي شكلك كدا ميطمنش.
احمد….. اي رئيك في عز صحبي.
نسمه…. ودا بمعني اي وبعدين رئيي فيه ازاي هو طبق شربه.
احمد بتنهيده…. ما تفتحيلي مخك النور دااا بقي.
نسمه….. فتحنااااه اتفضل.
احمد…. عز شافك لما كان هنا ودخلتي دماغه وعجبتيه وكدا يعني يا نسمه انتي تم المفهوميه.
نسمه…. عجبته هو انا برطمان نوتلا ياض وكمااان مش مكسوف علي دمك وهو بيكلمك عني.
احمد بغيظ…. يا بت هو طالب ايدك مني وعايزك في الحلال هو كان بيقولي عايز اختك في شقه مفروشه.
نسمه…. ولو برضو انت مفروض كنت تتحمقلي كداات، ثم اني مش عايزاه.

 

 

احمد…افهم لي بقيييي عز كويس اوي.
نسمه….. لو عجبك خدو انت.
احمد بضيق….. انا نفسي اقطعلك لسانك الطويل دا.. يا بنتي عايزين نفرح بيكي بدل ما انتي منكده علينا كدااا.
نسمه….. هو انا قعده فوق راسك؟!
احمد….. نسمه لو في حد في دماغك قوليلي وانا والله هقف جمبك وكلمه دا انا اخوكي.
نسمه…… تعرف انا نفسي تعمل اي دلوقتي.
احمد…. اي يا قلبي.
نسمه… تطلع من الاوضه وتاخد الباب في ايدك علشان مطلعش الي فيا عليك وانت عااارفني يلا شد عجلك واتكل علي الله الله يسهلك يا عم.
احمد….. هو انا بشحت منك ما تتكلمي عدل الله.
نسمه… ما انت الي كلامك مستفز يا جدع الله اي بتحبي حد لا اخص عليك بجد.
احمد…. خلاص مش تزعلي.
نسمه…. لاااا زعلانه والله ما هرضا عنك غير بشكولاته وكيس شبسي من الكبير دهوت.
احمد….. عوض علياااا عوض الصابرين يارب.
نسمه…. هيعوض يخويه بس هات الطلبات يلا ومش تتأخر.
مامه نسمه دخلت عليهم…. بت يا نسمه الحقي.
نسمه بدهشه…. في اي يا ماما؟!
مامه نسمه…… في بنت بره وقفه كدا بس شكلها كدا بنت باشه.
نسمه….. عنيها حلوه كدا وسفيفه.
مامه نسمه….. اه.
نسمه…. دي روح. ( ورجعت تكلم احمد)… اتكل بقي انت علي الله هوينه البت هنا عيب.
احمد…. ماشي بس فكري في الموضوع تمام.
نسمه…. يلا يا ابني امشي انت وموضوعك متقرفناش.
احمد خرج ونسمه غيرت هدمها وطلعت لروح.
روح بابتسامه…. اللف سلامه عليكي يا نسمه مامتك قالت انك تعبانه.
نسمه….. عادي تعبانه نص كم كدا مش اوي يعني.
روح…. طيب امشي انا وابقي اجيلك وقت تاني اسيبك ترتاحي.
نسمه….. يختي اقعدي ارتاح اي بس منا زي القرده قدامك اهو.

 

 

 

روح….. بصي يا نسمه انا جايه اعتزرلك بالنيابه عن الي عمله اخويه امبارح معاكي عرفه انه مكنش يصح بس كان متعصب.
نسمه….. والله وما ليكي عليا حلفان انه لولي الضابط جمال لكنت بهدلت الدنيااا بس يلا بقي انا قلبي ابيض وهمشي الي حصل علي مذاجي والمسامح كريم علشان خاطر عيونك دي بس الي دي عيونك الحقيقيه ولا لنسس.
روح….. لا عيوني طبيعي هههه هو انا حلوه يا نسمه.
نسمه…. يا بنتي انتي قمرررر ما شاء الله يعني اللله اكبر انا مبحسدش والله.
روح… اه صبعاً انا عرفه يا نسمه. بس المهم انك مش زعلانه.
نسمه….. هو لصراحه ربنا انا كنت زعلانه بس خلاص بقي المسامح كريم ، المهم مفيش اخبار عن نجمه.
روح….. للأسف لاء ليث شغال مش بينام حتي لما جه كان شغال في البيت مش بنام وعلي فكره كمان هو الي قالي اجي اصلحك.
نسمه بسرعه…. بجد والله.
روح باستغراب….. مالك اتفاجئتي كدا لي.
نسمه…. انا لا م متفجئتش انا زي الفل اهو اه وقوليلي نسمه بتقولك متشكرين يا رجوله.
روح…. ههه اوكاي انا همشي بقي واي حاجه هتحصل هقولك عليها.
نسمه…. ماشي يا قلبي شكرا علي الزياره الجميله دي.
روح….. انا سعيده جدا والله مامتك كانت سكره اوي.
مامه نسمه وبتقدم العصير….. اي دااا انتي هتمشي ولا اي لاااا يا حببتي انتي لازم تشربي حاجه ميصحش.
روح بهدوء…. شكراً يا طنط المره الجايه بقي علشان متأخرش.
مامه نسمه…. لا لا يا حببتي ميصحش والله لتشربي العصير.
نسمه…. هههه اقعدي ماما ادامه حلفت يبقي مش هتسيبك.
روح…. بس والله يا طنط هتأخر و….
مامه نسمه قطعت كلمها….. طيب ولو قولت علشان خطري.
روح…. اكيد هشرب دا خطرك كبير عندي يا طنط.
مامه نسمه…. إلي قوليلي يا حببتي انتي مخطوبه ولا متجوزه.
روح…. لا انا سنجل يا طنط.
مامه نسمه ومش فهمه…. يعني اي دي يا بنتي.
نسمه…. يعني علي ابيض قصدها يا ماما.
مامه نسمه…. ان شاااء الله يوعدكم انتم الله بولاد الحلال.
نسمه…. ماشي يا حجه تسلميلي.
روح بهمس…. نسمه يعني اي علي ابيض.

 

 

نسمه….. روح انا تعبانه مش فيا حيل للشرح الله يسترك.. مش عرفه حموكشه اتأخر لي كداااا.
روح…. يعني اي حموكشه.
نسمه…. لااااا كدا كتييير.
___ في السفن علي المينا ___
كان سفن الخديوي بتحمل شحنات من سفينه القراشي….
الخديوي بنفسه كان واقف بيتابع التسليم جه لي مكالمه وبيرد.
…. الووو ايه يا كبير.
عاصي….. هااا كله تمام.
الخديوي….. كله في السليم والتسليم تم والمعلوم في مكانه دلوقتي بس مستني اشارتك.
عاصي….. اول ما تخلص تحميل والسفينه تتحرك ابعتلي مسدج ومش عايز اي عك.
الخديوي….. كله في التمام يا كبير متقلقش.
عاصي…. تمام اوي.
ايجه واحد ناحيه الخديوي….. خلصنا يا باشا.
الخديوي بسرعه…. خلصنا يا كبير.
عاصي…. تمام اتحرك انت واول ما توصل مكتبك هتلاقي فيه حسابك.
الخديوي بفرحه…… خيرك مغرقناااا يا كبير.
عاصي قفل الخط….. هههههه اااه واخيراً نبدئ اللعب بقييي.
خضر….. انفذ دلوقتي يا كبيرنا؟!
عاصي….. نفذ يا خضر.
خضر…. تمااام.
خضر قعد يعمل حجات علي جهاز الاب توب وعاصي قعد.
يزن بفرحه….. الحق ياااا عاصي البنت دي فاقت.
عاصي باستغراب…بالسرعه دي؟!
يزن بتنهيده….. يا اخي انا مش فهمك انت فرحان ولا زعلان ولا اي حكيتك.
عاصي…. اسكت انت.
عاصي دخل وشاف نجمه وهي مفتحه بس شكلها تعبان جداً وكان لسه جهاز التنفس الصناعي متركبلها….. انتي كويسه.
نجمه بصوت تعبان….. سلامه نظرك انت ش شايف اي يعني ما تخلي عندك نظر بقي ي يا اخي.
عاصي…. حتي وانتي تعبانه لسانك طوييل.
نجمه….. انا فين.

 

 

زين من ورا عاصي….. في سما ربك الوسعاااا.
نجمه بضحك وسط تعبها….. هههه اي مش كنا في البحر دلوقتي في الجو انت عارف يا سبيدر مان ان اختلافك دا بيعجبني اوي اه والله.
عاصي وبيكلم يزن…. هي هتفوق من النج امتي!
يزن….. بنج اي يا عاصي مفيش بنج ولا حاجه.
نجمه….. اسمك عاصي غريب اوي.
عاصي…. هو اي الي غريب.
نجمه…. الواحد يسمي احمد محمد هادي حسن علي مش عااصي علي فكره الي سماك كان شارب حاجه تؤ تؤ مش اسم من اسماء البنئدمين دااا.
عاصي….. يعني اسمك الي حلو!
نجمه…. لا يا باشاااا انا اسمي نادر كدا وحاجه اخر جمدان وبعدين مش تتريق عليا انت مفروض تشكرني علسان انقظتك كنت هتموووت.
عاصي…… ومين الي قالك اني كنت هموت انا كنت لابس حزام واقي.
نجمه…… بلا حزام بلا فلنه الاعمار بيد الله ثم ان انا عيزه اروح هدتي هنا كتير ولا اي بابا وحشني اوييي.
عاصي….. مش هينفع تتحركي من هنا و أذا كان علي باباكي هجبهولك.
نجمه….. هو كيس لب؟! انت بتهظر صح.
يزن….. معلومه خديها من اخوكي ادام عااصي قال كلمه اعرفي انها هتتنفذ.
نجمه…. يا عم مش تطبلو قوي كدااا ما انا عرفه انه جامد وهيجبلي عصير قصب و ايس كريم ولا اي بقي.
يزن…… ههههه دا انتي ملكيش حل.
نجمه… اي خدعه اتعلم بقي.
خضر خبط علي الباب ودخل…
خضر…..يا كبرنا كله في التمام والي انت عايزه حصل.
عاصي وبجهز نفسه علسان ينط من الطياره….. تسلم
____ بعد ساعه في مكتب ليث ____
ليث وقف بصدمه…. يااا فندم انت تصدق عني كدااا.
اللواء بيكلم ليث في الموبيل…… السفينه تبع الشركه فيها اثاار مهربه ياااا سعات الرائد عارف دااا معناه ايه ودا كمان غير الفديوو الي اتبعتلي وانت بتجمع الاثااار.
ليث وهيتجنن….. يااا فندم دا متفبرك اكيد انت فاهم غلط انا طول عمري شغال معاكم توصل لدرجه انكم تشكوا فياااا ازاي بس.
اللواء….. ليث الفيديو مش متفبرك الفيديو سليم اناااا كنت مصدوم ومش مصدق بس لما اتعمل كشف عن كل دا اثبت عليك كل حاجه.
ليث… والمخزي من كلامك دا يا فندم اي!

 

 

اللواء….. انت موقوف ومتحول للتحقيق يا ليث.
الخط قفل وليث حط ايده علي راسه…. ا ازاااي دا بس ازاااي.
عاصي وهو بيلعب بالخنجر وقاعد علي شباك المكتب….. وادي اول وعد وفيت بيه عرفت مين الي بيضحك في الاخر.
ليث بص ليه بصدمه….. انت مين وعااايز مني اي!؟
عاصي….. تؤ تؤ تؤ شكلك مش بتسمع كويس… انااااا كااابوس اسود ومش هتفوق منه الي وروحك طلعه فووووق.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!