روايات

رواية المبروكة الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة البارت السادس

رواية المبروكة الجزء السادس

المبروكة
المبروكة

رواية المبروكة الحلقة السادسة

ويوم الخطوبه كنت زى القمر ولبسه فستان أوف وايت سعيد هو اللى اختاره ليا بصراحه
ولقيت سمر وامها جت وعرفت من قرينها أنهم راحو عند مشعوذه وقالت لها بنتك معمول لها سحر وأنها هتقدر تفكه لها وكمان تعرف مين اللى عمله بس مش مهم أنا هتصرف مش هسيب حاجه تعكر فرحتي بخطوبتي
وتمت الخطوبه وكان لازم اخد حظري لأن سعيد بقي أوقات يوصلني الصبح المدرسة اللى اشتغلت فيها وأوقات كان بيجي عند البيت وبيشوف الاولاد اللى بديهم دروس كان بيقولى بحب صراحتك معايا
واوقات بيجي البيت ويكون حد من الزباين عندى كنت اخدوا ع جنب واقوله دى ستات عاوزة تتعلم القراءة والكتابة علشان تعرف تربي عيالها وتعليمهم
وكان بيكون مبسوط وفخور بيا أوى
وانتهزتها فرصه لما يكون في شغل هعمله بره اقوله أن في واحدة هروح لها البيت اديها درس هى وبناتها
بس قبل كل ده لازم اخطط ل سمر وأمها قبل ما انكشف أنا مش هسمح بحد يخسرني سعيد علشان كده قررت ونفذت وتانى يوم اتصلت على سعيد وقولت له الست اللى بدري عيالها درس خالتها تعبانه وهتروح تعيش عندها علشان كده هديهم درس هناك
وبالفعل روحت عند الست لواحظ ومافيش ساعه ولقيت الباب بيخط ولما اتفتح الباب اتفاجأت ب سعيد وخالتوا ومرات عمي داخلين عليا وفضلت خالتوا تغلط فيا وتقول انتى اللى عملتي العمل ل بنتي وضربتني وأنا بصيت ل سعيد وقولت له هو في ايه
أنا مش فاهمه حاجه انتوا بتعملوا ايه هنا
خالتوا…. مش فاهمه يا سحاره يا خطافه الرجاله انتى عملتي عمل ل بنتي علشان تخطفي سعيد وتتجوزيه
نهي….
أنا مش هسمحلك تغلطي فيا أنا عامله حساب ل مرات عمي ول سعيد وكمان ل بيت الناس اللى إحنا فيه
سعيد…..
انتي بتعملي ايه هنا يا نهي بالظبط
نهي ….. أنت دخلت لقيت ايه قاعدة ومعايا أطفال وبشرح لهم هو أنا مش قايله لك أن مكان الدرس اتغير وعرفتك العنوان ايه اللى حصل علشان خالتك تغلط فيا
خالتوا….
أنا بنتي اتعمل لها سحر والست اللى هنا الكل عارف أنها بتاعه أعمال
نهي….
انتي بتقولي ايه سحر ايه وأعمال ايه وهنا ردت مها بنت أخت الست لواحظ وقالت لها هى مين دى يا ست يا خرفانه’ انتى اللى بتاعه سحر وأعمال انتى داخله تتهجمي’ علينا في بيتنا وكمان تتبلي علينا أنا هبلغ عنك البوليس يعلمك الأدب مش بعيد تطلعوا شويه حراميه. وعملين الفيلم ده علشان تسر’قونا ياااا ناس الحقونا حراميه’ بيتهجمو’ا علينا ياااااالهوى
سعيد…. اهدي اهدي حراميه’ ايه يا ست انتى الكارنيه بتاعي أهو أنا محامي وأستاذ في الجامعه والأستاذة نهي تبقي خطيبتي كل اللى أنا عاوز اعرفه هى بتعمل ايه هنا
مها بنت أخت الست لواحظ…..
أنا خالتي تعبانه ومش بتتحرك وجايبه لها جليسه وبقيت كل يوم اقعد طول النهار واروح بالليل والجليسه بتبات معاها وبتمشي الصبح طلبت من الاستاة نهي ننقل مكان الدرس وتدى اولادى هنا وحضرتك دخلت وشوفتها بنفسك ايه بقي اللي حصل علشان الست دى تتبلي علينا وتقول أننا بتوع سحر واعمال هو ينفع تتهجمو’ا ع الناس بالشكل ده
سعيد…. أنا اسف جدا ل حضرتك بس آخر طلب ممكن اشوف خالتك حتى اعتذر لها بنفسي
وفعلاً دخلت لقيت ست كبيرة في السن نايمه ع السرير وفي ادويه كتير ع التربيزة جنبها بصيت ل قريبتها قولت لها أنا آسف وخدت امى وخالتي ونهي وروحنا
وفضلت نهي تعيط وأول ما وصلنا البيت قالت
نهي…..
فضلت ابكي طول الطريق ومش بكلم ولا برد على حد وأول ما وصلت بيت عمي قولت لهم أنا سيبت كل واحد يتكلم براحته لكن دلوقتي أنا اللى هتكلم هو مش أنتى يا مرات عمي اللى طلبتي ايدي من سعيد هو أنا كنت اعرف أى حاجة قالت لأ الشهاده لله انتى طول عمرك بتعتبري سعيد زى اخوكى
بصيت ل سعيد قولت له هو أنا مش كلمتك وعرفتك اللى حصل وأن الدرس اتنقل وعرفتك العنوان قالي اة حصل بس
قولت له مافيش بس أنت صدقت عندى كلام بطال وافتري وسيبت خالتك تشتم فيا وتضر’بني وأنت مدفعتش عندى وانتى يا مرات عمي ياللي بتقولى أنى زى بنتك ترضي ع بنتك تتهان بالشكل ده
وكل ده ليه علشان سعيد مرضيش يتجوز بنتك تروحي ترمي عليا تهمه علشان تفشكلي الجوازة
وفري ع نفسك التعب أنا اللى مش هقبل اتجوز واحد شاف مراته المستقبلية تتهان قدامه وميدفعش عنها اتفضل شبكتك اهي ومشيت فضل عمي ينادى عليا جريت وروحت البيت وأول ما وصلت فضلت اضحك بصراحه انفع ممثله
ايه مستغربين استنوا هفهمكم اللى حصل

أنا عرفت من قرين خالت سعيد كل حاجه وعرفت أنها بتراقبني روحت اتصلت على الست لواحظ وفهمتها كل حاجه وهى كلمه بنت أختها وجابت معاها عيال من الشارع عندها وعملوا انهم ولادها والست لواحظ عملت أنها تعبانه وقصدت اعرف العنوان ل سعيد علشان وقت الجد احسسه بالذنب انه ظالمني مش بس كدا أنا فكيت العمل ل سمر أول ما روحت البيت بس بعد ما اقنعت قرينها أنها لازم تروح المستشفى وهناك الدكتور قالها بنتك سليمه هى بس نفسيتها كانت تعبانه شويه وده أداها إحساس بالوهم أنها تعبانه لكن هى سليمه
مامتها قالت للدكتور ده في واحدة قالت ليا أن بنتك مسحوورة الدكتور رد عليها وقال دى ست دجاله ضحكت عليكي علشان تاخد فلوسك
وهنا خليت القرين لعب في دماغها وراحت ع بيت عمي وقالت لهم كلام الدكتور واعتذرت لهم وقالت لو مش مصدقين تعالوا معايا عند الست الدجاله واسمعوا بنفسكم هتقول ايه
مرات عمي….
ايه عوزانا نروح هناك علشان تعملي سحر ل ابني حرام عليكي كسرتي فرحته عاوزة مننا ايه تاني
سعيد….
أنا عمري ما كنت اتخيل أن الحقد يوصل بكي أنك تد’مري فرحتى وتفرقي بيني وبين الانسانه الوحيدة اللى حبتها روحى منك لله أنا لو هعيش طول عمري عازب استحاله اتجوز بنتك ولا ادخل لكم بيت وسبتها ومشيت
عمي….
اتفضلي اطلعي بره وانسي أن لكي أخت ربنا يكفينا شرك
كنت عارفه بكل اللى بيحصل وقاعدة اضحك ما أنا مش هبله للدرجه أن اخلي واحدة زيها تكشفني

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى