روايات

رواية المبروكة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الجزء الثاني والعشرون

رواية المبروكة البارت الثاني والعشرون

المبروكة
المبروكة

رواية المبروكة الحلقة الثانية والعشرون

نهي…
أول ما قفلت باب الاوضة لقيت 😲 عشائر الجن كلهم واقفين من غير أى استدعاء مني بصراحه خوفت ولقيت صرماط خارج من وسطهم وبيقولي حابين نحتفل بكي وبنجاحك في تحقيق الخطه
أنتي ببساطه هتخلي الناس تمشي في طريق السحر وهما فاكرين أن ده طريق الخير تحياتي ل زكائك الخارق
ولقيتهم كلهم بينحنوا رأسهم ولقيت عزازيل بيطير حواليا وجايب تاج 👑وبيحطه ع رأسي حبيب قلب أمه
صرماط…..
اتفضلي معانا اليوم هو إنتصار لنا قبل أن يكون انتصارك
نهي…..
كنت مبسوطه أوى وحاسه بالقوة وكل هذا الكم من الجن طوع ل أمري ومسكت ايد صرماط وفي لحظه انتقلت ل
قصر كبير فخم جدا وفي أشكال مختلفة من الجن أول مرة اشوفهم ومشيت في ممر والجن واقف منحني الرأس ع الجانبين وعزازيل يطير بجانبي وقال لي تفضلي مولاتي اجلسي ع العر’ش
وبمجرد جلوسي لقيت الجن الغريب تقرب بخطوات وأصبح في المقدمه ووقف صرماط بجانبي وقال
صرماط…..
مولاتي وأم ولي العهد اسمحي لي أن أقدم اليكي اصاحبنا من عشائر الجن المائي وبعض من الجن الناري جاؤ لتقديم التحية وسيكونوا سعداء لو تكرمتي ووافقتي علي أنهم يكونوا في خدمتك وطوع أمرك من هذه اللحظه
نهي…..
بصيت ل صرماط وأنا الكاتبه رشا منصور مش فاهمه المفروض أعمل إيه لقيته هز رأسه بمعنى نعم ف عملت زيه
ولقيت الجن بمجرد ما هزيت رأسي بالموافقة يقدموا ل الهدايا من اللؤلؤ والمرجان إيه الجمال ده 💎💍
ولقيت باقي العشائر التانيه جايبين هدايا ايه كل ده
وبعدها ابتدي الإحتفال بالموسيقي والرقص يااااه إحساس ممتع وأنت معاك القوة والمال وقريب جدا هملك السلطه’ واتحكم في البشر
وبعد شويه قولت ل صرماط أنا عاوزة أنام عندى شغل الصبح بصلي بأستغراب 🙄
قولت له لازم أفضل في نظر الناس البنت اللي بتسعي إلي الخير ومش فارق معاها الشهرة والمال فهمت
ولقيت نفسي في لحظه نايمه ع السرير
حقيقي الواحدة مش بتحس بالراحه إلا في بيتها وع سريرها أخدت عزازيل في حضني ونمت
وتاني يوم صحيت بدري وجهزت ونزلت كانوا كلهم لسه نايمين خرجت روحت المدرسة وبمجرد وصولي
اوبا ايه ده بقي
المدير…..
تتشرف إدارة المدرسة بكونك من أسرة التدريس ومنحك شهادة تقدير وقدمت بوكيه ورد
نهي…..
أنا سعيدة جدا بكونى معاكم ومش متخيله نفسي غير وأنا مدرسة بساعد في نشئ جيل جديد
ولقيت الاذاعه المدرسيه بدؤا بأغنية وطني حبيبي الوطن الأكبر …..
ايه ده هو من جنود حر’ب أكتوبر ولا ايه 🤔
والحمد لله أنتهي اليوم الدراسي اللى كان عبارة عن تهاني واستفسارات كتير وما صدقت وصلت البيت أنا جعانه نوم مش قادره أول ما دخلت لقيت الحج إبراهيم صاحب العمارة وعمي وسعيد قاعدين معاه وجايب هدايا سلمت عليه وفهمت من قرينه أنه جي يسأل إذا كنت أعرف أعالج بنته ولا لأ
بصيت له وقولته أخبار أسماء بنتك ايه
الحج إبراهيم….
أنتي تعرفي بنتي أسماء ‏
نهي….
ألف سلامة عليها إيه رأيك لما تتغدي معانا وتقولي كل اللي حصل مع بنتك وتأكد أن لو في أيدي أنى اساعدها عمري ما اتأخر ابداااا
طلبت من الشغاله تجهز الغداء وطلعت أخدت شاور سريع ونزلت بعبايه إستقبال واسعه
وبعد ما خلصنا الغداء ولسه صاحب العمارة هيبدأ يحكي قولت له استني أنا نازله معاك أطمن ع أسماء بنفسي
الحج إبراهيم صاحب العمارة…..
فرحت أوى حسيت أن في أمل أن بنتي ترجع تعيش حياتها بشكل طبيعي بعد ما الكل أجمع أنها ملبوسه من الجن ‏
نهي…
نزلت للدور التالت اللى قاعد فيه صاحب البيت وسعيد طبعاً كان معايا وأول ما دخلت الشقه وشوفت مراته عرفت من قرينها أن هى السبب في الحالة اللى فيها البنت وأنها مرات أبوها مش مامتها لكن محدش يعرف كدا ولا حتى البنت نفسها جت تسلم عليا وتقولي
مدام سهام…..
أنا شوفتك في التليفزيون بس أنتي في الحقيقة أحلي بكتير تحبي تشربي إيه
‏نهي….
‏ فضلت باصه لها وبصيت ل جوزها الحج إبراهيم
‏وقولت له فين أم اسماء الحقيقية
‏الحج إبراهيم….
‏اتوترت جدا هى عرفت منين قولت لها مش فاهم قصدك ايه مدام سهام تبقي مراتي
‏نهي…. مافيش مشكله أنا بس بكون عاوزة الأم علشان تكون همزة الوصل بيني وبين البنت وسكت كدا وبعدين قولت له خلاص فهمت
‏الحج إبراهيم….
‏تسمحي بكلمة ع انفراد بعد أذن الاستاذ سعيد
‏خدت مدام نهي في الصالون وقولت لها اللي مافيش حد يعرفه ولا حتى مراتي نفسها
‏بصي يا مدام نهي أنا قبل ما ربنا يهديني كنت بعمل معاصي وللأسف كنت مصاحب رقاصه واتجوزتها عرفي وبعد كام شهر ولدي مات كانت صدمه بالنسبة ليا وفوقت لنفسي وتوبت وطلعت عملت عمره ليا ولولدى
‏ورجعت وأنا ناوى ابعد عن الرقاصه تماماً اتفاجأت أنها حامل وقالت ليا مدام مش هتكمل معايا يبقي اسقط نفسي رفضت أنى ابدء التوبه بفعل معصية طلقتها وقولت لها أنى ملزم بكل مصارفها وبمجرد ما تولد هاخد ابني وأبعد وافقت وربنا رزقني بأسماء خدتها وسيبت المحافظة بتاعتي وجيت هنا القاهرة وفتحت شركه وقررت اتجوز واقول أن مراتي أم بنتي ماتت
‏وربنا رزقني ب سهام مراتي وطلعت عاقر مزعلتش وقولت لها اعتبري اسماء بنتك وعملت شهادة ميلاد وكتبت البنت بأسم سهام بس أتمني أن السر ده يكون بيني وبينك
‏نهي…..
‏اطمن كأني مسمعتش حاجه ودلوقتي عاوزة أشوف اسماء طبعاً الجن كان بلغني بكل حاجه وعرفت اللى حصل مع أسماء وأن هى ع الحاله دى بقالها تلات سنين وكل فترة حالتها بتزيد وفى دكاترة ومشايخ كتير شافوها لكن كانت حالتها بتزيد أكتر ده غير أنهم كانوا بيتعرضوا للأذي
‏قولت في بالي صرماط. هولام. شرحام. احضروا في الحال مش عاوزة حد يشوفكم من الإنس غير أسماء بس
‏واول ما دخلت لقيت البنت بتمشي ع الحيط بصيت ل أبوها وقولت له ياريت تخرجوا كلكم بره عاوزة أكون مع اسماء لوحدنا ….
‏الحج إبراهيم….
‏انتي متأكدة خلينا معاكي بصراحه هى كانت بتهجم’ ع الشيوخ وتضر’بهم وأنارشامنصورخايف على حضرتك
‏نهي….
‏بصيت ل أسماء وقولت في بالي كل خدامي من عشائر الجن يحضروا وفجأة الاوضة بدأت تسخن وزى ما يكون في هزة أرضية لقيت سعيد بيقول هو في ايه
‏قولت لهم اطلعوا بره وقفلت الباب ولقيت أسماء بدأت تنزل وقرفصت في الأرض وظهر حشرجه في صوتها وبتنهج جامد وبدء صوت غليظ يتكلم بلغه مش مفهومه
‏قولت اللى عليكي يظهر في الحال ويكون طوع أمري وإلا يهلك فى التو واللحظه
‏ظهر أمامي جن من النوع الناري وتقدم هولام ووقف أمامه وقال له
‏هولام…. هل تعلم مع من تتحدث
‏الجن الناري…
‏ نعم أنت الامير هولام وتملك أكبر عشيرة من الجن الناري

‏هولام….. أذن تكلم بأدب وحذاري من غضبي
‏نهي….
‏أنا فهمت مين السبب في وجودك بس ممكن تقولي الموضوع من بدايته كان ايه وازاى مطلعتش منها رغم محاولة الشيوخ معاك

‏الجن….. قد تم استدعائي لكي اتلبس أسماء واتسبب لها في الهلوسة والجنون بجانب تعطيل زواجها وهذا كان بطلب من سهام زوجة أبيها
‏ولكني عشقتها وقررت حمايتها وخصوصاً عندما عرفت أنهم يريدون مو’تها وكانت بتحضر لها مشعوذين لدخول مزيد من الجن عليها وكنت بدخل في حر’ب معهم وأذي ذلك المشعوذ أيضاً
‏اسماء بنت جميله وليس لها ذنب في طمع البشر وأنا لم اتركها وسأظل احميها بعمري
‏نهي…..
‏يعني بدل ما تأذي أسماء عشقتها جميل ودلوقتي بقيت حارس عليها بغرض الحمايه …
‏طب لو قولتلك أخرج منها وأنا اضمن لك أن محدش يقدر يأذي أسماء واضمنلك حياتك أنت كمان
‏الجن….
‏زوجة أبيها مصممة على أذاءها لأن أبيها كتب لها الشركة والعمارة بأسمها ومكتبش لها حاجه وهى بلغت عشيقها بالكلام ده واتفاجأت به تاني يوم جي يتقدم ل أسماء ولما اتخانقت معاه قالها أنه بعد الجواز هيقtلها ويورثها وبعد كدا يرجعوا لبعض لكن سهام شكت في كلامه وفكرت تبوظ الجوازة وتخلي أسماء تجنن علشان أبوها يلغي الوصيه أو ع الأقل يكتب اسم سهام ك واصي عليها
‏نهي…..
‏ده سهام مطلعتش سهله بس ع مين ده أنا المبروكة والله واللعب هيحلو 😂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى