روايات

رواية اللغم الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الجزء الخامس والثلاثون

رواية اللغم البارت الخامس والثلاثون

رواية اللغم الحلقة الخامسة والثلاثون

رن جرس الباب
نجاة: عن اذنك هاروح افتح
نجاة فتحت الباب وغادرت مسرعه للداخل
موافي: مين جه يانجاة…. اى ده البرفيسور ويليام بذات نفسه ثم قام موافي باحتضانه
نجاة وهي تشاور لاليكس علي البرفيسور: هو ده
اليكس بصدمه: اي تقصدى اي
نجاة: هو ده الي طلع الست كامليا الاوضه
ميلان: مين؟
اليكس بصدمه: البرفيسور ياميلان
ميلان بصدمه: اي
موافي: تعالي معايا المكتب في حااجات كتيير عاوزين نتكلم فيها…. كوفي بلاك بدون سكر يانجاه وانا قهوه بسرعه
نجاة بتوتر: حاااضر
وتغادر مسرعه تاركه اليكس مازال تحت صدمته
ميلان: اليكس قابلني عند العربيه
اليكس: تمام
…………………………بقلم زينب أحمد……………..
في المكتب
موافي: انت مش قولت ان ميلان تقدر تسيطر علي اللغم
البروفيسور: yeah … What happened
ايوه اي الي حصل
موافي: اللغم ضرب رشيد
البروفيسور: ممكن كان يشعر بالغضب من رشيد. متقلقش انا هاتعامل معاه وسيرجع ليسطرتي مره اخرى
………………….بقلم زينب أحمد………………………
تدخل ميلان البيت وخلفها اليكس
مريم: ميلان انا محتاجه اتكلم معااكي
ميلان: مش وقته يامريم تعالي معايا المكتب يااليكس
تمسكها مريم من ذراعها
مريم: انا عاوز اتكلم ودلوقتي
تنظر ميلان ليد مريم
تسحب مريم يدها عنها
ميلان: نعم يامريم عاوزه اى
مريم: عاوزاكى تجاوبيني علي اسئلتي
عاوزه اعرف مين الي سممني ولو سالم مين ساعده ليه لما بسال حسام بيتهرب من الاجابه
ليه بتعامليني باهمال كده… ليه في حااجات انا معرفهاش عنك…. مين اللغم وبتساعديه ليه
ميلان بزهق: انتي مش شايفه ان ليه كتير اووى
مريم: انا من حقي اعرف ليه بتخبوا عني
ميلان: بعدين يامريم
مريم: لا انا عاوزه اعرف ودلوقتي… مين الي ساعد سالم
اليكس: مش وقته ياامريم
مريم: انا من حقي اعرف
ميلان: عاوزه تعرفي مين ساعده
اليكس: ميلان
ميلان: اسمها ميرفت سعد… ايوه امك يامريم هي الي حطت السم
مريم بصدمه: اي ثم تكمل ببكاء: امي ازااى اكيد بتكدبي عليا… امي مش هاتحطلي سم لا
ميلان بهدوء: انا مش بكدب عليكي…. عرفت ليه انا بخبي عنك علشان الحقيقه مؤلمه ليكي يامريم
تبكي مريم ولا تتحدث
تجذبها ميلان لحضنها وتربت علي ظهرها: مش هاقدر اقولك سامحيها ولا لا بس ايا كان قرارك انا جنبك يامريم ومش باهملك ولا حااجه انتي اساس حيااتي يامريم ولولاكي كنت مت من زمان من اول مااسافرت بره بس السبب ان موجوده قدامك دلوقتى هو انتي………. اوعي تنسي ده
تنزل صوفيا الدرج
صوفيا: What happened ماذا حدث
اليكس: تعالي نقعد في الجنينه ونسيبهم لوحدهم شويه
صوفيا: okay
……………………….بقلم زينب أحمد……………………..
في الجنينه
صوفيا: You told Milan انت قولت لميلان
اليكس: What اي
صوفيا: You love her انك بتحبها
اليكس: لا… مش هاتفرق في حااجه غير ان هابعدها عني
صوفيا: Why do you say that? ليه بتقول كده
اليكس: علشان ميلان بتحب رشيد ولو عرفت ان شايفها اكتر من صديقه هاتحط حدود بيني وبينها وانا مش عاوز كده
صوفيا: Fight to get her, Alex حارب من اجلها يااليكس
اليكس: الحب مش حرب ياصوفيا ومش بالغصب
ويكفيني ان اكون جنبها وبدعمها وبحميها
تصمت صوفيا ولا تتحدث
اليكس: You know? لو اقدر اعيد حياتي من الاول واحب حد تااني هاايكون انتي ياصوفيا
انا اعلم اني I made you sad كتير في الماضي
صوفيا: I don’t regret my love for you, Alex, and I wish you happiness
انا مش ندمانه اني حبيتك يااليكس وبتمنالك السعاده
يمسك اليكس يدها: وانا هافضل صديقك وجنبك يا صوفيا مهما حصل
صوفيا بابتسامه هادئه : That is enough for me وده كفايه بالنسبه لي
ثم تنظر له: What will Rashid do if he learns about the relationship between the mine and Milan? رشيد هايعمل اي لو عرف بعلاقه اللغم وميلان
اليكس: I don’t know…معرفش بس المفروض ده مياثرش علي حبه ليها
…………………………بقلم زينب أحمد……………………….
كانت تجلس بجانب اختها
وبعد ان هدات قليلا
مريم: انا عندى اعتراف وعاوزااكي تسامحيني
ميلان: اعتراف اى
مريم: انا… يعني… قصدى.. بصي انا كنت بساعد حسام في الاول بس خلاص معتش بساعده
ميلان: تساعديه في اي
مريم: يعني انو يلاقي اللغم ويقبض عليه
ميلان بتمثيل الصدمه: كنتي جاسوسه عليا ياامريم ازاى قدرتي تعملي كده لا لا
يدخل صوفيا واليكس
اليكس: في اي
مريم بحزن: انا اسفه والله انا كنت فاكره اني كده بحميكي
ميلان: تعالي شوف يااليكس ااختي الي ماليش غيرها كانت بتشتغل جاسوسه علياا
ثم تركتهم وغادرت للمكتب
مريم بحزن: اليكس قولها ان مكنتش اقصد
يضحك اليكس ولا يرد
مريم: بتضحك علي اي
اليكس يعبث بشعرها: ميلان كانت عارفه يامريم
مريم بصدمه: اي
اليكس: هههههه انهي المسرحيه الي بينك وبين حسام مالهاش لازمه بقاا ولو ان حاسس انو معجب بيكي وانهي كلامه بغمزه ثم تركهم وغادر للمكتب
مريم بنرفزه : يعني كانت عارفه وبتتريق عليا
صوفيا: What do you do with Hossam to end the engagement? هاتعملي اي مع حسام هاتنهي الخطوبه
مريم جلست ثم نظرت لها: هاا انهي الخطوبه
………………………….بقلم زينب أحمد………………….
في المكتب
اليكس: هانعمل اي مع البرفيسور ياميلان
ميلان: ولا حاجه دلوقتي
اليكس: بس ازاى يكون هو الي عمل كده
ميلان: ده الي مش قادره افهمه ليه بيحاول يوقع سالم عن طريق موافي اي الي بينه وبين سالم علشان يبقي عاوز ينتقم منه كده
اليكس: بس خلي بالك وجوده خطر عليكي وبالاخص الي حصل الفتره الاخيره من اللغم
ميلان تمسك دماغها: عااارفه يااليكس عارفه
…………………..بقلم زينب أحمد…………………..
في بيت سالم
الهام: وبعدين هانعمل اي يااسالم هانسيب عيالنا كده
سالم: لو قدرت اوصل للغم هاقدر اطلعهم انتي متعرفيش علاقااته ازااى
الهام: مفيش رد من ميلان لحد دلوقتي
سالم: لا
الهام: خلي بالك لتكون بتلعب بيك
سالم: مش سالم زهران الي يتلعب بيه ياالهام ولا انتي ناسيه انتي متجوزه مين
الهام: لا مش ناسيه بس ميلان دى يتفاتلها بلاد والي مقويها اللغم
سالم بغموض: متقلقيش
………………………………بقلم زينب أحمد………………….
في اليوم التالي
في بيت سالم
سالم: هااا قدرت توصلها ياتامر
تامر: لا شكلها كده كانت بتخدعنا لحد مانسيبها
سالم بحده: مش سالم زهران الي تخدعه لازم تاخد قرصة ودن علشان تعرف هي بتتعامل مع مين
تامر: تقصد مين
سالم: اختها
تامر: اعتبره حصل ياباشا
ثم غادر مسرعا لينفذ ماامره به
………………………………..بقلم زينب أحمد…………………..
في بيت ميلان
اليكس: وبعدين ياميلان يجب ان تقابلي البرفيسور
ميلان: لازم اجل المقابله دى لحد ماارتب افكاارى
تنزل صوفيا ومريم
ميلان: خير كده رايحين فين
مريم بغيظ: خارجه زهقت من قعده البيت ولا عاوزاني اقعد علشان تتريقي عليا اكتر
ميلان بابتسامه: خلاص اخرجى… معاها ياصوفيا متسيبهاش المجنونه دى
صوفيا: Don’t worry متقلقيش
بعد ان غادروا
اليكس: انتي ليه عملتي معاها كده
ميلان: بحاول ابعد تفكيرها عن الي امها عملته
اليكس: صح
ميلان: عرفت توصل لعيسي
اليكس: لسه
ميلان: عاوزاك توظف رجاله يراقبوا البروفيسور
اليكس: انتي شاكه في حااجه
ميلان: في حااجه مخبيها ولازم اعرفها
اليكس: تمام
…………………………بقلم زينب أحمد………………………
داخل جراج احد المولات
صوفيا: Let’s go home now, Maryam
يلا نروح بقاا يامريم
مريم: لسه اخر حااجه بس اخر حااجه ونمشي
صوفيا: Ok… last thing اوك اخر حااجه
كادت ان تسير مريم
ولكن فجااه سمعوااا اطلاق ناار باتجاااههم
سقطت الاثنتين علي الارض
وغادرت السياره مسرعه
…………………………بقلم زينب أحمد……………………
في بيت ميلان
اليكس: ميلان الحقي اتضرب ناار علي صوفيا ومريم ودلوقتي هما في المستشفي
ميلان غادرت مسرعه باتجاه عربيتها دون ان تتحدث
ركب اليكس عربيته وسار خلفها
كانت تسوق بسرعه جنونيه
لايخطر علي بالها سوى انها لاتريد ان يصيب اختها مكروه فهى كل حياتها ولا صديقتها التي اتت لمصر من اجلها
………………………….بقلم زينب أحمد…………………….
في المستشفي
كانت تجرى تبحث عنهم
وجدتها جالسه تضع وجهها بين يديها الممتلئة بدم الاخرى
ميلان بقلق: انتي كويسه اتصابتي؟؟
تقف مريم وتحتضنها وتقول بجسد مرتعش: صوفيا ياميلان صوفيا دافعت عني وخدت الرصاص بداالي
ثم اكملت ببكاء لو جرالها حااجه انا مش هاسامح نفسي ابداااا
ميلان تربت علي ظهرها ولا تتحدث
اليكس: انتي كويسه يامريم
مريم تهز راسها ب اه ولا تجيب
ميلان لمريم: اي الي حصل
مريم:
فلاش باك
مريم: لسه اخر حااجه بس اخر حااجه ونمشي
صوفيا: Ok… last thing اوك اخر حااجه
كادت ان تسير مريم
ولكن فجااه سمعوااا اطلاق ناار باتجاااههم
تجذب صوفيا مريم خلفها وتصل جميع الطلقات لها
سقطت صوفيا فوق مريم
تنظر مريم ليدها ولصوفيا وتقول بصرااخ صوفيااا
لاااااا
بااك
مريم: هي مش هاايجرالها حاااجه صح؟
يخرج الدكتور من غرفه العمليات
ميلان بقلق: هاا يادكتور
الدكتور: عملنا كل الي نقدر عليه بس للاسف كانت نزفت كتير
مريم بهتسريا: يعني اي
الدكتور باسي: البقاء لله… عن اذنكم
تسقط مريم علي وتقول بصراااخ: صوفيااااااا لا
لا صوفيااا لا ثم تكمل بهستريا: ميلان الدكتور بيكدب صح ردى عليا بيكدب ثم تكمل بصراخ ردى علياااااا
ثم تسقط مغمي عليها
تاتي الممرضه ويساعدها اليكس
ليضعها علي السرير
تجلس ميلان علي الكرسي
تحاول ان تستوعب ماحدث منذ ثواني… كيف صديقتها هل خسرت حياتها بسببها هل لو لم تطلبها لتاتي لكانت حيه ترزق الان
يخرج اليكس ويقول بحزن: مريم خدت مهدء ونامت
ميلان تقف وتنظر ل اليكس: خليك جنب مريم يااليكس ولما تفوق خدها وروحوا علي البيت وحط علي البيت حراسه علي كل باب وكل شباك فااهم
اليكس: انتي هاتعملي اي
تغاادر ميلان دون ان ترد عليه
يجلس اليكس بحزن علي الكرسي ويتذكر ذكرياته مع صوفيا لا يصدق انها لم تعد موجوده الان
………………………………………………
بعد منتصف الليل
كان يدخل شركة سالم وهو يضع الهودى علي وجهه ويرتدى اسود في اسود ويتاكد من انه لايوجد احد
وضع ماكان يريده
ثم خرج
ووقف بعيد
ثم نظر لساعته مرت دقيقه ثم اخرى مرت خمس دقائق وبدا مبني شركه سالم في الانهيار
بعدما زرع بها قنابل من صنعه
غادر بعدما صوره فيديو
……………………………..بقلم زينب أحمد………………….
في بيت ميلان
اليكس: انا نسيت خالص اشحن موبايلى
وضعه علي الشاحن وقام بفتحه
وصلته رساله من ميلان
فتحها لينصدم من محتواها (اللغم موجود)
ويتذكر ان مريم منذ قليلا ذهبت لتطمئن علي ميلان
في غرفتها
صعد للاعلي مسرعا
خبطت مريم اكثر من مره ولم تجد اجابه
قلقت علي اختها فهي منذ المستشفي لم تراها بالتاكيد مصدومه لما حدث لصديقتها
هل ستلومها علي ذلك
دخلت ببطئ وجدت شخص يلبس اسود ويعطيها ظهره
مريم: ميلان
التفت لها
وكان الظلام يسود الغرفه
اللغم ببرود: انا اللغم
فتحت مريم النور لتصدم مما الذى يقف امامها
اليكس يغلق النور بسرعه
مريم بصدمه: مش ممكن…. اللغم يبقي ميلان أختي!
………………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى