روايات

رواية العهد القديم الفصل الثاني 2 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الفصل الثاني 2 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الجزء الثاني

رواية العهد القديم البارت الثاني

رواية العهد القديم الحلقة الثانية

يوسف ..الرسول صل الله عليه وسلم قال( انما الدنيا متاع
وليس من متاع الدنيا شئ افضل من المرأه الصالحه )
بصراحه لما شوفتك حسيت انك المرأه الصالحه بسمتها
الاسﻻمي وتدينها ونقابها وبصوتها الهادئ
هدي ..منحرمش منك يايوسف ان شاءالله هتﻻقيني
عند حسن ظنك وان شاء الله هعمل بوصيه الرسول
لما قال ( لوكنت امرا احدا ان يسجد ﻻحد ﻻمرت
الزوجه ان تسجد لزوجها )
طلعت هدي من سرحانها علي صوت جرس الباب
وبصت من العين السحريه لقت محمود اخوها ففتحت
هدي ..محمود حبيبي اخيرا جيت عندي ايه يابني
انا قلت انك نسيت انا ساكنه فين

 

 

محمود..والله ياحبيبتي انتي عارفه ظروف شغلي
والعياده ومبصدق اخلص علشان اروح انام
هدي… مالك يامحمود حاسه من صوتك ان في حاجه
في ايه ياحبيب اختك
محمود ..هييييه مش عارف اقولك ايه ياهدي الموضوع
محرج شويه انتي عارفه اني طول عمري ماليش
في الحب والغراميات دي مش عارف لما احكيلك
هيكون رأيك ايه بس لو سمحتي متزعقيش
هدي ..في ايه شغلتني انا عمري ماجرحك ابدا
محمود. ..الشهر اللي فات اشتغلت معايا بنت
محجبه حجابها جميل بحسها لما بشوفها اننا في
زمن الصحابيات ملتزمه مؤدبه مهما كلمتها متبصش
ليا ابدا هي في كليه تجاره بس ظروف اهلها
خﻻها تخرج تشتغل علشان تجيب مصاريف كليتها
بقيت متعلق بيها من غير متحس ادبها والتزامها خﻻني
مش عارف اصارحها وكل يوم بقيت بروح العياده بدري
علشان اشوفها وبفرح لما يدخل مريض او يخرج مريض
علشان تدخل وتجيب غيره وتكلمني بحس بسعاده كبيره
مش عارف اعمل ايه محتار
هدي ..هههههههههههه ودا اللي كنت خايف تقول عليه
دا طبيعي ياحبيبي انت شاب واللي انت حاسس بيه
حاجه جميله خالص بس في حدود انك متكلمهاش
ومنتنظرش اليها ومتلمسهاش
محمود.. المسها ايه ﻻﻻﻻﻻ استغفر الله انتي عارفه

 

 

اني ممكن اعمل كدا انا قلت قلبي اتعلق بيها بس
هدي …خﻻص اخطبها دا الحﻻل يإما متفكرش فيها تاني
وهنا رن جرس التليفون
هدي …السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
يوسف. .وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هدي ..حبيبي وحشتني انت هاتيجي امتي
يوسف ..وانتي كمان ياحبي ان شاءالله بعد الضهر
هدي ..طب كنت عايز حاجه
يوسف ..ﻻ بس وحشني صوتك قلت اكلمك واشوف
اجيبلك ايه معايا
هدي ..ﻻ منحرمش منك ياعمري انت ولومصمم يبقي
هاتلي معاك الشيكوﻻ اللي بحبها يﻻ ياحبيبي
استودعك الله الذى ﻻتضيع عنده الودائع
محمود..ايه ياعم كميه الرومانسية دي دا كان فاضلي تكه
واروح بيتي ومن كتر الرومانسية اللي شايفها
هدي ..عارف يامحمود يوسف دا راجل مش موجود
في الدنيا هو صحيح اكبر مني ب 15 سنه بس تحس
انه من سني وساعات بحس انه طفل صغير كله نشاط
وحيويه وضحك وهزار غير بقي شكله حلو و شيك وجنتل
ورومانسي وملتزم وحاجات كتير ساعات بخاف تكون
السعاده مؤقته وساعات بيكون احساس انه مش هيدوم
جرس الباب ضرب وفتح محمود لقي ام يوسف
محمود ..طنط مديحه وحشتيني
مديحه ..دكتور محمود ﻻﻻﻻ ايه ياحبيبي كنت فين
انا قلت انت سافرت وﻻ حاجه ازيك ياهدي وحشتيني
هدي ازيك ياماما ياحبيبتي والله انتي اكتر
محمود ..معلش ياطنط بس انتي عارفه العياده وشغلها
مديحه ..الله يعينك يابني امال نعمه فين
هدي ..ماما زمانها جايه باين هي اللي جات دي افتح
ياحوده

 

 

محمود ..ماما حبيبتي ادخلي هاتي عنك الحاجه دي
نعمه..اه ياخويا مش هربت مني ومش رديت تجيب معايا
العصاير والحلويات دي ازيك ياديحه ياحبيبتي وحشتيني
مديحه…وانتي كمان يانعمه وحشيني ياحبيبتي
محمود ..ماما متزعليش مني كان عندي شغل خلصته
وجيت علي هنا قعدت مع هدي واتكلمنا شويه
وبعد الظهر جا يوسف وسلم عليهم وبعدها بنص ساعه
وصل الاكل قام يوسف ومحمود ورصو الاكل وهما بياكلو
قامت هدي وقالت ..عندي خبر هيفرحكم كلكم …….
ياتري ايه الموضوع ان شاءالله نكمل في الفصل الجاي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى