روايات

رواية احببتها دون وعي الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مصطفى

رواية احببتها دون وعي الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مصطفى

رواية احببتها دون وعي الجزء الرابع

رواية احببتها دون وعي البارت الرابع

احببتها دون وعي
احببتها دون وعي

رواية احببتها دون وعي الحلقة الرابعة

مليكة؛ انت مجنون انت بتطلب تتجوزني وديه تاني مره تشوفني
احمد؛ جوازك مني هو الحل في المشكله بتاعتك
مليكة؛ فين الحل ده انت بتعقد الدنيا اكتر
احمد؛ بالعكس انتي اخواتك بيحاولو يجوزوكي هيجوزكي للراجل ده ازاي وانتي متجوزه واصلا طول ما انتي علي زمتي محدش هيقدر يقربلك عشان مش هسمحلهم بده
مليكة؛ وانت ذنبك ايه في ده كلو
احمد؛ ينفع ملكيش دعوة بيا انا مرتاح كدا
مليكة؛ اديني وقت افكر
احمد؛ خودي راحتك وده رقمي اول ما تقرري انتي عايزه ايه كلميني
عند نوران و سليم
سليم؛ بكره بقي هعدي عليكي عشان اخرجك خ
نوران بمقاطعه كلامه؛ مفيش حاجه اسمها هنخروج بكره في شغل وبس
سليم؛ بس انتي تعبانه
نوران؛ بص لو عاوز ان انا اقبل انك تساعدني هتسبني اشتغل واصرف علي نفسي عشان انا محدش هيصرف عليا
سليم بضيق؛ هو انا صرفت عليكي امتي
نوران؛ مبن اللي دفع حق المستشفي مش انت وانت برضو اللي مقعدني في شقتك بتاعتك خليك عارف يا سليم فلوس المستشفي هدفعهالك والشقه ايجارها هيدفع
سليم؛ نوران انتي مع راجل مش مع سوسن واقسم بالله يا نوران لو سمعتك جبتي سيره الفلوس تاني هتزعلي عشان انا عمري ما بصتلها كدا
نوران؛ وانت ذنبك ايه انك تدفعلي انت تعرفني اصلا
سليم وهو يتصنع الهدوء؛ نوران انتي تعبانه ومش حمل عصبيتي انزلي اطلعي شقتك وسيره الفلوس متتفتحش تاني سمعتييييي وقال اخر كلمه بنرفزه
نوران بخوف وهيا تنزل من العربيه؛ حاضر حاضر
سليم وهو ينادي علي عم مرعي البواب
سليم؛ عم مرعي عم مرعي
مرعي؛ نعم يا سليم بيه
سليم وهو يعطيه بعض من المال؛ هات لانسه نوران اكل وخلي مراتك تطلع تعملها الاكل وتروقلها الشقه وحسابك معايا انا مش مع نوران
مرعي؛ عنيا يا سليم بيه تؤمر بحاجه تانيه
سليم؛ لاء شكرا يا عم مرعي
في منزل سليم
داده سميحه ؛ استاذ محمد مامت زين بره وانا مش عارفه امنعها انها تمشي
محمد؛ تاني هيا ايه مش بتزهق
سميحه؛ معلش يا استاذ محمد اخرجلها شكلها معيطه ومتبهدله علي الاخر
محمد؛ طيب
بعد خروج محمد لها
حبيبه مصطفى
محمد؛ انتي عايزه ايه تاني
وفاء ؛ عايز تعرف سليم بقي كرهني ليه هقولك علي السبب اللي سليم محكهوش ليك السنين ديه كلها
محمد؛ هيبقي سابك ليه يعني عشان انتي مفتريه وكان هيموت بسببك
وفاء؛ محصلش السبب اللي سليم بيحكي ده سليم بيكدب يا محمد
محمد؛ وايه بقي اللي سليم مخبي
وفاء ****
Flash back
وفاء؛ يلا يا سليم يا حبيبي ادخل نام
سليم؛ حاضر يا ماما
ثم صدر صوت رنين هاتف وفاء
وفاء؛ الو يا عماد يا حبيبي
عماد؛ الو يا فوفه يا حببتي الدنيا امان ولا ايه
وفاء؛ ايوه يا حبيبي الدنيا امان تعالي
عماد؛ افتحي باب الشقه انا طالع علي السلم
وفاء؛ بالسرعه ديه
عماد؛ كنت مستني قدام بيتك
ثم فتحت له الباب
وفاء قامت بأحتضان عماد
وفاء؛ وحشتني يا حبيبي اوي
عماد؛ وانتي وحشاني اكتر يا فوفه بقولك ايه انا جعان جداا اعمليلي اكل ونبتدي شغلنا ع رايق
وفاء يضحكه عاليه؛ عنيا يا باشا
دخلت وفاء المطبخ لكي تطهي الطعام وكانت تاركه مياه تغلي علي البوتجاز
عماد؛ زي الاقمر وانتي واقفه ف المطبخ يا روحي
ثم قام بأحتضانها من خلف ظهرها
كان سليم يقف خلفهم ويراهم بصدمه
سليم؛ انتي بتعملي ايه يا ماما
وفاء بعصبيه؛ وانت مالك انت ادخل علي اوضتك
سليم؛ انا هكلم بابا وهقولو ييجي يخدني من هنا عشان انتو بتعملو حاجات عيب وانا هقولو
وكان هاتف سليم الذي جلبه له والده علي الرخامه بجانب المياه المغليه
وفاء؛ امسك الواد ده قبل ما ياخد التليفون
كان يجري سليم بأقصي سرعه لكي يأخذ التليفون ولاكن صدم بالميه المغليه ووقعت عليه
back
محمد وهو يضربها بالقلم
محمد؛ يا سفله يا واقحه انا هموتك مش هسيبك من اللي عاملتي ف ابني ويوم لما الواد وقع عليه المايه المغليه رنيتي عليا بكل برود وبتقوليلي مش راصيد وخلاص هو حرام عليكي يتعملي فيه كدا ليه
دخل سليم في هذه اللحظه
سليم؛ اكملك انا وهقولك كدبت ليه وألفت عليك الحكايه اللي حكتهالك عشان مكنتش قادر احكي ان شوفت امي ف حضن واحد تاني مش قادر اقول ان شفتها ف اكزر حالتها انا حطه بيني وبين نفسي كنت مقتنع يالحكايه اللي حكتهالك وصدقتها كنت بنسي الحقيقه من كتر ما بكدب علي نفسي
حبيبه مصطفى
وفاء؛ سامحني يا سليم سامحني
سليم؛ انا بكرهك عارفه يعني ايه بكرهك وهاين عليا دلوقتي امسكك اخنقك بأيدي بس مش هدخول السجن ف واحده زيك اطلعي بره
حبيبه مصطفى
خرجت وفاء وكانت دموعها تنهمر علي وجهها
سليم؛ من بكره هدور علي ڤيلا تانيه نقعود فيها بدل البلاوي اللي بتتحدف علينا ديه
محمد؛ يا ابني مش ده الحل
سليم بعصبيه؛ يعني اروح اقتلاها واخلص اعمل ايه عشان ارتاح من الارف دهه
محمد؛ معلش يا ابني انا هخلي امن علي باب الڤيلا ومش هخلي حد يدخلها تاني
في صباح يوم جديد
في احدي البيوت البسيطه التي توجد في المناطق الشعبيه
مليكه؛ اعمل ايه يا سمر قوليلي
سمر؛ من رأي وافقي علي الجواز وحاولي تكسبي رضاه عشان ميفضحش الدنيا وممكن يوصل لحد من اخواتك ويقولهم علي طريقك
مليكه بخوف؛ طب هو هيوصلهم ازاي
سمر؛ مش هو شكلو غني
مليكه؛ اه باين عليه النضافه كدا مستحمي عشر مرات وريحه برفانه واصله لاخر الشارع من الاخر ريحته مفحفه من النضافه
سمر؛ يعني راجل واصل وسهل عليه اوي يوصل لحد من اهلك انا سهل عليا ازور ليكي ورق غير اللي هو اقطعه بس هو كشافنا وممكن يودينا ورا الشمس باللي هو عرفه ده
مليكه بخوف؛ ي ي يعني اوافق علي الجواز
سمر؛ انا شايفه ان ده الحل
عند نوران
استيقظت نوران بحماس علي صوت منبها واتخذت نوران قرار ان تبتدي حياه جديده بدلا من حياتها القديمه
دخلت نوران حمامها اخذت حماما منعش وخرجت ارتدت سلوبته سوداء وتيشرت من تحتها بيچ وعاملت شعرها علي شكل ذيل حصان ثم اخذت هاتفها واتصلت علي سليم
حبيبه مصطفى
نوران؛ صباح الخير
سليم؛ صباح النور يا نوران
نوران؛ كنت نايم وانا ازعجتك صح
سليم؛ لاء انا صاحي عشان نازل الشركه المهم انتي عامله ايه دلوقتي حاسه انك تمام ولا لسه تعبانه
نوران؛ الحمدلله انا كويسه اوي بس انا معرفش عنوان الشركه وكنت رنه عليك عشان تبعتلي العنوان
سليم؛ طيب انا هعدي عليكي نروح سوا
نوران؛ مش عايزه اتعبك معايا
سليم؛ تعبك راحه يا نوران اجهزي عقبال ما اجيلك
نوران؛ حاضر يلا باي
سليم؛ باي
محمد والد سليم؛ ديه المزه بتاعت الساحل
سليم؛ انت واقف هنا من امتي وازاي متخبطش قبل ما تدخول اوضتي يا حموكشه
محمد؛ اولا انا خبط قبل ما ادخول بس انت اللي مسمعتش ثانيا ديه المزه بتاعت الساحل صححح
سليم؛ متقولش مزه اسمها انسه نوران وليها كامل الاحترام
محمد؛ يعني هتتجوزها امتي
سليم بضحك؛ اجوزها ومين قالك ان انا هتجوز اصلا
محمد؛ يعني ناوي تترهبن
سليم؛ الله ينور عليك ما انت عارف اهو
محمد؛ مش بحب الهزار ف الحاجات ديه يا سليم انا نفسي اشوفك متجوز ومتهني مع عروستك
سليم؛ الستات دول مخلوقين للمتعه وبس المحترمه للمتعه برضو بس ف الحلال تتمتع بيها شويه وبعدين ترميها مطرح ما جبتها
محمد؛ مش ده اللي كان نفسي اربيك عليه اديك قولت في المحترمه اتجوز واحده محترمه وعيش ف استقرار
سليم؛ سلام دلوقتي عشان هتأخر علي الشركه
محمد؛ لسه كلامنا مخلص يا سليم
سليم؛ نبقي نتكلم بعدين
في منزل سمر ومليكه
مليكه اخذت هاتفها بتوتر لترن علي احمد ثم صدر صوته الرجولي الجذاب
احمد؛ الو
مليكه بتردد؛ ااالو انا مليكه
احمد؛ ايه اخدتي قرار
مليكه؛ اه اخدت قرار انا انا موافقه بس بس توعدني انك متجبش سيره لحد عن موضوع تزوير الورق ولله ظروفي ال**
احمد؛ اولا انتي بتكلمي راجل ادام قولتلك كلمه يبقي هعمل بيها واوعدك محدش يقدر يقرب منك طول ما انا علي وش الدنيا
مليكه؛ ششكرا يا استاذ استاذ هو حضرتك اسمك ايه
احمد بضحكه رجوليه؛ في واحده متعرفش اسم جوزها بس انا اسمي احمد
مليكه؛ بس بس انا لسه مبقتش مراتك
احمد؛ ها هنحدد ميعاد كتب الكتاب امتي
مليكه؛ بالسرعه ديه
احمد؛ ونأجل ليه بكره كويس
مليكه؛ لا لا مش بالسرعه ديه
احمد؛ عندك حق بعد ساعه كويس يلا اجهزي وابعتيلي العنوان
مليكه ؛ هو انت بتهزر صح
احمد؛ لا مش بهزر يلا هجيب اختي واتنين اصحابي عشان نكتب الكتاب
مليكه؛ بس انا معرفش حاجه عنك
احمد؛ هتعرفي كل حاجه متقلقيش
مليكه؛ ببس بس
حبيبه مصطفى
احمد؛ يلا ابعتي العنوان مش ناقصه بسبسه
مليكه ودموعها تنهر علي وجهها
مليكه بتعلصم؛ ححاضر
بعد وصول سليم ونوران الشركه
سليم؛ انتي هتبقي السكرتيره الخاصه بتاعتي هتظبطي مواعيدي وعلياء هتفهمك الشغل
مليكه؛ تمام يا فندم اوعدك ارفع راسك ف الشغل
خرج احمد من المكتب بحماس
احمد؛ انت اتأخرت ليه جيبلك خبر بمليون جنيه يلااااا انزل عشان اكتب الكتااب يلالاااا
سليم؛ براحه اهدي يا ابني اهدي مش فاهم منك حاجه
احمد وقد حكي لسليم كل شئ بطريقه سريعه وبحماس
سليم؛ طيب تعالي ف المكتب واتكلم مش هنتكلم قدام المكتب
احمد؛ لاء احكيلك ف العربيه
بعد نزولهم في العربيه
حبيبه مصطفى
سليم؛ احكي بقي براحه
احمد وقد حكي كل شئ لسليم
سليم؛ ايه الحكايه الغريبه ديه مينفعش الجواز بطريقه ديه وبعدين انت تعرف هيا انسانه كويسه ولا لاء
احمد؛ معرفش انا عاملت كدا ازاي كل اللي انا حاسه ان انا عايز اساعدها واحل المشكله بتاعتها
سليم؛ طيب كلمت اختك وقولتلها علي الاهبل اللي انت بتحكي ده
احمد؛ سليم اختي كدا كدا مسافره دبي بكره لامها ما انت عارف ان هيا بتجيلي زيارات ولما كلمت اختي فرحت عشان مش بتحب قعدتي لوحدي
سليم بعدم اقتناع؛ مع اني مش مقتنع بس انت حر انت مش عيل صغير عشان انا اتحكم فيك
حبيبه مصطفى
ثم انطلق بالعربيه
في منزل مليكه
مليكه بعياط؛ انا خايفه اوي يا سمر خايفه
سمر؛ بصي يا مليكه اعتبري ان الجواز ده جواز سلونات وهتتعرفي عليه بعد الجواز
مليكه؛ يعني انا هربانه منهم هناك عشان اتجوز هنا بالغظب
سمر؛ الراجل ده لو حطنا في دماغو هيحبسنا بقضيه تزوير وبعدين علي موصفاتك ليه يعني ان هو واد مز ومعاه فلوس يعني ده هيتقارن بواحد في سن ابوكي في فرصه انك تحبي بعد الجواز لاكن بابا جدو اللي اهلك كانو جيبينو اخرك تحبي زي جدك
مليكه؛ ربنا يستر انا مرعوبه يطلع مش كويس
سمر؛ اهدي يا مليكه مش كدا وبعدين مش وقتو ندم هو علي وصول يلا قومي استحمي وهجبلك دريس ابيض من عندي اتفقلي وانشاء الله هيطلع كويس
مليكه؛ دريس ايه بس محسساني ان انا عروسه بجد
سمر؛ التشاقم بتاعك ده هو اللي جيبنا ورا ادخلي استحمي عايزه حمايه احلي من حمايه العيد وهجهزلك الميك اب عقبال ما تستحمي وطبعا بسم الله ماشاء شعرك ناعم وجميل مش محتاج استشوار ولا اي حاجه
مليكه؛ حاضر
سمر رقعت زغروطه عليا؛ مبروووك يا ملوكهه
مليكه دخلت الحمام اخذت حماما منعش ثم خرجت بالبرنس
سمر؛ يلا جهزت ليكي المسكات
حبيبه مصطفى
مليكه؛ هو لسه فيها مسكات
سمر؛ طبعا مسكات للجسم كله وهعملك وشك ولسه جلسه ازاله ال
مليكه؛ بس بس بس ايه يا بنتي كل ده الواد علي وصول
سمر بضحكه سمجه؛ هو انا مقولتلكيش

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها دون وعي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى