روايات

رواية العروس الهاربة الفصل الأول 1 بقلم عمرو حمدي

رواية العروس الهاربة الفصل الأول 1 بقلم عمرو حمدي

رواية العروس الهاربة الجزء الأول

رواية العروس الهاربة البارت الأول

العروس الهاربة
العروس الهاربة

رواية العروس الهاربة الحلقة الأولى

كانت تحمل فستانها الأبيض
وتذهب بسرعه شديده
كانت تريد أن ترحل عن الواقع المؤلم الذي اختروا لها
كانت تريد اذهب بعيداً حتى لا يعثر عليها أحد
&&&&&&
على الجه الاخره
كان يقود سيارته وهو عقله شرد فيما قالته والدته
Flashback
الأم:مراد والله العظيم إذ ما تجوزت أنا ها خد طياره ونزل مصر ولا علاج ولا زفت
مراد : ماما ياحبيبتي اسمعنى أنا ظروف شغلى ورتين حياتي متعود عليه وبسوط بيا أوى
الأم: الصبر ي رب اصبر
الأب:يا أبنى أنا عارف أنك بتحب شغلك بس الحياة استقرار وعشان تستقر لزم تجوز يكون عندك بيت وزوجه وأن شاء الله اولاد
مراد:يا جماعه
الأم ب طقتع: مراد اخر كلام إذ ما شوفت بنت الحلال وتجوزت و طمنتني عليك والله ما ها حضر ولا جلست علاج تانى
……..مراد الو الو ماما
Back
يفوق من شرود فجأة على ذلك العروس الذي اصدمت في السياره
مراد:اووووووبس
استوب
مراد الجوهرى
من اكبر ضباط الشرطة
وسيم الملامح ولكن وسامته هذا لا تخفى غضبه الشديد و قوت شخصية
أمه مريضه سرطان بتتعلاج في امريكا وهو يبلغ من العمر 29 سنه هو شخص بريفت ورتينى جدا في حياته
مرال الشفاعى
هى ذالك العروس الهاربه
هى من احد محافظات مصر
هى أجن واحدة عقله كما يقال جميله جدا تمتلك بشره ثلجية أى البيض الشديد
والشعر الاسود الحرير وتمتلك عيون سمراء وسعها وتذاد جمالا بارموشها الطويله
وها نعرف في الأحداث أى قصاته
نرجع الى الأحداث
نزل مراد مسرعاً من العربية
مراد: أى ده دى عروسه أنتى فوقى
ولكنها كانت فقده الوعى تماماً نتيجة الضربه وكانت رأسها تنزف بشده
حمالها إلى سيارة واذهب بها إلى المستشفى
بعد عدت ساعات
الدكتور خرج:حضرتك جوزها
كان ها يرد ب لا
لكن خطر في باله أن ها يدخل في حوارات واذى انخبطت ومين أهله وهو فاهم كله ده كونه ظابط
مراد: آه
الدكتور: طيب المادم تعرضت لى خبطه فى رأسه نتج عنه رأسه تفتحت 15 غرزه وشويه كدمات في بقى الجسم ها تفضل تحت الرقابة لا بكره لا الوضع اتحسن تقدر تخرج بعد اذنك
مراد: أى يا ربى المصائب إلى بتحدف عليا دى يعنى أنا لسه طالع من مأمريه طالع فيها عين اهلى وامى عايزه اتجوز وفوق كل ده تقع قدام عربيتى واحده لا عارف عنها حاجه وفوق كل ده عروسه كمان لييييييه
الممرضه:يا استاذ اتفضل
مراد: أى ده
الممرضه:ده الفستان بتاع المادم
مراد:مدام آه مدام
بس تفوق بسلامه المدام هى بسلامت أهله سابت عربيات مصر كلها وجايه قدام عربيتى أنا وتنتحر ااااه
مررررر اليوم في اليوم التالي
مرال بدأت تفتح عيونها
مرال:اااااه أنا فين مين عمل فيا كده
مراد بنفاذ صبر: أنتى فى الجنه
مرال يخضه : أنت مين
مراد: أنتى إلى مين
مرال : أنا إلى سألت الأول
مراد: لا والله ماشى أنا مراد الجوهرى اكبر ظابط في مصر وإلى حضرتك رمتى نفسك قدام عربيه سوال بس الدنيا مالينا وسائل انتحر دون عن كل ده جايه ترمى نفسك قدام عربيتى أنا لى
مرال:اييببيييه أولا أنا مش كانت عايزه انتحر ي أستاذ
وثانيا أنا بقى مش ها سكت على إلى حصل فيا ده بسبك
مراد:بت أنا مش عبيط عشان تضحكى عليه لما حضرتك مش عايزه تموتى ممكن افهم كانتى بتجرى لى وأنتى بفستان الفرح
مرال بجرئه:كانت هربنه من اهلى عشان عايزين يجوزنى ل ابراهيم لعرج
مراد: أى مين. ….. المهم أنتى اعترفتى بنفسك هربانه وأكيد أهلك بيضوره عليكى وأنا ممكن اسلمك لهم دلوقتي بس مش ها عمل كدة
مرال:لى
مراد :تجوزينى
مرال: نعععععععععم لى أن شاء الله
مراد:لى عشان مش اسلمك ل أهلك وعشان كمان أنتى بحلتك إلى زى زفت دى مش عندك بيت ولا غير.
مرال :بس أنت عايز تجوزنى لى
مراد: اكيد مش عشان سواد عيونك بس أنا مضطر زوج ده ها يكون لمدة سنة لحد لما امى تكون خلصت علاجها وبعد كده مش عايز اشوف وشك تانى
مرال:لى وأنت مفكر أنى ممرضه ولا ايه عشان تخدنى لى أمك حضرتك أنا خرجت فنون جميله
مراد:بطلى لماضه حل من الاتنين يا تجوزينى وتلقى مكان يلمك وانتى مدبهدله كده يا إما ها خدك وطلع بيكى على القسم وسلمك بقى لى أهلك يجوزكى لا إسمه. أى لعرج ده
: مرال: أممم ماشى بس ها تجيب ليا أكل وبيت
مراد: لأ ها رميكى في الشارع
والله كان مفروض ابرهيم لعرج هو إلى يهرب منك
بعد اسبوع بعد ما تم الزواج
مراد :ادخلى
مرال: أمم ده بيتك
مراد : لا بيت الجناينى
مرال:ننن خسارة فيك
مراد: بقولك ايه أنتى لسه طالع من المستشفى مش تخلينى ارتكب فيكى جانيه
مرال: المهم أنا ها سكن فين
مراد: يارب 🙏 في الشارع
مرال:نعم
مراد: أنتى متخلفة لى ما أنتى وقفه فى البيت أهو
مرال:فين غرفتى
مراد: أممم المهم تاعلى عايزك الاول
مرال: أيوه كانت عارفه والله كانت عارفه وعامل الحجه أمك قول كده بقى
مراد يغضب:ببببببببت أنا لحد دلوقتي بتعمل معاكى باحترام دلوقتي أنا ها تصل على امى وطبعا أنتى مراتى وها تمثلى كده قدمها
مراد يتحدث فديو
: مراد:ماما عامله ايه
الأم:مراد أنا مش بكلمك وزعلانه منك
مراد: أممم طيب فى الك مفاجأة
الأم: أى
كانت تقف مرال خجل أن تقدم مراد شدها مره وحده وحضنها
مراد:مرال مرتى
الأم بفرحه : بجد انت بتتكلم جد
مراد:هو أنا يعنى ها حضن أى واحدة كده
اما مرال كانت تموت من خجلها
الأم: اذيك ي بنتى
مرال بخجل : الله يسلمك يا طنط ألف سلامة عليكى وترجعى بسلامه أن شاء الله
الأم:اللله ألهم ما بارك يا رب أنتى مال دماغك يا بنتى
مراد: مافيش يا ماما دى وقعه بسيطه المهم يلا بقى نسيبك ترتحى أنتى وكمان مرال عايزه ترتاح
الأم: ماشى يا حبيبي
مرال قامت مره وحده
: أنت ازى تشدنى وتحصنى كده ها
مراد بغمزه: أنتى عايزه تعرفي أذى
مرال حقير ومشايت ثم رجعت مسرعا
مرال:مرااااد
مراد:ايييه
مرال:يا حرمى
مراد:نعم حرامى
مرال:فين الفستان بتاعى
مراد:مرمى في العربيه بره
مرال بحزن :مرمى
وجريت على العربيه جبيته ودخلت على بيت وهى حضنه بحزن
مراد: أى ده ده حتى فستان يعنى
مراد: أنت مش تعرف الفستان ده غالى عليا قد أى ده الحاجة الوحيدة إلى فضاله ليا من ماما
وحملته وذهبت إلى غرفتهاا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية العروس الهاربة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى