روايات

رواية الصائغ والجواهر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الجزء الثاني عشر

رواية الصائغ والجواهر البارت الثاني عشر

رواية الصائغ والجواهر الحلقة الثانية عشر

البقاء لله يابنات
انهارت الشقيقات مابين بكاء وصراخ واغماء
وباشر سالم وعاطف وعبد الناصرإجراءات الدفن والجنازة والعزاء كانت جنازته مهيبة فهو رجل محبوب وكريم وسيرته طيبة وكانت الازواج يستقبلون المعزيين ويرسلون طعام للشقيقات ويتواصلون معهم باستمرار
وبعد انتهاء ايام العزاء
جلست فيروزة وجمعت شقيقاتها المنهارات من الحزن
وقالت :يابنات لو قي حد من أزواجنا طلب من اي واحدة مننا تعيش معاه وتنتقل لبيته هانرفض فاهمين
جوهرة:ايوة طبعا لا الظروف تسمح ولا ينفع أبدا دلوقتي
بكت ناسة وهي تنام بحضن لؤلؤة وقالت :ومين تقدر تفرح بعد كدة
#بقلم_مرفت_السيد
دهب:الله يرحمك يا بابا مش قادرة اتخيل البيت من غيره هاتجنن احنا دكاترة عالفاضي ازاي ماعرفناش وملحقناش بابا من الاول وانفجرت بالبكاء
احتضنتها فيروزة وقالت وهي تربت على شعر اختها:حتى لو الاخداث اتغيرت عمره يادهب دة عمره يابنات ياللا ياحبايبي قومو نامو عشان ترتاحوا
بعد خلودهن للنوم جلست فيروزة بمفردها وهي تفكر فهي الشقيقة الكبرى المسئولة عن شقيقاتها فقالت لنفسها :مش هاسمح لحد ياخد اخواتي بالساهل لازم كل بنت فينا تاخد وقتها ومفيش حاجة تجبرنا نستعجل الي كنا خايفين عليه راح الله يرحمك يابابا ونظرت الى صورته ودمعت عيناها وقالت متخافش هاخققلك امنيتك وكل واحدة فينا هاتتجوز الي انت اخترته وهانشرفك ونخليهم يحلفو بتربيتك بس بالوقت المناسب سبتنا بدري اوي ياحبيبي
مر اسبوع واضطرت الشقيقات للعودة الى العمل والدراسة بصعوبة وكل واحدة جوزها بيتصل بيها وبيتطمن عليها بالفون وسالم بيطلعلهم كل يوم ويتطمن عليهم ويبلغهم انه اي مشكلة تواجههم هو بمكان فاروق
#بقلم_مرفت_السيد
وبعد مرور اسبوعين تقريبا ومحاولة الفتيات للخروج من الحزن المخيم عليهن
اتصل عبد الناصر بفيروزة واستئذنها بالمجيء لزيارتها يوم الجمعة بالإجازة فوافقت
ويوم الجمعة اتى عبد الناصر وعمر ويونس لزيارة البنات
محملين باكياس مليئة بكل احتياجات البيت
فيروزة :ليه كدة ياعمي كلفت نفسك
عمر :متقوليش كدة يافيروزة دة أقل واجب
عبد الناصر :فين اخواتك
نادت فيروزة على شقيقاتها فخرجن وسلمن على عبد النلصر وولديه
و قدمت لهم دهب القهوة وجلست الشقيقات بهدوء
يونس:عاملة ايه ياماسة
ماسة بحزن:الحمد لله انت اخبارك إيه
يونس بحزن:زعلان الله يرحمه عمي وربنا يصبركم
الجميع:الله يرحمه
عبد الناصر :شوفي يافيروزة يابنتي انا عاوز اقولك ان بعد الأربعين بإذن الله تتجوزوا انتي وماسة وتيجوا تعيشوا معانا مبقاش ينفع تقعدوا لوحدكم تاني وخليكي واثقةان بيتي هو بيتكم
#بقلم_مرفت_السيد
عمر:انا عارف ان الوقت مش مناسب بس دة الصح
فيروزة بهدوء:لا معلش اسمحلي ياعمي احنا مش هانتنقل بيتك الا لما يكون الوقت مناسب ودة مش بعد ال40 لأ النلس تقول إيه لما اتجوز بعد وفاة بابا ب40 يوم بس ازاي هاحس اني عروسة وافرح انا وماسة
عمر :طيب يناسبك وقت قد إيه
ماسة:عالاقل سنة
عبد الناصر:كتير ياحبايبي
فيروزة : لو حضرتك خايف عليناصدقني انا واخواتي هنا بامان وعايشين وسط أهلنا بس لازم نكون نفسيا مستعدين ودة مش سهل علينا ابدا سيبونا براحتنا ياعمي الموضوع مش سهل
عبد الناصر اقتنع بكلامها :خلاص يابنتي انا كان قصدي انك تبدأي حياة جديدة بس الي تشوفوه بس اوعدوني كلكم لو اختجتم حاجه تكلموني انا عمكم واولى بيكم ولو حابين كلكم بالإجازة تيجو عندي في المزرعة بتاعتي تغيروا جو اتفضلوا
جوهرة: طبعا ياعمي
فيروزة:اكيد وربنا يسهل ياعمي
عمر : مش محتاجة حاجة انتي واخواتك يافيروزة
:شكرا الحمد لله أمورنا تمام
عبد الناصر:ياللا بينا ياولاد خلو بالكم من نفسكم
ودعهم عبد الناصر وانصرف
قالت لؤلؤة :وبعدين يافيروزة أكيد الباقيين هايقترحو كدة برضه هنعمل إيه
فيروزة:انا مش عاوزة اتحكم في حياتكم انا بس عاوزة اعمل الصح الي الوقت مااسعفش بابا يعمله اننا منستعجلش وبرضه لو في واحدة منكم عاوزة تتجوز مش هامنعها
#بقلم_مرفت_السيد
نظرن لبعضهن البعض واومأن برؤوسهن بالنفي
مر شهرين والحال كما هو لاجديد وكل ماعريس منهم يلمح او يطلب ان عروسته تتنقل لبيته البنات ترفض بحجة انها نفسيا مش مستعدة ودة حقيقي
البنات بدأو يرجعو لطبيعتهم بس ببطء وعلاقتهم بعرسانهم بتقوى واحيانا بيتقابلو زي اي اتنين مخطوبين
مرت 8 شهور وسامي طلب انه يتمم زفافه على دهب خصوصا انه بسبب الظروف الي حصلت اتاحت له وقت انه يجهز بيته بعيدعن بيت العائلة ودهب وافقت واختارت الاثاث مع سامي وحجزوا قاعة بفندق وكل شيء كان جاهز
وتم الزفاف وسط سعادة شقيقاتها
وبعد انتهاء الفرح سافرت دهب مع عريسها الى الغردقة لقضاء شهر العسل ودعوها اخواتها بالبكاء فهن سيفترقن لاول مرة منذ ولادتهن
وبعدها بأسبوع طلب محمد من لؤلؤة ان يتم الزفاف فلايوجد اي مانع الآن، ووافقت وخيرها محمد بين فرح كبير او عمرة وبعدها يقضيان شهر عسل بتركيا فوافقت بلاتردد على الاختيار الثاني وعادت دهب لتحضر الزفاف وسط غضب سامي ولكنه لايستطيع ان يىفض طلب لدعب
فتم الزفاف بمنزل فاروق احتفال عائلي بسيط وسط سعادة الجميع وبعدها سافرت لؤلؤة وودعتها البنات بالدموع
اصر عبدالناصر على ان يتم زفاف فيروزة وماسة بعد اسبوعين
فاقترح عصام ان يتم زفافه على جوهرة مع شقيقاتها
ووافقت الشقيقات وعادت لؤلؤة لتحضر زفاف شقيقاتهاوتم الزفاف وسافرت فيروزة وماسة مع عمر ويونس الى شرم الشيخ لقضاء شهر العسل
ولكن عصام نظرا لانشغاله بمواعيد عمليات تتوافق مع الشهر العسل لن يسافر هو وجوهرة ولكنه وعدها بالسفر باقرب وقت
ودعت الشقيقات منزلهن بالدموع واصبح منزل فاروق فارغا
وتزوجت الفتيات كما اراد والدهن فعل ستسير حياتهن بسعادة كما كان يتمنى، 🤔🤔🤔🤔

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى