روايات

رواية الدم والنار الفصل العاشر 10 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الفصل العاشر 10 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الجزء العاشر

رواية الدم والنار البارت العاشر

رواية الدم والنار الحلقة العاشرة

نعلل بالدواء اذا مرضا
فهل يشفى من الموت الدواء
وتختار الطبيب ،فهل من طبيب
يؤخر ما يقدمه القضاء،
وما انفاسنا ،الا حساب ، ولا حسراتنا الا فناء،
كيف ان احيا ،وفى كل ساعة مصاحبنى الداء،
ماانا إلا مثلهم، غير ان لى بقايا ليالى فى الزمان
اعيشها .
*********
فى البيت الحرام ، يتضرع الحج سويلم : بالدعاء ،
اللهم لا مراد لقضائك ، اللهم انى رضيت بقضائك بخيره وشره ، فلايعلم حكمتك الا انت .
الهم لا تختبرنى فى والدى ، ولا تبلينى كما ابتليا نبيك ادم بابنه قابيل ، وابتليا نبيك نوح بابنه البغيض ،
اللهم رحمة من عندك ، ترفع البلا، اللهم الهمنى قوة ايمان ، لصبر على البلاء .
فى بيت الحج سويلم ، سماح فى اوضتها ، ومش عارفة قلبها مقبوض ، استغفرت ربها ، وصلت الظهر ،
وحاولت تانى الاتصال بمحمد وبهية ، ولكن الحال هو الحال ، بداء يزادالقلق إلى قلبها ، وتدعى ، استرها يارب ، وقامت قلعت حجابها وجلست والخوف يعترى قلبها ،
داخل الغرفة بابتسامته المعهوده متاحا اليه وتقرب منها ومسد على شعرها الطويل في حنان بالغ يعلم أنها فى غاية القلقل على والدها ،
بدر : حبيبتى هما لسة برده قفلين التليفونات ، سألها بطريقة مارحة ، يحمل فى طايه الحبث،
إجابته بقلقل بالغ ، اه يابدر وقلبى وكلنى على بابا اوى ،
انت عارف أنه تعبان ،
بدر محاولة منه تغير الأجواء ، فهو ايضا بداء تسرب إليه القلق ،
بدر :بس انا مكنتش اعرف اخوكى محمد ده جامد اوى كدا ، مع أنه مايبنش عليه خالص ، وغمز لها بخبث ،
فخجلت مما يقصد، ففقد أصبح ذالك البدر شديد الواقحه ،
سماح : بدر احترم نفسك شوية يا دكتور ، انا فى اية وانت فى اية ، ودفاعته بعيدا عنها وذهبت إلى الشرفة ،
بدر : بابتسامة خبث ، هو انا كلمتك ، وبعدين كل شوية واقح ، واقح ، ليه كدا ها، ؟ شوفتى منى اية واقح يادكتورة ، وانقض عليها فى غفلة منها ، وحاوط خسريها وشدد من احتضانها ، مكرر نفس السؤال ،ها قولى اية موضوع ، كل شوية واقح ده ها؟
سماح بتواتر بالغ من قربه منها إلى هذا الحد ، فبرغم من أنه زوجها ، الا انها مازالت تخجل منه، ولا تقاوم قربه منها إلى هذا الحد ، إجابته ، اه بصراحة بقى بقيت واقح اوى يا دكتور ، انا مش عارفة ما كنت بعقلك ، اية اللى غير حالك كدا ، وهى مازالت متواترة وتنعت فى سرها تلك المسمى.ب”هورمونات الحمل ، ”
بدر، وماله يعنى لما اكون وقح مع القمر ده ، ماهو انتى السبب ، هو فى حد يكون معاه الجمال ده كله ، وميكونش واقح طب دانا ابقى لامؤخزة، وانقض على شفتيها بقبلة طويله ، وأنهال على وجهاها بوابل من القبلات ، منسين لها قلقها
مر من الوقت ليس بقليل وهم على هذا الحال ، إلى أن همست فى أذنيه برقتها المعهودة ، مبروك يا دكتور انا حامل .
بينما كان بدر يهتف الحمد لله يارب مبروك يا حبيبتى ،
سماح الله يبارك فيك حبيبى واخذها فى طويلة يبث لها فرحه بحملها ، بينما يقاطعهم ،
يصدح تليفون بدر برقم الحج سويلم ،
الحج سويلم ، السلام عليكم كيفك يا بدر يا والدى ، وكيف مارتك ،
بدر : زين يا بوى انت كيف حالك يابوى ،
الحج سويلم : انتو بخير يا والدى ،
بدر : بخير يا بوى ، مالك فيك اية يا حج،
الحج سويلم : جلبى مقبوض ياوالدى كأنه فى حاجة عنديكم ،
بدر : لا يا بوى مافيش حاجة ، كانك اول مرة يا حج تسينا ،
الحج سويلم : كيف مرتك يا والدى
بدر : زينة وعندى ليك خبر بمليون جنيه ، عد تمن الشهور واسلمك اول حفيد يا حج سويلم،
الحج سويلم : الف مبروك يا والدى ، ادينى سماح
بدر : حاضر يا بوى ، خدى يا سماح بوى عاوز يباركلك
زغدته سماح فى كتفه بخجل ،
سماح :ايوة يابابا سويلم عامل اية وحشتنى والله
الحج سويلم : مبروك يا بنتى ربنا يتمملك عليكى بخير ،
سماح : يخليك ليا يابابا وترجع لينا بالف سلامة ، ادعلنا يا بابا ، يجعله زورية صالحة ويحفظه ويجى لدنيا بخير ،
الحج سويلم : داعلكم يا بنيتى يعلم ربنا يا غاليه ،ادينى بدر ،
سماح خد يا بدر كلم بابا ،
بدر ، خير يابوى
الحج سويلم : بهية أخبارها اية يا والدى صبحتو عليها ولا لسه
بدر : والله يا حج الدكتور محمد ده طلع نمس ، ولا باين عليه اللئيم ، ويضحك بصوت عالى
الحج سويلم ، اختشى ياولد ، جوم حضر صباحية كبيرة روح لختك ، ونجتها ليك ، وليا ، وجلها اتوحشت ابوكى جوى ،
بدر حاضر انا كنت كدا كدا هسافر بس بعد موضوع حمل سماح معرفش ، افوتها وأحدها فى الدار ولا أخدها معايا ، أخاف عليها من السكة ، ممكن اخد حربى ونروحلها ،
الحج سويلم ، ماشى يا بنى بس طمنى عليها ،
ماشى يا حج تاجى بالسلام
فى غرفة حربى : يصدح برقم واليد ايوة يا زفت عملت اية وكلمتنيش من بدرى ليه ،
واليد ، على ما نضفت اليخت من البصامات ، وبلغت والشرطة وصلت يا بيه ، احنا لسة فى المستشفى ،
وسمعت الدكتور بيقول انها فى غيبوبه ،
حربى : عاوزك تحفظ الكلام اللى جولته ليك زى اسمك اوعاك تنسى حرف واحد منه لقتلك
أما لو الامور مشيت زى ما خططنا ، ليك عندى ربع مليون جنيه ،
واليد : انتى لو عاوزنى اعترف على نفسى هعترف يا حربى بيه ،
حربى لا مازمنيش انت فى حاجة ،
وليد تمام انا هقفل لحسن الظابط ده شكله واعر قوى ،
حربى اسمح رقمى من عندك يا غبى ،
حاضر يا باشا ،
الضابط صقر الجارحى ، ضابط ذكى بس فى المستندات والأوراق معندوش ياما ارحمينى ،
فى قسم الشرطة
صقر مناديا للشاويش، اندهلى يا بنى العيال اللى برا
الشاويش ماديا التحيه العسكريه ، تمام يا فندم
الصقر : قولى شوفت اية
واليد : اخذ بسرد ماقاله له حربى ………..؟
الصقر : اعملى يا بنى اذن ضبط واحضار للمدعو بدر سويلم القناوى .
يطرق الباب ،فى بيت الحج سويلم :
بتفتح سماح , لقت ضابط بيقول ده احنا عاوزين بدر سويلم القناوى ،
سماح بقلق وخوف ظهر عليها ، ليه فى اية يا حضرة الظابط
بينما كان ينزل السلالم بشنطة الصباحية للبهية. ،
بدر بقلق على بهية ومحمد انا يا حضرة الضابظ ، خير فى اية ؟
معنا أمر بالقبض عليك ،
تقع سماح مغشيا عليها ،وينادى بدر سمااااااااااح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الدم والنار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى