روايات

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الفصل الأول 1 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الفصل الأول 1 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الجزء الأول

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) البارت الأول

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الحلقة الأولى

الحلقة الأولى من عصفور النار
الجزء التانى لرواية الدم والنار
*********
مازالت الجراح فى قلبى ، جراح مازالت تنزف ، جراح ابكتنى حتى جفت كل دموعى ، جراح اطفأت رغبتى بالاستمرار فى الحياة ،
الحياة خالية فارغة ،سوداء ، والوحدة قاتلة ،ولعة الصمت تسود المكان والألم ،على أنقاض الفؤاد بل تلبس حتى الجسد ، احس بالغربة ، ومرارة العيش ، الوحدة تقتلنى والوجع يسكننى ، وذكريات الماضى تلحقنى وتشغلنى ،واشعر أن همومى ستخنقنى واحزان ستغرقنى
*****************

وبعد ٢٧ من حدثة اختطاف يوسف

فى الإسكندريةتحديد بيت صقر الجارحى .

صباح الخير يا بيه احضر للحضرتك الفطار قالتها الخادمة للصقر الذى انهى

تمريناته الرياضة ، اوما برأسه راد عليها

صباح الخير يا مهجة ، شوفى ديما وايهاب الاول ،

وانا اعمليلى فنجان قهوه مظبوط ، اومات مهجة بالموافقة ، وذهبت وتركته يبعث

فى هاتفه ، فقد واجد ضالته واتصال على الاسم المراد ،
أتاه الرد

صباح الخير يا فارس باشا

فارس صباح الفل يا صقر ، عامل اية وحشنى

صقر يعنى انت بعيد زى قريب اديك استقريت بقالك اكتر من خمس ، وبرده مش بشوفك غير صدفة فى الشغل ،
ياباشا عيب ولا انت اخدت على الوحدة ،من ساعة ما سافرت واستغربت بره ٢٢سنة ،

فارس حق عليا مشاغل والله وبعدين يوسف شاغلنى عليه اوى طالع مهمة بقالة اكتر من
اسبوعين لا حس ولا خبر ولا حتى تليفون

معرفش الواد ده طالع قلبه جامد كدا لمين ،

فارس الا قولى يا صقر موصلكش اخبار عن المهمة
اللى هو فيها ،
صقر، لا ولو حتى وصل كانت سيدى العارفين أن ابنك مبياخدش غير المهمات السرية ،

واكمل بغيظ ، انا معرفش الواد ده شايف نفسه على اية ، وكاله فيها زى مايكون ابن بارم ديله ، وبعدين سيبه هو صغير يا اخى ده شحط قد الحيطة اهو ،

فارس بضحك اهدى يا صقر انت هتنق على الواد وهو مش موجود حرام عليك يا اخى ،

وبعدين انا معرفش انا حاطط نقرك من نقره ليه ،

صقر انت عارف ليه ومتحوارش عليا يا فارس ،

فارس لا مش هحور ، لكن هعترض ماله يوسف مش عجبك فى اية ، ده حتى غنى عن التعريف ، وصيته
مسمع فى الداخلية كلها ، ومن كله ، شطارة وحزم والتزام وجراءة وشجاعة ، ده مافيش مهمة طلعها الا وجاب آخرها وقفل ملفها ، وانت تشهد على كدا .
ده على المستوى العام ،
أما عن المستوى الشخصي ، راجل يملأ العين ويشرف اى بيت يدخله ، انت بس اللى واخد موقف منه

صقر والله انت عارف انا مبتكلمش على كدا ، انا ده كله عارفة وحافظه وفهمة انا بكلمك على ايمى بنتى ، اللى مجننها ومخليها مش عارفة تذاكر ولا تشوف مستقبلها

وهو سايق البرود والغرور كأنه مافيش على الأرض غير ، ابو شكله عيل إتم ، انا معرفش البنات بتجرى وراه ليه وعلى أية ، على تقل دمه ، ولا برده ، ولا غروره ،وهو ولا هو هنا كأنه مافيش غيره على الأرض ،

ضحك فارس ضحكة بقوة على كلام صقر فهو محق فيما يقوله ،

صقر: حقك اضحك يا فارس لكن قسما عظما لو ما بعد عن بنتى لأكون حطه فى دماغى يا فارس وانت عارف صقر الجارحى لما يحط حد فى دماغه ، تبقى نهايته ،

فارس وقد ادمعت عيناه من الضحك ، اهدى يا صقر الواد مش حملك ، وبعدين انت الغلطان قولتلك جوزها ليه انت اللى منشف دماغك ، البيت راضية وهو راضى

مالك انت ومالهم بقى يا قاضى ،

صقر واشتعلت عينه من الغضب تصدق انا غلطان انى بكلمك ، انا بقول اقطع علاقتى بيك وبابنك احسن من حرقة الدم ده ،
فارس باستفزاز ،اهون عليك ياصقر ، قلبك يطوعك تسبنى يا قاسى ، ويكمل ضحك ،

صقر ، بغيظ ، تصدق انك اتعلمت البرود من ابنك ، وانا غلطان انى الحقيت عليك ترجع ، ياريت مارجعت لا انت ولا ابنك يااخى ، واكمل بغيظ وتريقة قال مالك ومالهم بقى يا قاضى ، لا يا اخوياالقاضى هيقلبها على دمغكو اية رائيك بقى يا فارس انت وابنك ، واقفل بقى عشان قفلتنى على الصبح ، واغلق الهاتف دون انتظار الرد ،

فارس ينظر للهاتف بتعجب ويسب ذالك العنيد ابن أخوه ، اللى رافض ارتباط بنته بيوسف ،

الله يخربيتك يا صقر هتفضل دماغك ناشفة كدا على طول ، وسرح بحزن ، فهو يعلم سبب اعتراضه على يوسف،

لانه ليس ابن لفارس منذ أن وجده فى الطريق وأخذه ، وهو أول من اعترض على

تبنيه ، وكان رائيه تسليمه لجمعيات رعاية الأطفال ،

لكن فارس اعترض هو وزوجته التى ما أن رائته حتى احتضنته وقالت عوض ربناليا ، واتخذوه ابنا لهم، ،

على الجانب الآخر فى اسكندرية فى بيت محمد وبهية ،

محمد يستيقظ مباكرا يداعب بهية بوردة ويغنى لها ليقظها ،

حبيبى صباح الخير،صباحك ورد وفل ولوز ، حبيبى صباح النور يا لا اصحى غنت فيروز ،

بهية تبتسم وهى مغمضة العينان

والله ببقى صاحية بس بحب اصحى على صوتك ودلعك لينا ،

وعانقته بحب وشوق ، فهو نعم الزوج الصالح ، فقد انعم ربنا عليها بهذا الزوج

الحنون ليعوضها بي بحبه واغرقها بحنانه وعشقه ،

محمد اه ما انتى ختى على الدلع يا مدلع انت وأخذ يدغدها ويقبله قبلات خفيفة

تدل على الحب والحنين لتلك الحبيبه ، والصغيرة ، نعم ستظل صغيرته رغم الكبر ، فقداقسم

على تعوضها ، على كل ذرة الالم عاشتها فى ماستها ،

بهية ، احم احم ، هو انت مش هتكبر هتفضل كدا مدلعنى كدا كتير ، احنا عيلنا بقو عرايس وعرسان ،

محمد ربنا يحميهم بس مال ده ب ده ، هو انا مهما كبرت عمرى ماهبطل احبك.و لا ادلعك عشان انت قلبى ونفسى وانا بصراحة بحب ادلع نفسى ههههههههههه وضحك وخدها فى حضنه ،

على جانب آخر فى قنا بيت الحج سويلم ،

نجد سماح كالعادة شعلت نشاط فى البيت من بعد اذان الفجر ،

سماح عند الحج سويلم : صباح الخير يا بابا ،

الحج سويلم،بصوت ضعيف جدا فقد هرم به السن ،

صباح الخير يا غالية ، برده تعبه نفسك وجايبة الفطار والعلاج ، ماهو سيف ربنا يكرمه مش سيابنى ،

سماح سيف عنده شغل فى الجامعة النهاردة عشان امتحانات الترم اخد ديما معه فى سكته ، و هو اللى موصينى عليك يا حبيبى ، وماشى وهو قلقان أنه مدخلكش،

وموصينى اول ما تصحى اتصل بيه عشان يطمن عليك ويسمع صوتك ، وانا مقدرش ازعل سيف ، ده حبيبى ، ههههه

سويلم ، الحمد لله أنه مطلعش لابوه وطلع ابن اصول ، سماح وما أن نطق باسم

أبوه حتى ادمعت عينيها متذكرا ابنها الغائب بسبب حربى ،

سويلم ، حقك عليا يا بنتى انى فكرتك بس هفضل اقولك احتسبه عن ربك

واستودعيه كما استودعت ام موسى سيدنا موسى ، فكان الجزاء أنه رده لها ، يا بنيتى ،

سماح والله يابابا انا عندى ثقة فى ربنا انى هشوفه تانى ، عارف يا بابا ساعات

بحس أنه بيكون فى خطر وافضل اصلى وادعيله لحد ما الاقى قلبى هدى واطمن

كدا بحس أنه الخطر راح ، ويجينى فى الحلم ويبوس ايدى ويقولى وحشتينى يا حبيبتى ،

كانت بتتكلم وعيونها انهار على خدودها ،

سويلم مسير الحى يتلجا يا بنيتى ،

وبعدين ربنا عوضك بنور وياسين ،وسيف ربيته مع ولادك ومفرجتيش بينهم يا

بينت الاصول ، وجميلك ده عمرى ما هنساه، لاانتى ولا بدر ،ولا بهية ولا محمد ،

كلكم جميلكم ده فى رجبتى ، لولاكم كان ضاع كيف بوه ، الله يرحمه ويسامحه ،

اخد اية من الدنيا غير السيرة العفشة والموت الشنيعة اللى ماتها ،

سماح ربك لا بالمرصاد ، بعد اتجنن برده الغل الحقد جواه خاله ولع فى المستشفى

وكان الواحيد اللى مات ، الله يسمحه بقى ،

توقعاتكم معانا ،
عاوزة تفاعل حلو يفتح النفس
انا ربنا يعلم بكتب وانا عينى بتالمنى جدا ومع ذالك قررت انزلها عشانكم فياريت متخذلونى

****************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى