روايات

رواية الخطه بي الفصل الثالث 3 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الخطه بي الفصل الثالث 3 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الخطه بي الجزء الثالث

رواية الخطه بي البارت الثالث

رواية الخطه بي الحلقة الثالثة

ليلي!
= انت!!! انت ازاي عرفت مكاني!
– مش مهم ، المهم اني لقيتك قومي معايا
= انا مش هتحرك معاك فحتة سبني
– انا من امتي سبتك!
= هتسبني دلوقتي انا مش عايزه اشوف حد
– ممكن طيب تبطلي عياط ، والله انا فاهم و مقدر كل الى انتي حاسة بيه و انك فجأة عرفتي حاجات صدمتك لكن انا.. انا متغيرتش انا زي ما انا
= انتوا كلكوا ضحكتوا عليا! ليه
– احنا كلنا كنا خايفين عليكي
= و اديني عرفت!
– مكنش مفروض تعرفي بالطريقه دي
= امال بأي طريقة اعرف ان عمي الى يبقي ابوك قتل امي ! قتلها و انا حتي ملحقتش اشوفها! طول عمري بضغط على بابا يقرب منهم و نكون عيلة و مكنش بيرضي كنت بقوله يقرب من الى كان السبب في اني مشفش ماما؟؟؟
” نهت كلامها و دخلت في نوبة عياط و حطت وشها بين ايدها مكنتش عارف اتصرف انا حاسس بوجعها ومش قادر اوقفه ”
– طب ليلي اهدي
حاولت اقرب لكن هي بعدت عني: اوعي تقرب مني انا مش عايزاك تقرب تاني !
= طيب خلينا نروح و هعمل الى انت عاوزة! ارجوكي عمي قلقان عليكي
********************************
” بعد ايام في مكتب مهدي ”
– خير يا عمي ليلي كويسة ؟
= زي ما هي اية الجديد ولا بتخرج ولا بتكلم حد انا جايبك عشان تخرجها
– انا؟ دي مش طيقاني!
= مروان ليلي بتحبك
– ايه؟! هي قالتلك كدا ؟
= لاء
بستغراب: مش فاهم؟!
– ليلي متعصبه و مصدومه لأنها بتحبك و بعدين عرفت الحقيقة هي بتكره نفسها دلوقتي عشان بتحبك و متعصبه لأنها مش عارفه تكرهك انت و مش قادرة تتقبل فكرة ان ابوك يبقي السبب فكل ده
= طب وبعدين اعمل اي ؟ انا عمري ما هسبها و انت عارف ده
– انا خلاص رتبت كل حاجه.
*********************************
– ليلي
= انا سمحت لك تدخل؟
– من امتي و انا بخبط اصلا
= امشي برا
– انا جاي اخدك
= تخدني فين!!
– مكان مهم جدا لازم تيجي معايا
= مروان ابعد عني! مش هخرج معاك انت بالذات
– اهون عليكي؟!
= اية ده متقربش!
– تؤ يعني هونت عليكي
= بقولك متقربش!
– هتنزلي معايا ولا لاء
= لو قربت تاني هصوت!!!!
– صوتي خلي عمك يجي يقفشنا و نضطر نتجوز
ضحكت بغيظ: انا بكرهك
= تؤ بتحبيني
بعدت عنه: انت عايز اية!
– تيجي معايا
= قولت لاء امشي بقي
– مضطر اعمل كدا
“رشلها اسبراي لفقدان الوعي و خدها معاه فالعربيه”
********************************
– ها يا ادهم الخطة بي اخبارها اي؟
= زي الفل سلام عشان بتفوق
– اية ده ؟؟ انا فين؟
= لا مفيش على طياره طالعه ألمانيا
– ايه ايه ؟؟
= ششش ايه؟ عيب هتفضحينا وسط الألمان
– انت خاطفني ؟؟؟ خطفتني !!! نزلوني
= نزلوني اي انتي راكبه اوبر اهدي ! هفهمك كل حاجه !
– تفهمني اية؟
= عمو الى قالي كدا! قالي نمشي و نتجوز
– انت بتقول اية
= بقول اني بحبك و قعدتنا هناك و الجواز هناك كان في خطر عليكي احنا هنسافر و نعيش هناك انا اخترت ألمانيا عشان انتي بتحبيها و عشان انا بحبك احنا هنبعد عن كل ده و مش هنرجع تاني و انا مش عايز ارجع لهم انا مش عايز غيرك!
ليلي بدموع: و بابا!
– بيصفي كل حاجه في مصر و هيحصلنا بهدوء عشان ميلفتش الانظار احنا هنغير كل حاجه عشان خاطرك
موبايلي رن فا رديت وانا بمسح دموعها
– الو؟ اية ياض عايز اي
= لا انا بطمن بس عملت اي
– ملكش دعوه
= كدا مفيش خطط تاني ياصاحبي
– اها تقريبا ولا خطه اي ولا خطه بي
قفلت مع أدهم و بصتلها: انتي كويسة؟!
= اية موضوع الخطط ده؟
– لا ده هبقي احكيهولك بعد كتب الكتاب ، المهم انا دلوقتي محتاج خطه اخيره عشان تعترفي انك بتحبيني
بصت لعيونه: من غير خطط انا بحبك
= قولتي اية؟
– بحبك
= من غير خطه اي ولا بي !
– من غير اي حاجه كفاية الى عملتة عشاني انت متخلتش عني مسبتنيش لما طلبت منك ده
= و عمري ما هسيبك محدش بيسيب رُوحه يا ليلي.
**********************************

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الخطه بي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى