روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الرابع والخمسون

رواية الحربايه والثعبان البارت الرابع والخمسون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الرابعة والخمسون

ناني ختمت الصلاه وفضلت تدعي وانفجرت في البكاء
رياض قرب قعد قدامها : ناني اجمدي وارضي, كل الي بيحصل مقدر من الله للانسان , وده الافضل لينا كلنا
ناني بدموع كتير: رياض بنتنا اتعرضت لكتير, واخدت صدمه كبيره ,واتعاملت مع طلاقها بصمت رهيب
رياض: معني كدا انها قبلت الامر الواقع
ناني: داغر جه اليوم ورحاب
رياض قاطعها: ايه اتعاملت معاه بقله ذوق
ناني: هي مكنش عندها القوه لا لقله الذوق ولا قله التقدير , مع اي حد , بالعكس دي قامت بكل هدوء
رياض بحزن : حصلها كتير من امور سيئه جدا
ناني: وبفكر لو مرفضناش عرض داغر, مهما كان هو شاب متربي ومحترم , ومهما كان حصل خلفات كان هيعمل بقوه عشان خاطر دعاء
رياض: نقدر نعمل ايه بدل ما نبكي ع الماضي وبعدين هي مكنتش عايزه داغر
ناني: واهي مش سعيده لو عارفه ان اختيارها غلط كدا مكنتش عملت الي عملته
رياض: المهم بلاش لما تتكلمي معاها تقسي عليها في الجمل , مش انا حذرتك , ما انا قولت لك ‘ادي اخر العند, الكلام ده مابيرممش القلوب بيفتتها
ناني: مستحيل يارياض هي مكسوره مش ممكن اكمل عليها
…………قصص منه محمد كاتب…………….
دعاء بصتله بتعجب: ايه الي حصل نزلت تحت تتكلم مع اهلك , رجعت ليه بسرعه فيه حاجه
آمير اتنهد بحزن وضيق : ايه الي ممكن يكون غير ان رحاب قفلت ع نفسها داخل قوقعه ورافضه تخرج من ازمتها , ورافضه تتكلم حتي معايا ام مع بابا وماما, هي مش عايزه تشارك اي حد معاها , وانا بجد مرعوب عليها , لتعمل في روحها حاجه
دعاء: لا قدر الله هي بس بتمر بازمه محتاجه دعم نفسي
آمير: هي رافضه تفهم انه محبهاش اصلا , لو حبها بصدق مكنش هيفرط فيها بسهوله
دعاء بهدوء: امير اعذرها الفكره مؤلمه فعلا , واتمني تفوق ع نفسها قبل فوات الاوان
آمير برجاء وصوت مخنوق : دعاء عارف كويس ان اختي كانت قاسيه معاكي , جدا جدا في كل الي حصل مع جمال , وانها رافضه تتكلم سواء مع ماما او معايا, دي رافضه حتي تبصلنا مش بس تكلمنا, هي كانت صاحبتك فاريت لو تحاولي تتكلمي معاها , جايزتقبل تشارك المها وخصا بعد ما عرفت حقيقه علاقتك بجمال , وانك ملكيش اي ذنب
دعاء مسكت ايده : متقلقش هتكلم معاها , وخير ان شاء الله
آمير ضغط ع ايدها بلطف : الف الف شكر حبيبتي
دعاء بأبتسامه : العفو ياقلبي , وربنا يهديها ويصلح حالنا , واحوالها يارب
امير بتنهيده طويله: امين
………قصص منه محمد كاتب………………
في العربيه رايح يجهز اوراقه وهيسافر امريكا هو وامه
جمال ضرب الدركسيون وقال لنفسه: دعاء هعلمك درس قبل ما اسيب البلد
اثناء انفعاله تلفونه رن برقمها استاء ورد: الو
رحاب بصوت باكي: اتمني تمـ وت ياجمال, ع الي عملته في دعاء , والي عملته فيا ملقناش الراحه بسببك
جمال رد بستهزاء: متخيله دعوتك او لعنتك عليا هتستجاب وتموتيني, لو كان ربنا بيقبل منك كانت دعاء ميته قبل مني بمده طويله
رحاب: جايز دعوتي ولعنتي ملهمش يأذوك, لكن ذنوبك تكفي تغرقك في الوحل, الي زيك حرام يعيش يلوث الحياه الي زيك لازم يكون عبره يشوفها العالم
جمال بعصبيه وغضب: اسمعي مضيعيش وقتي , اتكلمتي وفشيتي غليلك , عايزه ايه من الي وصلتيله , لما سمعت كلامك
رحاب : مش عايزه اوصل لـ اي حاجه , ولا عندي نيه اجري وري انسان قلبه بارد , والحمد لله ان ربنا خلصني من حقير واطي زيك, لانك متستهلش حتي الكراهيه, ناهيك عن الحب
جمال: بس اخرسي يا crazy
رحاب لما قفل السكه في وشها اترنحت ومسكت في الشباك وعيطت بشكل جنوني …… اما جمال طلعت عربيه كبيره في وشه وحصل اصتدام وعربيته اتقلبت اكتر من مره
………….قصص منه محمد كاتب……………….
في فيلا عائله آمير
دعاء قربت عليها: طنط مالك ليه بتعيطي!؟
ناني بشهقه: رحاب حبست نفسها في اوضتها , وخايفه تعمل في روحها حاجه
دعاء طبطبت عليها برحمه: مش هيحصلها حاجه متقلقيش
ناني: لايمكن نتوقع منها تكون عاقله في الحاله دي, لو كانت عاقله , مكنتش اختارت الالم لنفسها ابدا
دعاء: اختارت بقلبها وللاسف اخدها للطريق الغلط , انا هدخلها واحاول اتكلم معاها
ناني حركت دماغها برفض: لاء يابنتي لتطول لسانها عليكي , وده الي مستحيل اقبله, كفايه ظلم
دعاء : مش مهم هسمعلها يمكن لما تفرغ غضبها ترتاح , واظن رحاب محتاجه تطرد مشاعر الغضب منها
ناني: لكن هي قافله اوضتها , استني معايا مفتاح احتياطي , هجبهولك حالا
دعاء اخدت المفتاح ودخلت لقت رحاب ماسكه موس حاد وبتحاول تخلص ع نفسها
دعاء خطفت منها الموس وصرخت انتي مجنونه
رحاب بنهيار : عايزه اخلص من حياتي
دعاء : مش هو ده الحل
رحاب: مقدميش اي اختيار تاني , محدش حاسس بألمي ولا حد فاهم وجعي , محدش شايف النار الي في قلبي
دعاء: لسه الحياه قدامك
رحاب: انتهت بالنسبه لي مبقاش ليا شفف للحياه
دعاء : لكن عايزه تموتي كافره عشان واحد مهتمش اصلا بيكي , ولا يفرق معاه حتي لو موتي
رحاب: بس هخلص من الوجع والالم
دعاء بحده : لسه بتفكري في نفسك , مبتفكريش ابدا في امك , ابوكي , اخوكي , سهل جدا انك تموتي, لكن صعب تختاري الحياه للناس الي بيحبوكي , ايه الفرق بينك وبين جمال, انتي زيك زيه مش بتهتمي بألم حد غير نفسك
رحاب نطقت بحرقه وغل : للسبب ده انا بكرهك
دعاء بحلقت فيها بصدمه : بتكرهيني
رحاب ببكاء: ايوه بكره الطريقه الي بتفكري في كل الي حواليكي , وتفاؤلك , وصبرك ‘ليه انا مش زيك
دعاء : رحاب انتي صاحبتي مكنتش اعرف انك بتكرهيني للدرجه دي , اه بعترف فيه شرخ في علاقتنا حصل بسبب جمال
رحاب ابتسمت بسخريه: انتي لسه تحت تأثير صداقتنا , انتي عمرك ما كنتي صاحبتي ابدا , انا وانتي كنا دايما في منافسه ضد بعض, ايه نسيتي انتي مكنتيش حتي من مستوايا عشان اصاحبك
دعاء : عارفه انتي ليفل وانا ليفل, يبقي فين المنافسه وليه اتظاهرتي اني صاحبتك المقربه
رحاب : رغم لا كان ليكي مكانه , ولا مستوي ولا استايل , ومع ذلك معظم طلاب الجامعه مفتونين بيكي ومستعدين يخدموكي بعيونهم, ده غير دايما كنتي متفوقه عني , عشان كدا قررت اصاحبك لحد ما اتمكن من مذكرتي واتفوق
امير واقف برا مصدوم مش مصدق ان اخته بالبشاعه دي وان الضربه تيجي منها هي
دعاء نزلت دموعها: كنت فعلا غبيه , وسذاجه ليه مخطرش ع بالي ازاي تكوني صاحبتي وانتي مستواكي الاجتماعي اعلي بكتير , وانا الي طول الوقت مفكره ان جمال هو الي ضرب اسفين ما بينا
رحاب اتعصبت بهستريا : كنتي سبب في عدوانيه جيمي , لما رفضتيه واستغل حبي عشان ينتقم منك لانك اهانتيه قدام زملائه في الكليه , وعشتي الدور انه طلع بيحبك , بس عارفه انا الي قلبتك عليه هو كان عايز فعلا يخطبك لانه عارف البنات الي من نوعيتك, المحافظ اوي المتمسكه بالقيم واللاخلاق والمثل العليا , type جديد عليه, بس انا خدعتك فهمتك انه عاوزك تسليه , وهو نيته فعلا كانت خير , بس انا الي خدعتك عشان تضربيه ويكرهك, ولو كنت اعرف انك البنت الي اختارها اخويا لنفسه , والي لـ اول مره في حياتي اخويا يرفض يسمعني , كنت عملت المستحيل وفرقتك عنه بأي وسيله ,ولاني كنت واثقه ان جمال هيلف وهيرجعلي , لكن عشان كان عندي ذره شك في حبه ليكي , قررت اطردك من هنا , عملت كل حاجه ممكن تتعمل , عشان اذلك لكن انتي مكنتيش بتستسلمي, نجحتي في كل مره وظهرتي الماسه , وانا ظهرت الحجر, اكيد دلوقت بتكرهيني , وريما اتفاجئتي اني عملت لك كتير
دعاء: لاء انا مش بكرهك ولا متفاجئه يمكن اكون مصدومه , لاني اعتقدت لوهله انك اقرب صاحبه ليا , وللسبب ده شاركتك كل تفاصيل حياتي الشخصيه , , هقولك حاجه اخيره ياريت آمير ميعرفش حقدك وكرهك لانه بيحبك كتير , وعنده استعداد يعمل اي حاجه عشان يسعدك , ولو عرف ده هيتقهر اوي اوي , حاولي تتقبليني عشان سعاده اخوكي
رحاب صرخت ببكاء : عشان عمرك ما كرهتي حد , متعرفيش الاحساس ده , مفيش حب فيه نار الكراهيه وبس
آمير هنا اعلن وجوده ودخل بعصبية وصوت جامد: اتعلمتي منين الكدب والخداع
دعاء بتفاجئ: آمير
آمير بحزم: متتكلميش ده بيني وبينها
دعاء بهدوء: آمير الكلام كان بيني وبينها
آمير صرخ بعصبية : لاء يا دعاء ده مبقاش بينكم, بقي بيني وبين رحاب كمان , ازاي واصلتي بالكدب عليا وحصلت كمان تخدعيني , انا مصدوم ‘ازاي قدرتي تعملي فيا كده ازاي
ناني دخلت ع الزعيق وشخطت فيه :آمير انا جيباك تتكلم مع اختك , مش تصرخ عليها
آمير اتك ع سنانه بغيظ : انا لو اطول امد ايدي عليها
ناني بنفعال: انت مجنون, هتمد ايدك ع اختك , وانت شايف حالتها
آمير جسمه أنتفض من القهر وصرخ بجنون: ماما هي المسؤله الوحيده عن الوضع الي هي عليه , هي الي حفرت قبرها بنفسها
رحاب بصوت راجف : آمير اخويا
آمير شاور عليها بغضب جحيمي وصرخ: اياك تقولي اني اخوكي , انت من اللحظه ملكيش اخ سامعه, ملكيش اخ اسمه آمير ,ومن اللحظه اخوكي مات
ناني هزته من كتفه بعصبيه: جرالك ايه ؟؟ ايه الي حصل فهمني يابني
آمير بصلها واتغير لون وشه وخرج بكل غضبه وطلع يجري من المكان بأقصي سرعه و أنفاسه بتتلاحق و الغضب يزلزل أركانه ودعاء طلعت تجري وراه لكنه ركب عربيته وطلع بسرعه جنونيه واختفي عن الانظار
استوب ياتري جمال حصله ايه
موقف آمير بعد ما اكتشف حقيقه اخته
رحاب هتحاول تصلح من نفسها وتتنازل لدعاء وهل دعاء هتتقبل منها التسامح هنعرف

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى