روايات

رواية البقال الفصل الخامس 5 بقلم إيمان الخيال

رواية البقال الفصل الخامس 5 بقلم إيمان الخيال

رواية البقال الجزء الخامس

رواية البقال البارت الخامس

رواية البقال الحلقة الخامسة

تمت الخطبة على خير وحددنا معاد الفرح بعد اسبوع يعني يوم الجمعة الجاية
الاسبوع اللي قبل الفرح ده غريب جداً كل حاجة اتغيرت فيه وكأن مفيش خناقات ولا مشادات حصلت حتى انا ومريم اتصالحنا ونسينا اللي حصل وكريم ومريم بقوا بيتعاملوا عادي وبدأوا يستلطفوا بعض بجد أو انا كنت فاكرة كده
يوم الخميس
مريم وماما نزلوا يشتروا حاجات وبابا في الشغل وانا كنت لوحدي في البيت لما الجرس رن
فاطمة : حاضر يللي بتخبط ، أدهم ؟!
أدهم : مش هتقوليلي اتفضل ولا ايه
فاطمة : الحقيقة مش هقولك لأني في البيت لوحدي
أدهم : لكن انا مش غريب
أدهم كان بيتكلم بنبرة غريبة اول مرة يتكلم بيها معايا حتى نظراته كانت غريبة جداً لدرجة اني خفت منه واتمنيت أنه يمشي أو اي حد يجي في الوقت ده
أدهم : هتفضلي موقفاني كدا كتير
أدهم زق ايدي ودخل ورزع الباب وراه واتجه ناحية الصالون وقعد بوجه جامد عبوس وبدأ يتكلم بحدية
أدهم : تعالي يا فاطمة اقعدي
فاطمة بخوف : هو في ايه
أدهم : انتي خايفة مني ؟!
فاطمة : بصراحة اه
بدأت ملامح أدهم تتغير من الجمود للحزن وبدأت عيونه تلمع بالدموع ومع اول دمعة نزلت من عينه قلبي رق وجريت ناحيته بلهفة
فاطمة : انت بتعيط يا أدهم ؟
أدهم بحزن : انتي عارفة انك اول بنت احبها بجد في حياتي واتمني اني اقضي معها الحياة لأخر نفس
في اللحظة دي بدأت مشاعر الخوف عندي تزيد لأني حسيت أن أدهم عرف الحقيقة
أدهم : ليه يا فاطمة خبيتي عليا انك بتحبي كريم ،ليه حطيتيني في الموقف ده وليه تقابلني حبي واحترامي ليكي بالكذب والخداع
فاطمة بدموع : والله انت فاهم غلط ،انا هفهمك كل حاجة بس اصبر
أدهم : لو لغيت الفرح بكرا الناس بتقول عليكي ايه بعد ما وزعنا كروت الدعوة وحجزنا القاعة ولو اتجوزتك هتحمل ازاي انك تعيشي معايا وانا عارف انك بتحبي اخويا
فاطمة بغضب : انا مش بحب كريم افهم بقا لو كنت بحبه عمري ما كنت هوافق اتجوزك
أدهم : وازاي هترفضي الباشا ابو نجمتين كانا عريس لقطة أو مغفل لقطة
في اللحظة دي محستش بأي حاجة غير بالقلم اللي نزل على وش أدهم مش عارفة ازاي قدرت اعمل كده لكنه قالي كلام جارح اوي مقدرتش اتحمله
فاطمة : اطلع براااا
أدهم مشي وانا قعدت في مكاني اعيط واندب حظي وفي اللحظة دي ماما ومريم دخلوا
فوزية بلهفة : مالك يا فاطمة بتعيطي كده ليه ؟
فاطمة : أدهم يا ماما كان هنا وقالي كلام وحش اوي وانا …
فوزية : وانتي عملتي ايه
فاطمة : ضربته بالقلم وطردته
فوزية بصدمة: يعني ايه الفرح باظ وعقول ايه لابوكي وللناس اللي عزمناهم
مريم : اهدي يا ماما اكيد يعني هييحي الفرح
فوزية : لكن مين اللي قال لادهم
مريم : اكيد كريم ،هيكون مين غيره يعني
فاطمة : اه اكيد كريم
يوم الفرح
أدهم متكلمش معايا خالص من ساعتها واليوم مشي عادي وجهزت نفسي ومريم كمان جهزت نفسها وبابا اخدنا احنا الاتنين عشان يسلمنا لادهم وكريم في القاعة لكن المفاجأة أن كريم بس هو اللي كان موجود
والد فاطمة: اومال فين أدهم يا كريم
كريم : مش عارف والله يا عمي بس اكيد جاي يعني ده فرحه
والد فاطمة : كلمه علي الموبايل
كريم : تليفونه مغلق من امبارح
في اللحظات دي وصلني باقة ورد في نص القاعة وعليها كارت من أدهم مكتوب عليه
( اسف يا فاطمة لكني مش هقدر اكمل )
بعد مرور سنة …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية البقال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى