روايات

رواية احفاد الفارس الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الجزء الثامن

رواية احفاد الفارس البارت الثامن

رواية احفاد الفارس الحلقة الثامنة

في شقه مراد …
كانت واقف ماريا مصدومه وهي حاسه انها اكيد بتحلم لا ده مش حلم ده كابوس اتكلمت من بين دموعها الي نزلت زي الشلال .
/انت بتتكلم جد ي مراد طلقتني علشان سبب تافه زي ده .
مراد بغضب /اوعي تقويلي سبب تافه مش هخليكي تتفهي من كرامتي ورجولتي اكتر من كده انا مش عارف انتي ازي واقفه بتتكلمي كده بكل بجاحه انتي مش شايفه الي عملتيه ليه كدبتي عليا ليه طلبتي الفستان من عمي ليه عملتي كده برغم أني سألتك كدبتي مقولتيش الحقيقه انا حذرتك من أي مليم يتصرف عليكي من فلوسك أو فلوس عائلتك وبرضه مفيش فايده كان هيحصل لو كنتي جيتي قولتيلي علي الفستان كنت مستعد اشتغل ليل ونهار علشان اجبلك تمنه حتي لو هموت من الجوع ليه رخصتيني كده ليه .
ماريا بدموع وقوه /خلاص خلصت قسما بالله انا مفكرت في حاجه لما طلبت الفستان من جدي جدي طول عمره بيدلعنا ومعودنا أن أي حاجه نفسنا فيها يجبهالنا علشان كده قولتله كدبت عليك لاني عارفه انك هتزعل وتحط في قلبك وتحس انك قليل ومش مكفيني وانا عندي الموت اهون من انك تحس الاحساس ده والله الي كان في بالي بس متوقعتش ابدا ان ده يكون ردك وعلي فكره انا مش همشي من هنا ومحدش هيعرف علي الاقل دلوقتي لاني جدي ساعتها مش بعيد يموتك .
مراد بابتسامه اسفه /خايفه عليا انا اسف مش عارف انا عملت كده ازي وقدرت ازي انطقها.
ماريا بدموع وحزن /لاني رخيصه عندك مش كده .
مراد بدمع وندم /ينقطع لساني لو قصدت كده رخيصه ايه بس ده انتي أغلا من روحي سمحيني علشان خاطري .
ماريا بدموع ووجع/مش هسامحك ي مراد مش هسامحك علي الاقل دلوقتي لاني موجوعه منك تصبح علي خير بالسم البسبوسه اطفحها .

 

مراد بابتسامه علي تلك الطفله /انت غبي ده انت مصدقت تكون مرائتك ومعاك تعمل كده دموعها بتقتلني بس برضه هفضل وراكي لحد متسمحيني ي ماريا .
ليسير الي الخارج سريعا ..
********************.
في فيلا اكمل …
كانوا داخلين في حضن بعض ومبسوطين قابلتهم صافي بحده .
/برضه عملت الي في دماغك ورحت اتحايلت علي ابوها علشان ترجعها مش كده أنت خلاص اتجننت رسمي مبقتش اكمل ابني ابدا.
اكمل بحده /امي من فضلك انا قولتلك علي الي فيها انا بحب ندا ومستحيل اسيب حد ياذي مشاعرها مره تانيه يلا ي ندا.
صافي وهي تنظر ل ندا بغل وحقد /براحتك ي اختي ادلعي اليومين دول علشان الي جاي هيعجبك اوي .
ندا بحده /اوعي تفتكري أني مكسوره ولا غلبانه أن سكاتي عليكي علشان خاطر ابنك الي أغلا عندي من الدنيا كلها عند اذنك ي حماتي.
صافي بحقد وغيظ /جاتك حما لما تشيلك ماشي ي بنت جاسر مبقاش صافي ابو الفضل لو مكرهتك في عيشتك .
مسكت التليفون وكلمت ملك بنت اختها علشان تيجي تعيش معاها وينفذوا المخطط سواء .
في جناح اكمل وندا….
كانوا في احضان بعض قام اكمل فتح الدرج الي جنبه وجابلها هديه مكتوبه عليها اسمها بحرافيه عجبتها جدا قامت وهي بتغطي نفسها فغمزها بوقاحه .
/بتغطي ايه ماكله ملكي وبتاعي.

 

ندا بخجل وغيظ/بطل قله ادب انت ايه معجون بمائه قله ادب.
اكمل بابتسامه ساحره/وماله مقبوله منك ي قمر انت المهم ايه رايك عجبتك .
ندا بسعاده /اوي اوي ي اكمل جميله اوي بجد ربنا مايحرمني منك ابدا .
اكمل وهو يقبلها بعشق /ولا منك ي روحي ايه مالك فيه ايه.
ندا بدوخه شديده /مش عارفه ي اكمل دايخه كده بقالي فتره .
اكمل بفرحه وسعاده/ايه ده هو حصل ولا ايه انا بشوف كل الستان بيبقوا كده .
ندا باستغراب /كده ازي ي عني مش فاهمه .
اكمل بابتسامه وغمزه /شكلك كده حامل ي قطه اكمل .
ندا بفرحه /معقول ي اكمل بجد .
اكمل بفرحه وسعاده/قومي يالا دلوقتي لازم نروح للدكتوره .
ندا باستغراب /دلوقتي طب ي اكمل خليها لبكره .
اكمل بسعاده /لا مش قادر استنا يالا دلوقتي .
ندا بابتسامه /مجنون يالا بينا .
********************.

 

في أحدا القاعات الفاخمه .
كان داخل كينان وهو ماسك ايد عشق الي كانت شبه الاميرات بالظبط .
عشق باستغراب /ايه ده هو مفيش غيرنا ولا ايه .
كينان بعشق /انا فضيت المكان كله وحجزته ليكي انا بغير عليكي موت مش عايز حد يغيري يشوف القمر ده .
عشق بابتسامه وسعاده /يااه معقول بتحبني اوي كده ي كينان انا مش مصدقه .
كينان بعشق /قسما بالله بحبك اكتر من كده مليون مره انتي حب طفولتي وشبابي واحد ماموت كمان هتفضلي عشقي .
عشق مسكت أيده بخوف /اوعا تقول الكلمه دي تاني سامع انا مقدرش اعيش من غيرك ثانيه واحده انت خرجتني من الضلمه الي كنت فيها لاجمل حياه في الدنيا بعشقك ي كينان بعشقك .
كينان وهو يقبل يدها بعشق /وانا كمان ي روحي تسمحيلي بالرقصه دي .
عشق بابتسامه وسعاده /طبعا ي حبيبي .
*********************.
في شركه فارس .
في مكتبه …
كان واقف قصادها بصدمه من الي سمعه
فارس بحده /انتي بتخرفي بتقولي ايه الكلام ده حقيقي .
سالي بجديه /طبعا حقيقي ي فارس باشا وتقدر تتأكد بنفسك ودي التحاليل الي بتثبت كلامي انا متجوزه رعد عرفي ي فارس باشا كده مفيش حل انك توافق علي جوازنا .
فارس بغضب /واحده زيك مش ممكن اقبل أنها تكون من عائلتي ابدا .

 

سالي بحده /ليه عملت ايه كل ده علشان ده علشان موضوع اكمل وندا ندا عمرها محبت رعد ولا هو كمان ليه محسسني اني فرقت بينهم وبعدين اكمل بيحبها من زمان ولو كانت لفت البلد كلها عمرها ماكانت هتلاقي شاب زي اكمل وهما دلوقتي عايشين في سعاده وحب انا كنت بدافع عن حقي .
فارس بغضب جحيمي/حقك في ايه أن شاء الله.
سالي بدموع ووجع/في الراجل الوحيد الي حبيته حضرتك وعائلتك والي زيكم تقاليدكم هي السبب لو مكنش حصل ده كله مكنتش قدرت انا ورعد نكون مع بعض لو كان قال ل حضرتك أنه بيحبني وهيسيب ندا ساعتها مكنتش هتوافق زي مانا ياما اتكلمت أنها مش عايزه رعد بس محدش سمعها لان البنت لازم ل ابن عمها مش هي دي تقاليد حضراتك انا بحبك رعد ي عمي وياريت تقبلني في عائلتكم زي ماقبلتوا اكمل.
فارس بحده /انتي ورعد متفرقوش معايا كل الي يفرق معايا هو الي في بطنك لانه من لحمي ودمي .
********************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه….
كانت واقفه روزه بسعاده قدام التورته الفاخمه الي مدون عليها اسمها ليقبلها صقر بعشق .
/كل سنه وانتي طيبه يا غاليه ❤️.
روز بعشق وسعاده /مش مصدقه نفسي ي صقر كل ده علشان عيد ميلادي ده كتير اوي .
صقر بابتسامه عاشقه /مفيش حاجه كتيره عليكي ي روحي كل سنه وانتي طيبه يا روح صقر.
علي الطربيزه المخصصة ليهم ..

 

روز بعشق وسعاده/انا فرحانه اوي ي صقر اوي .
صقر بابتسامه/ربنا يديم عليكي الفرحه ي حبيبتي انا خلاص حددت مع جدي وكمال باشا أن فرحنا اخر الاسبوع ماشي .
روز بابتسامه /ماشي ي عسل قشطه .
صقر بغيظ شديد/عسل وقشطه ايه الألفاظ دي صبرني يارب صبرني .
روز بابتسامه/بتحبني ولا لا .
صقر بعشق /بحبك بس ده انا بعشقك عشق بكره هنروح نعمل تحاليل قبل الزواج ماشي ي حبيبتي.
روز بابتسامه عاشقه /ماشي ي روحي بحبك.
صقر وهو يقبل يدها بعشق /وانا بعشقك ي روحي .
*********************.
عند الدكتوره ..
كانت نايمه ندا بسعاده وأكمل ماسك أيدها ومش مصدق أنها حامل في حته منه .
الدكتوره بابتسامه/ها عايزينه ولد ولا بنت .
اكمل بابتسامه وفرحه /مش فارقه المهم أنه من ندا حبيبتي .
ندا بابتسامه /المهم صحته ي دكتوره كويسه .
الدكتوره بابتسامه/زي الفل هو بالظبط عمره شهر بس الحمد لله كل حاجه ماشيه كويس .
اكمل همس ل ندا /شهر ها واخده بالك ي عني من اول ليله سواء جبت جون هههه علشان تعرفي انك متجوزه اسد.
ندا بخجل وهمس /يلهووي علي سفالتك .

 

*********************.
في شقه مراد …
كان داخله اوضه نومهم وهو معاه عشاء وشوكلاته ماريا كانت قاعده علي السرير بحزن شديد قرب منها وباسها من رأسها .
/مساء الورد علي الورد .
ماريا بغيظ شديد/عايز ايه وجبت فلوس الحاجات دي منين ايه استلفتهم .
مراد بضحك/هههههه لا انا مش كحيتي اوي كده ده من عرقي وشقايا انا بشتغل ميكانيكي في الورشه الي جنبنا هنا ي ماريا وبطلع منها فلوس معقوله ايه اضيقتي تلاقيكي قولتي مش كفايه ابن الجنايني كمان ميكانيكي .
ماريا مسكت أيده بسرعه /ينقطع لساني لو قولت كده انت عندي أعظم راجل في الدنيا خليك متاكد من ده ي مراد بس يلا اطلع بره علشان مش طيقاك وبعدين متنساش أننا مطلقين.
مراد بعشق /انا ردتك حالا انا مقدرش ثانيه واحده متكونيش علي ذمتي بعشقك ي ماريا بعشقك .
ماريا بسعاده لا توصف /وانا بموت فيك ي مراد واسفه علي الي حصل.
مراد بابتسامه وهو يأخذها بين أحضانه /انا الي اسف ي روحي اسف .
ماريا بابتسامه/طب يلا ناكل انا جعانه اوي واطمن انا عشيت عمي عثمان وخاد الدواء ونام .
مراد بابتسامه عاشقه /ربنا مايحرمني منك ابدا ي روحي.
*******************.

 

في فيلا القناوي …
كانوا قاعدين جاسر ومنه دخلت ندا بارتباك شديد.
/مساء الخير.
منه بفرحه واشتياق /ندا بنتي حبيبتي وحشتيني عامله ايه ي حبيبتي.
ندا بابتسامه وسعاده/الحمد لله ي امي مبسوطه اوي ي امي ازيك ي بابا .
جاسر بحده /منه انا داخل جوه ابقي حصليني .
ندا بدموع ووجع/بابا من فضلك اسمعني انا عارفه اني بس ارجوك اسمعني .
جاسر بحده /مش عايز اسمعك فاهمه روحي ل ابن تاجر المخدرات الي اتجوزتيه انا مش ابوكي فاهمه .
ندا بدموع ووجع/حتي لو قولتلك اني عايشه مبسوطه وسعيده مع اكمل وهو مش عارف يعمل علشاني ايه ولا ايه وكمان حامل في حفيدك .
جاسر اتهز من دموعها فرح من جوه بوجود حفيد له فففتح دراعته ليه جريت جوه حضنه بدموع واشتياق .
/وحشتني اوي ي بابا اوي .
*****************.
عند الدكتور…..
كان قاعد روز وصقر .
صقر بابتسامه/ها التحاليل اخبارها ايه ي دكتور .
روز بابتسامه/حبيبي ثواني بس هرد علي بابا .
صقر باستغراب /فيه ايه ي دكتور شكلك مش مريح .
الدكتور بأسف /للاسف ي صقر باشا روز هانم عندها سرطان في المخ هتعيش اكتر من كام شهر.
صقر بصدمه عارمه وهو يشعر بقلبه يتوقف عن النبض /بتقول ايه.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!