روايات

رواية احببت ملتزما الفصل الثالث 3 بقلم سلمى فكري

رواية احببت ملتزما الفصل الثالث 3 بقلم سلمى فكري

رواية احببت ملتزما البارت الثالث

رواية احببت ملتزما الجزء الثالث

رواية احببت ملتزما
رواية احببت ملتزما

رواية احببت ملتزما الحلقة الثالثة

يوم الرحله تقي صحت من بدري لبست و استعدت و قفلت شنطها و راحت تشوف اخوها لقيته جاهز و خدو الشنط و نزلوا تحت
تقي : صباح الخير ي امي
سهام : صباح النور ي روحي جهزتي
تقي : ايوه ي مامتي
سهام : خلي بالك من نفسك ي قلبي هتوحشيني اوووي
تقي : اي ي ماما دا 4 ايام
احمد : خلاص ي سهام بقا
معاذ : يلا ي تقي بدل ما نتاخر
سهام : خد بالك من اختك ي معاذ اوعي تغيب عن عينك
معاذ : حاضر ي ماما متخافيش
نزل تقي و معاذ ركبوا العربيه لحد الجامعه و هناك اتقابلت تقي مع صحابها و كانوا مبسوطين جدا و ركبوا ف الباص جنب بعض
معاذ و هو رايح الباص خبط ف واحد اعتذرله بيبص لقاه رعد ، رعد ابتسمله و حضنو بعض جامد لانهم صحاب من الكليه و كانوا بيحبوا بعض و معاذ بيعتبر رعد اخوه الصغير قعدوا يتكلموا و ركبوا جنب بعض الباص اتحرك بعد ما اتاكدوا من كل حاجه
ريم : انا زهقانه ما تخليهم يشغلوا اغاني و نرقص و نفرفش كده
ندي : ايوه ياريت بس ازاي
تقي : انا هروح اقول ل معاذ يقول للمشرف
ريم و ندي : ماشي بس اغاني حلوه
راحت تقي لاخوها تقوله بس اتصدمت لما لقيته قاعد جنب رعد و تنحت معاذ استغرب شكلها
معاذ : ايوه ي تقي
تقي لسه متنحه و فاتحه بوقها
معاذ اتعصب من شكل اخته : تقي انت اتجننتي في اي
تقي فاقت : ايوه ي معاذ بتزعق ليه
معاذ بسخريه : بزعق ليه حضرتك اقفه فاتحه بوقك شبه الخرتيت في اي
رعد ضحك علي كلام معاذ مع انه ميعرفش اي العلاقه بينهم
تقي : ايوه افتكرت احنا عاوزين نشغل اغاني و نرقص
معاذ : نعم ياختي بتقولي اي مين دي اللي ترقص
تقي : خلاص ي معاذ مش هرقص بس شغل اغاني بدل الملل ده
رعد قاعد متضايق من اللي قالته و اتضايق اكتر لما حس بغيره معاذ علي تقي
معاذ : حاضر ي تقي هقول للمشرف
معاذ راح يقول للمشرف و قبل ما المشرف يشغل الاغاني رعد اتكلم
رعد : تسمحلي ب كلمه ي دكتور
المشرف : اكيد ي رعد اتفضل
رعد : انا بعترض علي انك تشغل اغاني ي دكتور
كل اللي ف الباص : لييييييييه
المشرف : ليه ي رعد اي السبب
رعد : اولا الاغاني حرام و قبل ما حد يعترض دا مش كلامي دازكلام الرسول صلي الله عليه وسلم في حديثه الشريف ” *ليكن من امتي اقوام يستحلون الخمر و الحرير و المعازف* ” المعازف اللي هي الموسيقي و دا يخلي الاغاني حرام اصلا بما ان الاغاني كلها موسيقي و الدليل التاني ف القرءان في قوله تعالي بسم الله الرحمن الرحيم ” *و من الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم و يتخذها هزوا اولئك لهم عذاب مهين* ” و قال ابن مسعود و اقسم ان *لهو الحديث* هو الغناء يعني الاغاني حرام ليه مش نستبدلها بآيات القرءان ليه نعصي ربنا و احنا ف الرحله دي افرض موتنا نموت علي معصيه ليه مش نسمع اناشيد دينيه ربنا ادانا نعمه السمع ليه نعصيه بيها ف ياريت لو سمحتوا الاغاني مش تشتغل كل اللي ف الباص بصوا ل معاذ باعجاب انه شاب بيخاف من ربنا و مثقف و المشرف قال مش هيشغل اغاني
تقي كانت هتموت من الغيظ منه و فكرت انه عمل كده عندا فيها بس قعدت تفكر هل كلامه ده صح و ف الاخر شيطانها اتغلب عليها و شغلت الفون بتاعها و سمعت اغاني بالهاند فري
__________________________________________________
ف فيلا الشناوي
احمد : جهزتي ي سهام
سهام : ايوه ي احمد بس خايفه
احمد : دي اراده ربنا ي سهام نحمده
سهام : الحمد لله اللهم لا اعتراض بس خايفه اموت ي احمد و تقي مين هياخد باله منها
احمد : متخافيش هتعيشي يلا بينا
سهام : يلا
ي تري اي حكايتهم؟؟؟؟؟
________________________________________________
الرحله وصلت شرم و كلهم راحوا الفندق يستريحوا من ارهاق السفر و الاوض اتقسمت كالاتي
تقي و ريم و ندي و ملك ف اوضه واحده بالرغم من ان تقي مش طايقه ملك
معاذ و رعد و ادهم و احمد ف اوضه قريبه منهم معاذ اتعرف علي صحاب رعد و ارتحالوا جدا و بقوا صحاب كل واحد دخل اوضته عند البنات
ملك : يلا نشوف كل واحده ترتب هدومها ف الدولاب عشان ننام براحتنا و نصحي نخرج علي طول
ندي : ايوه يلا بينا
كل واحده رتبت هدومها و ناموا و كذلك الشباب
________________________________________
في مكان مجهول
سهام : هتوحشني ي احمد
احمد : و انت كمان ي سهام
سهام : لا اله الا الله
احمد : سيدنا محمد رسول الله
سابها و هي سابته زعل جدا و فكر ف ولاده لو عرفوا و خصوصا تقي اللي متعلقه بامها
________________________________________
ف وقت العصر تقي صحت فتحت البلكونه المطله ع البحر كان مشهد جميل جدا و كانت مبسوطه و راحت تصحي صحابها
تقي : يلا انتي و هي اصحوا بقا خلونا ننزل البحر
ندي بنوم : نامي ي تقي ي حبيبتي هننزل بكره
تقي : بكره اي قومي احنا جايين نتبسط مش ننام
ملك صحت علي صوتهم : هما مش عاوزين يصحوا ولا اي
تقي : لا مش عاوزين تعالي نصحيهم
ملك : تعالي عندي فكره
تقي راحت مع ملك فتحت التلاجه و طلعت تلج كتير اوووي و ادته ل تقي
تقي : انتي قصدك اننا
ملك : ايوه بالظبط 😂😂
تقي : احبك و انت فهماني يلا 😂😂
تقي و ملك حطوا التلج ف هدوم ريم و ندي و رموا عليهم تلج صحوا مفزوعين و بيتنططوا
تقي : هههههههههههههه تستاهلوا عشان لما اقول تصحوا يبقي تصحوا و تسمعوا الكلام 😂😂😂
ملك : ايه رايك ف افكاري ي تقايا 😂😂😂
تقي : جدعه و الله يابنتي انتي و افكارك 😂😂
ريم و ندي : بقا كده ي اندال تتفقوا علينا
و قاموا نطوا من ع السرير و مسكوا المخدات و قعدوا يضربوا بعض هما الاربعه و اتبسطوا جدا و تقي حست قد اي ملك بنت جميله و تتحب و ملك حست ان تقي بدات تتقبلها بعد اما خلصوا لعب و هزار
ريم : ياااه من زمان ملعبتش زي كده
ملك : اه يابنتي و الله ياريت ايام الطفوله ترجع
تقي : طب قومي انتي و هي غيروا يلا عشان ننزل
البنات قاموا كلهم و غيروا و استعدوا عشان ينزلوا
________________________________________
عند الشباب رعد اول واحد صحي و صحاهم معاه و صحوا جهزوا و نزلوا معاذ لمح تقي مع صحابها و بنت تانيه ميعرفهاش بس فرح ان تقي واقفه مع البنت دي لانها ممكن تغير تقي للافضل
معاذ : بعد اذنكوا ي جماعه
احمد : رايح فين
معاذ : رايح ل تقي
ادهم : ايوه ياعم يسهلووو
معاذ : هههههه انت اهبل دي اختي
رعد : اختك !؟
معاذ : اه اختي عن اذنكوا
رعد ابتسم و فرح جدا انها اخته مش خطيبته زي ما فكر و صحابه لاحظوا ده
ادهم : في اي ياهبل بتضحك علي اي
رعد : لا ولا حاجه
احمد : شكل الصناره غمزت ي معلم
رعد : ممكن بس متنفعنيش
احمد : ليه دا معاذ انسان محترم جدا
رعد : بس مش فيها مواصفات فتاه احلامي المهم فكك من الموضوع ده
________________________________________
في مكان مجهول تاني
مجهول (1) : شوفتي اديه سافر و بيتفسح و انتي معملتيش حاجه
مجهول (2) : متقلقش هنتقم منه يعني هنتقم منه هو فاكر نفسه مين عشان يرفضني
مجهول (1) : بس خلي بالك ي قمر ليعرفك و تنكشفي و انت عارفه هو مش سهل زي ما انت فاكره انت مش عارفه ابوه يبقي مين
مجهول (2) : متقلقش مش ممكن يعرف انه انا مش هاجي علي باله اصلا
ي تري مين دول و اي حكايتهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت ملتزما)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى