روايات

رواية احببت قطتي الفصل الأول 1 بقلم صباح غمري

رواية احببت قطتي الفصل الأول 1 بقلم صباح غمري

رواية احببت قطتي الجزء الأول

رواية احببت قطتي البارت الأول

رواية احببت قطتي الحلقة الأولى

“طلعت تتسحب وحدة وحدة لحد ما توصل للتلاجه ، فتحت التلاجه و طلعت اكبر كميه اكل ممكنه .
زينه بضحك : اةةةة جعانه اوي و متسحرتش يخربيت كدا بجد ، كان لازم طنط تسمم بدني يعني ، والله لاوريها
لقيت البيمكسها من قفاها : توري مين ؟ ، و ايه الاكل دا كله من امتي وانتي بتاكلي شبه المفجوعه
زينه بصويت : عفريت عفريت
معتز حط ايدو علي بوقها : اسكتي هتفضحينا عفريت مين يابت الهبله
زينه سابت كل حاجه حواليها و فضلت باصه لأيد معتز الكان حاططها علي شفايفها وريحه البرفان بتعته المميزة وهو قريب منها .
معتز اخد باله و بعد عنها شوية : انتي لسه زعلانه
زينه افتكرت الحصل .

 

“من ساعتين ”
فدوة : نعم نعم مين دي التعيش معانا هنا يا فوزي ، انت نسيت الأمها عملته زمان معايا ، ولا اخوك الله يرحمه العمله معاك ، لو انت نسيت فأنا مش ناسيه
فوزي : وطي صوتك بس و اسمعيني ، انا مقدرش ارمي البت في الشارع
فدوة : والله مش مشكلتي يا انا يا هي ف البيت دا .
فوزي : اهدي بس و لسه بيكمل
“فدوة طلعت تجري من الأوضه “.
فدوة : بقولك ايه يابت انتي عيشه هنا تنسيها
زينه بخجل ودموع : انا والله قولتلو بلاش ياطنط ومش مهم بس هو الصمم انا اسفه انا همشي حالا
معتز : هو ف ايه ياماما انا مش فاهم ؟
فدوة : اتفضل يا معتز ابوك عاوز يقعد البت بت الشوارع دي معانا هنا و قال ايه عشان متترميش ق الشارع
معتز اتعصب جداا : ايه بت الشوارع دي يا امي انتي بتكلمي عن بت عمي ، ثانيآ بابا عندو حق بعد ما خالت زينه ماتت مينفعش تقعد مع جوز خالتها و ابنه لوحدها معاهم
فدوة : الكلام دا مش هيحصل
معتز : بقولك ايه ياماما لو زينه هتمشي انا كمان همشي من البيت
زينه بدموع : لا يامعتز متقولش كدا
معتز : ها يا ماما قولتي ايه
فدوة : قولت لا اله الا الله ، خشي اوضه ندي و اعملي حسابك انتي عتعملي بلقمتك هنا و كلمه كمان من اي حد والله انا الهسيب البيت.
“زينه طلعت تجري علي الأوضه بدموع ”
معتز : ليه كدا بس يا ماما هيجي يوم و هتعرفي انها غلبانه و انك جيتي علي يتيمه
******

 

“نرجع تاني”
معتز : زينه ، روحتي فين
زينه : ها أنا هنا ، لا يامعتز انا مش زعلانه ، انا زعلانه علي انها عمرها ما عملتني بالجوايا ، عمرها ما قلتلي كلمه كويسه حتي
معتز قرب منها و مسك ايديها : متخافيش انا جمبك و بعدين مسك خدها قرصه ، انا عاوز قطتي تنجح السنادي و تدخل كليه جميله كدا زيها .
زينه بصتله : هو انت ليه دايما بتقولي يا قطتي ؟
معتز : مش عارف ، بس أصل عقولك انا بحب القطط جدا من وانا صغير حتي أني ممكن اضرب كلب ازعقله ، انما القطه مش بقدر ، أنا بحسك زيها كدا يا زينه ، و بحسك بنتي في نفس الوقت ، مش عارف ، بس انتي زي بنتي عاوز دائما اشوفك احسن واحدة ، انا بحس نفسي باباكي ، يمكن اكتر كمان ، مش عارف بس أنتي قطتي .
زينه ضحكت بخيبه أمل : طب سبني اكمل اكل بقي
معتز : طب يلا تصبحي علي خير
زينه ” هفضل طول عمري بنتك ؟ ، و الف قلبي دا هيروح فين ، خلاص يامعتز كلها سنه و احضر فرحك و انا زي مانا مش بتغير ”
“زينه بنوته جميله عمرها ١٨ سنه ف تالته ثانوي ، بيضه و قلبوظه و ليها عين حادة جدا ” ♥️
*************

 

معتز : يووووة كل مرة اتصل بيها يديني انتظار هي مبتبطلش كلام ابدا و لسه بيكمل لقي تلفونه بيرن
معتز : الو يا ميرفت ، هو ف ايه كل شوية انتظار يا ستي كلميني و بعدين كملي .
ميرفت : سوري يا حبيبي كنت بكلم بس رودينا بسألها علي حاجات
معتز : طيب ياستي متنسيش بكرة تجيبي الورق عشان بكرة هقدم مشروع مهم جدا و انتي عارفه بكرة هيكون اهم يوم بالنسبالي .
ميرفت : طيب طيب متقلقش ، وحشتني اوي اوي اوي .
معتز بضحك : ياة كل دا طب كنتي سالتي حتي
ميرفت : بسيبك يمكن اوحشك
معتز : انتي وحشاني علي طول ، يلا نامي بكرة هشوفك
ميرفت : ماشي يا حبيبي باي .
معتز بعد ما قفل : مش عارف ليه حاسس ان فيه حاجه غريبه هتحصل .
“معتز ٢٤ سنه يبقي ابن عم زينه ، مهندس و خاطب زميلته بالشغل”
**************
“صباح يوم جديد علي ابطالنا”
معتز قام و لبس و حط برفانه المفضل و طلع لقي زينه بتذاكر و جاي من وراها لسه هيفجعها
زينه وهي عاطيه ضهرها : معتز عرفتك من برفانك

 

معتز : يا شيخه دا انتي مقرفه كنتي سبيني اكمل
زينه : بطل بقي حاجات العيال الصغيرة دي سبني اذاكر
معتز : ماشي يا قطتي انا رايح الشغل
زينه : وانت جاي هاتلي شوكولاته
معتز : يا سلام عنيا لقطتي ، بس ادعيلي مشروع انهارده ينجح عشان لو نجح يا زينه هسافر و اخد ميرفت و هحقق حلمي
زينه بذهول :……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت قطتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى