روايات

رواية احببت ضابط شرطي الفصل الخامس 5 بقلم بتول أسامة

رواية احببت ضابط شرطي الفصل الخامس 5 بقلم بتول أسامة

رواية احببت ضابط شرطي الجزء الخامس

رواية احببت ضابط شرطي البارت الخامس

رواية احببت ضابط شرطي الحلقة الخامسة

في الكليه الشرطه….
يوسف: صباح الخير يا عم محمد
عم محمد واقف على لامن الكليه..
عم محمد: صباح النور يا حضرة الظابط …
يوسف: أنا جي بس علشان اشوف ابن خالتي علشان لسه جاي الكليه قريب جديد يعني…
ملحوظه: ابن خالت يوسف لسه ناقل جديد وهنتعرف عليه لاحداث الجايه
عم محمد: اتفضل يا حضرة الظابط اتفضل الكليه كلها تحت امرك….
ساره: وهي ذاهبه وتنظر الي الكليه.. بسرحان
ساره: أنا بقيت ظابطه خلاااا…
ساره وقعت على يوسف للمده دقائق…هم ينظرو لبعض….
بعد ثواني…..
ساره: وسع يا عم اي مش بتشوف ..
يوسف با استغراب: لا مش شايف .. سؤال معلش مين الي خبط مين…
ساره: معلش مش قاصدي..
يوسف: اه اه ماشي ماشي .. وسعي كدا علشان عايز امشي
سرحت ساره في شياكه بي البدله الظابط وعيونه البني الفاتح وغمازاته
ساره مع نفسها: اي يا ساره اوعي تكوني اعجبتي به لا لا مستحيل..
__________
عند نادين وهي في السكن الجماعي
نادين: يارب بقا هي الشنطه فين اخيرا لقتها ….
وقع من الشنطه كارت …
نادين: اي دا ..
&_ فلاش باك
فهد : قبل ما تمشي يا انسه خدي الكارت دا. علشان لو حد عاكسك تاني وعموما أنا ظابط
نادين أخذت الكرت بسرعه وذهبت إلى منزلها….
____نرجع تاني
نادين بضحك: ههه كان يوم غريب وبقا على كدا اسمه اي
قرأت نادين لاسم : الظابط فهد محمد المنوفي
نادين: لا وطلع من عيله كبيره كمان
بس رخم ومش بيعرف يسوق
_______&____
عند مريم…..
مريم بغضب: ازاي يعني يا جدو مش اقدر اتجوز فهد
الجد: يبنتي هو الي مش عايزك ومش بيحبك …
مريم: لا. أنا متأكدة انه بيحبني و اكدلك
الجد بسخريه: بصي يا مريم احسنلك أبعدي عن فهد لان مش عايزك
مريم بغضب وغيظ: خلاص يا جدو هنشوف …..
__________
في منزل فهد….
فهد واقف قدام مرايته مع اناقته ولون عينه الازرق والشعر لاسود التي رافعه والجسم آلتي ملئ با العدلاض
فهد: أنا مفيش اجمل مني ….
______
في الكليه الشرطه….
معيد الجامعه: جهزو نفسكم للمؤتمر للتدريب على كيفيه التعامل مع لاعد*اء والمجرم*ين لاتوبيس هيتجمع بكرا الساعه ٧ صباحاً
نادين بشويش لي ساره: واحنا نقصين تدريب مش كفايه المذاكرة…
________
عند اب ساره
مرات لاب: خلاص يا احمد حقك عليا على كل الي فات ونفتح صفحه جديده
لاب: مكنتش اعرف انك بقساوه دي يا ناديه تبهدلي بنتي وانا مش موجود ولما اجي حبيبتي وروح قلبي
مرات الاب: حقك عليا مش اعمل كدا تاني واعملاها زي اروي بنتي بعد كدا
لاب: لا يا ناديه انتي طالق يا ناديه طالق واطلعي برا بيتي يلا برا
ملحوظه: مرات لاب اسمها ناديه…
قاعد لاب بحزن: فينك يا ام ساره وحشتيني لله يرحمك ….
___________ بعد مرور يوم
ساره: وحيات امي لو مش صحيتي يا نادين لا كون سايباكي وماشيه ….
نادين: امشي امشي أنا اصلا مش عايزه اروح…..
ساره بغضب: مخصماكي يا نادين….
نادين بضحك وهي قايمه من علي السرير وبتغني: مخصماااك وابعد عني أنا مش طايق سيبني مش عايزه ابقا معاك متزعليش بقا يا سوره….
.عند الباص …….
فهد: كدا تمام ولا في حد تاني
يوسف : لا يافهد ناقص بنتين…..
معيد الجامعه: شكلهم مش هيجو يلا نمشي….
نادين : استني يسطاااا
ساره: استني يا عمو ياسطاا اي بس يا نادين انتي كمان هو انتي بتركبي ميكروباص….
وقف الباص ….
طلعت نادين وساره الباص….
وجلسو في المقعد الأمامي وفهد يوسف جلسو في المقعد الأخير
بدأت الرحله ولم يعلموا انهم في الباص مع بعض..
غير…..
فهد: ثامنيه وعشرون اي دا. انتي اي الي جابك هنا
معيد الجامعه: يلا يا حضرة الظابط
فهد: تاسعه وعشرون ..
يوسف بصدمه: انتي !
المساعده: هو في اي يا جامعه كل واحد فيكو يقول اي دا انتي. ومش عارفه اي يلا عايزين ننام
صديقها: خليكي بس انتي في الساندوتش الطعميه/فلافل الي في ايدك دا ….
ذهب كل البنات والشباب إلي غرفتهم…..
نادين: اخيرا جينا بعد تعب ١٠ ساعات
ساره: ايوا فعلا أخيراً جينا…..
______ عند غرفه يوسف وفهد
يوسف: اخيرا يا فهد وصلنا ..تعبان اوي بجد
فهد: ايوا. و انا تعبان اوي يا يوسف …
(يا تري ايش هيحصل في الأحداث الجايه)

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت ضابط شرطي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!