روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء السادس

رواية احببت زوجة اخي البارت السادس

رواية احببت زوجة اخي الحلقة السادسة

تركتهم شغف وهى فى حاله من الرعب وحاله من الاشتياق وهى تهرور على السلالم وكأنها رأت شي مخيف أمامها

……..
جريت خلفها شروق ثم اوقفتها وسالتها :
مالك يا شغف جريتى ليه وبتعيط ليه بس يا بنتى.
كانت تبكى شغف وتشهق وأخرجت الدفتر الذي أصبح ملازمها فى كل وقت ويتحدث بدل منها ويعبر عن مشاعرها وكتبت:
مش عارفه بجد انا فجاة شفوت الشاب الا كان بيجي في الحلم اقدمى فحسيت بالخوف
فاكرة ملامحه هى بالظبط اللي بتظهر في الحلم هو شبه مازن صح ولا انا اتجننت وبقيت اشبه اي حد ب مازن
ونزلت دموعها وهى بتكتب،
مازن كان انسان طيب وحنين روحت فينه
يا مازن وسابنى و ليه الحب الحقيقي الصادق بيموت بسرعة والا بيعيش الحقد والطمع بين الناس
وليه عمر اتسجن واتحرم من زوجته وابنه وسجن ظلم اقسم بالله ظلم انا شفوت النااس اللي قتلت مازن مش عمر
يا ترى هو ده بيكون مين وازاي الحلم بيكون حقيقه

تنهدت شروق ونزلت دموعها وهى متاثر بكلمات اختها لكن حبيت تستغل الفرصه عشان تقنعها تروح ل دكتور وقالت
واضح بسبب الحالة النفسية بقيت تتخيال يا شغف.
هزت راسها شغف بالنفي وكتبت:
لا مستحيل كان واقف اقدمى ووقعت على ايديه واستحالة اكون بتوهم
استغربت شروق وسالتها
انتي متاكدة ان الشاب الا طلع ده هو نفس الا بيظهر فى حلمك والا تخيل ليكى فى فرق
تنهدت شغف ولم تستطيع الاجابة.
اكملت شروق وقالت:
يبقي الافضل انك تروح للدكتور من غير هروب
تنهدت شغف وقالت:
هرجع للدكتور محمد
اتفجيت شروق وسالتها:
انتى متاكدة انتي نسي،انك وقفتي المتابعة من شهور وهو لم حس انك مش عاوزه تتابعي معاه رشح الدكتور تانى

تكتب شغف :
لا خلاص انا هكمل معه عشان يعتبر متابعين من زمان

وما بين نفسها انا وقفت من الكشف عشان اكتشفت انه بيحبني وانا عندي هدف لازم اوصله وتسرح تانى
تطلب شروق تاكس والمرة ده تابعة لتطبيق اضمن
ركبت شغف وشروق وكان مشغل السواق اغنيه لمست مشاعر شغف جدا

كلمات الاغنيه

يا بعيد من بعيد لبعيد ببعث سلام بالعين قبل السلام بالايد
يا بعيد بدعي بالاوقات يقصرو المسافات ويقربو
المواعيد
ليك ناس فاكراك هنا ولو كنت هناك
حتغيب ما تغيب الله في سماه ما انساك
اااه يا بعيد شوف انت فين وانا فين يا حبيبي الله يعين دي الفرقه صعبه اكيد
ااه معقول الود مش موصول البعد مش مقبول مش حمل بعد جديد
ومنين تيجي راحة البال وشوقي ليك عمال يوم بعد يوم بيزيد
لو كنت فين غيرك ماليش غاليين
مهما يلومو اللايمين شايلاك في قلبي اكيد
ليك نا س فاكراك هنا ولو كنت هناك
حتغيب ما تغيب و الله في سماه ما انساك
اااه يا بعيد شوف انت فين وانا فين يا حبيبي الله يعينبعيد من بعيد لبعيد ببعث سلام بالعين قبل السلام بالايد
يا بعيد بدعي بالاوقات يقصرو المسافات ويقربو
المواعيد
ليك ناس فاكراك هنا ولو كنت هناك
حتغيب ما تغيب الله في سماه ما انساك
اااه يا بعيد شوف انت فين وانا فين يا حبيبي الله يعين دي الفرقه صعبه اكيد
ااه معقول الود مش موصول البعد مش مقبول مش حمل بعد جديد
ومنين تيجي راحة البال وشوقي ليك عمال يوم بعد يوم بيزيد
لو كنت فين غيرك ماليش غاليين
مهما يلومو اللايمين شايلاك في قلبي اكيد
ليك نا س فاكراك هنا ولو كنت هناك
حتغيب ما تغيب و الله في سماه ما انساك
اااه يا بعيد شوف انت فين وانا فين يا حبيبي الله يعين

وفي نفس الوقت في السجن عند شاب
وحد بينادي علي قام من االنوم كان بيحلم انه بتكلم معي ندي كل يوم في الوحدة ده وقرب الصوت ليه

عمر عمر فوق مالك

ساله عمر :
نعم انت مين

ابتسم الشاب
انا اسمي علاء وانا قاعد معاك هنا في الزنزانة ضيف جديد معاك
نظر له عمر وهو مستغرب
لكن علاء تحدث ما بين نفسه
انا جي هنا بتوصيه من حد مهم عشان ارقب عمر واعرف كل حكايته هو بقاله سنتين لوحده
وفي علم النفس أن فى نظرية بتقول ان
الإنسان لم بيعش في الوحدة وقت طويل والصمت اول شخص يلقيه قدامه يحكي ليه كل حاجه تلقينا كأنه
‏ شاف طوق النجاة اقدمه يخرجه من حالة الصمت

وهم عارفين كدة كويس واختارو الوقت ده عشان أتقدم في المحكمة الجنائية استنئاف للقضية بتاعته بعد ما كان محكوم عليه 10سنين أشغال شقة

استغرب عمر وهو بيقوم من على السرير وذقنه طويل ووجه شاحب :
عجيبة بقالي سنتين خايفين يدخلو حد عندي كاني سفاح اشمعنا دلوقتي

ابتسم علاء بخبث وابتسمة مزيفة :
ممكن عشان اثبت انك مش سفاح أو العكس

ابتسم عمر :
باين بس انتى دمك خفيف وهنكون اصدقاء.
هز راسه علاء بخجل ويقول :
ان شاء الله اه انت بتتكلم مع مين وكنت بتنادي عليه في الحلم

ابتسم عمر :
مع حبيبتي اللي مش غابت ولا لحظة عن عيوني ولا في الحلم او الحقيقة

هلل علاء وقال :
الله هو لسه في ناس بتحب وتتحب والنظام ده
احكيلي احكيلي انا بحب القصص ده

هز راسه عمر :
اه طبعا في حب واخلاص وغرام وصداقة وفي خداع وظلم كمان

ساله علاء :
واضح انك حكايتك حكاية احكي يا ابني انا سمعك اهو نتسلي مع بعض وننسي قرف الحبس

ابتسم عمر :
صح والله وانا كمان نفسي،اتكلم مع حد واساله ذنبي ايه عشان اتحبس عشان حبيت بصدق ولا عشان كان نفسي الاقي والدي

استغرب علاء :
ياه بين حكيتك حكاية احكي وانا معاك ممكن اقدر اساعدك
.؟…..؟

بعد ما نزلت شغف وشروق ودخلوا الشقة مراد وحسام

طلبت حياه يتفضلوا :
اتفضلوا نورت يا استاذ مراد مرسي مطروح
ابتسم مراد مجاملى
بنور حضرتك
سالها حسام وقال
مفيش اتفضل يا استاذ حسام والا هو ناس، وناس
ابتسمت حياة وقالت
لا سمح الله حضرتك دكتور مش استاذ والمقمات محفوظة
ابتسم حسام وقال
اوى كده اوعى تنسى فين الاكل انا جعان ريحه الاكل جننتنى
ابتسمت حياة
ادخلوا اغسلو ايدكم من الطريق لحد ما احضر السفرة

بعد قليل انتهوا وكانت حياة حضرت وقالت :
اتفضلو السفرة جاهزه

بدأو في تناول الطعام

سال حسام مراد :
قد يعجبك ايضا

الفصل السادس احببت زوجة اخى المتوفى

الفصل الخامس احببت زوجة اخى المتوفى

مراد انت ايه خطتك في مرسي مطروح

بلع ريقه مراد :
اوصلك الاول وهروح علي الفندق ارتاح شويه وبعدها هروح علي الشركة اللي مش عارف بابا فتحها ليه رغم ان علي طول فيها مشاكل كتيرة

استغرب حسام تهكمه على الشركة وقال:
انت مش عارف الشركة ده فرقت ازي مع ناس كتيرة هنا ف مرسي مطروح

استغرب مراد :
ازي يعني مش فاهم انت تعرف الشركة بتاعتنا

قطعت حديثهم حياة وقالت:
حضرتك انت متعرفش ان مفيش حد فى مرسي مطروح الا شغال ل فى الشركة او المستشفى او المدرسه ولدك الله يكرمه عمار كتير فى مرسي مطروح وانت فاكر الحرب الا عليه من شويه
‏اكمل حسام وقال
‏عندك حق يا حياة ومن. النااس الا اشتغلت
‏زوج اختي بيشتغل فيها وكمان قبله والد حياة الله يرحمه وكمان ناس كتيرة في المحافظة. يعني فاتحة بيوت كتيرة اوي

انصدم مراد :
يااااه مكنش عندي علم والله كل اللي اعرفه ان ولدي كل سنه بيجي هنا ومن 6 سنين جيه هو ومازن الله يرحمه
ابتسم ما بين نفسه وهو يتذكر احدث عاشها

ساله حسام :
ضحكن معاك روحت فين بالذكريات
الاكل هيبرد

ابتسم مراد :
كنت بفتكر اول يوم اتقبلنا فيه كان وقتها ابوى واخوى بيتخنقوا مع بعض عشان بابا كان مصمم ان مازن يسافر خارج مصر وهو كان رافض ووقتها هربت من مشاكلهم لانى مكنتش فاهم حاجه لكن احل حاجه ان قابلتك و اصبحت اخويا

ابتسم حسام :
واكتر والله ناكل وبعد كدة نرجع شريط حياتنا

ابتسم مراد وبدا ياكل وبعد كده قال :
الاكل جميل جدا تسلم ايدكي يا حياة

هزت حياة راسها بالشكر :
بالهناء والشفاء

تحدث حسام بصوت منخفض
والله انا شاكك أن صديقاتها هما اللي ظبطو المسائل

ساله مراد :
انت بتقول حاجة

ابتسم حسام :
هه لا سلامتك

افتكر مراد شغف وسالهم :
اه بالحق مين شغف دي و تعرفيها من فين
يا حياة

استغرب حسام وساله:
اشمعنا ويبتسم ابتسمة خبيثه

ردت حياة :
بتكون اخت صديقتي هو اي اللي حصل تحت

تنهد مراد :
مفيش حصل خير

سالتهم حياة :
تطلبوا حاجة تاني

رد حسام :
شكرا جدا الشاي بس فى البلكونة
هزت راسها حياة
حاضر
تركتهم حياة بعد ما شالت الاكل وهما دخلوا البلكونة وقاعدو وجابت الشاي وخرجت
سال حسام مراد
انت بتسالي عليها ليا هه

نفخ مراد :
هو انا بسالك انت يا رخم عندها حق حياة

ابتسم حسام :
تمام انا عارف ومش هقولك

ضحك مراد :
مش عايز اعرف والله تستاهل اللي بتعملوا فيك حياة

اتفرص حسام :
كدة ماشي بكرة هفرح فيك حساس كدة

ابتسم مراد بسخرية :
اه ان شاء الله في المشمش قلت ل حياة عن مشاعرك اعترفت ليها والا لسه

تنهد حسام:
لسه كنت مستني اشتري الكافية وحجزت شقه جنب امي
عشان انت عارف انا مسؤول عن امي واخوتي
لكن خايف مش تقبل تروح معايا القاهرة

تنهد مراد :
ولا خايف تكون مش بتحبك

نفخ حسام بخوف لكن لم يوضح خوفه :
لا من الناحية دي اخوك مسيطر

ضحك مراد عشان شعر بخوفه :
يا عم المسيطر ازي وانت في بلد وهي في بلد

دافع حسام :
الحب مش بالمسافات بالروح مثل الطير المهاجر من بلاد الي بلاد

حرك مراد يده وهو بليحن بيده :
اشجينى يس حسام براحة شويه علي نفسك يعني لا يدق ليك عرق

نفخ حسام :
انا أساس خايف مش توافق تعيش في القاهرة

استغرب مراد :
اي واحدة تتمني تعيش،في القاهرة وانا ممكن اساعدك

شكره حسام :
الموضوع مش فلوس شكرا

ساله مراد :
طيب ايه

تنهد حسام :
هي زي السمكة متقدرش تخرج من البحر مرة زارتنا وهي في الثانويه مقدرتش تستحمل وتعبت جدا

ابتسم مراد :
اه فاكر كنت اول مرة تشفوها لم عائلتها جاءت تقعد عندكم شويه تقريبا كان اقد ايه

ابتسم حسام :
كانو 5شهور ونص

ابتسم مراد :
حاسبهم بالظبط ههه كنت مهوس بيها ولسه هتجنن اه وحتي غيرت اسمها

ضحك حسام:
ههه انا اللي اخترت ليها اسم دلع وكنت بدلعها نوني وكانت بتنتفرس مني ومن بعده ما عفاف اتجوزت بقيت اجي كل اجازة اعكسها وأشكاله وارجع

ضحك مراد :
كانت ايام والله وهي عندها حق نونى ملهاش علاقة بحياة

ضحك حسام :
هي زى الطفلة وانا لم احب واحده تكون حياة كاملة
وتذكر حسام
اه وانت وقتها كنت مع يارا بس اتغيرت من نحيتها الفترة دي

تنهد مراد بوجع وغضب :
تاني اقفل علي الموضوع ده دلوقتي وتسلمي ايد نوني الاكل يجنن روح نديها عشان اوصلكم في طريقي تزور اختك

نظر له حسام بغضب :
نونى ده تخصنى انا فاهم
ضحك مراد وقال
حقك عليا
يدلف حسام عند حياة وهي كانت سرحانه وبتتكلم مع نفسها ومسك صورة ل حسام
شكر جدا يا شغف انتي وشروق انقذتوني بجد فكره البيتزا والسجق كانت تجنن تنفع للغدا وللفطار واتعلمت ازي اعملها هبقى اعملها ل حسوس بدل التريقه علي طول الوقت وتمسك صورته لو مش كنت بحبك بس،لكن حظى انى احبى ابو الهول انت امتى تنطق والله يا حياة حاسه أنه بيحب واحدة تانى

و لم تشعر في البداية بقدوم حسام وعندما حست بيه خبت الصور وراها
اقترب منها حسام وهمس بصوت منخفض يخلي دمها يفور ويقترب منها وهى تبعد وقال:
شرفتيني قدم صاحبي

ابتسمت حياة :
بجد عجبك الاكل

اقترب حسام اكتر وهي تبعد ونفسها طالع نازل وهو يقرب وهي تبعدي لحتي ما لازقت في الحيط واصبح ليس لها مفر
اقترب جسد حسام من جسدها و لازقي فيها واقترب من رقبتها ثم اذنه وقال:
‏ انتي فاكرا اني مش عارف انك مجرد مساعدة فقط بس ممكن تتعلمي صح

كانت حياة مغمض عيونها وضربت قلبها بتزيد وصدرها يعلو ويهبط

استغل حسام الفرصة ووضع قبله على
خدها وبصوت مش مسموع قال : بحبك
وخرج

فتحت حياة عيونها وتمسك خددوها وتقول انا كنت بحلم ولا حصل ده حقيقة يعني اعترف ابو الهول و نطق ويبدأ صوتها يرتفع حصل والله العظيم حصل وتنط من الفرحة

تحدث حسام من الخارج:
اي اللي حصل ي مجنونه خلصي عشان نروح ل اختي وفي سره بحبك يا مجنونه

عندي شغف
وصلوا المستشفى
وهى رايح شغف وشروق تقابل الدكتور أيمن
سلمت شروق :
ازيك يا دكتور ايمن اخبارك ايه

ابتسم ايمن :
الحمدلله يا دكتورة خير مش اجازة عندك النهاردة ولا اتعودتي على المستشفى .

ابتسمت شروق :
يعني زي كده بس بجد بدور على الدكتور محمد متعرفش فين .

سالها ايمن بخوف :
دكتور الاعصاب النفسي انتي بخير في حاجة مضيقاك اتكلمي
.
استغربت شروق من اسلوبه اول مرة تحس بالاهتمام من اللي كان صديق الطفولة ،:
لا مفيش حاجة بس انت عارف عشق وحالتها النفسية

افتكر ايمن :
اه اسف والله نسيت هي فين عايز اسلم عليها

التفت شروق :
كانت هنا راحت فين يا شغف حبيبتي
بس وعدتني , اتقابل الدكتور يارب ما تكون غيرت رايها

طلب ايمن منها تهدى :
اهدي بس انت خايفة عليها ليه بس هي مش صغيره ، روحي دوري عليها وانا هشوفهلك عند الدكتور محمد اوكي

هزت راسها شروق :
اوكي مش عارفة اشكرك ازاي ويتجه كل واحدة في اتجاه
……… ..
تذهب شغف الى الحديقة موجودة بجوار المستشفي وتجلسي وتخرج الوكمن وتفتحه علي اغنية كان بيحبها مازن

وقبل ما تضع شغف السماعة أقترب شخص فجاءة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى