روايات

رواية احببت ابنتي الفصل الثامن 8 بقلم هاجر أحمد

رواية احببت ابنتي الفصل الثامن 8 بقلم هاجر أحمد

رواية احببت ابنتي الجزء الثامن

رواية احببت ابنتي البارت الثامن

رواية احببت ابنتي الحلقة الثامنة

نواري /فادي ابعد عني ارجوك
فادي /أنا مش هخلي حد يلمسك غيري انتي فاهمه
نواري /ابعد عني يا حقير يا حيوان وتجد اله حاده وتخبطه وتحاول تفك نفسها منه وتخبطه باله حاده جامد وتجري ولكن هو يحاول يمسكها وهي تشد نفسها وتفتح الباب باقصي سرعه وتجري جامد وتنهج وتقف لحظة تاخد نفسها ولكن لاحظت أحد يأتي من بعيد وصرخت جامد
حازم / وهو يسوق العربيه لكي يهرب شفها في نص الطريق وهي واقفه تصرخ وخايفه وجسمها يرتعش ومش قادره تتحرك وتتنفس بالعافيه وهدومها مقطوع جزء منها /
حازم نزل من العربية مسرعا واقترب منها ونظر إليها ولاحظ علي وجهها علامات الرعب والخوف وجزء من هدمها مقطع حسس على كتفها ليطمئن قلبها
نواري لم تنظر إليه وكانت منكمشه في نفسها ومطوية رأسها ولما سمعت صوت أحد جايه قالت لحازم /ارجوك ساعدني انقذني منه بيقرب ها ينهي حياتي ها يدمرني ساعدني خدني من هنا بسرعه ارجوك
حازم /اهدي متخافيش انا معاكي
نواري /بقولك ساعدني أنقذني بسرعه منه وأغمي عليها

 

حازم مسكها ولكن وشها كان مغطي بالطرحه معرفش يشوفها أول ما لاحظ اني أحد جايه اخدها علي عربيته وذهب بها فورا
_____________________________________
زياد /قفل الموبايل نظر من وراء لم يراها جالسة اترعب وجري ولف المول كله لحد ما لقاها واقفه عند اتيليه وتنظر لفستان احمر قرب منها ولمسها علي كتفها
جنه اتخطت ومسكت قلبها بابا
زياد /الله يسامحك ياجنه انتى هتفضلي ترعبني كده عليكي
جنه /أنا اسفه يا بابا كنت بس
زياد /خلاص مفيش مشكله تعالي يلا ناكل الاكل في العربيه لاني مستعجل وعندي شغل
جنه /حاضر يعني مش زعلان مني
زياد /لا ياجنتي مش زعلان منك بس بلاش ترعبني عليكى بعد كده انتي امانه
جنه تعجبت من كلمه امانه وكانت ها تتكلم
زياد بلع ريقه اقصد /امك عند ربنا بتشوفني ووصتني اني احافظ عليكي
جنه /الله يرحمها ماما كنت نفسي اعيش معها كل اجمل ايامي أنا مفتقدها اوي وحشتيني اوي

 

زياد نظر إليها وقال /الله يرحمها بت يا جنه انتي بتعيطي ووقف العربيه مسح دموعها ومسك أيدها بت ياجنه أنا مش عاوز أشوف دموعك وضعفك دة انا عارف احساس يعني ايه اني اهلك ميكنوش معك بس انتي لازم تكوني قويه الحياه صعبه وعاوزه القوي مش الضعيف طب انا ممكن مكنش معاكى بكره
جنه نظرت له بخوف وحضنته وقالت /لا اكيد مش هتبعد عني كفايه خسرت امي اكيد مش هخسرك انت مكان أنا بجد لو خسرتك مش ها استحمل وبعدت عن حضنه ورفعت ايديها للسماء يارب خلي بابا معايا طول العمر خلي ليا يارب لو عايز يارب تخدني خدني بس بابا لا
زياد اتعصب /جنه اوعي تقولي كده تاني انتي لسه قدامك العمر والحياة كلها هتحبي وتعيشي حياه جميله يلا بقي كلي علشان متخيش في الطريقة وبالفعل اكلت وشغل ليها اغاني علشان تروق من اليوم الصعب دا
_____________________________________
شهاب حط ايده على وشه / ياجماعه والله ما عملت حاجه والله ولا أعرف البت دي ياجماعه حد يرد عليا أنا بنيل ايه هنا وايه إلا دخلني في كل دا الله يسامحك يا حازم يا زفت علي يوم إلا عرفتك
يا بشر حد يرد عليا
___________________________________

 

زياد دخل مع جنه وهما بيضحكوا وقالها / يلا بقي يا حبيب بابا نطلع ننام
جنه بوسته من خدوده وقالت /تصبح على خير يااحلى بابا
زياد وضع يده على الحائط وغمض عينه ومش عارف يتنفس كاني في حجر علي قلبه
شهاب /يحاول يفك نفسه لاحظ أحد يدخل ويضرب بالمسدس ،شهاب اتفزع زي الاطفال
زياد قرب وفتح الأنوار وكان مشمر أيده وفتح الأنوار وقال لوليد هات مريم
شهاب /ياباشا احلف بالله ما عملت حاجه ولا اعرفها ولا ليا علاقه بيها
زياد عيونه حمراء ونار تشعل منه وقام وضربه بالقلم جامد
مريم دخلت ونظرت بصدمه ووجع قلب / زياد انت عملت فيا كده في اختك
____________________________________
حازم وهو يسوق العربيه يحاول ينظر إليها ويري ملامحها كويس بس مش عارف و يتكلم مع نفسه انتي مين وطلعتي ليا منين
نواري تحاول تفتح عينها واول ما فتحت عينها صرخت /أنا فين انت مين الحقوني انت عاوز تعمل فيا ايه انت خطفني
حازم بص عليها بصدمه ووقف العربيه وكتم بوقها وتحدث /اكتمي انتي مجنونه /

 

مين إلا قال ليا ارجوك ساعدني أنا غلطان علي فكره اني ساعدك وممكن ارجعك تاني
نواري مسك دراعه عشان خاطري لا ساعدني وانا والله ما هعمل حاجة وهسيبك بعد كده
حازم يضحك عليها /انتي ملبوسه ولا مجنونه يا بت اومال يعني فاكره نفسك ها تفضلي معايا دا انا حاسس اني اتدبست بسببك انتي طلعتي ليا منين
نواري تنظر له بغيظ /وانا مش عاوزه اكون مع شخص زيك بيتكلم بغرور وتكبر وفاكر نفسه حاجه
حازم يأخذ نفسه وعلى اخره منها / انتي يا بت اسكتي بقى راكبه عربيتي وتنكه كمان دا انتي بيان عليكي مفيش اي جمال فيكي عشان كده خايفه تبيني وشك
نواري تنفخ وتقول / ملكش علاقة كل واحد هيكون في طريق بعد كده ولا اعرفك ولا تعرفني
حازم شعر بخنقه من الكلمه دي وافتكر ساره في هذه اللحظة رجع من سرحانه وقال / وانا نفسي الطريق دا يخلص بقى واخلص منك قوليلي عنوانك فين بظبط
نواري تمسك اعصابها وتتكلم في سرها اسكتي يانواري وبلاش تتهوري في الكلام مع بدل ما ينزلك وتروحي فيها ساعدها بقي شوفي مين هيساعدك
حازم لاحظ سرحانها طرع بيده على وشها انتي عنوانك فين
نواري خرجت من سرحانها وقالت لي العنوان *****
_____________________________________

 

مريم /أنت يا أخي إلا عملت فيا كده
زياد بص عليها باشمئزاز وعصبيه ويزعق في وجهها جامد وبقولها اترزعي جمب الصايع ده
مريم تبص بصدمه وتعلي صوتها /ازاي تعمل مع اختك كده
زياد يقوم من على الكرسي ويشدها من درعها وقعدها بالعافيه /ده بقي الصايع إلا أنتي كل يوم بتروحي تقبلي في الديسكو انتي ازاي توصلي المستوى الدنيئ دا يا مريم فين الصغيرة إلا كنت عارفها الملاك ايه اللي اتغير فيكي علشان تبقي كده ها اتكلمي
مريم تبكي بشده / انت ايوه انت السبب يا اخي وصلتني لمرحله بقيت حاسه إلا انا مخنوقة عايزة أخرج عايزه اتنفس احس بالحب والمتعه والفرحه إلا انت حرمتني منهم سنين من ساعة ما دخلت علينا البنت دي واهتمامك أقل بيا
زياد شعر بألم وضيق في قلبه وتأنيب ضمير من كلام اخته وقالها /كنت تيجي ليا احكيلي واشكيلي بس تكتمي في قلبك بس توصلي لنفسك كده ومع شخص حقير زي دا تخلي يستغلك فوقي يا مريم انتي كان ممكن حياتك تتدمر في يوم وليله لو مكنتش لحقتك
شهاب كان متعصب وينفخ ويهز رجله وأيده /هو إلا بيحصل دا بجد أنا مش فاهم حاجه و مليش علاقة بكل دا ولا عرفها خرجني من هنا ارجوك ضروري امشي دلوقتي ومستعد ادفع ليك إلا تطلبه ولسه جاي يقوم
زياد يجز على اسنانه بعصبيه ومفروس ويغمض عينه ويرفع رأسه ويضرب بالمسدس فوق ويزعق بصوت عالي /والله العظيم لو تحركت حركه واحده ل هتموت علي ايدي النهارده
شهاب اتفزع ورجع مكانه مره اخري ومعرفش ينطق بكلمه واحده طب ممكن اقول كلمة واحدة
زياد /قلت ولا كلمه وانا قررت دلوقتي هتتجوزوا النهارده مفيش اي كلام

 

مريم تفتح عينها بصدمه وتنظر لشهاب بقرف / أنا أتجوز دا مش من مقامى خلاص ولا لي اي لازمه ازاي يعني
زياد /مش دا إلا كل يوم بليل بتجري لي في الديسكو وكل نايم وبترقصي مع هو انتي فاكرة اني نايم علي وداني أنا لازم المك بقي لاني تعبت وحصلت تدخلي مع الاوضه وانا مش عايز فضائح
مريم /انت مش فاهم حاجه طب اسمعني
زياد /مش عاوز اسمع منك كلمه
شهاب يجز على أسنانه ويضع يده علي شعره بغرور ويتحدث /أنا واوضه نوم ايه انا معرفهاش ومليش الشرف اني اعرف واحده زي دي بتاعه ديسكوا ومقبلش اتجوز واحده زيك
مريم اتعصبت بشدة وصرخت في وجهه/ وانت ولا حاجة ولا ليا الشرف اني اعرف واحد زيك اصلا
شهاب يخرج عن شعورة / من فضلك سكت اختك بدل ما زعلها
زياد صرخ عليهم جامد اخرسوا بقى /أنا مش صغير عشان تنكر يا إلا اسمك ايه وانت هتتجوزها مش بمزاجك غصب عنك وطول ما أنا موجود علي وش الأرض ولا انت ولا غيرك هيقدر يمس شعر من اختي ، وانتي يا مريم هتتجوزي من غير كلام
مريم /لا يا اخي انا مش عايزة اتجوزه ازاي اتجوز شخص وملحقتش تكمل كلامها /
زياد طلب من وليد يأتي بى الشاب والبنت وبالفعل جابهم
مريم اول ما شفتهم اترعبت وخافت من رد فعل اخوها

 

زياد / فاكره مين دول يا ست مريم دول إلا ها يعترفوا عليكي علي إلا عملتي في جنه لو رافضي الجواز ها تتحبسي معهم
جنه بلعت ريقها ومشبك صوابعها في بعضها وتحركهم بتوتر والعرق على جبينها جامد ومش قادرة تتكلم
زياد نظرلي وليد
وليد /تمام يافندم وأخذ مريم والفتاه والشاب
مريم /مواقفه
زياد /نظر إليها بتقولي ايه
مريم /مواقفه اتجوزه ايوه أنا مواقفه
زياد /وانت يا افندينا
شهاب برق وفتح بوقه وعين مفتوحة من الصدمه /هو انت ظابط ولا دا هزار هو انا فيلم اكشن ومش عارف انا علي فكره بحب التمثيل وممكن أمثل معكم جامد
مريم تضحك عليه /انت عبيط ولا فيلم ولا حاجه أنت في الحقيقة بس واضح الصدمة أثرت علي دماغك وانت فاكر ايه طبعا اخويا ضابط قد الدنيا
شهاب اترعب وتأكد أنه لو منفذ طلبهم هيروح فى ستين داهية وتأكد أنا كده لبس وقال ما بين نفسه / حسبي الله ونعم الوكيل يا حازم علي اليوم الا عرفتك في لو كنت فضلت بره مصر كان احسن ليا
زياد /بص يا أستاذ أنا مش عايز منك اي حاجه ومتخفش انت في امان كل المطلوب منك تتجوزها وليله دي تعدي على خير وهيكون ليك مكافأة مقابل إلا هتعملوا

 

شهاب فضل يفكر كثير ومحتار /واحنا منقدرش نعارض الحكومه بس خلني امشي من هنا ارجوك أنا بترعب من الأماكن المغلقة والظلمه
زياد تعجب من خوفه من الأماكن المغلقة/انت اسمك ايه يا بني
شهاب يضع أيده علي رأسه ويمسحها كأنه ممثل ويضع رجل على رجل /اسمي
زياد / نزل رجلك يلا انت نسيت نفسك ولا ايه
شهاب قام من على الكرسي وقال /آسف يا باشا اصل انا كنت مندمج في التمثيل شوية عايز اقولك اسمي اصل اسمي دا عزيز عليا ومميز مش بقوله لحد بسهوله بس عشان انا حبيتك هقولك
زياد يتحكم في أعصابه ويضغط بايده جامد ويشعر بخنقه ويجز على أسنانه / يخربيت تقل دمك تصدق بايه أنا مش بحبك خالص ولا ضايقك أنا مش عارف ازي اختي اخترت واحد سخيف زيك كده واضح انك ها تتعبني معك بعدين وانا مش فاضيلك
زياد جيب المأذون يا بني بسرعه
مريم تشعر بخنقه ومصدومه /ارجوك اسمعني يا زياد افهمني بقي ارجوك
زياد ينظر لها بغيظ /تاني مش قلت مش عاوز اسمع صوت منك هي كلمه ها تتجوزي وتكونى قدام عيوني بدل ما تروحي في اوضه نوم في الديسكو وتجيبي ليا العار ولسه وليد موجود شوفي السجن ولا تتجوزي
مريم مصدومة جدا من كلام اخوها واتقبلت الأمر الواقع ومكنتش قادره تقول حاجه لانه مش راضي يسمع منها ووافقت على قرار اخوها
شهاب ومريم اقعدوا على الكرسي جنب بعض مكشرين ومخنوقين ومحدش فيهم راضي يبص للتاني ولو بصوا لبعض بتكون نظرات تحدي وغيظ كأنهم هيخلصوا علي بعض /

 

المأذون هل تقبلين الزواج بدون إجبار أو ضغط يزعق
زياد يزعق جامد خلص ياشيخنا انت شايف الوضع يعني مناسب نستحمل الخطبة الكبيرة بتاعتك دي خلصنا ونبي أنا وكيلها
يتنهد المأذون وتحدث /يااستاذ احنا لازم نكمل المراسيم كلها دا الواجب في الشرع
زياد /اخلص يا شيخنا أنا عايز اخلص من الموضوع دا
الشيخ /هل تقبلين الزواج من شهاب ******
جنه تنزل من غرفتها با اقصي سرعه وتنزل الصاله وتعلي صوتها انت مش بابا ايوه انت مش بابا /
زياد لما سمع صوتها خرج وكلهم خرجوا وراها
جنه تنظر له بعتاب وتبكي /انت مش بابا
وزياد قلبه في لحظة دي ومش قادر يتكلم يحزن ولا يفرح وشهاب يبص عليها بانبهار/ ومريم تنظر بخبث علي انتصرها
_____________________________________
حازم و نواري اول ما وصلوا علي المكان من قبل ما ينزلوا من العربيه حاصروهم عدد كبير جدا من الناس وفي ايدهم مسدسات
_____________________________________
تعالو معايا يلا علي اجمل فيلا بسحرها فهي بسيطة ومودرن في كل تفاصيلها وتتميز بحديقتها ومدخل خرافي واللمسات الخضراء التي تزين كل مكان فيها والإضاءة الرائعة التي تعطي اشراق ووضوح المكان الإطلالة المميزة لسه لسه استنوا رايحين فين
ندخل علي غرفه واسعه بطريقة رهيبة ودولاب ملئ بجميع الملابس الغاليه المليئة بالعديد من الألوان المختلفة والعديد من الساعات

 

نجد شاب يمسك ايد حبيبته في الغرفه ولكن البنت تسحب ايديها منه انت خدعتني وتبكي ازاي تعمل فيا كده انا كنت با عتبرك كل حاجه وقدوة ودعم بالنسبة لي عملت فيا كده ليه خدعتني كل مده دي كلها فهمني انت مين بظبط انت مين اتكلم بقي وتمشي
فريد ينظر لها بألم ويجري عليها ويمسك أيدها /ارجوكيى افهمني خفت تبعدي عني حسيت اني هخسرك في لحظه مش هستحمل بعدك انا بحبك بعشقك أنا مش هخليك لغيري ويمسك ذراعها جامد انتي ملكي انا /
استوب يقتربون عليه الشباب والمصورين برافوا ويصفقون/برافوا فريد برافو يا فنان /
فريد /انا متاكد يا شباب إلا احنا هننجح ويضحكون ومبسوطين احنا لازم نستعد أكثر وتشتغل كثير اوي عشان بكره اهم يوم بالنسبه ليا
المخرج /من فضلكم يا شباب أخرجوا بره كلكم محتاج فريد لوحده وبالفعل خرجوا
فريد واقف قلقان ومتوتر ليكون في حاجة
المخرج مالك يا فريد متقلقش اقعد ارتاح وتحدث /بص يا فريد انا اكثر واحد عارف انك رافض تروح المسرحية دي
فريد هو فعلا انا مكنتش راضي بس دا شغلى اكيد
المخرج ما أنا مبسوط بيك انك واقفت بجد لاني مكنش هنلاقي حد مناسب زيك في الدور دا
فريد تعجب /طب أنا عايز افهم بس ليه اخترتني انا بالذات
المخرج /بص يا فريد القصه دي من القصص المعقدة جدا أنا أول ما قرأتها قلت إنك أكثر شخص هتكون مناسب في الحكايه دي
فريد مستغربه من كثر اهتمامه وتحدث /مستوعب بس أنا مش قادر استوعب ليه سابت البطل اوي كده برغم من حبه وجنونه ليها ووقفتوا معها سنين

 

المخرج /ركز معايا يا فريد خد الورق دي فيها الحكايه كلها الورق دي اقرها كويس جدا عشان بكرا واوعي يا فريد الورق دي تقع في يد اي حد لاني الورقه دي هي اللي هتحدد مصيرهم
فريد / معك بس أنا مش قادر افهم أنا شايف انها ورقه تتحفظ وتتمثل وتترمي
المخرج /اوعي يا فريد لو قرأتها هتفهم كل حاجه وبلاش تفكر كثير وتسأل كثير المهم تركز بكره اوي وخرج المخرج
فريد جالس محتار وماسك الورقه يبص عليها ومستغرب جدا ايه الحاجة المهمة اوي كده في الورقة دي وفضل قاعد يفكر كثير من غير ما يفتح الورقه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت ابنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!