روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثامن 8 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الثامن 8 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الثامن

رواية ابن الجيران البارت الثامن

رواية ابن الجيران الحلقة الثامنة

تعتبر الغدر والخيانة اسوء الصفات التي يمكن للانسان ان يتصف بها ,وهي اعلي درجات الظلم لما تتسبب به من جرح عميق في النفس من اشخاص غير متوقعين, او تكون لهم درجة كبيرة من الثقة والامان ,حيث يعتبر الم الغدر اقل ضرارا من الم الخيانة فهي عندما تاتي من الاعداء او الغريب او الصديق, قد تكون اقل الم وتاثيرا لكن الخيانة ابشع الصفات حيث انها تاتي من المقربيين.
ت
عددات اوصاف الغدر والخيانة منذ القدم حين وصفها الجاحظ وقال, (هو الرُّجوع عمَّا يبذله الإنسان من نفسه ويضمن الوفاء به.
نامت رقيه علي الارض فوق تللك الملابس التي وضعتها وتدثرت بالروب وغطت وجهها وتمتمت
ب
بعض الكلمات وغنت بصوتها المتحشرج كلمات
اغنيه كانت تعشق سمعها ولكن لم تكن أن تحسها
بتلك الطريقة الموجعه.
إنت، إنت اللي اخترتك من ها الدنيّ كلا إنت
وقبلتها كرمالك وحدك قسوة كل الدنيّ قبلتها
وعشقتها لأنك إنت فيها بمرها وحلوها عشقتا
عشقتها كرمالك إنت
فيّ دمعة مزروعة فيّ
ضحكة وممنوعة عليّ
آه فيّ حبك عم يوعى فيّ
صرخة موجوعة صرخة
وسميتها إنت
فيّ دمعة مزروعة فيّ
ضحكة وممنوعة عليّ
فيّ حبك عم يوعى فيّ
صرخة موجوعة صرخة
وسميتها إنت
آه، آه، آه
إنت لو مهما إقوى بتبقى نقطة ضعفي إنت
وحلمتها أحلامي اللي جايي كلا إنت فيها حلمتا
ونطرتها بعتمات الليل وناطر طلة صبح نطرتا
نطرتها تشوفك إنت
فيّ دمعة مزروعة فيّ
ضحكة وممنوعة عليّ
فيّ حبك عم يوعى فيّ
صرخة موجوعة صرخة
وسميتها إنت
أنا فيّ دمعة مزروعة فيّ
ضحكة وممنوعة عليّ
آه فيّ حبك عم يوعى فيّ
صرخة موجوعة صرخة
وسميتها إنت.
ظلت تبكي بحرقه شديده حتي دخل عليها عمران
يهزها بذلك الحذاء البيتي الذي يلبسه في قدمه
قامت مخضوضه من مكانها علي صوته قومي يا عروسه اهلك بره جيبلك الصباحيه يلا قومي
وغيري هدومك ومتتاخريش.
اومت براسها قامت بعد خروجه ابدلت ملابسها واحكمت حجابها انزلته علي وجهها يغطي تلك الكدمه والجرح مقدما راسها .
خرجت نظرت الجالسين فقد كانت امها وأبيها .
وعمران يرحب بهم .
والدها … يربط علي قدم عمران ويشكرة علي وقوفه معه وأنه اصبح والد له .
رقيه …. السلام عليكم ورحمه الله .
امها انعام هي من رادت السلام …وجعها عدم رد ابيها
وقفت أمامه مدت يدها وانحنت تقبلها كعادتها سحب يده للخلف نزلت دمعه من عينها مسحتها بطرف حجابها.
توجهت إلى أمها قبلت يدها وقبلتها وجلست بجوار امها .نظرت امها لاعيونها ولونها الاحمر وانتفاخها نزغها قلبها ربطت علي قدمها رقيه تبسمت في وجهها مالت عليها ضمتها بيدها همست بأذنها …
هتجي فين في ستنا عائشه رضي الله عنهما.
فضلت قد ايه الناس يجيبوا في عرضها وهي مريضه متعرفش … حتي الرسول عليه افضل الصلاه والسلام
مقدرش يدافع عنها …الا لما نزل قرآن برائها من فوق سبع سموات.
رقيه.. … تبسمت وأخذت يد والدتها قبلتها ….بعد خروج أهلها توجهت الي الحمام وتوضات وتوجهت الي الغرفه مرة أخري بعد أن تأكدت من خلوها من عمران ….الذي يجلس ينظر لها نظرة وجع دمعاته كادت تخونه أراد أن يذهب لها ويضمها ويطلب منها اكمال حياته معها … تذكر كلمات جار له في صلاة الظهر …وهو يقول له أن ربنا بيحبه أنه تزوج برقيه.
فهي مهما قيل عنها فهي تلك الفتاة المحترمه المؤدبه ذات الحسب والنسب فهم يعرفونها من وهي طفله بادبها وأخلاقها فهي حافظه القران منذ نعومه أظافرها ..تذكر عندما تدخل اخر وقال. ..اقسم بالله لولا انت سبقت وطلبت يدها كان ابنه عاوز يتزوجها
ال زي رقيه … عمله نادرة جداً…. ولو شفناها بعنا عمرنا ما هنصدق أنها رقيه….البنت ال كل الحارة تحلف بحياتها ..
اخر قال …. وانا اقسم بالله ولادي التلاته كانوا هيقتلوا بعض علي مين يتقدم لها.
عاد مرة أخرى علي صوت هاتفه يعلوا امسكه وتحدث مع المتصل .
عمران …. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
المتصل …. عليكم السلام ورحمه الله وبركاته . ازيك يا عمران يابني.
عمران… اهلا ياخال حسن اخبارك واخبار الولاد
حسن ….بخير الحمد لله بس كنا عاوزينك ضروري تمر علينا. موضوع قضيه الورث. سبحان الله
النهاردة بس انحكم فيها وسبحان الله امك جاتني في المنام تقول قوم .. عمران ربنا رزقه بخير كتير
قوم نادي عليه وقله حافظ على ال بين أيديه قبل ما يضيع ويروح لغيرة يحافظ عليه.
استغرب من ذالك المنام وحاول تفسيره لم يقدر
توجه إلي غرفه النوم كي يبدل ملابسه ويخرج المقابله خاله وقف عند باب الغرفه عند سماع صوت
بكاء رقيه ودعائها بدعاء الرسول صلى الله عليه وسلم .
: (اللهم إليك أشكو ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس، يا أرحم الراحمين أنت رب المستضعفين، وأنت ربي إلى من تكلني إلى بعيد يتجهّمني أو إلى عدوٍ ملكته أمري، إن لم يكن بك عليّ غضب فلا أبالي ولكن عافيتك هي أوسع لي أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة من أن تنزل بي غضبك أو تحل عليّ سخطك لك العقبى حتى ترضى لا حول ولا قوة إلا بك.
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم .
وضعت راسها أرضا بعد الدعاء واعطت ظهرها للباب وراحت في نوم عميق .
خرج عمران من المنزل بعد إغلاق باب الغرفه من الخارج بالمفتاح وايضا باب الشقه.
////////////٠٠٠٠٠٠/////////////٠٠٠٠٠٠/////////💕
اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك.. مني عبدالعزيز موووني 💥
عند جعفر في محل الجزارة .
دخل عليه مساعده ابو لمعه … اقترب من أذن المعلم جعفر واخبرة بكلمات أغضبت المعلم جعفر بشده .
امسك تلبيب. ملابسه ..وأخبرة انت ليه يتغلب مجتش قلتلي علطول ايه اخرج كل ده .
ابو لمعه.. …. يبلع ريقه بصعوبه وقال له . ..كنت مستنيها ترجع واجي القول لحضرتك.
خرج المعلم مسرعا متجها الي بيته ….دخل وجد زوجته تضع أغراض علي طاوله الطعام وابداء في فك حجابها …اقترب منها جوبا يدها بقوة .
جعفر …. ازاي تروحي محل فودة ولا لسه قلبك بيحن لايام زمان ..وقلتي لم اروح املي عيني منه
ما خلاص البت غيارها فلت. وقلتي تقالديها.
انعام… نطرت يده وظلت تتحسسها بالم من شده قبضته عليها … فودة مين وايه الكلام ال بتقوله ده
أنا مش وخده اذنك انزل اجيب لبس للبنت جديد عشان تلبسه وهي في بيتها لجوزها وتعال هنا انت بترقبتي ….بقي بعد العمر ده كله بترقبتي …أنا خرجت مكملش ساعه دخلت اول محل قدامي عشان متاخرش. وارجع بسرعه اعملك الغداء …أنا من يوم مجوزتك لحد الساعه دي مخرجتش مرة من غير اذنك … فودة ال بتقول عليه ده من ٢٠ سنه اول مرة انطق باسمه …. بس أاقول ايه ما هو ال علي رأسه بطحه قالتها بغل.
جعفر … بغل وحقد لطم وجهها بيده لطمه قويه جدا
أدت الي بثق الدم من فمها وعلامات يدة علي وجهها .
اقترب منها بصدمه انعام وانا وانا مكنش قصدي حاول يضمها .
انعام…قامت بأبعاده ورجعت للخلف …اقسم بالله لولا بنتي ما كنت فضلت علي زمتك لحظه واحده …لو فاكر اني نخاف منك زي زمان لم كنت بتهددني كل شويه بانك هتاخدها مني وترحمني منها تبق غلاطان
أنا لو وافقت أفضل معاك بعد ال عرفته عشانها بس
مش هكون أنا والزمن عليها ….لو فاكر اني معرفش علاقتك بسميه تكون غلاطان. أنا عرفت من يوم ما رجعت هنا بعد أغمضت عينها موت ابني بكام يوم فاكر وانت معايا كنت بتنادي باسم مين ولا الشقه بالعفش ال سبتهلها ولا الايجار ولا ترميتها بالكلام عليا بالريحه والجايه …سنين وانا حاسه بيك وانت
بتموت من حبك فيها …سنين وانا بحس بنار بتنهش فيا سنين وانت عينك ملهوفه عليها …شفت مني ايه غلط عشان تقولي الكلام ال قلته وتوصل تخلي صبيك يمشي ورايا …. عملت ايه وانا ميتحمله حبيتك ليا وبقول بيغير عليا ….بس طلع انك خايف
ال العملته زمان يترد ما هو كنا تدين تدان ….انت زنيت بزوجه راجل تاني وخائف مراتك تبق كده
ليه ما فكرتش في أن ربنا عادل ليه ما فكرتش أن ال حصل ده كله تكفير لذنبك ما هو ربنا يمهل ولا يهمل.
جعفر … لا يقوي علي الكلام صدمه الجمته هو ظل يخفي حبه لسميه طوال تلك السنوات .
والان يصدم. لمعرفتها بكل شي..حاول أن يتكلم أشارت له اليوم ال بنتي تظهر برائتها هو ده يوم طلاقي منك فاهم اخر حاجه بيني وبينك النهاردة
انت قطعتها وانزل لمحلك وشوف صبيك هتك عرضي مع كام واحد .
::::::::::::::::::::::::::اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸 مني عبدالعزيز موووني 💕
عودة الي سراج الذي توجه الي منزل زينب
دق جرس الباب فتح أخيها الأصغر خليل الباب
سراج….وهو يلعب في شعر ه السلام عليكم يا خليل باشا اخبارك .
خليل … عليكم السلام الحمد لله اتفضل يا مستر سراج .
دخل سراج توجه إلى المكان الذي أشار إليه خليل جلس .
بعد قليل اتت له زينب حامله كاس عصير .
سلمت عليه …نظر إليها مطولا افتقد شغفه بها ابتسم
ابتسامه باهته مديده سلم عليها .
سراج … اخبارك يا زينب والمزاكرة عامله ايه .
زينب … الحمد لله بخير والمزاكرة في كام حاجه مش عارفه افهمها ؟..كنت تسأل عليها المدرس بكرة في الدرس .
سراج …. وال قبل ده كنتي فهما ولا حاجه وقفه معاكي.
زينب …. لا رقيه كانت شرحهو لي اصلها شطره أو
قطعت كلامها وهي تتذكر وقوف رقيه بالساعتين معها تذاكر لها في الشباك وتشرح لها باحترافيه
لعدم موافقه والدها أن تخرج بعد المغرب من المنزل .
سراج ….زينب سكتي ليه … رقيه مالها …احكيلي ال حصل …أنا مش مصدق ال سمعته النهاردة .؟ رقيه طول عمرها محترمه ازاي؟الكلام ده يتقال
وانتي عملتي ايه.
زينب بغيرة … رقيه دي طلعت حيا من تحت تبن … ياما مدرسين في المدرسه حبوها ولعبت بيهم. وكانت بتخليهم يتقدملها … حتي عمران ياما لعبت عليه
عشان تكلمه دي كانت تستناه في النزله والطلعه عشان توقعه في حبها
قصت عليها ما قصه عليه عمران لكن زينب تقص عليه بطريقه بشعه توصف رقيه بأبشع التهم والانحلال…. اغمض عينيه تأكد أنه اخطء في حق نفسه بأنه توهم أن زينب تكون مثل رقيه .
سراج … هب واقفا واستاذن منها وخرج يسب في نفسه وتعجله .
——///////((/((((((()//())++–&///((((((//((
عند حمادة
ظل يفكر هو وسميه حتي وافقت سميه علي فكرته ولكن اشترطت أنهم هم يصورون وان هي تختار تلك الصور التي تصورها .
وافق حماده وقام بإخراج هاتفه ذو الماركه العالميه والمميزات والتقنيه .؟
ووضعه في مكان يستطيع التصوير منه
قامت سميه بتبديل ملابسها في الحمام … وظلت فقط بذلك القميص الشفاف .؟حماده زهل من رشاقت جسده وجماله واغرائه .
ابدل ملابسه أيضا ونامت سميه علي ذلك السرير تخفي وجهها عن الكاميرا. صعد فوقها حماده كما اتفقوا أنه تمثيل فقط أخذوا عده صور بأوضاع اباحيه لوهم من يراها بأنها حقيقيه .
بعد الانتهاء من التصوير .اغلق حماده هاتفه نظر الي سميه النائمه تملكت منه الرغبه في جسدها ترك شيطانه يحركه انقض عليها مقبلا لها حاولت دفعه وبعد تمكنه من السيطرة عليها وبكلماته توصف جسدها وجماله وافقت تبادلوا القبلات المحرمه باحتراف عالي ظلوا فترة طويله جدا يتبادلون
ماحرمه الله ظل حماده فوقها يتلذذ بجسدها وهي ايضا اعترفت داخلها بأنها لم تحس بتلك المتعه من ايام جعفر … ظلوا يمارسون الرزيله حتي أكتفي منها حماده نام بجوارها يسمعها اجمل كلمات الغزل والحب لم تسمعه يوما من زوجها ومن جعفر .
بعد قليل قامت مرة أخرى ابدلت ملابسها واختاروا الصور وحزفوا الباقي وتوجهوا معا الي انسان معدوم الضمير وأخرجت صورة لرقيه طلبت من زوجها احضرها من ملفات المدرسه .
انتهي ذلك الخسيس من عمله ولكن ربك يمهل ولا يهمل نسي شي مهم جدا جدا .
فهل سيكون هو سبب انكشاف الحقيقه .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى