روايات

رواية أنا فتحية الفصل الثاني 2 بقلم مارلي إيهاب

رواية أنا فتحية الفصل الثاني 2 بقلم مارلي إيهاب

رواية أنا فتحية البارت الثاني

رواية أنا فتحية الجزء الثاني

رواية أنا فتحية
رواية أنا فتحية

رواية أنا فتحية الحلقة الثانية

حبيبي وجوزي اللي كنت بحلم بل اليوم اللي هنتخرج فيه علشان يجي يتقدم ليا اصل نسيت اقولكم انه وعدني انه يجي يتقدم ليا بعد اما يتخرج
سالته وقولتله طب ما تجي تخطبني ونتجوز بعد اما تتخرج قالي اهلك مش هيوافقوا علشان مش بشتغل ولا عندي بيت ولا لا حاجة
قولتله لا هيوافقوا هما عايزني امشي من عندهم اصلا
قالي وقتها….. بدل ما نبعد عن بعض قولتلك بعد التخرج مش هكدب عليكم واقولكم اني مكنتش بزعل لا كنت بتقهر وبحزن جدا لدرجة اني كان ممكن مكلش بل البوم والاتنين بس في النهاية انا مقدرش ابعد عنه
روحت الشقة كالعادة بس مكنتش قولتله حبيت تبقي مفاجاه حلوة مني لانه كان يوم عيد ميلاده وانا قولت لازم اعمل ليه مفاجاة بس انا مكنتش اعرف انها مفاجاة ليا انا اه ليا انا
يدوب فتحت باب الشقة ودخلت لسه هنادي لقيت صوت انا عارفه كويس لكن مش قادرة اصدق دخلت وانا بمشي سنه سنه لدرجة اني كنت خلاص هتجنن كل ما بقرب كل ما الصوت بيوضح اكتر وقفت قدام الاوضة وانا باخد نفسي بصعوبة
الصوت الضحك بتاعها وبتاعه تعباني مش مصدقة نفسي حطيت ايدي علي الباب وفتحته ولقيت الصدمه اللي خلت دموع تتحبس ومش قادرة تنزل اللي خلت دماغي هتنفجر
كانوا مع بعض علي سرير في الشقة اللي هي المفروض بيتي بيت جوزي اتخضوا جدا كأنهم مكنوش متوقعين مجيتي عليهم كده كنت ببصلهم وانا في حاله ذهول تام مش قادرة اصدق ولا اشوف ده ده حبيبي اكيد لنا شايفة غلط ايه قولت لنفسي كده قولتلها انتي شايفه غلط
قاموا بسرعة لبسوا ملابسهم وانا كنت واقف زي الحيطة كنت مصدومه لدرجة خلتني هموت ايه الي بيحصل لما فوقت قربت منه وقولتله في ايه رحمة بتعمل ايه هنا ها رد عليا
كان سؤال غبي مني اوي هتكون بتعمل ايه يعني لكن لحظه الصدمه مكنتش مركزة اتشليت وعقلي معدش شغال
امجد رد عليا وبكل برود وجحود…… مراتي هتعمل ايه يعني
رديت وانا بكل صدمة ودموع موجوعة……. وانا
امجد بكل برود….. انتي انتي نسيتي نفسك ولا ايه
انتي حد اصلاً يبصلك بشكلك ده تبقي غبيه اوي اوي كمان انا عملت كده بطلب منها هي اني اعمل علشن بتكرهك ومضايقة منك وانا متجوزها قبلك اصلا و لولاها مكنتش بصتلك نهائي انا كنت مستني لغاية ما تقولي كفاية اللعبة المقرفة دي بقي وكنت هرميكي رامية الزباله انتي مفكره نفسك ايه ولا غوري من هنا مشفش وشك تاني هنا ولا اشوف شكلك اللي يقرف ده تاني
بصيت للي المفروض صحبتي حبيبتي اختي اللي ربنا بعتهالي علشان تعوضني عن اللي حصل في حياتي
وقلتلها بكسرة……. ليه عملتي. فيا كده ليه تكسرني كده
ردت وبكل برود. و بجاحة…… علشان بكرهك حتي بت ملهاش اي تلاتين لازمه تطلع الاولي لا مستحيل وانا اللي جميلة وحلوة اجيب مقبول بالعافيه لا يا ماما انا اللي خليته يعمل كده علشان اشوف اللحظة دي قدامي بس جت بدري عن معادها
رديت بصريخ وقولت وانا الدموع بتنزل شلال….. ليه انا عملت ايه في حياتي علشان تعقبوني كده هو انا اللي خلقت نفسي. انا اللي قولت لربنا يخلقني وحشة انا ذنبي ايه انا اللي خليت نفسي مش بشوف غير بنظارة كعب كوباية انا اللي خليت نفسي سمرا وملامحي وحشة محدش يحسبني محدش يحسبني حاسبوا ربنا انا ذنبي ايه ربنا عمره ما خلق. حد وحش لكن انتم ناس مريضة مريض
وفضلت اصرخ بهسترية وانا مش واعية لاي حاجه بتحصل وهما كانوا مصدومين من حالتي دي وحاولت تقرب مني ولكن انا ذقتها وقولتلها بصراخ وبكاء وصوت مبحوح من الصراخ
….. انا يا رحمة كنت بعتبرك اختي حبيبتي كل حاجه ليا كنت واخدكي سند وضهر وكنت بقول رحمة مستحيل تسبني رحمة مستحيل تخدعني او تتريق علي شكلي طب قوليلي انا ذنبي اتكلمي قوليلي ليه بتعاقبيني علي حاجه مليش ذنب فيه طب انا وحشة ربنا ادني شطارة ونجاح في الدراسة. ليه مستخسرينها فين ليه انا تعبانة قلبي اتكسر من اكتر اتنين حبيتهم اه انتوا
امجد تعرف حبي ليك كان بيجري في دمي انت عامل زي الاكسجين مقدرش اعيش من غيرك قربت منه وقولتله ببكاء وانا بمسك ايده ….. ليه عملت كده قولي انا حبيتك اوي اوي ونسيت شكلي وكل حاجه وانا معاك محستش ابدا اني وحشة بس عمري ما اتوقع ان ربنا بيكرهني اوي كده علشان مرتاحش في حياتي كده انتوا سكتين ليه تعرفوا انتم اللي مسخ مش انا انتوا اللي وحشين مش. انا انتوا انا حلوه وجميلة بقلبي مش بشكلي الحب مش. بيتشري وانا حبيتك يا امجد هي مستحيل تكون حبيتك زي مستحيل تعرف. حاجة انا خلاص معدش حاجة هتقصر فيا مش. مسامحكم ابدا
وخرجت بجري وانا ببكي جدا وبقي ليه حظي. كده وصلت البيت واهلي شافوني منهارة. جدا وقالي.
مالك يا بت
صرخت فيه وفيهم كلهم وقولتلهم…. انتوا السبب انتوا السبب عمرك ما حسستوني انكم سند وضهر ليا
قوليلي انتوا كمان بتعقبوني علي ايه انا وحشة انا مش وحشة انا مش وحشة بدات اقول انا مش وحشة بشكل هستيري اوي وبكاء بقي يزيد بطريقة صعبة لدرجة ان امي اول مره هي وابويا واختي يعيطوا عليا ايوه عيطوا عليا
فضلت اصرخ واقول… انتم الاشرار انتم الوحشين مش انا مش انا انا حلوة انا جميلة انتم الوحشين انتم متستهلوش اكون بنتم متستهلونيش انا هخلصكم من حياتي خالص ايوه انا مش عايزة اعيش مش عايزة اعيش كفاية كده كفاية وبسرعة جدا خرجت البلكونه ورميت نفسي من الدور الخامس وكان اهلي مصدومين. وامي واختي صرخوا وعيطوا جدا ونزلوا جري علي السلم وابويا كان معاهم وبيبكي ونزلوا كنت مليت الحته دم والجيران واقفين وشايفين وفي اللي مشفق عليا وفي الشمتان وفي وفي
الاسعاف جات امي كانت قاعدة جنبي بتعيط وبتصرخ وبتقول… سامحيني يا بنتي مكنتش اقصد قومي يا حبيبتي قومي انتي جميلة اوي سا فتحية مش عجبك اسم فتحية هغيره لك بس قومي بقي يا حبيبتي انتي جميله جدا احنا اللي وحشين احنا اللي منعرفش ان الجمال جمال القلب قومي قومي يلا يت بنتي قومي يا ما
امي بكت وصرخت… قومي بقي قومي يا قلبي. مش. كنتي عايزة تبقي ممرضة كبيرة قومي يا لا قومي
امي حضنتني وهي بتبكي بشده
ولكن خلاص الاسعاف جات ونقلوني علي المستشفى
وهناك الدكتور قال…. البقاء لله
امي صرخت وفضلت تلطم هي. واختي وابويا عيط. وفضل يقول انا السبب
اما أمجد ورحمه وصلهم الخبر واتصدموا وامجد ساب رحمة وعرف انه خسر كتير وبكي وحاسس بتأنيب الضمير انه السبب في اللي حصلها
النهاية حزينه او القصة من الاول حزينة
الجمال جمال الروح والقلب مش جمال الشكل يا ما ناس من بره جمال لكن من جوه قلبهم سوده اوي خليكي وثقة في نفسك وشوفي نفسك جميلة علشان الكل يشوفك جميله
ربنا مش. بيخلق حاجة وحشة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنا فتحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى