روايات

رواية أميرة ميخائيل الفصل العاشر 10 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل الفصل العاشر 10 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل الجزء العاشر

رواية أميرة ميخائيل البارت العاشر

رواية أميرة ميخائيل الحلقة العاشرة

حابه اتكلم بس عن حاجه معينه لايي بنوته
بتحب الرعب او ايي حاجه عن الجن جماعه
خلى بالكم من بحثكم لان فعلا الروايات
حاجه والجن العاشق حاجه ياريت ياريت
تنتبهوا لان المس بالجن العاشق ملوش
علاج غير لما ياذن ربنا والموضوع دا اصلا
بيبقا صعب ومرعب والله واللى مش حابه
تتعرض للموقف دا ياريت تلتزم باى نصيحه
بوجهلكم فى اي حوار بيدور بين الابطال.
تحياتى ليكم حبيت اوضح النقطه دى
عشانفى بنوتات مهوسه والله 😂.
………………………….
جلس بهيئته المخيفه وهو يأمر ذاك الجنى
امامه: كيف تتعدى حدودك الى ارض البشر
وتتلبس جسد تلك الفتاه.
الجنى وهو منحنى الراس: عشقتها مولاى
قلبى افتتن بها ولا استطيع الابتعاد عنها.
ميخائيل بحزم: خذوه الى السجن واعدو
المحكمه لمحاكمته.

 

نظر ذاك الجنى بغموض الى الامير ميخائيل
فهتف والد ميخائيل الزى يجلس بجانب ابنه
بسخط: اهذا هو عقابه ياميخائيل لما لم
تحكم عليه بالحرق لما حكمت عليه بالسجن.
ميخائيل ببرود: مولاى مرة انا اعلم بعملى
جيدا منك اتركنى فى عملى .
والد ميخائيل الملك مرة: انا مستغرب منك
يا ميخائيل مش دا كان توقعى فيك.
ميخائيل بهدؤ: مولاى حضرتك بتدخل فى
شغلى اللى انت مكلفنى بيه وهو النظام بين
رعاياك وانا بعمل كدا فعلا الجنى مأجرمش
مرة بهيجان وغضب: مأجرمش انت شايف
انه لما يتواصل مع عالم البشر دا مش اجرام
دا اكبر افساد واجرام ازاااى يحب انسيه
انت ناسي انهم مستحيل يحصل كدا.
ميخائيل معارضا: وليه مستحيل كل دا
عشان قوانين سخيفه يامولاى.
الملك وهو يضرب بعصاه التى اشبه
بالصوجان بالون الاسود ومن الاعلى لؤلؤه
باللون الاحمر فنشقت الارض من ضربته
واخرجت الحمم الناريه فهتف: لاء يامخائيل
قوانين الجن الضوئي مش سخافه ولا
قوانين ارض الجن سخافه القوانين دى
موجودة عشان ميحصلش ايي تعدى لامن

 

البشر لارضنا ولا منا لارض البشر.
انت ناسي ان الرسول ﷺ نهى عن زواج
الجن من الانس يا ميخائيل.
ميخائيل بغضب: عمرى مانسيت يامولاي
بس انت عارف هو نهى لييه عشان متجيش
بشريه عاهر*ة وتقول انها حامل من الجن
وتكون حامل من بشرى.
لكن هو حبها الحب مش بايد حد يامولاى
مرة بزمجرة: انتهى الامر ياميخائيل الجنى
دا يتحكم عليه بالحرق عشان يبقا عبرة
لايي جنى زيوو القوانين قواانين فاااهم.
نظر له ميخائيل بعصبيه ثم توجه الى خارج
القاعه فى الطريق الصخرى الاسود الملئ
بالنيران من الجانبين بشكل مخيف
………………….
تقدمت منه ببتسامه مخيفه وهى تهتف:
ميخائيل الى اين ذاهب عزيزى!!.
التفت لها ميخائيل ببروده المعتاد وهتف:

 

عايزة ايي ياسسرا؟!
اقاربت منه يغنج وهى تستنشق رائحتة
وتملس بأظافرها الطويله على وجهه: اريدك
ازاحها ميخائيل حتى وقعت ارضا وهتف:
سسرا لاخر مرة هحذرك… المرة الجاية
هحرقكك ومش هعمل حساب لايي حد.
ثم التفت الى الجهه الاخرى وتوجه الى
سجن القصر بينما نظرت له سسرا بخبث
سسرا بشخير وصوت مخيف:مش هتكون
لغيرى يا ميخائيل انا الاحق والاولى بيگ
ثم ضحكت بصخب وهى تتوجه الى طريقها
بين حفر النار بصوت حذائها الرنان.
…………………..
جلست رهف بملل وهى تنظر حولها بشرود
فهتفت غرام وهى تثرثر من الصباح: ررهف
يابنتى فينك…. رررهف.

 

رهف بنتباه: هاا انتى بتقوليي ايي معلش؟!
غرام وهى تضرب كف يديها ببعضهم: ايي
ياررهف يابنتى انتى سرحانه كدا لييه!!
دنا عماله اكلمك من بدرى وانتى ولا هنا.
رهف بخنق: معلش يا غرام بس تعبانه شويه
متزعليش مني بقا.
وفى ذلك الوقت دلف الدكتور مراد ببتسامه:
صباح الخير والسعادة عليكم جميعا.
رد الجميع على تحية الصباح عليه ثم بدأ
دكتور مراد الشرح بسلاسه وبدأت الفتيات
يدونون مايقوله فى ال”الكشكول”امامهن
ولكن عقل كل شخص فى مكان اخر.
هتفت رهف: ياترا دكتور عمار مجاش ليه!!
غرام ببتسامه: ربنا يسعدك ياقلبي بجد انتى
تستاهلى كل خير يارهف ان شاءلله هياجى.
رهف ببتسامه: ربنا يخليكي يارب ان شاءلله
بعد قليل واجتمعن حول دكتور مراد حتى
يسالونه فى بعض النقاط الهامه فى الدرس
اقتربت رهف من دكتور مراد وهى تهتف:
دكتور طب لييه جاوبنا ال(***) بالطريقه
ديي بذات يعني!!

 

مراد ببتسامه لها: بصى يارهف عشان…….
ثم بدأ لها بالشرح بينما نظرت له غرام بخنق
ثم هتفت بنفعال: رهف انا هستناكى برا لحد
ماتخلصى اووك.
رهف بسرعه: لالا مش فاضل غير جزئيه
صغيرة يشرحها ونمشى اووك.
التفت دكتور مراد الل غرام ببتسامه: ازيك
ياغرام عامله ايه!؟
غرام بهدؤ: تمام يادكتور.
استغرب مراد من هدؤها ولكن لم يعطى
له ايي اهتمام وبدأ فى الشرح بمهارته بعد
قليل وكان يدلف بهيبته التى لفتت انتباه
جميع الطلاب وهو ينظر بغيرة تنهش قلبه
اقترب من مراد وهتف: دكتور مراد الف
سلامه عليك نورت مكانك.
مراد ببتسامه: دكتور عمار ازيك ياراجل
بجد شكرا ليك على انك وقفت مكانى الفترة
اللى فاتت مش عارف اشكرك ازااى.
وجه عمار نظرة الى رهف وهتف: لا شكر
على واجب يا مراد احنا اخوات.

 

مراد ببتسامه: اكيد يادكتور عمار
عمار بهدؤ يحاول اظهارة وهو يمسك بيد
رهف ويقربها من احضانه تحت نظرات
الصدمه من الجميع سواء الطلاب او مراد
وشهقت رهف الخجوله وغرام التى تتقدم
لتنتزع رهف منه بينما هتف ميخائيل: مش
يلا ياحبيبتي ولا ايي!!؟.
غرام بردح😂: يلااا انت عبيط فاكر نفسك
ميين عشان تمسك البت من وسطها كداا
ميخائيل ببرود: بس يابابا
غرام بحاجب مرفوع: بس يابابا انت بتكلمنى
كدا ازاااى…. نظرت لرهف: وانتى
هتسكتى!!
اقترب مراد بعد علو الهمهمات من الطلاب:
احم مينفعش كدا يادكتور عمار اللى بتعمله
دا….. احتضن ميخائيل رهف اكثر وهتف
ببرود: مينفعش احضن خطبتى ولا اييي!!
حلت الصدمه على الجميع غرام بفاه مفتوح:
خطبتك يابنت الاييي عملتيها ازااى.
ميخائيل وهو يحتضن رهف بتملك ويتوجه
ببها الى الخارج بينما كادت ترقد غرام
ورائهم امسك بها مراد من يدها وهو يهتف:
اتهدى بقا وسيبي صحبتك مع خطبها.

 

غرام بجمود: ازااى تمسك ايدى كدا!؟
مراد بتوتر وهو يزيل يده: اسف ياغرام
غرام بعصبيه: اسف لو سمحت انت هددتنى
انك هتسقطنى فى موادك عشان طرقتى
معجبتش حضرتك… دلوقتى احب اقولك
لو اتكررت الحركه دى منك تانى هتلاقى
نفسك مرمى فى السجن فااهم.
مراد بهدؤ مخيف: تمام يا انسه غرام
ثم توجه الى الخارج تحت نظرات الطلاب
فذفرت غرام ببتسامه: احسن رجاله
متحرشه انا ناقصه هممم…. ثم توجهت الى
الخارج لتعود الى السكن.
…………………..
جلست سسرا بعيون جحيميه وشعرها
يتحول الى الحيات المخيفه وتصرخ بشده:
ازاااااااي يفضل انسيه علياااااا ازااااااى
انا مش هسمحلهاااا ولا هسمحلوووه
مخائيل بتاعى انا وبس…. وبسسسس
ثم تحولت الى عيناها الى دماء وهى ترا
ميخائيل يدلف برهف الى السكن الخاص بها
=========

 

ميخائيل بعصببه وعيون حمراء بالكامل
وهو يرمى رهف على السرير: اييي اللى
وقفك جمبووووو ازاااى تساليه ازاااى!!
رهف ببكاء وخوف: والله ماعملت حاجه انا
كنت بساله فى بعض النقاط اللى م فهماها
وكنت بعيده عنه ياميخائيل.
ميخائيل وهو ينظر لها بجمود وهو يجلس
على المقعد الموجود بغرفتها هو يعلم صدق
نواياها ولكنه لا يغفل عن نوايا وشهوات
الرجال بها هى ملكه فقط ملكته اميرة
ميخائيل فقط شديد الحيرة الان هل
يسامحها على هذا الغباء ويتركها تفعل ما
تشاء ولكن كيييف ونيران الغيرة تنهش بقلبه
نيران مليئه بالحقد والغل من اييي بشرى.
رهف بحزن وهى تقترب منه بتوتر كطفله
اجرمت بشئ وتتوجه للاعتذار
رهف بعيون لامعه بالدموع وشفاه حمراء
وانف احمر ايضا من البكاء وهى تقترب منه
وتجلس على قدميه وتلف يديها حول عنقه
وتدفن نفسها بداخل احضانه وتبدأ فى بكاء
مرير وتخرج منها بعض الشهقات الضعيفه
فهى تعلقت به لدرجه لا توصف هى لا تريد

 

الابتعاد عن دفء احضانه لم يكن لها سند
ولن يكن لها بعده هو الامان والحنان
والاحتواء لا تريد سوا ميخائيل حتى لو كان
من الجن سيقولون مجنونه معتوها اي شئ
لا يهم فرهف لميخائيل وميخائيل لرهف.
رهف وهى تحتضنه بشده: اسفه اسفه والله
العظيم مافى فى نيتى حاجه يا ميخائيل
والله كنت بساله عشان افهم مش اكتر
عشان مش عايزة اهمل دراستى ومرات
عمى تاخدها حجه وتنتقم بكلامها منى
ارجوك سامحنى والله زعلك بيموتنى.
ميخائيل بقلة حيله فهو لا يقاوم ضعفها
امامه وضع يده اسفل ركبتيها ثم توجه بها
الى المكان الزى شهد على لحظاتهم الجميله
وضعها على السرير بهدؤ فظنت انه سيتركها
تعلقت بعنقه بشده وتأبى الابتعاد وهى تنظر
له بضعف وحزن وعيون زابله.
هتف ميخائيل بصوت متحشرج من تلك
المشاعر التى تضرب قلبه كالطبول منذ
رؤيه عينيها الاسرة له.
نزل بقبله دافئيه على خصلات شعرها ثم

 

على يديها المتثبسه به كالهرة الصغيرة
ونام بجانبها وهو يلتصق بها ويتنفس
بحرارة بانفاسه الدافيئه التى تبث بها الامان
بينما هتفت رهف ببتسامه: زعلان منى!!
ميخائيل بنفى وهو يوزع المزيد من القبلات
على وجهها: لا يارهف مش زعلان بس انا
موجود وقت ماتحتاجى حاجه متروحيش
تطلبى ايي حاجه من حد فاهمه يارهف.
اومأت له رهف: حاضر ياحبيبي هسمع
كلامك وهتفذوا اهم حاجه متزعلش منى.
اكمل ميخائيل ببتسامه: هتسافرى العصر
لقنا صح….. رهف ببتسامه حزينه: هتسبنى
مخائيل: اكيد لاء يارهف انا معاكى فى كل
مكان ولو فى نهايه الكره الارضيه هكون
موجود فى ايي مكان تكونى فيه.
رهف ببتسامه: ميخائيل بص انا عارفه انى
برخم عليك وبسالك كتير اووى بس ممكن
اسالك سؤال!؟
ميخائيل ببتسامه حنونه: اكيد ياروحي.
رهف بحماس: ممكن اعرف ايي معنى ان
الجن يسترق السمع للسموات وكدا ازااى
ميخائيل ببتسامه: بصى يا رهف اللى بيعمل
كدا هم الجن الشيطانى زى ابليس اللعين
واتباعه.
رهف بانصات: طب ازااى يا ميخائيل وليه.
ميخائيل باكمال: فى حديث بيقول ايي
عن عبدالله (ع)قال: كان ابليس يخترق
السموات السبع، فلما ولد عيسى حجب عن
ثلاث سموات، وكان يخترق اربع سموات

 

، فلما ولد رسول الله صلى الله عليه وسلم
حجب عن السبع كلها ورميت الشياطين
بالنجوم.
يعنى اللى هو اسمه شهاب فهمتى.
وكانوا بيسترقوا السمع عشان يوصلوا
الكلام اللى يعرفوا للكهنه اللى كانو
موجودين وقت الجاهليه يارهف لكن لم
حجب عن الشياطين السبع سموات بدؤ انهم
يتلصصوا على البيوت ويعرفوا ايي اللى
بيحصل وينقلوه للكهنه السحرة والدجالين
وربنا سبحانه وتعالى منع استراق السمع
للجن عشان ميحصلش تشتت للناس لان
استراق السمع دا كان بيحصل وقت فترات
الرسل وربنا ليه حكمته ولما انقطع استراق
السمع انقطعت الكهانه.
طبعا دلوقتي الجن بينقل الاحداث اللى
بتحصل بس.
رهف بصدمه كبيرة من كمية المعلومات:
يا الله طب ازاى يعرفوا يجيبوا الاخبار
بسرعه كدا ازااى!!؟
مخائيل ببتسامه: الجن بيقدر على حسب
قوته يا رهف منهم اللى يقدر يجول شرق
الارض ومغاربها فى طرفة عين ومنهم اللى
ميقدرش لضعف قوته فيمشى للمكان المحدد
ليه بس الجن بتسرق الاخبار لاتعلم الغيب

 

انا اخبار السماء فهى محجوبه منذ ولادت
حبيبي رسول الله الزى اشرق بنورة
السموات والجن من الضلام والضلام يختفى
بقدوم النور يارهف ومش كل كلامهم صادق
لان النبى صلى الله عليه وسلم قال واكثرهم
كاذبون.
رهف برتياح وفرحه: على فكرة بحبك يا
ميخائيل اووووى انت احن عليا من ايي حد
الحمدلله ان ربنا بعتنى لطريقك.
احتضنها ميخائيل اكثر وهتف: يلا نامي
عشان عندك سفر العصر باذن الله ♥.

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أميرة ميخائيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى