روايات

رواية أسرتني أعين صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة أيمن

رواية أسرتني أعين صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة أيمن

رواية أسرتني أعين صغيرتي الجزء الثاني والعشرون

رواية أسرتني أعين صغيرتي البارت الثاني والعشرون

رواية أسرتني أعين صغيرتي الحلقة الثانية والعشرون

لاحظ يوسف تغير ملامح وجه الطبيب ليشعر بالقلق
يوسف بقلق: فى ايه يا دكتور؟؟
الطبيب: مفيش بيبى عنده ٣ شهور يبقى بالحجم ده!!!
سيدرا بخصه: يعنى ايه يا دكتور؟؟
الطبيب بتفحُص: لحظه واحده بس يا مدام سيدرا ليحرك الطبيب الجهاز ليراى الجنين من جميع الجهات
الطبيب بابتسامه: متقلقيش يا مدام سيدرا البيبى بتاع حضرتك كويس جدا وبصحه جيده……
سيدرا باطمئنان: الحمدلله……اومال حجم ايه ايه يا دكتور؟؟؟
الطبيب بابتسامه: اصل البيبى بتاعكوا عنده ونيس ومقسمه فى كل حاجه…..
يوسف بصدمه فرح: قصدك انهم تؤائم؟؟
الطبيب بتهنئه: مبروك يا يا يوسف لبيبى اللى كان مستخبى ده……
سيدرا بصدمه وتشعر وكانها تحلم: تؤائم لا……انا حسه انى بحلم…..الحمدلله يارب الحمدلله
الطبيب: الف مبروك يا مدام سيدرا…..
سيدرا بسعاده كبيره: الله يبارك فيك دكتور
الطبيب: نخلى بالنا من صحتنا وناكل كويس بقى عشان البيبهات بيتغذوا عن طريق تغذيتك…..
سيدرا: ان شاء الله يا دكتور……
الطبيب: انا دلوقتى مش هكتبلك على ادويه بس هنفضل على المُتابعه والنظام اللى ماشين عليه واشوف حضرتك المره الجايه ان شاء الله…..
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فى سياره يوسف……..
سيدرا بفرحه: انا مش قادره اصدق نفسى من الفرحه يا يوسف كان نفسى احتفظ ببيبى واحد وربنا عوضنى عن الكليه ورزقنى ببيبى تانى انا مبسوطه اوى…….
يوسف بسعاده: الحمدلله يا حبيبتى ربنا بيحبك اوى وعوضك عن تضحيتك وده اجمل تعويض فى الدنيا…
سيدرا بسعاده: الحمدلله……..تفتكر يا يا يوسف ولاد ولى بنات؟؟؟؟
يوسف: اللى يجيبه ربنا كويس بس اهم حاجه يكونوا شبهك يا ملاكى
سيدرا بخجل: لا يا عم انا عايزاهم شبهك انت حتى لو بنات يطلعوا شبهك
يوسف بمشاكسه: شبهى؟؟ده هيبقوا بنات وحشين اوى
سيدرا بزعل: دول هيبقوا اجمل بنات فى الدنيا
يوسف: بحبك يا سيدرا….
سيدرا: وانا كمان بحبك اوى يا يوسف…
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بعد مرور اربع اشهر فى شركه البسيونى بمكتب يوسف
السكرتيره: مها هانم عايزه تقابلك يا يوسف بيه
يوسف: دخليها بسرعه…..
محمد: استاذن انا يا يوسف بيه…..
يوسف: رايح فين يا محمد؟
محمد: عندى شغل فى مكتبى هخلصه وارجع لحضرتك
يوسف: اوك
مها بطفوله: صباح الخير
يوسف بحب: صباح النور يا اختى…..خير وحشتك
مها بضخك: ايوه طبعا يا ابيه وحشتنى جدا
يوسف بضجك: مدام جدا يبقى عايزه حاجه؟؟
مها بضحك: كُلك نظر يا ابيه…..
يوسف بضحك: خير يا ست لمضه هانم
مها بتردد: عايزه اطلع رحله شرم الشيخ مع صحابى وعايزاك تقنع بابا
يوسف بصدمه: عايزه ايه يا اختى؟؟
مها قلق: والله يا ابيه يوسف هما ١٠ ايام بس
يوسف بحده: ولا ١٠ دقايق حتى دى رحله وبعيده وغيها ولاد اكيد واحنا يا حبيبتى معندناش التسيُب ده
مها بزعل: حتى انت كمان يا ابيه
يوسف بهدوء: مها يا حبيبتى انا مقدرش اتكلم مع بابا فى حاجه انا مش مُقتنع بيها وخصوصا لو غلط
مها بزعل: طب انا مخنوقه ونفسى اتفسح ودى اجازه المنى ترم وانا محتاجه افصل شويه
يوسف بحب: طب انا هعمل معاكى اتفاق حلو
مها باستسلام: اتفضل….
يوسف: السفر مع صحابك ولى معانا كُلنا احلى؟؟
مها بفرحه: لا طبعا معاكوا احلى يا ابيه
يوسف: خلاص يا حبيبتى خلصى امتحاناتك وسيدرا تولد ونسافر كُلنا اسبوعين نغير جو مبسوطه كده
مها بفرحه: اوى اوى يا ابيه….شكرا جدا
يوسف بحب: طب يله بقى عشان عندى شغل
مهابسعاده: اوك
خرجت مها من الشرِكه مُتوجه الى سيارتها لتشعر بالعطش فتتوجه الى السوبر ماركت المُقابل لشرِكه تحت انظار محمد الذى يُتابعا بحب من شباك مكتبه
خرجت مها من السوبر ماركت ليعترض طريقها ثلاث شباب يحاولون مُضايفتها
الشاب الاول: ايه الجمال ده يا بت؟؟؟؟انتى ماشيه فى الشارع كده ازى!!!!!
مها بتوتر: لو سمحت عدينى…..
الشاب التانى: يعديكى فين…..هو دخول الحمام زى خروجه دا انتى بطله الحفله النهارده….
مها ببكاء: والله لو مسبتونى هصرخ والم عليكوا الناس
الشاب التالت وقد امسك يدِها: طب صرخى كده ورينى ليتفاجئ بشخص يُمسكه من يديه
محمد بغضب: طب ما تيجى انا اخليك انت اللى تصرخ
ثم قام محمد بثنى ذراعِه بقوى ليُصدر صوت مُعلنا عن كسر ذراعِه ليتدخل احد الشباب ويقوم بضرب محمد ويحاول الاخر جذب مها من ذراعِها ليقوم محمد بضربهم هما الاثان ليهربوا جميعا لينظر محمد الى مها لتُسرع بالدخول الى حُضنِه وتبكى بكثره من شده خوفها ليحتضنها محمد لتشعر بالاطمئنان وتهدا قليلا
محمد بحب: متخفيش يا مها مشيوا خلاص متخفيش
مها بخوف وبكاء: لا يا محمد هيرجعوا تانى وياخدونى متسبنيش……
كاد محمد ان يتحدث ولكن اوقفه حضور يوسف فهو قد راى ما حدث من نافذة مكتبه وراى محمد وهو يضرب هؤلاء الشباب ليبتعد محمد عن مها بحرج…….
يوسف بخضه: حصلك حاجه يا حبيبتى؟؟؟؟
مها بحرج: لا يا ابيه يوسف الحمدلله محمد جيه وانقذنى فى الوقت المناسب…..
يوسف بشكر: شكرا يا محمد انت انقذت اختى ودى عندى حاجه كبيره….
محمد بحرج: لا شكر على واجب يا استاذ يوسف انسه مها زى سيدرا بالظبط لتنظر له نظره لوم على ما قاله……
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بعد مرور عدة اشهر فى احدى المستشفيات الخاصه
يقفوا جميعا خارج غرفه العمليات مُنوظرين الفرحه التى ينتظروها جميعا ولا يعرفون انهم فرحتان وليست فرحه واحده
واثناءانتظارهم يخطف ساهر النظرات الى جنات الذى اتففوا على الزواج ولكن بتد ان يُثث شريكتع الخاصه بيه فى اعمال التصميمات……… وايضا مها تخطف النظرات لمحمد الذين اعترفواو بحبهم لبعض ولكن ينتظرون ان ينجح محمد فى عمله حتى لا يُفكر يوسف بانه يطمع فِهم…….
وبعد قليل خرج الطبيب ليُسرع اليه يوسف…..
يوسف للهفه: خير يا دكتور؟؟
الطبيب بتتنئه: مبروك يا استاذ يوسف جبت ولدين والمدام سيدرا بصحه ممتازه الف مبروك…..
فريد بصدمه مُختلطه بفرح: ولدين مشاء الله الله اكبر انا لازم اعمل ليله لناس واكافى الموظفين لازم الناس كلها تفرح معانا
صوت مجهول: طب وابو الولدين مش هيتكافى؟؟
يوسف بانباه لصوت لبنصدم: كريم بخربيت عقلك حمدلله على السلامه….
كريم بحب: الله يسلمك يا صحبى ايه اغيب شويه ارجع القيك ابو الولاد ثم يهمس له باذنه: هو انت مش كنت بتقول دى عيله ومش ناقصه لعب عيال ده انت طلعت ملكش غير العيال😂😂
يوسف بضحك وهو يهمس باذنه: اُظبُط يلا هتفضحنا الله يحرقك ثم يُعلى صوته عقبالك يا حبيبى يارب وتبقى ابو البنات وانسبك….
كريم بضحك: طب حضر نفسك بقى عشان مريم حامل
يوسف بتهنئه: الف مبروك يا صحبى
كريم بحب: الله يبارك فيك وفى ولادك يارب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فى غرفه سيدرا فى المستشفى
كانت سيدرا جالسه على الفراش وتحمل احد طفليها ويوسف يحمل الاخر…..
يوسف بحب: حمدلله على سلامتك يا حبيبتى…
سيدرا: الله يسلمك يا حبيبى……
سلمى بحب: هتسموهم ايه بقى؟؟؟؟
سيدرا بحب: انا ويوسف اتفقنا نسميهم آسر ومالك
زينات بحب: بسم الله مشاء الله يتربوا فى عزكم يا حبيبتى
سلمى بمناكشه: ايه ية زبنات مش بتعرفى تزغرطى ولى ايه؟
زينات بضحك: لا ازاى اهو لووووووووووووووووووووووولى
ليضحك الجميع وتدخل الفرحه قصر البسيونى بعد سنوات من الظلم والفراق والحرمان………
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مش دايما الحاجه اللى بتتفرض علبنا بتبقى وحشه ممكن يكون سبب من اسباب ربنا عشان الخير جى بعد كده متزعلش على اى حاجه وحشه حصلتلك قبل كده لان لولى الحاجه الوحشه مكنتش هتوصل للحاجه الحلوه اللى ربنا شيلهالك تفائلوا خير ودايما ثفوا فى اخيار ربنا لان هو الافضل😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍 اتمنى تكون النوفيلا عجبتوا ونالت اعجابكوا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسرتني أعين صغيرتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى