روايات

رواية أحببت طفلة الفصل الرابع 4 بقلم غادة رضا

رواية أحببت طفلة الفصل الرابع 4 بقلم غادة رضا

رواية أحببت طفلة البارت الرابع

رواية أحببت طفلة الجزء الرابع

رواية أحببت طفلة
رواية أحببت طفلة

رواية أحببت طفلة الحلقة الرابعة

فى صباح اليوم التالى كانت تأكل آيس كريم أسفل مع سما وأسماء صديقة طفولتها والتى بيتها كان يجاور بيت ملك(جارتها يعنى) كانت تأكل كالاطفال حتى وجدت عجوز يبدو أنه ينتظر أحد ثم ذهبت إليه قائلة: تاكل؟! 🌚
ضحك الرجل قائلا: شكرا ياستى مباكلش آيس كريم
ملك: بتعمل ايه هنا
الرجل: مستني ابني ييجى عشان يودينى للدكتور وبعدها يروحنى
ملك: هو مفروض يقابلك امتى؟
الرجل: الساعه ٩ يابنتي
ملك: يالهوى ياحاج.. الساعه لسة ٧ انت ايه مطلعك بدرى كدة
الرجل: يانهارى هى ٧!! انا ماكنتش أعرف
ملك: ولا يهمك أنا ممكن أوديك عادى.. انا كدة كدة شغلى هيبدأ ٩ خلينى اساعدك بدل منا مش لاقيه حاجة أعملها كدة
الرجل: لا يابنتي مش عايز اتعبك
ملك: ياعم اسمع منى اصل انا لو ماساعدتكش هروح آكل وهخلص اكل الناس دى بحالها🙂
الرجل ضاحكا: ماشى يابنتي يالله بينا..
أخبرت صديقتها واختها ثم ذهبت
وبعد مرور ساعه: وعاملّى فيها تعبان والدكتور قالى انك زي الحصان أهو.. الله يسامحك ياعم بتضحك عليا وتستغل طيبتي وتاخدني معاك للدكتور وتطلع كويس
الراجل ضاحكا: انتي اللى قلتي انك هتيجي معايا. ثانيا انتي زعلانه اني بقيت كويس..
ملك بحزن: اقسم بالله ابدا.. فرحتلك جدا.. حمدالله على سلامتك
وقبّلته فى رأسه قائلة: يالله عالبيت ياخطشيبي وكان هو يضحك بشده من كلامها
وبعدما ركبا سويا ونزل الرجل ثم ملك امام مكان وظيفتها الجديدة
قالت ملك: دا شغلى بقا
الرجل: ابنى صاحب الشركه دى🌚
ملك بفرحه: بجد والنبي.. طب امسك رقمى اهو ووصّى ابنك عليا.. وسجلت رقمها فى هاتفه وركضت حتى لا تصل إلى الشركة متأخرة
جاء محمد متعجبا: بتعمل ايه هنا يابابا ومالك شكلك مبسوط اوى كدة ليه انا اول مرة اشوفك مبسوط كدة!!
اشار والده على ملك وروىٰ له ماحدث وقال له انها مثل أمك تماما.. فرح جدا محمد ثم قال:يعنى هي اللى خدتك وفضلت معاك عند الدكتور ووصلتك لحد هنا؟!
الاب:وفضلت تساهرني وضحكتني ضحك..اول مرة اضحك كدة🥺
محمد بفرحه: طب ايه رأيك لو قلتلك اخطبهالى
دمعت عيناى ابوه قائلا: بجد دا انا اتمنى.. والليلة نكون عندها.. اخيرا سمعت كلامى وهتخطب اخيييرا
محمد قبّل يد ابوه قائلا: انت كلامك اوامر ياحاج وأخذه وذهبا إلى المنزل يستعدو للقاء والدة ملك
*وفى المساء*
نهت ملك عملها وهى فى طريقها للبيت وجدت يوسف امامها قائلا: وحشتيني
ملك: يوسف انت اتجننت اوعا من قدامى.. كادت ان تذهب فأمسك يدها ودفعها للحائط قائلا: بقا انا تبلغى عنى لسى محمد بتاعك
ملك بعصبيه: اوعا من وشى عشان ملمش عليك الناس
يوسف: هو للدرجادى ساحرك وبتحبيه؟! صمتت قليلا تفكر.. نعم انها بالفعل بداخلها مشاعر تجاهه لكنه ليس حب نعم ليس حب.. ذالك الذى أهانها وجرح مشاعرها والان كل شئ بينهم منتهى.. فقررت تخدع يوسف حتي يبتعد عنها قائلة: ايوة بحبه وهنتجوز.. اوعاااا..
وابتعدت عنه ثم ركضت للبيت ثم قال يوسف بصوت عالى: انتى بتضحكى عليا عشان اسييبك… وانا مش هسييييييبك.. وذهب خلفها
بعد مرور لحظات كانت دخلت منزلها وتسمع زغاريط.. كل من ايمان وأسماء صديقاتها وسما اختها ثم رأت العجوز وقالت أهلااا.. بتعمل ايه هنا.. جاى تتجوز عندنا ولا ايه.. هعهعهعهعهع🤭😌
ودخل يوسف خلفها ثم استدارت ملك حتى وجدت محمد يقف امامها ونظرت له بصدمه قائلة: انت؟؟؟؟
محمد: ايه ياعروسة.. بقى تتفقى معايا اننا نيجو وتتأخرى ف معادك.. طب دا ينفع؟!! عموما انا عرفت والدتك وقلتلها انك موافقة ثم نظر لها بابتسامه وقال: ايه يا بابا فين الخاتم.. كادت ملك أن تصفعه لكنها لمحت يوسف يقف ومصدوما ثم أكملت الموقف واخذت الخاتم وارتدته قائلة: يجنن
قال الاب: يوم الخميس اللى بعدالجاى هنعمل كتب كتاب والفرح ف اكبر قاعه وافق الجميع وكانو فى منتهى السعادة وجلست الام مع والد محمد حتي يتم الاتفاق بينهم على تفاصيل الخطوبة والزواج ثم قال محمد:
انا هاخد خطيبتى ونخرج شوية لوحدنا
ملك: ياريت والله 🥰
الام: ماشى ياحبايبي خدو راحتكو…
خرج كلا من ملك ومحمد
وذهب يوسف بدون أن يراه محمد
ركب محمد سيارته وقال: اركبى يالله
وقفت ملك صامته ثم قال حتى يغضبها ويجعلها تركب: اركبى ياخطيبتي😘
ركبت ملك السيارة وفالطريق كانت تتحدث بعصبيه حادة قائلة: بقا انا تعمل فيا كدة ياحيوان يازبالة؟؟ تخطبنى بالعافيه؟؟ وحياة امك لاوريك… اوقف محمد سيارته فورا حتي كاد ان ينكسر الزجاج امام وجهها لكنه أمسكها على الفور ثم قال: هتعملي ايه يعني
ملك بعصبيه: انا بحب يوسف وهتجوزه.. انا بكرهكككك.. مش كفايه انى مش طايقاك.. رايح تخطبني عافيه وبدون علمى كمان.. انا بحب يوسف وهتجوزه.. فاااااهم😡
محمد بهدوء: بس أنا بحبك يا ملك…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت طفلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى