روايات

رواية أبسط حبيب الفصل السابع 7 بقلم آية محمد

رواية أبسط حبيب الفصل السابع 7 بقلم آية محمد

رواية أبسط حبيب الجزء السابع

رواية أبسط حبيب البارت السابع

رواية أبسط حبيب الحلقة السابعة

يوم 24 يوليو يوم كئيب على الجميع وحلو لأسوء شخص في روايتنا عند محمد وهو راجع من اسكندريه
محمد :الو ايوه يانرمين عامله و تالين عامله اي
نرمين :حلوه ياحبيبي بتسلم عليك والنونو اللي جوه كمان
محمد :انا راجع من اسكندرية دلوقتي هاجي البيت الأول أخد المستندات اللي جابهم جابر امبارح وأطلع على أنس
نرمين بقلق خلي بالك من نفسك انا خايفه عليك
محمد بيضحك بصوت عالي :كان لازم ياست نرمين تفكري قبل متتجوزي ظابط
نرمين :كان لازم انت يعني تبقى ظابط
محمد :حلمي يااسمك اي
نرمين :طيب ياخويا خلي بالك من نفسك
محمد…….
نرمين :محمد مبتردش لي
محمد :ششششش اهدي في ناس ملاحقني
نرمين بهلع :ناس اي
محمد اي صوت ضر”ب النا” ر دا
محمد رد عليا محمد محمد
نرمين بدموع :أنس أنس لازم اتصل على أنس
أنس باستغراب :نرمين مرات محمد صاحبي بتتصل عليا
سدرة بهدوء :رد عليها ممكن يكون في حاجه
نرمين :الو
أنس :ايوه يانرمين
وفجأة يكسر باب شقة نرمين ناس مجهولين وملثمين
واحد منهم :ارمي التليفون دا من ايدك
نرمين :انتو مين وبتعملوا اي هنا
مجهول:بصي ياحلوه انتي هتقفلي تليفونك دا وتيجي قدامنا تورينا المستندات اللي جوزك كان هيوديها لأنس مجاهد
يااما هتشرفينا انتي وعيالك
واه جوزك دلوقتي طار راح للي خلقه
نرمين بتجري عليه وتضر”ب فيه :انت بتقول اي ياحيو” ان جوزي كويس مفيهوش حاجه
بيضربها المجهول ويكسر التليفون ويدخل البيت من جوه يلاقي تالين بتصر”خ
عند أنس
سدرة :طب فهمني حصل اي طيب انا مش فاهمه حاجه
أنس بهروله :بعدين بعدين
سدرة :يارب استر يارب
صفية وهيا بتدخل :في أي يابنتي
سدرة بدموع :مش عارفه ياماما
أنس كلم مرات صاحبه محمد دا وطلع جري زي منتي شايفه بس حاسه ان في مصي” به حصلت
صفية بوجع قلب :لا يابنتي مفيش حاجه ان شاء الله
سدرة بخوف :يارب ياماما
في شقة محمد
أنس بيدخل وينادي على نرمين لكن مفيش جواب وفجأة يلاقي نرمين مرميه على الأرض ودماغها بيجيب د” م
أنس :نرمين فوقي نرمين
تالين تالين في
مجهول :هههه معايا اهي
أنس بغضب بيمسك فيه :عملت فيهم اي ياكل” ب ياابن ****
وربي لأربيكم كلكم
مجهول :ههههه هتقدرنا كلنا ازاي ياأنس بيه
وبعدين صاحبك طار راح للي فوق والورق اللي كنت عاوزه راح لمجدي بيه ومرات صاحبك تقريباً بتخلص هيا كمان اهي والكتكوته الصغننه دي هاخدها معايا وعارف هشغلها فين لما تكبر
أنس لسه هيتكلم دخلت قوة في مقدمتهم ظابط
آدم :تحياتي حضرت الظابط أنس
اما انت بقى وأشكالك هنعرف هنربيكم ازاي
واغتيا”ل محمد بيه مشروع هيعدي بالساهل كده ليك وللي مشغلك
خدوهم على البوكس
أنس بجزع :محمد حصله اي ياآدم
آدم بوجع:منه وحماتي في المستشفى وزي منت قولتلي طلبت الإسعاف عشان لو في إصابات هنا أهم هينقلوا مدام نرمين
أنس بوجع :بتكلم على محمد رد عليا
آدم وهو بيبلع غصه في حلقه :محمد مفيش في أيدينا ليه غير الدعاء حالته صعبه اووي
أنس :طب يلا بينا على هناك
آدم تليفونك بيتصل ياأنس
أنس :دي امي الو ايوه ياصفية
صفية :الحق ياأنس في ناس هجم”وا علينا وضربوني وخدوا سدرة وقالولي ابقى قولي لحضرة الظابط أنس مجدي بيه هيخلصك منها من غير مجهود منك
محمود :احنا في المستشفى اللي فيها محمد ياأنس صفية عالجت ليها الجروح واصحابي مع محمد جوه هتعمل اي
أنس بتوهان :مش عارف يامحمود مش عارف يااخويا انا هاجي اجيب ليكم تالين ونرمين طلعت بالأسعاف
محمود بحزن :رب الخير لا يأت الا بالخير اتفائل ياأنس كل حاجه هترجع زي الاول واحسن
أنس :ربنا يستر
يلا بينا ياآدم
في المستشفى
منه :آدم اخويا معرفش حصل ليه اي
آدم :اهدي يامنه عشان اللي في بطنك محمد ادها وهيقوم قام من اللي اعصب منها
منه بهلع :لما يقوم هتسيبوا الشغل دا كلكم حرام عليكم بتعملوا فينا كده لي
آدم وهو بيضمها :اهدي عشان مرات اخوكي وبنته اهدي وعشان حماتي كمان
منه وهيا بتمسح دموعها :حاضر هيا فين تالين
آدم :مع حماتي جوه هيا وأنس تعالى
صفية :هتروح لوحدك ياأنس مش هتروح عاوز تبقى زي محمد وبدل الواحد بقيتوا اتنين
آدم :لا ياصفصف انا هبقي معاه
أنس :رقم غريب بيتصل
الو مين… وربي أن عملتوا فيها حاجه انتوا أحرار متعرفوش مين أنس مجاهد…. انت ياا.
قفلوا ياترى سدرة عندهم عامله اي دلوقتي
عند سدرة
سدرة :ياحيوا”نات ياكلا” ب مجدي وربي لاوريكم مين سدرة هانم بنت عز بيه
قطعت سدرة الحبل اللي على ايديها بمطو”ه معاها
سدرة :ماما كان معاها حق وهيا بتقول خلي دي معاكي ديما يمكن تحتاجيها
قطعت سدرة الحبل وجيت عند الباب مسمعتش صوت فتحت لقت اتنين قاعدين بياكلوا اتسحبت براحه لقت واحد ماسكها من قفاها
مجهول :رايحه فين ياحلوه
سدرة :الحلوه دي تبقي خالتك واديته بالبوكس في بطنه وفضلت سدرة تضر”ب فيهم لحد موقعوا كلهم على الأرض وبعدين نفضت ايديها وقالت لو كنت فاضيه ليكم كنت عملت فيكم أكتر من كده
وأخدت تليفون واحد فيهم :سمعتكوا وانتوا بتكلموا أنس اكيد دا رقمه
سدره :الو أنس
أنس :سدرة انتي سدرة؟!
سدرة وهيا بتركب العربية وهتسوق :ايوه انا انتوا فين روحتوا المستشفى
أنس ببلاهه :هو مش انتي مخطو”فة
سدرة بلامبالاة :ايوه كنت ظبطهم وجايه
أنس بعدم فهم :حصل اي
وحكت ليه سدرة اللي حصل
أنس بصدمه :عملتي كل دا
سدرة :ايوه معشتش حياة هينه
أنس طب متتأخريش وتعالى مستنينك
سدرة :حاضر
سلام
أنس :سلام
آدم قالتلك اي
أنس :هيا جايه
الكل :اي هيا مش مخطو” فة
أنس :احنا لازم نخاف منها دي بتلعب ملاكمه
الدكتور :أنس بيه محمد بيه فاق وعاوز حضرتك
دخل أنس عند محمد جرى
أنس بدموع مستحيل تظهر لأي حد :محمد حبيبي عامل اي
محمد وهو ببنهج :انس مفيييش ووووقت سدددرة مممراتك ببببنت عمممك اللي ضااايعه
أنس؟!

ياترى هيحصل اي تتوقعوا محمد هيعيش ولا لا
وسدرة هتروح المستشفى سليمه وكلام محمد حق ولا لا
وهل سدرة بنت عم أنس؟؟

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبسط حبيب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى