روايات

رواية ذبحني معشوقي الفصل التاسع عشر 19 بقلم شيماء سعيد

رواية ذبحني معشوقي الفصل التاسع عشر 19 بقلم شيماء سعيد

رواية ذبحني معشوقي الجزء التاسع عشر

رواية ذبحني معشوقي البارت التاسع عشر

رواية ذبحني معشوقي الحلقة التاسعة عشر

عاد عز إلى المنزل بعد تشديد الطبيب عليه بالرعاية و الراحه التامة و كان هذا دور زينه الذي كانت مثل ظله في كل الأوقات لا تتركه.
في صباح يوم جديد في غرفه عز و زينه نجد زينه تخرج من المرحاض و هي لا يغطي جسدها غير تلك المنشفه و هي تنظر أمامها و خلفها مثل اللصوص خوفا من أن يراها عز.
زينه بخوف : ازي انسى الهدوم بتاعتي ازي بس يا رب و النبي خليه نايم لحد ما أخلص.
اقتربت زينه من غرفه الملابس بتوتر شديد و لكن قبل وصولها إليها كانت بين أحضان عز شهقت زينه بفزع و نظرت إلى عز وجدته مازال مغمض العينين.
زينه بتوتر : عز.
عز بابتسامة ساحرة بعد أن فتح عينه : عيون عز ثم نظر إليها بوقحه و قال : بس ايه الجمال ده.
زينه بخجل : عز بطل قله ادب و ابعد عني عشان أغير هدومي.
عز بخبث : هو انتي لبسه حاجه يا حبيبتي عشان تتغير.
شهقت زينه بصدمة من حديثة الوقح و لكن ما جعلها تنتفض من الفزع يد عز التي كانت تخلع من عليها المنشفه.
زينه بخوف : عز ابعد بقى و بعدين عيب كده على فكره.
عز ببراءة مصتنعه : يا زينه يا روح قلبي هو انا أول مره أشوف اللي انتي عايزه تغطية ده ما أنا شوفته كتير قبل كده يا قلبي.
زينه و هي تكاد تبكي من الخجل : عز ارجوك كفايه كده أنا زوزو حبيبتك.
عز بعشق : انتي مش بس حبيبتي لا انتي كمان روحي و قلبي و عقلي و حياتي كلها انتي يا زينه بس انتي وحشني اوي اوي ايه عز حبيبك مش وحشك.
زينه بحزن : لا وحشني و اوي اوي كمان بس انا خايفه يا عز خايفه أقرب تقول عليا رخيصه زي ما قولت قبل كده و خايفه ترجع تسبني تاني و أنا حامل بابنك و خايفه ارجع لوحدي تاني يا عز خايفه.
حديث زينه كان مثل الطعنه بالنسبة لعز الذي لم يتخيل في أبشع أحلامه أن تصل حاله معشوقته إلى تلك المرحلة من الخوف و عدم الثقة فيه و عدم الأمان معه.
عز بألم : مستحيل اسيبك يا زينه أو ابعد عنك تاني انتي كل حاجه حلوه في حياتي و إن كنت زمان غبي بس دلوقتي مستحيل اعمل كده تاني يا زينه الروح بس انتي خلي عندك ثقه فيا.
زينه بعشق : و بثق فيك اكتر من نفسي و روحي عز انت مش جوزي و ابو ابني بس لا انت كمان حبيبي و ابويا و اخويا و معشوقي.
عز بترقب : يعني افهم من كده ايه.
زينه بخجل : أفهم من كده اني نفسي اجيب منك بنت و تكون اسمها زينه عشان يبقى زينه و عز.
عز بسعادة لا توصف : بجد يا زينه الروح .
زينه بخجل : بجد يا روح زينة الروح.
كانت تلك أخر كلمات زينه قبل أن ينقض عليها عز مثل الأسد الجائع أخذ شفتيها في قبله مميتة و أخذ يقبلها و يقبلها بجوع سنوات طويلة من الحرمان و البعد ترك شفتيها و نزل إلى عنقها الناعم و أخذ يقبله قبلات متفرقة و صعد إلى شفتيها مره أخرى و هي مستسلمه تماماً لذلك الشعور الذي حرمت منه هي الأخرى سنوات طويله الشعور بالحنان و الدافئ و فوق كل ذلك الحب و بعد عدت سنوات طويلة من الحرمان
صكتت اخيرا شهرزاد عن الكلام الغير مباح.
_____شيماء سعيد_____
في غرفة نوم أدهم و حور كان يجلس أدهم على الفراش شارد في تلك الحياه و كيف تغير الجميع و كيف تكتشف ان من عشت معهم طول تلك السنوات أشخاص غرباء لا تعرفهم في حياتك على الإطلاق و الذي زاد من خوفه هي والدته السيده شريفه لا يعرف ماذا سوف يفعل عز معاها فهو يعلم عز جيدا عن الغضب يكون مثل الثور الهائج لا يفرق بين قريب و بعيد حبيب و عدو فاق من شروده على صوت حور.
حور بقلق : مالك يا أدهم.
أدهم بابتسامة زائفة : مفيش يا روحي ما انا كويس اهو.
حور بحنان : أدهم يا قلبي انا حور عارف يعني ايه.
أدهم بحب : يعني ايه.
حور : يعني بعرفك من عنيك قبل ما لسانك يتكلم و بحس بقلبك من دقاته عرفت يعني ايه.
أدهم بابتسامة ساحرة : عرفت يا قلب أدهم بس قوليلي بقى عيني و قلبي بيقولوا لك ايه.
حور بحب و قلق : عنيك بتقولي انك تعبان و في حاجه قلقان منها و قلبك بيوجعك و مش عارف تعمل ايه في اللي جاي صح.
أدهم بعشق : صح يا قلبي من جوا انا فعلاً في مشكله بس إن شاء الله هتتحل.
حور بقلق : مالك يا حبيبي اية المشكلة اللي تعباك أوي كده.
أدهم بتوتر : مش هقدر اقولك دلوقتي لأني لسة مش عارف الحقيقة فين بس وعد اول ما اوصل للحقيقة هقولك على كل حاجة.
حور بحنان : و انا مش عايزة أعرف حاجة غير إنك بخير و في أمان انا مش عايزة حاجة من الدنيا دي كلها غيرك انت و أدم مش عايزة حاجة تانيه خالص.
أدهم بعشق : شكرا يا حبيبتي ثم قال بتعب : أنا عايز انام في حضنك يا حوري.
لم تتحدث و لكن فتحت أحضانها إليه فقط ضمته إليها بحنان و حب حقيقي أما هو دلف داخل أحضانها و اغمض عينه بهدوء ظلت حور تحرك يديها على ظهره بحنان إلى أن احست بانتظام أنفاسه نظرت إليه بحنان و قبلت رأسه و نامت هي الأخرى بين أحضان حبيبها و لكن داخل كل منهم قلق كبير من الغد.
_____شيماء سعيد______
في صباح يوم جديد في شقه مرام و جواد استيقظت مرام من النوم على احساس بالبروده
المكان بجانبها فتحت عينيها لم تجد جواد بجوارها
نظرت بدهشه و الحيرة بداخلها تزيد هل ندم على
ما حدث بالأمس هل كان لا تريدها هل فرضت نفسها عليه هل اقترب هو منها من باب الواجب و انها زوجته فقط…… الكثير و الكثير من الأسئلة داخلها و لا تعرف إجابة لها قطع سائر أفكارها دخول جواد و على وجهه علامات السعاده.
جواد بسعادة : صباح الخير يا روحي.
مرام بحزن : صباح النور.
جواد بقلق : مالك يا مرام فيكي ايه في حاجه بتوجعك.
مع أن كان عندها وجع بسيط و لا تقدر التحرك منه و لكن خجلت أن تقول له ذلك.
مرام : لا أنا كويسه انت كنت فين.
جواد بابتسامة ساحرة : لقيتك نايمه قلت بلاش ازعجك فخرجت برة الاوضه.
مرام و قد نزلت الدموع من عينيها دون أراده منها : جواد هو انت ندمان على اللي حصل بينا امبارح.
عندما رأى جواد دموعها لم يتحمل و أخذها داخل أحضانه و هو يقول بذهول : لية يا حبيبتي بتقولي كده أنا امبارح كنت اسعد رجل في العالم كله.
ابتعدت مرام عنة و هي تقول بشك : بجد يا جواد يعني انت ما عملتش كده من باب الواجب و عشان أنا مراتك انت عملت كده عشان بتحبني صح.
جواد بذهول : انت بتقولي ايه يا مجنونه واجب ايه يا مرام انا كنت بحب من و انتي عيلة هبله في ابتدائي و كنت انا في الجامعة قولت يا ولد يا جواد دي صغيره عليك و مستحيل عز يوافق عشان فرق.
السن و قررت ابعد عنك و روحت اتجوزت بس مقدرتش أكمل معاها و هي عشان عرفت أني بحبك راحت خانتني و قلت لي واحد بواحدة عشان كده أنا
طلقتها بعدها حبيبتي كبرت و راحت تلاته ثانوي و بقت انسه محترمة و انا قررت اني مش هتجوز غيرها حتى لو غصب عنها و على ما اعتقد انك عارفة الباقي.
مرام بسعاده و ذهول من حديثه : بجد يا جواد.
جواد بعشق : بجد يا قلب جواد اللي حصل امبارح ده يا مرام حلم كنت بحلم بيه كل يوم و ما صدقت حققته. ثم أكمل حديثه بمرح : و بعدين ده انا كنت عملك مفاجأة تحفه.
انتفضت مرام من فوق الفراش بمرح و لكن جلست مره أخرى و هي تشهق بألم شديد نظر إليها جواد بقلق شديد و اقترب منها بحنان و خوف عليها.
جواد بخوف شديد : مالك يا روحي في ايه.
مرام بألم و خجل : مفيش يا قلبي انا كويسة.
نظر إليها جواد بشك و أخذ يتفحصها بعينه إلى أن عمل ما بها بسبب خجلها الشديد فضمها إليه بحنان.
جواد بندم : اسف يا حبيبتي حقك عليا ازي تتحملي الألم من غير ما تقولي لي أسف انا السبب.
مرام بخجل : أنا كويسه يا حبيبي بلاش أسف دي.
قبل جواد شفتيها قبله خفيفه ثم قام من الفراش و دلف إلى المرحاض و بعد عدة دقائق خرج من المرحاض و قام بحملها و دلف إلى المرحاض مرة أخرى.
مرام بتسأل : انت بتعمل ايه.
جواد بحنان : لازم تاخدي دوش دافي عشان الوجع يروح يا قلبي.
قام جواد بخلع ملابس مرام تحت خجلها ابتسم جواد على تلك الصغيره التي تخجل منه بعد ما حدث بينهم بالأمس و قام بوضعها في الحوض الاستحمام اغمضت مرام عينيها براحه ظلت كذلك حتى ذهب الألم قام جواد بحملها مره أخرى و ابدل لها ملابسها و وضعها على الفراش.
جواد بحب : أحسن دلوقتي.
مرام بحب : اه كويس شكرا يا قلبي.
جواد بعشق : انا اللي شكرا على كل حاجه حلوه عشتها معاكي يا روحي.
مرام : انا بحبك اوي اوي يا جواد.
جواد بعشق : و انا بعشقك يا روح جواد و عمره كله.
ثم جذبها إليه و قبلها بعشق و حنان كتعويض عما حدث بالأمس و أخذها و رحلوا إلى عالمهم الخاص.
_____شيماء سعيد_______
في غرفه عماد و نرمين في قصر الشرقاوي كان يجلس عماد يتأمل نرمين النائمه بجواره فهذا المشهد الذي يعيشه الآن هو نفسه المشهد الذي طال انتظاره عمره كله أن يراها نائمه بجواره بعد قضاء تلك الليلة
الساخنه معاها فليله أمس كانت بالنسبة له حياة حياته كلها اقترب منها و قبلها قبلات خفيفه على شفتيها و سائر جسدها فتحت نرمين عينيها بأنزعاج وجدته أمامها بابتسامه ساحرة ابتسمت إليه بحب
حقيقي فهي عشقته و عشقت عشقه لها و اهتمامه بها و اكتشفت أمس فقط كيف يكون الزوج حنون على زوجته فهي تزوجت من عز ثلاث سنوات و نص و لكن لم يكن حنونا معاها على الإطلاق بل كان من
يحدث بينهم مجرد واجب منه و تحت طلب منها و لكن عماد يفعل ذلك عشقا لها و بالكامل رغبته ليست ضغط منها.
عماد بعشق : صباحية مباركه يا أجمل و أحلى عروسه في الدنيا كلها.
نرمين بخجل : الله يبارك فيك..
عماد بحب : انتي عارفه يا نرمين انا كنت بأحلم باللي حصل امبارح ده من امتا.
نرمين باهتمام بالغ : امتا.
عماد بحنان : من أول يوم جيتي على الدنيا فيه و أنا بحبك مع أول ضحكه ليكي و أنا بحبك مع أول خطوة خطيتيها و أنا بحبك من اول مرة شفايفك الحلوه دي قالت عماد و أنا نفسي اذوقها. ثم أكمل
حديثه بحزن : بس كل ده اتهد فجأة لما عرفت مرضي بس قولت عشانها هتعالج و هكون كويس بس انتي جيتي قولي لي أنا بحب عز و عايزه اتجوزه اللحظة دي كانت بموتي يا نرمين كل حاجه راحت كل حلم حلمته اتقلب كابوس.
نرمين بعشق و حزن عليه : كل ده راح خلاص انتهى و خلاص مفيش بعد او فراق تاني نرمين لعماد و عماد بتاع نرمين و بس و هتعالج و هنجيب أطفال و يكونوا حته مني و منك شبهي و شبهك.
عماد بسعاده و رضاء : الحمد لله يا رب الحمد لله على كل حاجه حلوه اعطتها لي و شكرا على السعادة اللي أنا فيها دي صح” ان مع العسر يسرا ” صدق الله العظيم.
نرمين بحب : الحمدلله يا حبيبي و ربنا يخليك ليا يا رب.
اقترب منها عماد بسعادة بالغة أخذ شفتيها في قبله عاصفة اشتاق إليها سنوات طويله و عشان على انتظارها و أخذها و رحلوا إلى عالمهم الخاص و صكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح.
_____شيماء سعيد_____
كان طارق يتحدث مع أحد رجالة.
طارق بشر : نفذ كمان شهر من دلوقتي يكونوا هدوا خالص شهر واحد و زينه تكون عندي فاهم.
الرجل بخوف : فاهم يا بيه الهانم هتكون عندك بعد شهر بضبط.
طارق : ايه اللي حصل في موضوع جوليا.
الرجل من خلف الباب فلا أحد يعرف شكل طارق من رجاله على الإطلاق : القضية اتقفلت ضد مجهول.
طارق بابتسامه شر : تمام كام يلا روح انت و بعد شهر تيجي و معاك زينه تسبها في الصاله و تمشي فاهم.
الرجل : انت تأمر يا باشا.
رحل الرجل و بقى طارق بمفرده و هو في قمه سعادته فزينه حلم عمره سوف تكون معه في القريب العاجل و سوف تكن ملاكه هو واحده فقط و سوف ينتقم من الجميع و لم يترك حقه على الإطلاق.
_____شيماء سعيد_____
بعد مرور شهر من السعاده و القلق على الجميع في نفس الوقت كانت زينه تجلس في غرفتها تشعر بألم شديده في معدتها و لكن لم تعطي اهتمام إلى الموضوع قام بالاتصال على عز فهي في تلك الأيام تشتاق إليه كثيرا و الي رائحه عطره المختلطة مع رائحة الرجالية الخاصة به.
زينه بحب : ازيك يا حبي.
عز بابتسامه ساحرة : زينه هانم بتتصل بيا يا دي السعد و الهنا.
زينه بدلال : يعني انا غلطانه عشان بتصل اقولك وحشتني جدا جدا جدا.
عز بحب : و انتي كمان وحشتيني جدا جدا جدا.
زينه بلهفة : هتيجي امتا بقى.
عز بعشق : ساعه بضبط و هكون عندك يا روحي.
زينه بحب : ماشي يا قلبي.
أغلقت زينه الهاتف مع عز و بعد لحظات شعرت ألم شديد في رأسها و لحظه واحده و كانت تسقط مغشي عليها دلف رجلان إلى غرفتها و قاموا بحاملها و خرجوا من المنزل بالكامل و الرجل يقول إلى الرجل الذي معه.
الرجل بتحذير : اوعي يحصل لها حاجه البيه عايزها سليمه فاهم.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذبحني معشوقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!