Uncategorized

رواية غرام الأسد الفصل الرابع عشر للكاتبة شروق محمد

 رواية غرام الأسد الفصل الرابع عشر للكاتبة شروق محمد

رواية غرام الأسد الفصل الرابع عشر للكاتبة شروق محمد – كامو

رواية غرام الأسد الفصل الرابع عشر للكاتبة شروق محمد

“في منزل سعد المنشاوي كان يجلس بالشرفة شاردا في أمر غرام فجائت اليه سعاد” 

سعاد: مالك ياحبيبي في ايه دايما سرحان وساكت كدا ليه، في ايه اتكلم وفضفض معايا 

سعد: زعلان اووي من ايهاب وموقفه مع غرام

سعاد: معلش انت الكبير ماتزعلش منه ربنا يهديه

سعد: لو عليا مش زعلان غير من طريقته مع غرام وانه سايبها كدا من غير مايصالحها ولا يفكر في زعلها تفتكري مش هيجي يصالحها خايف علي نفسيتها اووي

سعاد: هيروق ويجي انت عارف انه قاسي وطبعه جامد شويه واكيد منال مش هتسيبه واكيد بتتكلم معاه ربنا يعينها بتقول اتغير اوووي عن الاول

سعد: فعلا اتغير خالص مش عارف ايه الي حصل خلاه كدا، الاول كان حنين بس مش اوووي برضه

سعاد: طيب تعالا نتغدا سوا العيال اتاخرت في الشغل ولما يجو يتغدو سوا

سعد: ماليش نفس سبيني دلوقتي

سعاد: لا مش هسيبك قوم قوم ياله وسيبها لله

نهضت سعاد واخذت زوجها لتناول الطعام. 

________________

“في مكان آخر بمطعم علي النيل” 

ندي: انتي سرحان في ايه ياابني انت بقيت غريب

حسام: لا مش غريب بس هموت من الغيظ 

ندي: ليه كل ده مش فاهمه

حسام: البت الي كنت هخطبها وكنت بقؤلك انها نكديه 

ندي: مالها وايه خلاك تفتكرها دلوقتي

حسام: لانها قاعده قدامك اهيه وكمان بتضحك وتهزر

“نظرت ندي إلي ما ينظر له حسام”

ندي: هيا دي يعني مش حلوه اوووي عشان تدايق نفسك كدا انت زؤقك وحش اووي

حسام: بقي دي وحشه اه عليكم لما تنفسنو علي بعض 

ندي: انا هنفسن علي دي، ليه مش شايفني قمر ازاي دا انا القمر يقولي هقوم وانتي تعالي اقعدي مكاني

حسام بابتسامه صفراء: ماشي ياقمر هحاول اعديها بس عاوز انتقم منهم

ندي: وهو زمبه ايه سيبه ياعم في حاله

حسام: مش هخليه يتهني بيها ولا هيا تتهني وبعدين هو القمر شبك ولاايه

ندي: لا ابدا بس 

حسام: معايا ولا ايه

ندي: معاك بس اتعابي هاخدها اول بي اول

حسام: انتي ايه يابنتي ماشبعتيش ما كل مصلحه بتاخدي علي قلبك قد كدا

ندي: ماشي، بس ماحدش عارف الايام فيها اي ولا حاتم باشا ممكن يمشيني في اي وقت، لا دا ممكن يحبسني كمان

حسام: اعوزو بالله بطلي بس قرك ده وخلينا نفكر في مصيبه لدول دلوقتي

“ظل حسام وندي يفكرون في إقاع غرام واسد”

__________________

” بنفس المكان ولكن في جانب اخر”

كانوا يجلسون جميعاً بلمطعم وهمست هاجر إلي غرام”

هاجر: بت ياغرام بصي بصي

غرام: ابص علي ايه هو انا شايفه غيره

هاجر: لا بقؤلك ايه سيبك من الهبل ده وشوفي مين هناك ده ومن ساعتها بيبص علينا وعنيه مليانه شر

“نظرت غرام الي المكان التي تشير إليه هاجر”

غرام: ايه ده، دا حسام هو عمال يبص كدا ليه 

هاجر: مش عارفه ومين دي كمان الي معاه

غرام: ربنا يستر 

عاصم: انتو بتتكلمو بصوت واطي كدا ليه

اسد: انت مالك سيبهم براحتهم ايه الرخامه دي

عاصم: ياابني انت ازاي اسمك اسد وانت حنين كدا

هاجر: ما انت اسمك عاصم وقاسي عادي يعني

تعالت صوت ضحكات اسد علي مزح هاجر وقال: لا حلوه ياهاجر

غرام بابتسامه: هموت بسببك ياجوجو 

عاصم: يسلام قالت نكته مالكم فتحتو في الضحك كدا ليه وانتي كمان حسابك معايا بعدين وياله عشان نروح عيال كئيبه 

اسد: هما الي عيال كئيبه برضه اعوزو بالله ياله فعلا نمشي عشان ورايا شغل كتير

“اخذ اسد وعاصم الفتيات وذهبوا”

__________________

بمنزل سعد المنشاوي

سعاد: احلي كوباية شاي لأحلي ابو اسد في الدنيا 

سعد: تسلم ايدك حبيبتى ربنا يخليكى ليا 

سعاد: ويخليك ليا، هتنزل الشركه مع اسد ولاهتعمل ايه 

سعد: ماينفعش اسيبه لازم اكون جامبه في الاول وبعد كدا ابقي اروح كل فين وفين 

سعاد: دايما بتسندنا وتقف معانا وفي ظهرنا انت بجد سند لينا ربنا يباركلنا فيك ياحبيبي

سعد: حبيبتي انتو الحياه الي انا عايشها، من غيركم ولا حاجه عايش بيكم وليكم

“دقائق ودق جرس الباب” 

سعد: هقوم اشوف مين. 

“قام سعد بفتح الباب وكان الطارق إيهاب”

ايهاب: مش عاوز تفتح ولا ايه

سعد: ومش هفتح ليه بس تعالا اتفضل

ايهاب: ايه المقابله دي مافيش حضن لاخوك ولا ايه

قام سعد بإحتضان اخيه وقال: لسه فاكر انك مزعلني

ايهاب: مافيش زعل ولا حاجه 

“جاءت سعاد واستقبلت منال”

سعاد: اهلا اهلا حبيبتي وحشتيني 

منال: انتي اكتر ياغاليه

ايهاب: اومال فين غرام مش شايفها يعني 

سعاد: زمانها جايه 

ايهاب: جايه منين مش المفروض كانت تيجي من بدري من شغلها ولا ايه الحكايه بالظبط

سعد: لا حكاية ولا حاجه تلاقيها بتتمشي شويه مع هاجر

ايهاب: بتتمشي اه قولتلي

_________

في السيارة الخاصة بأسد 

غرام: شكرا علي العزومه الجميله دي

اسد: بتشكريني علي ايه يامورا دي حتي مش عزومه تليق بيكي ياقلب الاسد 

غرام: ربنا يخليك ليا 

اسد: ويخليكي ليا ياغرامي

“ظل اسد وغرام يتحدثون وبعد مرور بعض الوقت وصلوا إلي المنزل” 

اسد: ايه ده انا سامع صوت عمي جوا يااه دا واحشني اوووي بس كان نفسي اروحله انا

غرام: ربنا يستر مش عارفه قلبي مقبوض ليه

اسد: اتفائلو بالخير تجدوه يامورا ياله ندخل

اسد: السلام عليكم اذيك ياعمي والله ليك واحشه

ايهاب: حبيبي تعالا في حضن عمك 

غرام: ماما وحشتيني عامله ايه 

منال: الحمد لله يا قلبي طمنيني عليكي 

غرام: الحمد لله 

اسد: وانا مافيش سلام

منال: حبيبي السلام كله ليك

ايهاب: عامله ايه ياغرام مافيش اذيك يابابا

غرام: اذيك يابابا عامل ايه وحشتني

ايهاب: انتي جايه دلوقتي ليه كنتي فين دا كله

غرام: كنت مع اسد بره

ايهاب: الله الله ودا بقي كل يوم تخرجي وتيجي بمزاجك صح، طيب اتفضلي قدامي علي البيت

سعد: انت بتتكلم كدا ليه ياايهاب هو أسد ده غريب وبعدين مش هتيجي معاك غير لما انت تعرف انك كنت غلط من الاول 

ايهاب: اه عشان تفضل رايحه جايه مع ابنك صح لا مش عندي الكلام ده ودي بنتي وانا حر فيها اجوزها اعذبها دي بنتي ماحدش يدخل فاهم

سعد: انت ازاي بتتكلم معايا كدا انت اتجننت

منال: ماينفعش كدا ياايهاب اهدا الموضوع مايتحلش كدا ابدا صلو علي النبي ياجماعه

ايهاب: انتي بذات تسكتي دي اخرة تربيتك فيها 

اسد: هو حضرتك بتتكلم كدا ليه من امتي غرام غريبه عننا وانا اكتر واحد في الدنيا اخاف واحافظ عليها

ايهاب: لا بجد مصدق نفسك خلص الكلام عندي بنتي هتيجي معايا وماحدش يدخل بينا اتفضلي قومي اخلصي خلينا نروح بيتنا الغلط غلطي من الاول

غرام: بس يابابا 

قام ايهاب بضرب غرام بالقلم وقال: اخرصي انتي لسه هتتكلمي 

سعد: لا انت مش مظبوط خالص انت ماعندكش رحمه كل دا ليه انت ليك غرض من مرواحها وواخد الموضوع ده طريق لهدفك صح بس والله لو جيت عليها او عملت ليها حاجه او غصبتها علي حاجه ماهرحمك والي عملته دلوقتي ده ماهيعدي بالساهل والقلم الي غرام خدته ده هتحاسب عليه وانا مش مسامحك

ايهاب: سعد دي بنتي وانا حر فيها انا لاغلطت فيك ولا جيت عليك واظن ده حقي في تربية بنتي

سعاد: ومين قال ان بنتك مش محترمه 

ايهاب: لما تيجي كل يوم في الميعاد ده تبقي محترمه

اسد: علي فكره بنتك دي اشرف واحده في الدنيا ادب واخلاق واحترام وانا فعلا زي بابا مابيقول مش عارف انت مكبر الموضوع كدا ليه مع انه مايستهلش كل ده وقريب جدا غرام هتكون مراتي فا العمايل دي مالهاش اي لازمه ومااسمحش ليك تضربها كدا

ايهاب: ماعنديش كلام اقوله ياله بينا

“اخذ ايهاب ابنته وزوجته وذهبوا

ولكن لماذا فعل ذلك ولكنها كانت فرصة وجائت اليه”

~~~~~~~~~~~~

بعد مغادرة ايهاب وغرام من المنزل

سعاد: لا حول ولاقوة الابالله هو في ايه لكل ده

سعد: ايهاب بيخطط لحاجه انا متأكد وأخد الموضوع ده فرصه ليه ربنا يستر عليكي ياغرام

اسد: والعمل يابابا هنسيبها كدا هيا فعلا بقالها فتره بتقولي انها خايفه وقلقانه

سعد: لا طبعا مش هسيبها وبرضه مش هقدر اقرب دلوقتي عشان عمك 

اسد: وانا مش هسيبها مش هسيبها هروحله واتقدم ليها مش هسيبها معاه يوم واحد انت عارف هو ممكن يعمل ايه فيها مش عارف هو بقي قاسي كدا ليه، انا مااقدرش ابعد عنها ثواني كفايه عليا3سنين وانا محترم حضرتك بس مااقدرش امسك نفسي اكتر من كدا

سعد: سبهولي يااسد وانا هتصرف

سعاد: ربنا يهديه ويرجع لعقله قبل فوات الاوان 

” دلف اسد غرفته وجلس علي فراشه وظل حزين علي غرام”

~~~~~~~~~~~~

“امسك ايهاب بذراع غرام بقسوه وغضب وقام بفتح باب المنزل وقام برميها بقوه وقال: اتفضلي ادخلى دايما جيبالى الغم والمشاكل مع اخويا انتى اي فهميني” 

منال: براحه هو في ايه ممكن تفهنا بقي 

ايهاب: مالكيش دعوه انتي حسابك معايا 

منال: كل حاجه حسابك معايا حسابك معايا حساب ايه فهمني انا اكتفيت من مشاكلك وظلمك لينا 

ايهاب: عجبك بنتك وتربية بنتك 

منال: بنتي متربيه احسن تربيه وانت مسألتش نفسك امتي طبطبت عليها ولا اخدتها في حضنك ولا قاعدت تتكلم معانا زي بقيت الناس

غرام: ممكن اعرف حضرتك بتقول عليا مش محترمه ليه

ايهاب: لما كل يوم تخرجي وتتاخري وترجعي براحتك ده اسمه ايه المفروض لما اسد رجع من سفره كنتي جيتي علي بيتك ولا عجبتك القاعده هناك

غرام: هو اصلا كان واخد شقه وهيقعد فيها عشان انا موجوده ودي اول مره اخرج واغيب وده اسد الي طول عمرنا معاه في بيت واحد ومهما كان انا محترمه ومش بعمل حاجه غلط خوف من ربنا واحتراما لنفسي

ايهاب: من هنا ورايح مش عاوز اسمع اسمه فاهمه واعملي حسابك خطوبتك علي حسام كمان يومين وماتفكريش تعملي حاجه من عمايلك لانك مش هتروحي الشغل وفونك ده هاخده هاتي

“اخذ ايهاب الهاتف من غرام”

غرام: ومين قال لحضرتك اني هوافق وشغلي ماله انا ماعتش صغيره للكلام ده ولا المعامله دي وبعدين حضرتك عملت دا كله عشان خاطر صاحبك وابنه

ايهاب: ما اعرفش افهميها زي ماتفهميها وهتوافقي غصب عنك والمعامله دي انتي تستاهليها من الاول 

غرام: هو مش انت كنت عاوزني اتجوز طيب اسد رجع اهوه وهيجي يتقدم واتجوز ايه المشكله دلوقتي

ايهاب: اه وهتروحي تقؤليله بقي تعالا اتجوزني صح

غرام: لا طبعا هو الي هيجي لوحده بس حسام لا

ايهاب: اهو حسام ده الي هتتجوزيه وده اخر كلام 

منال: انت مسامح نفسك علي كدا

ايهاب: ايوه مسامح نفسي لاني صح وياريت تعقلي بنتك وتخليها تغير رأيها بمزاجها بدل مايكون غصب عنها

منال: ربنا كبير

~~~~~~~~~~

“دلفت غرام غرفتها والقت نفسها علي الفراش وظلت تبكي.. ااااه ياقلبي، عمري مااتهنيت بحاجه كل حاجه عمرها قصير، ليه يارب انا ماغلطتش ولا عملت حاجه ودي اول مره اخرج فيها ولا حسام ده كمان هو انا نقصاه يارب خليك معايا ساعدني يارب ماتسبنيش لوحدي، ليه بابا بيعمل معايا كدا ياارب” 

“دلفت منال غرفة غرام وجدتها تبكي” 

منال: غرام حبيبتي انتي بتعيطي

غرام: ليه كل دا ياماما انا عملت ايه بابا بيعمل معايا كدا ليه فهميني هو انا قليلة الادب عملت ايه غلط وليه هو مصمم انه يجوزني واحد مش مرتحاله لمجرد انه عاوز مايخسرش صاحبه، وانا فين من دا كله مافكرش فيا

منال: معلش يامورا ربنا يهديه وان شاء الله الامور هتهدا

“اخذت منال غرام بين احضانها لتهدئتها وبعد ان هدئت غرام قالت: ان شاء الله انا هقوم اتوضي واصلي واشتكي لربنا همومي هو قادر يريح قلبي ويغيرلي حياتي

منال: ربنا يريح قلبك يابنتي

“قامت منال وذهبت إلي غرفتها وهيا حزينه علي ابنتها” 

يتبع..

لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!