روايات

رواية تعالي إلى جحيمي الفصل الثاني 2 بقلم أميرة الشافعي

موقع كتابك في سطور

رواية تعالي إلى جحيمي الفصل الثاني 2 بقلم أميرة الشافعي

رواية تعالي إلى جحيمي الجزء الثاني

رواية تعالي إلى جحيمي البارت الثاني

تعالي إلى جحيمي
تعالي إلى جحيمي

رواية تعالي إلى جحيمي الحلقة الثانية

لم يكن امام مي بعد ما حدث الا ان تستمع لنصيحة امها اخذت تفكر طويلا مع نفسها وهي نائمه في فراشها بعد ان اخبرتها والدتها للنتيجه للتي توصلت اليها وبمحادثتها مع نور الدين ابن عم ابوها والذي سمي علي اسم جدها فاسمه نور الدين نور الدين
قالت مي لنفسها … ولما لا القاهره مدينة كبيره واذا لم يحالفني الحظ مع هؤ لاء الاقارب ربما وجدت عملا آخر… اخذت تدعو الله ان يوفقها لاجل شقيقها التي تحبه حبا جما فهي تشعر انه ابنها وليس مجرد اخ
وتخاف كثيرا ان تفقده
قررت ان تحاول لتوفر لاسامه مصاريف دراسته وكذلك نفقات العلاج الغاليه وايضا من اجل امها التي كافحت معهم كثيرا
نامت بعد ان اضناها التفكير
،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في صالة الشقه. جلست نادره مع ابنها اسامه يتهامسان حتي لا يزعج حوارهم مي
نادره باسي…. صعبانه عليه اختك اوي يا اسامه من صباحية ربنا يا قلب امها تلف وتقابل الحلو والوحش ربنا يفتح لها باب امل يا رب ال زيها متستتين
سمير جارنا هيموت عليها وكل ما يبعت مرسال وتعرف
ترد وتقولي. يا ماما انا ورايه رساله لازم ااديها معنديش استعداد ارتبط بحد دلوقتي
دمعت عينا اسامه وقال…. مي يا ماما ربنا هيرضيها لانها طيبه وقريبه منه قوي وانا لما اتخرج هشيلها علي راسي
_نور… بيه ايه بقي يا مي ما كنتي كويسه وبتقولي عمي انا عمو نور الدين بس فهمتي
_مي شاكره…. فهمت يا عمو
حمل نور الدين سماعة الهاتف الموضوع علي مكتبه وقال لسكرتيرته…… ابعتيلي شهاب ثم استئنف
بقولك ايه يا ناديه. …. جمال جه ولا لسه
نور الدين بحنا ن……معلهش يا مي شهاب طيب بس مر بظروف صعبه خلته جاد زياده عن اللزوم
مي وهي تغطي وجهها بكف يدها اليمني
…… مش عاوزه اعرف عنه حاجه يا عمو الله يبارك لك ان شاءالله هحاول ماشفوش تاني ابدا
نور… بصي يا مي انا هديكي راتب 5000 الاف جنيه وان شاء الله هزودك لما تاخدي خبره
حاولت مي ان تخفي سعادتها العارمه لقد تفاجئت بما قاله وهمست تحمد الله فاخيرا ستحل مشاكل عائلتها.
قالت له بخجل …. بس يا عمو..
.قاطعها نور الدين وقال….. بعد اسبوع تكوني جهزتي حالك
بس عيلتك في المنصوره مش كده
مي بحماس …… ولا يهمك انا جاهزه ان شاء
الله
نور الدين قام بفتح درج مكتبه واخرج مبلغ وقال
ودا شهر مقدم
مي……. بس
نور الدين بود ……انا يا ما كنت باخد من محمود فلوس ايام الجامعه يا مي ومديون له بكتير
مي بامتنان…… ربنا يخليك يا عمو
اثنا ء عودتها
لم تكن مي تمشي علي الارض بل كانت تظير من الفرحه وجلست في القطار العائد الي المتصوره وهي تتمني ان يقطع الطريق بسرعه لتصل الى امها واسامه ليشاركوها تلك الفرحة العارمه وتناست امر ذلك الشهاب التي شعرت ببغضه من اول لحظه
وصلت بعد ثلاث ساعات الي المنزل وطرقت الباب
ما ان فتحت نادره الباب الا وصاحت مي وهي تحمل رزمة المال
معايا فلوس. معايا فلوس
نادره……. حمد الله على سلامتك ايه دا منين دا يا مي
قصت مي علي امها واخيها قصة لقائها بعمها نور الدين وتعمدت الا تذكر موقفها مع شهاب او تذكر اسمه
استمعت نادره الي مي وقالت… كنت متاكده ابوكي قال لي انه في شبابه كان صاحب نور الروح بالروح كانو ما بيسبوش بعض وانه اكتر واحد كان بيشتاق له في اهله
سعد اسامه كثيرا حينما اعطته امه الف وخمسمائة جنيه ليدفع مصاريف دروسه ويشتري طقم جديد
اسامه….. يا فرج الله يعني طلع لنا قريب غني زي الافلام يا ولاد
نادره بحنان……. اسامه بطل تضيع وقت اختك هتتغرب وتسكن وحيده علشان خاطرنا. لازم تذاكر علشان تبقي مهندس زي ما هيه عاوزه
اسامه.. انتي بس ابرزي علي طول كده وانا هبقي كبير المهندسين كمان يلا سلاموز رايح درسي
خرجت مي في تلك اللحظة من غرفتها ونادت
مي….. اسامه
رداسامه عليها…… حبيبي يا ناس
مي …… . ما تعذبش ماما وانا مش هنا لازعل منك وخد الدو ا في مواعيده علشان خاطري اهم حاجه الدوا
اسامه… . وانا اقدر برده ازعلها دي حبيبتي
مي.. طب يلا يا سمسم روح درسك علشان ما تتاخرش بذمتك صليت العصر
اسامه……. صليت يا حجه مي ودعيتلك
مي مبتسمه……… طب يلا روح وبطل بكش
اسامه…… سلا مو عليكو
مي…… وعليكم السلام
جلست مي مع امها نادره بعد ان خرج اسامه تتحدثان
مي بهيام … عسل اسامه
نادره…. طول عمرك تموتي فيه يا مي انتي امه التانيه يا حبيبتي
مي.. ربنا يخليكي لينا يا ماما
نادره……. بقولك يا مي وانتي بتحكيلي عن مقابلتك مع عمك نور الدين قلتي انه قال لك حاجه غريبه
مي. بحيره….. . اه يا ماما قال ان جدي ضيع كل ثروته الا حاجه واحده سابها لبابا بس محدش عرف يوصله ولا يعرف هوا راح فين دو ل كانو فاكرين بابا لسه مهاجر بصراحة زعل قوي لما عرف انه مات بيقول قبل المشاكل بين بابا وجدي كان هوا وبابا زي التوئم
نادره باستخفاف….. متشغليش بالك يعني هيكون ساب ايه تلاقيها لوحه ولا فاظه ابوكي قالي ان فيلتهم كانت مليانه تحف
ابوكي كان ابن عز بس اتبهدل وكرامته كانت عنده فوق كل شيء ما رضاش يرجع لابوه وعيلته لحسن يقولو محتاج لهم
الله يرحمه.
مي… انا هسافر بكره ان شاء الله يا ماما انا هستلم شغلي بعد بكره بس هروح اشوف السكن وانظم حالي
مدت نادره يدها لمي بمبلغ من المال
مي. .. ايه ده يا ماما ما انا اخدت الف جنيه
نادره. بحنان …. دول تشتري لك بيهم طقمين من زمان ما اشتريتيش لبس جديد
مي…… لأ يا ماما خليهم مصاريف البيت ودروس اسامه خليهم ابقي هاتي بيهم طقم لسمسم
نادره… . اسمعي الكلام يا مي انتي راحه وسط ناس يا ضنايا وبعدين دول من مرتبك
قبلت مي يد نادره وقالت…. ربنا يخليكي ليا يا ماما….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تعالي إلى جحيمي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى