رواية العنيدة الفصل الثالث 3 بقلم هدى أحمد
رواية العنيدة البارت الثالث
رواية العنيدة الجزء الثالث
رواية العنيدة الحلقة الثالثة
بتاخدنا الدنيا بعيد وتجيبنا شمال ويمين
«بنقابل ناس .. ونودع ناس تانين
مهما الأيام بتفوت فيه إحساس مش بىِموt
يفضل حبايينا يا ناس في القلب أكيد عايشين 💕»
نور دخلت بالمياه
سيلاا بخوف وصدمه في نفس الوقت: الحقي ي نور حد رن عليكي وقعدت تعيط
نور: مالك ابت في اي
سيلاا بدموع: حد رن عليكي وقال ان موتك قرب
نور: نعم نعم يعنيا فين التلفون
سيلاا: اتفضلي
نور رنت علي الرقم: الو مين انت ي حيوان ي عديم الادب بترن في نص ليل وقال اي موتك قرب دا انت اللي موتك قرب ي عين امك
ليلي بضحك: اي ابت مالك
نور بشر: ليلي الكلب هو انتي
ليلي: ايوه انا انتي عملتي فيا مقلب الاسبوع اللي فات
نور: يومك اسود ي كلب البحر اقفلي خليني اتخمد
ليلي: البت بت خالك المسهوكه دي عامله اي
نور: كويسه يختي عامله تعيط وخايفه بسببك
ليلي بضحك: هيهيهي ربنا يقدرني علي فعل الاخير
نور: طيب يختي انا والبت سيلاا رايحين السوق بكره اهو نطلع من الحاره الغم دي
ليلي: ثواني كدا هو السوق عزل من الحاره ولا اي يكنش عزل بصحيح
نور: اقفلي ي وش الفقر انتي
ليلي قفلت بضحك
اماسيلاا كانت بتغلي من الغضب
نور:مالك ي بت
سيلاا: ريلكس سيلاا ريلكس خالص وقامت نايمه
نور: منك لله ي بومه ي ليلي ونامت هي كمان
عند الشباب
مروان واقف في البلكونه: لا بس اي البنات الجامده اللي عندكم دي
ياسين: لم نفسك ي جدع وبعدين غض البصر ي جدع
مروان: وانا مالي ما هما للي حلوين
اسر: مع حق هما جامدين
ياسين بيأس منهم: انا هنام احسن
مروان بضحك: خلاص ي عم بنهزر
ياسين: بقولكم اي انا عاوز اعمل مشروع صغير كدا
اسر: مشروع اي
ياسين:نفتح مطعم انا كنت محوش قرشين علي جنب كدا وقولت للعوزه يعني تعالو نتعاون ونفتحو سوا ها قولتو اي
مروان: والله ي ياسين ي خويا هي فكره حلوه بس انا مش معاكم
ياسين: انت عيل رخم تعالو نتشارك يمكن نكسب
اسر: وافرض خسر
ياسين: انتو عيال فقريه يجماعه خلاص رمضان قرب وكلو دلوقتي بقا بينزل يتسحر في المطاعم واهيي حاجه جدنا يفرح مننا
اسر ومروان: اللي تشوفو
بعد شويه كل واحد راح مكانوو
تاني يوم الصبح الساعه 6
فتحيه بزعيق: ي نوور انتي ي بت
نور بفزع: نعم
فتحيه: نعم وانتي عندك قومي تعالي وصحيلي البت اللي جنبك دي
نور بغضب: حاضر
وقعدت تصحي في سيلاا
سيلاا: اي دا انتي بتصحي حيوان اهدي شويه
نور: يختي خلصي
طلعو بره
نور: خير ي ست الكل
فتحيه: يلا ي بنات واحده تغسل السجاد وواحده تمسح الشبابيك والحطان
نور: انتي بتهزري اكيد
فتحيه: يلا يختي منك ليه بطلو سهوكه
سيلاا: انا مش بعرف اعمل اللي انتي بتقولي دا
فتحيه: اتعلمي ي حبيبتي يلا كل واحد يشوف هيعمل اي
نور: طيب هندخل نغيرو
بعد شويه كانت نور بتغسل السجاد وسيلاا بتمسح الحطان
نور وهي بتغني: ابص روحي فجأ لقتني تعبت من المفجأ ونزلت دمعتي قوليلي اي يمريتي اه قوليلي اي حكايتي
سيلاا: اوفر اوي ي نور
فتحيه: يلا يختي اخلصو
بعد 3ساعات من التعب
نور بتعب: معتش قادره منك لله ي عفاف
سيلاا بتعب: هي عمتو بتعمل فينا كدا لي
فتحيه: نووور
نور بزهق: خيرر
فتحيه: روحي انتي والبت اللي جنبك دي هاتيلي حاجات من السوق يلا
نور:ماشي
دخلو غيرو
نور: لا لا مينفعش تنزلي كدا هنا غير عندكم دا لوشفوكي هيكلوكي
سيلاا بخوف: او ميجاد
نور: خدي البسي الدرس دا
سيلاا: اي القرف دا نو نو البسو
نور: هندي علي امي تتصرف
سيلاا: خلاص خلاص ولبستو
نور: والله شكلو حلو اوي عليكي
سيلاا: مرسي
نزلو عشان يروحو السوق
ليلي: اه ي خونا
نور: يلا يختي توحا مش مريحانا ومشو
سيلاا: اي المكان المزدحم دا
ليلي: مش سوق لازم يكون كدا
سيلاا بصوت واطي: ياي دا لو سامر عرف واصحابي مش هيكلمني. تاني
نور: بتقولي حاجه ي سيلاا
سيلاا: انا نو ي قلبي
واقف شب مع صاحبو
علي: مين القمر اللي مع نور دي اول مره اشوفها
معتز: بيقولو بت خالها
علي: ي راجل
معتز: اي رايح فين
علي: استنا كدا
عند نور وسيلاا
شب: ي جمدانك ياخي تلاته احلي من بعض
ليلي: وانت مال اهلك احنا خدنا رأيك اصلا
شب: لا وشرسه كمان
جه عليهم علي
علي: مالك ي شبح بيهم
الشب: انت اللي دخلك
علي: مش هو كان بيضيقم مش كدا
ليلي: ايوه كان بيضيق فينا
علي: طب لم فرشاتك دي بعيد عننا بقا
الشب: ماشي ي علي هيجيلك يوم
سيلاا بهمس: علي
نور: شكرا ي علي علي وققتك معانا
علي ببتسامه: ولا شكرا ولا حاجه ومشا
نور: يلا سيلاا انتي معايا
سيلاا: هاا
ليلي: يلا يحبيبتي
بعض وقت وصلو الشقه
نور: اي علي فين كدا
ياسين: نزلين نقعد علي القهوه شويه ليلي هانم جايه عندنا دا اي التواضع دا
ليلي بغرور: شوفت ياض
ياسين: ياض
مروان بضحك: عسل والله
ليلي: عارفه
نور: طيب يلا ندخل بقا
دخلت نور وسيلاا وليلي
ليلي: اتووووحااا
فتحيه: ليلي تعالي ي بت
ليلي: جايللك يي جميل
نور: الطلبات اهي ي ماما ودخلو هي وسيلا
سيلاا كانت بترن علي سامر
سامر بزهق: خير ي سيلاا بكنسل عليكي عشان تفهمي ان عندي ميتنج
سيلاا: اسفه حبيبي كنت عاوزه اطمن عليك مش اكتر
سامر بتنهد: خير ي روحي اسف اتعصبت عليكي شويه مشغول
سيلاا: ولا يهمك حبيبي انا هقفل عشان تركز في شغلك
سامر: طيب ي قلبي هخلص واكلمك
نور بغمزه: مين دا ي اختي
سيلاا: دا سامر كان ساكن في الفيلاا اللي جنبنا ودادي كان عارفو وجدو وكنا هنتخطب بس دادي مات
نور: اممم وانتي يتحبي علي كدا
سيلاا جه في بالها علي وابتسمت
نور: هااا انتي معايا
سيلاا: ايوه اكيد بحبو
نور: طيب ربنا يسعدك بصي ي ستي الفستان دا هتلبسي بقا بكره عشان فرح البت سلوي
سيلاا: اوكيه واكملت في سره واكيد هايجي واشوفو تاني
نور: طب بقولك اي قومي تعاليي نقعد مع ماما وليلي تعالي
نور خرجت هي وسيلاا
فتحيه: خشي ي نور هاتي كيكه والشاي يلا
نور: حاضر
سيلاا: اساعدك
نور: طلعي صنيه الكيكه وانا هطلع الشاي
سيلاا: طيب
ليلي:لا اي الكيكه الحلوه دي
فتحيه: حبيبتي ي بت
سيلاا: انا هطلع اقف في البلكونه شويه
وطلعت
دخلت نور
نور: سرحانه في اي
سيلاا: مش عارفه صحيح مين علي دا
نور: بتسألي لي
سيلاا: عادي من باب الفضول مش اكتر
نور: طيب ي ستي علي دا يبقا واحد من الحاره هنا شاغل مكانيكي بيصلح العربيات ابو اتوفا وهو عندو خمس سنين امو بقا ست مريضه بالقلب يعني بختصار هو اللي شايل اليله صاحب ياسين اوي من ايام الطفوله
سيلاا بزعل علي: يحرام هو في ناس كدا
نور: واكتر من كدا العالم هنا كل همها تشوف السعاده والراحه مش الفلوس
سيلاا: دنيا غريبه فعلا
نور: طب يلا يختي ندخل من السقعه دي بقا
دخلو
عند ياسين
ياسين: تعالو اما عارفكم بصديقي
مروان: يلا
ياسين: اكتر واحد بسمع صوتو
مروان: اسم الله عليا
ياسين: اي علوش عامل اي
علي: بخير والله ي ياسين تعال
ياسين: احب اعرفك ولاد خالي اسر ومروان
علي: اهلا وسهلاا
ياسين: علي دا احسن واحد عرفتو
علي: تسلم ي صحبي
ياسين: مالك وشك مش عجبني
علي: لا مفيش حاجه ولاا ي محمد
محمد: نعم ادكتاره
علي: اربع شاي للبشوات هنا
محمد: من عنيا
ياسين: لا ي عم ولا شاي ولا حاجه
تلفونو رن
ياسين: الو
منار: اخص عليك وانا اللي فكرتك هتكلمني
ياسين: معلش ي حبيبتي غصب عني كنت مشغول اليومين دول
منار: ولا يهمك
محمد: احلا شاي لاجدع ناس
منار: انت في الشارع
ياسين: اه قاعد مع علي
منار: طيب ي حبيبي خلص و كلمني
ياسين: طيب ي قلبي وقفل
علي: يسيدي علي الحب
ياسين بضحك: مالك ي عم
اما عند سامر بقا
دخل الفيلاا
سامر: شاهي هانم بنفسها مستنياني
شاهي: ايوه عشان عاوزاك في موضوع
سامر: خير ي ماما
شاهي: تبعد عن سيلاا خالص
سامر: لي خير
شاهي:انت بتهزر عاوزنا ننسبهم بعض ما الامرطوريه ما اتهدمت خالص اكيد بتهزر
سامر: مش بهزر وانتي عارفه كويس ان انا بحب سيلاا وعمري ماهسبها
شاهي: تمام ي سامر لو فضلت مسر علي رأيك لا انت ابني ولا اعرفك
سامر: بقا كدا ي ماما
شاهي: دا اللي عندي
سامرطلع بغضب
شاهي كلمت حد في الفون: ايوه اعمل اللي قولتلك علي بسرع وقت
عند سيلاا بتكلم صحابها
ماهي: سوري ي سمو مش هقدر اكلمك تاني
سيلاا بدموع: ماهي انتي اكتر صاحبها كنت بحبها
ماهي: سوري ي قلبي وقفلت السكه
نور: مالك ي سيلاا
سيلاا: كل صحابي باعوني
نور: يستي ما احنا صحاب اهو وليلي وبكره اعرفك علي منار خطيبه ياسين
سيلاا: صحبتي اللي كنت بحبها تصوري
نور: لا تصوري انتي مش بحب الصور
سيلاا: بتهزري
نور: يختي فكك في داهيه اللي ميبقاش عليكي اطردي بره حياتك
سيلاا: معاكي حق
نور: عارفه كان نفسي يبقا عند اخت كدا تقعد معايا تتكلم معايا ننام سوا نهزر مع بعض اهو شوفتي ساعت ما ليلي بتيجي هنا توحا بتستلمها
سيلاا: متزعليش انا اختك اهو
نور حضنتها
عدا اليوم بسلام معادا الحربيه شاهي وخطتها
تاني يوم صحو البنات ماشا اليوم عادي وجه معاد فرح سلوي اللي في الحاره
فتحيه: يلا ي بنات
سيلاا:اانا خلصت ي عمتو
نور:وانا
فتحيه: حلوين ي ولااد طلعلي
ضحكو عليه
نزلو كان الفرح شغال وسط ساعده وفرحه الناس
نور: تعالي نبارك للعروسه
نور: االف الف مبروك ي سوسو
سلوي: الله يبارك فيكي ي حبيبتي مين القمر دي
نور: دي سيلاا بت خالي
سلوي: اهلا ي حبيبتي
وراحو ماكنهم
ليلي: مالك ي بت ي منار ما تقومي تهزي كدا
منار: اهز جتك هزه في قلبك ي بعيده
ليلي: بعد الشر عني يارب
سيلاا كانت عنيها بدور على علي
علي جه عليهم
علي: اتووحا عامله اي
فتحيه: علي عامل اي ي واد وحشني وامك عامله ايه
علي: كويسه والله انا هروح بقا اقف مع ياسين
نور شافت سعيد جي: يادي ام اليله السوده
سعيد: ازيك ي حماتي
فتحيه: اهلا ي خويا
سعيد: عامله اي ي نور
نور: كويسه كويسه اوي اوي يعني
سعيد: دايما يارب
نور:ماتيجي نرقص ي بت
سيلاا: نرقص عادي كدا
ليلي: اه عادي قومي يلاا
وقعدو يرقصو وعلي كان غيران اوي علي سيلاا ومش عارف لي
علي: اي ي عم ياسين ما تشوف الجماعه اللي نزلين رقص دول
ياسين راح عندهم: اقعدي منك ليها وقعدو
بعدا شويه خلص الفرح وكلو ودع العرسان وروحو بتهم
سيلاا: كان حلو الفرح اوي
نور: داالفرح اللي بيحس انو فرحان كدا عقبالك كدا
سيلاا: حبيبتي
جت رساله لسيلاا فتحتها وبصت بدموع وقالت:يخساره
واستووووب يتره اي اللي هيحصل وشاهي هانم هتعمل اي واي الرساله اللي سيلاا شافتها غيرتها 300درجه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيدة)